Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

12-02-2012 om 12:30

Droomhuis gevonden en nu wachten...of zelf actie ondernemen?

Gisteren zag ik een huis nieuw aangeboden op Funda wat precies voldoet aan onze wensen, bijna te mooi om waar te zijn qua prijs, indeling, tuin, keuken (poggenpohl, nooit eerder van gehoord maar ziet er mooi uit).
Gelijk makelaar gemaild en we worden morgen gebeld om een bezichtiging te plannen. Nu is het echter ook in onze eigen straat, en ik ben helemaal hyperdepieper sinds gisteren. Bang dat het misschien toch niet doorgaat door andere kapers op de kust ook al loopt het niet zo'n storm op de huizenmarkt, dit soort jaren 30 huizen komen niet vaak voorbij (eerste in 1 1/2 jaar die precies voldoet aan onze wensen), een eengezins jaren 30 woning in onze eigen buurt. Vraagprijs onder wat we gedacht hadden,319.000,=.
Liefst zou ik willen aanbellen en zeggen dat we het graag willen kopen maar dan ondermijn ik misschien onze onderhandelingspositie? Ik ben zo onrustig, zou het liefst de zaak vandaag nog beklinken...Ik weet met mijn verstand dat ik wel even moet wachten, maar stel dat het dan toch weg is...Wat zouden jullie doen?? Voor de duidelijkheid het gaat niet om wel of geen makelaar,die hebben we al,
Groet oregano


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

12-02-2012 om 13:06

Waarom zou je wachten?

De verkoper weet toch niet dat je niet eerst een paar weken half geïnteresseerd de gegevens op funda hebt geraadpleegd om daarna eens vaag een balletje op te werpen bij je makelaar? Ze horen de adrenaline toch niet door je aderen scheuren? Een goede makelaar kan je ook tips geven hoe je je bij de bezichtiging moet gedragen om niet te happig over te komen.

Te mooi om waar te zijn? Tja, dat kan natuurlijk altijd maar maar de tijden zijn nu heel gunstig voor jou. De meerderheid leurt met zijn huis en de minderheid die iets wil kopen, heeft voor het uitkiezen. Poggenpohl is trouwens zo'n duur merk dat zó exclusief is dat niet iedereen het kent.

oregano

oregano

12-02-2012 om 13:38

Of mailen?

Ik heb hun mailadres, dat is misschien wat minder brutaal...
Had dit bedacht:
Ik zag dat jullie huis is aangeboden op Funda, wij zoeken al een tijd een woning zoals deze. We wonen nu ook al in de ....straat, maar bij de vijver, dus alleen een benedenwoning. Wij wilden heel graag in deze buurt en liefst deze straat blijven dus toen ik zag dat jullie woning aangeboden werd waren we helemaal enthousiast. Mijn dochter van bijna 15 wil namelijk niet weg uit deze buurt waar ze op school heeft gezeten en vele vrienden heeft.We worden morgen gebeld om een bezichtiging te plannen en ik hoop dat we tot overeenstemming kunnen komen. De onderhandelingen laten we graag aan de makelaar over.

sinas

sinas

12-02-2012 om 13:55

Nou

als ik iets geleerd heb van huizen kopen is dat je vooral niet meteen moet laten merken het huis te willen, dat verzwakt je onderhandelingspositie, want de makelaar zal denken, ze willen het toch wel, dus laten we vooral niet meegaan in een te lage bieding.

malou

malou

12-02-2012 om 14:17

Wel aanbellen...

Ik zou wel aanbellen. Mijn moeder heeft zo ooit eens haar droomhuis kunnen kopen. Ze liep erlangs en ze waren net het plakaat "te koop" op het raam aan het plakken.
Ze heeft direct actie ondernomen en het kunnen kopen.
Het was in de jaren 80. De markt was toen ook niet al te best. Nu ook niet, ik denk dat ze allang blij zijn dat ze zo snel een eventuele koper hebben.
Verder denk ik dat je moet bedenken of je eventueel ongeveer de vraagprijs zou willen betalen.

Succes! spannend hoor!

Niet doen

Ja sorry, ik zou dat niet doen. Daarmee drijf je de prijs mogelijk op en de verkopers zouden er eens van achterover gaan leunen. Natuurlijk is enthousiasme van potentiele kopers leuk maar te vroeg in het 'spel' en het werkt niet voor je maar tegen je. Als ze weten wie jullie zijn, zou dat misschien al genoeg zijn om in hun hart dat huis jullie te gunnen.

Ga niet langs maar bespreek dit met je makelaar. Maarja, ontvangt die een percentage van de verkoopsprijs?

+ Brunette +

+ Brunette +

12-02-2012 om 15:55

Mail niet doen hoor!

Spontaan langsgaan en daarbij niet te veel informatie loslaten, ja, dat kan nog. En je dan zoveel mogelijk op de vlakte houden. Je mag best de keuken mooi vinden enzo maar ik zou niet te veel over je privéleven loslaten.

Een makelaar verdient zichzelf vaak wel weer terug, is mijn ervaring. Oregano is veel te enthousiast om goed te onderhandelen, dat moet de makelaar voor haar doen, dat is z'n vak.

oregano

oregano

12-02-2012 om 16:34

Proberen los te laten tot morgen...

Mijn vriend ziet het niet zitten nu al te reageren of langs te gaan. Wil dit aan de makelaar overlaten, en dat is vast ook verstandiger...Ik heb er hoofdpijn van, is inderdaad niet handig verkopers te laten weten dat ik al bijna 2 jaas zit te zoeken naar een huis als dit.
Bedankt voor het meedenken!
Oregano

Met verstand of hart denken

Oregano, jij denkt met je hart. Een makelaar met zijn verstand. Dat is het (nuttige) verschil. Een goede makelaar laat je rustig landen op je roze wolk maar zal wel subtiel zeggen waar het op staat en of er nog haken en ogen aan je droomhuis zitten.

Hoe enthousiast je ook bent, je hebt de makelaar al gebeld en wacht even rustig tot deze terugbelt. Wacht even met je koffers pakken, het spel moet nog helemaal worden gespeeld....

Veel succes, ik hoop voor je dat er iets moois uit komt!

Beste advies

Ik ben ook ooit zo enthousiast geweest en wilde alles wel bieden, als ik het huis maar kreeg. Mijn makelaar floot me terug en zei: Lieve Kraai, mag ik nu alsjeblieft het werk doen waar je me voor betaalt? Ik ga erg m'n best doen omdat huis voor je te kopen en ik heb er wel verstand van dus het gaat vast lukken maar dan moet jij nu even rustig blijven.
Ik heb geluisterd, woon al 2 jaar in het betreffende huis, en heb 15.000 minder betaald dan ik van plan was.
Succes!

Marieke

Marieke

12-02-2012 om 22:03

Kraai heeft gelijk

Ik kon in een vergelijkbare situatie ook niet goed afwachten en wilde alleen maar ja zeggen. Mijn makelaar vroeg mij nog even geduld te hebben en achteraf scheelde dit vele duizenden eurie's net als bij Kraai. De makelaar merkte triomfantelijk op dat hij zijn percentage zo ruimschoots had terugverdiend.
Dus Oregano het is spannend, maar een beetje geduld en zakelijkheid kan je heel erg veel geld schelen.

oregano

oregano

13-02-2012 om 09:48

Makelaar gebeld

Makelaar vh huis belde mij,vroeg wanneer we wilden kijken. Ik zei liefst zsm en als eerste. Blijkt dat er al een bezichtiging staat gepland voor morgen met mensen die ook al eerste wilden......Ohhhhh, ik ben zo bang dat het niet doorgaat, mijn makelaar belt nu met de verkopende makelaar om een afspraak te maken. Jullie horen nog,ik kan aan niets anders denken.
Groeten oregano

Heb je geld?

Oregano, de belangrijkste vraag is of je geld hebt. Op z'n minst zo veel dat financiering geen probleem kan zijn en dus ook geen ontbindende voorwaarde hoeft te zijn. Er zijn maar weinig mensen in die situatie. Dat geeft je een voorsprong.
Is jouw eigen huis inmiddels al verkocht?
Groet,
Miriam Lavell

Trouwens..

Vergeet ik weer de emotie: Ik zit in een vergelijkbare situatie, maar dan met een huis in Frankrijk.
Dat is nog veeeeeel ingewikkelder. Daar weet je pas of je het huis inderdaad krijgt, als je bij de notaris zit voor de definitieve koopakte/overdracht.
Tussen bod en voorlopig koopcontract kan weken onderhandeling zitten. Tussen voorlopig koopcontract en overdracht zit makkelijk 4 maanden (onderzoek door de notaris). En dan kan het altijd nog stuiten op een ver familielid dat niet akkoord gaat.
Lastig.
Ik ga er volgend weekend heen.
Groet,
Miriam Lavell

Juist wel gedaan (1998)

Hoi

wij hebben het juist wel gedaan. we hadden zo'n drie maanden ervoor het deksel op de neus gekregen. Toen stond op vrijdag (pre-internet tijd) een leuk huis in een krantje, wij hadden voor de woensdag een afspraak gemaakt en werden op dinsdag avond gebeld dat het niet doorging, de kijkers van de dag ervoor hadden meteen toegeslagen. Toen er zo'n drie maanden later weer een huis te koop stond (dat we echt wilden) hadden we voor de volgende werkdag een afspraak. Na het kijken hadden we allebei het gevoel, deze willen we, maar er was al een andere bieder. Mijn man is toen 's avonds naar de eigenaar toegegaan en heeft gevraagd wat die andere geboden hadden, 425.000 gulden. Wij hebben gezegd, als we nu 435 bieden, is het dan van ons? Hier ging hij mee akkoord en dit heeft hij de volgende morgen aan de makelaar medegedeeld, die er niet zo blij mee was. Hij moest toen de andere bieders afzeggen. Uiteindelijk dus voor ons goede keus geweest.

Izar

Zolang de verkoper nog geen tegenbod gedaan heeft, ben je niet in onderhandeling en kan de verkoper zomaar een hoger bod accepteren. Ik heb dat zelf ooit meegemaakt, pissed dat we waren, maar je doet er niets aan.

Oregano: niet te enthousiast doen en al helemaal geen email sturen: je krijgt dan geen cent van de vraaprijs. Wacht gewoon de bezichtiging af en bekijk alles kritisch. Je mag heus wel lovend zijn over die mooie keuken, maar "klaag" als tegenwicht dan over de badkamer ofzo. De tijd dat huizen binnen een week verkocht zijn is over, of deze moet echt belachelijk laag geprijsd zijn.

Iig veel plezier en succes met kijken!

Leuk zeg

ik zou als eerste plat met mijn neus en handen alle ramen afrennen en naar binnen turen.

oregano

oregano

13-02-2012 om 19:23

Morgen bezichtiging om 16.30 uur!

Andere mensen zijn dus voor ons...Heel spannend! Ik heb nog niet mijn neus tegen de ramen gezet (zou erg opvallen ☺) maar zit al sinds zaterdag achter de computer geplakt om steeds maar weer de foto's te bekijken en in te zoomen enzovoorts.......
Geld is geen probleem (vriend heeft goede baan) en we kunnen het ook kopen ook al is mijn huis nog niet verkocht. Gaat wel op funda deze week als we eruit komen met dit huis!! Ook weer een hele stap.
Ik ben vol adrenaline......straks een groot glas wijn!Zou liefst de link van funda laten zien maar dat is ook weer wat overdreven qua privacy misschien.

Groet oregano

oregano

oregano

13-02-2012 om 19:25

@miriam,

Jeetje wat spannend! Hoever is het nu met je huis in Frankrijk? Ben je in onderhandeling? Of ga je komend weekend voor de overdracht? dat zou mooi zijn!
Succes!!
Oregano

oregano

oregano

13-02-2012 om 20:02

Even een zijspoor; wie kent obvion hypotheken?

we hebben een paar afspaken gemaakt om hypotheekadvies te krijgen via site vereniging eigen huis, nav de beoordelingen die erbij stonden. Vandaag waren we bij de Hypotheekshop en die noemden Obvion. Kent iemand deze?
Ik ga het liefst voor safer dan safe dus een hypotheek met levensverzekering als spaarpolis, dat heb ik nu ook. Nu uitzoeken of het slim is de polis mee te nemen (loopt inmiddels al 16 jaar dus groeit nu ook sneller dan in het begin).
Groet oregano
Groet oregano

Anders

Anders

13-02-2012 om 21:05

Obvion

Ja, wij hebben een Obvion hypotheek. Volledig aflossingsvrij (maar hypotheek is < 50% dan waarde van huis). We willen zelf bepalen hoe en wanneer we aflossen.

Fransje

Fransje

13-02-2012 om 22:06

Tip voor miriam lavell

Miriam, wij hebben een aantal jaar geleden een klein huisje gekocht in Frankrijk. Inderdaad, wat een eindeloos gedoe met die notaris. Het ging om een klein huisje en dus ook om een "klein" bedrag vergeleken met een normaal huis, vandaar dat de notaris misschien ook niet zo zijn best deed. Er moeten allerlei wettelijke onderzoeken (termieten e.d.) gedaan worden. En het duurde en duurde maar en het was volstrekt onduidelijk waar we nu op zaten te wachten. Uiteindelijk is er voortgang in de zaak gekomen toen ik gewoon een paar keer heb opgebeld (vanuit NL). Eerst moesten ze opzoeken waar het ook alweer over ging. In de archiefmap stond kennelijk dat onderzoek zus en zo gedaan was. En nu dan? Tja ik had echt de indruk dat ze gewoon niets meer deden, en n.a.v. mijn telefoontje weer wat gingen doen. Vooral toen ik ging vragen wanneer dit dan klaar was, etc., en dan een paar weken later weer bellen, toen kwam er schot in.

Overigens hadden wij misschien wel een paar duizend Euro minder kunnen betalen als we minder enthousiast waren geweest en minder bang om de kans mis te lopen... maar ja, we waren beginners en we zijn nog steeds erg blij met onze aankoop (en ik ben nooit meer zo'n aanbod tegengekomen, een kant-en-klaar oud huisje voor een behapbaar bedrag, op een voor ons ideale plek; natuurlijk kan het veel mooier maar daar betaal je dan ook flink voor, in geld en werk). En bij ons ging het om een bedrag dat men voor een normale auto betaalt, dus heel erg de mist kun je daar niet mee in gaan, het is in ieder geval waardevaster dan een auto (het huisje staat er al minstens een eeuw en het is simpel en stabiel), maar of we het ooit willen of kunnen verkopen is zeer de vraag... Er staan zoveel huizen leeg op het Franse platteland...

Succes! Ik vond het geweldig spannend en werd er erg vrolijk van...

Aan het begin

Mijn ouders en mijn zus hebben het al gezien en vielen om van verbazing. Wij gaan komend weekend kijken. Het lijkt wat ja, maar in de familie van de verkopende partij pruttelt het al.
Toch maar niet zoveel grond erbij...
Vind ik best, want ik wil helemaal geen boer worden, maar de overige administratieve zaken zijn ook nog niet af. En die makelaar... wat wil die dan toch?
We laten ons helpen met het hele proces door Nederlanders die het kunnen. We doen rustig aan. Het is niet zomaar een hutje, maar een kasteel van een ding. Nou ja, villa kakelbont maar dan deftig.
En dan die schuur, wat zeg ik.. schuur... Stoeterij, denk stallen Hollandse manege Amsterdam. Maar dan niet opgeknapt.
Nu goed, eerst zien, dan onderhandelen, dan compromis de vente laten maken, dan de notaris zijn werk laten doen en dan pas verkopen.
In die tussentijd kan er nog heel veel gebeuren.
Groet,
Miriam Lavell

Snuggle's

Snuggle's

14-02-2012 om 00:40

Wel gedaan

Ik zou het wel gedaan hebben als je zeker weet dat het een goede vraagprijs is. Als je al 2 jaar aan het wachten bent tot er eindelijk een huis te koop komt te staan... Ik had er gelijk heen gelopen en per direct de vraagprijs geboden. maar ik ben dan ook weinig zakelijk

Oregano (tip ivm privacy)

Zag je opmerking over privacy en een vrij complete beschrijving van het huis in je openingsbericht. Ik hoop niet dat ik slapende honden wakker maak, maar via google zit je zo op de funda pagina die jij gekopieerd hebt. Misschien kan je de informatie weg laten halen uit je eerste bericht. Succes met het huis.

Puck

Puck

14-02-2012 om 08:28

Oregano

Wat een gaaf huis!!!! Ik hoop voor je dat het wat wordt.
En Poggenpohl is een duur designmerk keuken.

Oregano

Omdat ik uit een vorig draadje heb onthouden waar je woont (omdat ik dat een fantastische stad vind..) heb ik even gezocht op Funda..
En gevonden! En wat een heerlijk huis lijkt me dat. Ik kan me voorstellen dat je hoteldebotel bent. De kans dat deze mensen direct een bod doen is niet zo groot denk ik dan maar. Misschien moeten ze hun eigen huis nog kwijt. Misschien denken ze de tijd wel te hebben om een bod te gaan doen omdat de huizenmarkt niet zo hard gaat.Kunnen jullie al wel een afspraak maken om te gaan kijken? Of moeten jullie eerst wachten of deze mensen een bod gaan doen?

margje van dijk

margje van dijk

14-02-2012 om 10:29

Miriam (o.t.)

"Nou ja, villa kakelbont maar dan deftig. En dan die schuur, wat zeg ik.. schuur... Stoeterij, denk stallen Hollandse manege Amsterdam. "

Miriam, zullen we de volgende OO-meeting dan bij jou doen? Meteen maar een week, of zo?

Margje

Mij best..

Maar wel je overall en werkschoenen meenemen!
Douche en toilet aanwezig, baden doe je maar in de Dordogne om de hoek!
Groet,
Miriam Lavell

Toke

Toke

14-02-2012 om 12:32

Obvion

is hypotheekdochter van de Rabobank

Hombre

Hombre

14-02-2012 om 15:29

Waar heb je meer spijt van?

Dat je misschien 10 of 20 mille teveel betaald hebt?

Dat je naast je droomhuis hebt gegrepen?

Wil je weten dat ik van de meeste huizen die ik gekocht heb niet eens meer weet wat ik er precies voor betaald heb...?

Onze oude visboer had zo'n bordje:

Lang nadat de prijs vergeten is wordt de kwaliteit nog herinnerd. Dat is zeker waar, maar geen handige insteek voor onderhandelingen als je de koper bent.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.