Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kari1

Kari1

04-01-2009 om 16:31

Easy gliders

Hier op het forum voor het eerst gehoord van het bestaan van easy gliders van Zandstra, schaatsen voor kinderen die je onder de schoenen bindt.
Wat is nou precies het verschil met de gewone ouderwetse houten onderbinders? Behalve dat die met banden en strikken werden vastgemaakt en de easy gliders met kunststof straps?
Ik vraag dat omdat mijn moeder op zolder nog ongebruikte houten onderbinders vond. Ze wilde ze weggooien maar misschien is dit nog wat voor mijn kleine neefjes/nichtjes, hoeven ze geen easy gliders te kopen?
Kari

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

04-01-2009 om 16:34

Verschil

Easy gliders zijn veel makkelijker aan te trekken, ze zitten stabieler onder de schoenen waardoor ze, zoals die houtjes, niet verschuiven.
Daarnaast kun je er een hulpstukje bijkopen waardoor je ineens 'zij-ijzertjes' hebt en het schaatsen op easygliders zelfs voor de allerkleinsten te doen is.
Groetjes, minet

Erop geschaatst

dochter van 6 heeft ze, ze heeft dat tussenstukje niet helaas, die waren uitverkocht en zonder ging het nog niet. Hele handige dingen die easygliders, makkelijk aan en uit te krijgen, mijn vriend heeft ze nu ook.

Ik vind het rotdingen

heb ze voor mijn zoon en mijzelf, ik en hij kunnen er helemaal niets mee, vooral omdat je geen steun hebt bij de enkels, wat je wel hebt bij hele schaatsen.

Dus als iemand interesse heeft: maat 39 en maat...30 volgens mij heb ik, slechts een keer gebruikt.

Met bergschoenen een groot succes

Was dolblij dat ik ze via dit forum had leren kennen.

Heb er ook even op gestaan (zoon heeft mt 31-34) en nog nooit zo lekker doorgegleden!

Aanrader in mijn ogen, maar dan wel in combinatie met heel stevige schoenen. Zoon heeft bergschoenen die je ook bij de voorvoet heel netjes strak kunt aandoen, en dan gaan ze ook nog over zijn enkel heen.

Rieke

Rieke

04-01-2009 om 18:47

Ja!

Ik heb ze ook. Niet via dit forum trouwens ; )) Het zijn een soort moderne houtjes. Heel fijn om op te schaatsen met bergschoenen!! Een uitvinding, heb gister op het ijs al diverse malen de vraag gehad hoe ze schaatsen. Zoon heeft ze ook met bergschoentjes aan maar hij schaatst beter op de dubbele ijzertjes.

Winny

Winny

04-01-2009 om 19:23

Astertje, easygliders

Ik wil ze misschien wel, Astertje. Hoeveel wil je er voor hebben?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-01-2009 om 19:33

Ook voor herinschaatsende volwassenen?

Ik heb meer dan 20 jaar niet geschaatst, en vroeger nooit op noren leren schaatsen.
Ik zou wel weer eens voorzichtig willen proberen of ik het alsnog kan leren. Zijn easygliders dan geschikt? Het lijkt me zo zonde om dure noren of Zandstra's te kopen als het toch blijkt tegen te vallen.

En kun je met maat 40 die easygliders nog gebruiken? Ik meen dat ze tot 39 gaan, hoe nauw luistert dat?

Groet, Ellen

Ellen, klinkt als mijzelf

Ellen, ik heb 20 jaar niet geschaatst, altijd op kunstschaatsen geschaatst, zelfde als jij, dus. Vanochtend ben ik naar de lokale schaatsbaan gegaan, heb noren gehuurd, en gekeken hoever ik kwam. Dat was behoorlijk ver, in ieder geval heel veel verder dan ik dacht. Het staan op schaatsen, op smalle ijzers, verleer je eigenlijk niet. Dus je blijft wel stabiel glijden. De slag was even wennen, maar na een aantal ronden gaat het wel. Ik heb wel even zere voeten gehad en wat verkrampte kuiten, maar dat voel je al snel niet meer. Ik heb 2 uur op de schaatsen gestaan en ben maar 3 keer gevallen. Dus misschien ook voor jou een idee om het toch maar op noren te proberen, maar deze eerst te huren.
Ik had zandstra's met een soort ski-schoen erop, zodat ik minder last had van mijn enkels, dat was mijn gedachte tenminste.
Ik was zelfs zo enthousiast dat ik mij heb aangemeld voor schaatslessen, morgen begin ik.

Rieke

Rieke

04-01-2009 om 20:14

Ellen

Zo is het met mij ook. Lang niet geschaatst en nooit op noren, wel een paar keer zandstra's gehuurd op de kunstbaan. Maar op easy gliders sta je lager, dus veiliger mocht je vallen, ik ben gister 1 keer gevallen. Ik heb maat 39, dat is meen ik L bij de easy gliders. Past net. Ik zou voor maat 40 de XL nemen. Goed strak aandrukken die gespen dan sta je heel stabiel, en wel met bergschoenen met enkelversteviger.
Hartstikke lekker was het, ik was wel de enige volwassene op de easy glider trouwens. Kreeg wel jaloerse blikken.

Vera*

Vera*

04-01-2009 om 20:22

Easy gliders

er zijn ook grote maten te krijgen. Ze gaan tot maat 43/44.

mar

mar

04-01-2009 om 20:44

Houten

Dochterlief heeft friese doorlopers en heeft er met bergschoenen op geschaatst. Ging prima, maar ik kan ze ook redelijjk geod onderbinden.
Vroeger heb ik er ook wel met gewone schoenen op geschaatst, dat ging ook prima, maar ik heb dan ook redelijk stevige enkelspieren.

Zelf heb ik nu op houten noren geschaatst. Iets uit de oudheid geloof ik, want de jongere generatie keek vol verbazing. Zalig geschaatst.

margje van dijk

margje van dijk

04-01-2009 om 22:02

Hier ook

Wij zijn een Friese enclave in Gelderland, maar een beetje a-typisch, want wij kunnen niet schaatsen. Dwz ooit heb ik het wel gekund (op Friese doorlopers) maar het zag er nooit zo vloeiend uit (zoals bij mijn ouders en zussen) en na een aanvaring met een brug in 1991 (op hoge Noren) heb ik besloten het gewoon nooit meer te doen. Manlief is net zo'n kruk als ik met jongere broers die hem atletisch voorbij zwierden, en na een tocht waarbij ze hem letterlijk naar huis moesten duwen heeft hij iets soortgelijks besloten.

Moeilijk was het niet, want er was toch bijna nooit ijs. Maar ja, nu lig hier toch echt ijs, het hele durp is aan het schaatsen, onze kinderen willen ook en nou moeten we wel.

Ik ben dus ook maar Easy Gliders voor de jongens gaan kopen. Alledrie met een kruk/stoel op het ijs, en het was een fantastisch gezicht. Ze zijn gezegend met net zo weinig talent als man en ik, ik heb me rot gelachen (nee hoor, inwendig slechts, ik heb ze uitbundig geprezen en aangemoedigd).

En wat denk je? Na een uurtje kijken, foto's nemen en filmpjes opnemen kreeg ik de kriebels. Die Easy Gliders zagen er wel heel Easy uit. En qua maat zijn ze zo flexibel dat ik best op die van oudste zoon pas, die na drie uur stunten was afgedropen. Ik heb ze dus even geprobeerd (en prompt heeft manlief een heel memorykaartje vol stijve harkerige foto's van mij gemaakt) maar ik vond het eerlijk gezegd heel niet gek. Na een uur durfde ik het al best weer een beetje.

Ik ben dus meteen nog 2 paar Easy Gliders gaan halen, de grootste maat. Want manlief moest en zou er nu ook aan geloven.

Hij vond het zowaar ook prachtig, maar hij hield er angstvallig een stoel bij omdat hij bang was te vallen. We hebben inmiddels al heel wat ijsuren achter de rug. Man blijft onbeschaamd met die stoel schaatsen, het is een schitterend gezicht. (Ik heb natuurlijk ook duizend foto's en filmpjes genomen van hem).

Kortom, lang leve de Easy Gliders. Wat ik wel geleerd heb (en wat hier al genoemd werd): mensen die niet gezegend zijn met veel talent en/of stabiele enkels moeten écht met BERGSCHOENEN op die gliders gaan. Niet met slappe schoenen en zeker niet met lage schoenen (tenzij je heel recht kan blijven staan).

Dus Astertje, voordat je ze verkoopt, probeer dat ook nog even.

Ik krijg net door dat we a.s. dinsdag het summum van schaatsweer krijgen (voor het laatst), dus ik ga alvast mijn werk zo plannen dat ik dan een paar uur eerder naar huis kan.

Margje

reina

reina

04-01-2009 om 23:12

Ellen

Ik heb een been waarmee ik eigenijk niet zou moeten schaatsen, ben toch weer op mijn kunstschaatsen gaan staan (we wonen aan het water, dus even proberen gaat snel), de eerste keer vond ik het doodeng, bang om te vallen, de tweede keer ging het al beter, ik hoop het morgen weer te proberen. Gewoon doen!! (En ik had nog wit met lila schaatsen, weer helemaal de goede kleuren dit seizoen )

O wat heerlijk

Dames, dank! Ik weet het nu zeker: als de dooi goed is ingevallen en die dingen en masse op Marktplaats te koop staan ga ik achter een paar Easy Gliders aan.
En dat je ze met bergschoenen kan, ja zelfs moet aandoen is perfect, want het bied eindelijk een oplossing voor het probleem dat vroeger het schaatsen voor mij verpestte: bevroren voeten.

Heb hier thuis een paar oude houten noren van mijn moeder liggen waar ik het nooit echt mee eens heb kunnen worden. En ik kan inderdaad niet goed op lange ijzers schaatsen.

Margje, ik had echt visioenen van jou en je mannen op kilometerslange tochten... vooroordelen over Friezen zijn me niet vreemd (en ik ben dat verhaal over die epische fietstocht van je man nog niet vergeten, dus die is Heel Stoer).
Ljeppen jullie wel fier, of dat ook nog niet eens ?

Groeten,

Temet

Kari1

Kari1

05-01-2009 om 22:06

Als ik het zo allemaal bekijk

dan kunnen die houten onderbinders nog best dienst doen. Veel verschil met de easy gliders is er blijkbaar niet. Idd met stevige schoenen, en hoe ze gestrikt moeten worden om strak te zitten dat weet ik nog wel van vroeger!
Kari

margje van dijk

margje van dijk

05-01-2009 om 22:07

Lol, temet

Ja, dat heb je helaas mis, van die visioenen van ons op schaatstocht Aan mijn opvoeding heeft het niet gelegen hoor. Toen ik klein was gingen we altijd toeren, van dorp tot dorp, 25 kilometer was niks. Ik was de enige die het eigenlijk niet kon en mijn moeder heeft me heel veel getrokken (aan haar schaatsbeschermers). Als zij me vasthield kon ik het wel. Manlief idemdito, ook bij hem thuis was het normaal om half Friesland rond te schaatsen als er ijs lag, maar ook hij kan er gewoon niks van. Grappig dat je zijn fietstocht nog onthouden hebt, inderdaad, op het gebied van wilskracht en doorzettingsvermogen is hij onverslaanbaar.

Fierljeppen doen wij niet, maar over slootjes springen met polsstokken wel (dwz mijn man).

Mijn ouders zijn fanatieke zeilers en hebben een eigen boot, maar ook daar heb ik geen tik van meegekregen.

Overigens, qua Easy Gliders: een nadeel vind ik dat de bandjes qua lengte niet overhouden. Het bandje dat je om je enkel moet doen is maar nauwelijks lang genoeg om 'm nét dicht te krijgen. Er zijn 'verlengbandjes' in de handel (3 euro per stuk) waarmee je dat langer kunt krijgen, maar die zijn hier nu uitverkocht. Ik heb ze besteld en ze komen pas woensdag of zo binnen, schijnt. Voor mensen met grote bergschoenen zijn die verlengers wel nodig schat ik in. (Wij krijgen ze net op het allerlaatste tandje dicht).

Margje

Guinevere

Guinevere

06-01-2009 om 12:58

Sluitingen, margje

Jee, ik vind die sluitingen van de easy gliders juist zo enorm lang! Ze slepen bij mijn zoon gewoon over het ijs, ik ga ze juist inkorten. Ik zat me van der week toevallig te verbazen dat er verlengstukken voor worden verkocht, dacht dat niemand ooit zulke dikke voeten zou kunnen hebben...
Zoon hier is wel heel slank en elegant gebouwd, ook op zijn voeten, dus dat zal ook wel schelen.

margje van dijk

margje van dijk

06-01-2009 om 14:48

Guinevere

Nou, bij de kinderen is het inderdaad OK, maar man en ik hebben ze ook en ik heb het idee dat ze dezelfde bandjes gebruiken voor alle maten schaatsen. Dus mijn man kan ze alleen aan als hij er niet zijn bergschoenen op draagt, en dat zou toch eigenlijk wel moeten (om stabiel te blijven en om warm te blijven .

Ik zit hier mijn laatste werk af te ronden en ik ga zo de uiterwaarden op, maar eerst even die verlengstukjes halen (ze zijn net binnen gekomen hoorde ik).

Yes! Ik heb er zin in! (Wie had kunnen denken dat ik dat ooit nog eens zou roepen, tot voor 2 weken geleden).

Margje

Guinevere

Guinevere

06-01-2009 om 19:52

Oh, is dát het!

Aha, als ze overal dezelfde bandjes opzetten, dan snap ik het! Jee, dat is ook dom dan zeg! Zoon hier heeft inderdaad de kleinste maat, geen wonder dat het dan zo ruim is. Die gele dingen bij de enkel vind ik ook te breed voor hem...

Ellen Wouters

Ellen Wouters

07-01-2009 om 18:27

Gekocht, maar....

OK, de stoute schoenen aangetrokken en een paar Easygliders gekocht. Ik heb maat 40, dus dat werd XL.
Maar nu trek ik ze thuis even aan (bandjes passen nét), maar ze steken aan de voorkant een heel eind uit! Help! Ehhh, voor de doorgewinterde schaatser is dat misschien heel gewoon, maar ik vind het er nogal eng uitzien. Bovendien gaat dat voorste bandje maar net over de neus van mijn schoen, ik bedoel, mijn tenen reiken maar net voorbij dat bandje. Is dat normaal? Of moet ik ze omruilen voor L?

Groet, Ellen

Denk dat het wel meevalt

in ieder geval dat uitsteken Ellen, dat hoort toch? Doen ze bij de kinderen iig ook, en bij de ouderwetse doorlopers van hout al helemaal.

Met die tenen is moeilijk zonder meekijken...

Voor het rijden betekent het dat je geen loopbeweging kunt maken door die lang uitsteek aan de voorzijde, dus je schaatst heel anders dan op kunstschaatsen of ijshockeyschaatsen.

margje van dijk

margje van dijk

07-01-2009 om 23:55

Ellen

Ik heb ook maat 40 en ik heb ook de XL genomen, het gaat prima. Ik heb ook op een maat kleiner gereden (van mijn zoon) en ik merk het verschil haast niet eens. Bij mij steekt er zelfs nog een klein stukje uit van het gedeelte waar je schoen op hoort te staan (dus nog niet de voorsteven zeg maar). Maar ik schaats er prima op.

Het voorste bandje gaat bij mij ook maar net over mijn tenen, maar ook dat is geen probleem. Je moet even handigheid krijgen in die bandjes goed dicht doen, maar dan zitten ze ook muurvast.

Het achterste bandje kreeg ik maar één of hooguit twee tandjes dicht, maar dat is geen probleem. Als het bij jou precies past kun je het zo laten. Ik heb nu wel verlengstukjes gekocht (3 euro per stuk), waarmee je het bandje een stukje kunt verlengen. Dan kan ik het iets comfortabeler dichtsjorren. Maar perse nodig was dat niet eens. (Ik heb ze toch genomen omdat ik verwacht dat onze kinderen er vanzelf in zullen groeien en die hebben dan natuurlijk nog grotere schoenen dan ik dus zullen zij de verlengstukjes ook nodig hebben).

Kortom, no sweat. Lekker schaatsen!

Margje

Ellen Wouters

Ellen Wouters

11-01-2009 om 20:57

Geprobeerd!

Ha! Ik heb op de ijzers gestaan en het viel nog niet mee, maar dat lag niet aan de schaatsen. Ik heb het gewoon sinds de steentijd niet meer gedaan en ben intussen veel zwaarder en slechter van conditie geworden.
Maar de Easygliders zitten prima. Ik heb de XL's aan manlief overgedaan en zelf toch maar L genomen, die zit veel beter vond ik.

Dank voor de tips! We hebben al klooiend toch veel lol gehad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.