Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

05-06-2013 om 12:32

Een granito keukenvloer

Afgelopen week had ik een felle discussie met mijn puber. Zij is nogal bezig met interieurs, kleuren en authentieke details (blabla), ik zie haar nog wel eens werkzaam worden in die branche Momenteel wordt mijn keuken vernieuwd en in de keuken ligt nu een aftandse granito vloer. Hij is nog heel, maar als je hem wilt houden moet hij gerenoveerd/gepolijst etc. worden, en daar hangt een flink prijskaartje aan. Praktisch als ik ben heb ik dus gewoon maar mooie vloertegels gekocht. Dat vindt mijn dochter belachelijk en ze bood aan om desnoods zelf met een brillo sponsje aan de slag te gaan
Hoe kijken jullie daar tegenaan? Zou je kost wat het kost 'authentieke elementen' in je huis willen behouden? Het is overigens een gewoon jaren '50 rijtjes huis dus geen monumentaal pand.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

05-06-2013 om 14:02

Kwestie van smaak

Maar ik ben érg van de originele details en een granito vloer zou ik zelf graag willen behouden. Is natuurlijk ook afhankelijk van je nieuwe keuken of die granito vloer daar mooi bij is, of juist een ander soort tegel.
Gr. Bibi

amk

amk

05-06-2013 om 14:23

Bikken

ik zou de granito vloer gehouden hebben. In mijn vorige huis ook van die malloten die tegels over de granito vloer hadden gelegd, die hebben we er met veel handwerk weer afgebikt om de vloer weer terug te krijgen. Ik ben het helemaal eens met je dochter.

Vic

Vic

05-06-2013 om 15:19

Malloot

Ah, dan ben ik dus zo'n malloot In een vorig huis heb ik nog wel eens kurkstickers van de originele tegeltjes staan pielen, en het vloertje van de vestibule helemaal schoongekrabt. Maar dat zie ik nu niet zitten. De vorige bewoners hadden tapijt in de keuken, met oersterke lijm op het granito geplakt. Dat tapijt was goor, dus ik heb een paar jaar een stukje zeil gehad met het vage voornemen om stukje bij beetje de granito vloer schoon te maken. Dat is er nooit van gekomen, en nu wil ik gewoon een nette vloer zonder veel gedoe. Misschien krijg ik over 15 jaar, als ik weer eens een nieuwe keuken neem, wel de kriebels en ga ik alsnog die granito vloer tevoorschijn toveren

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2013 om 18:13

Nou...

Als je er nu geen zin in hebt, gooi er dan een vinyl vloertje in. Want dat scheelt je later tegels bikken. Ik heb een vinyl vloer met tegelmotief in de keuken en mijn man krijgt steeds complimenten omdat hij zo netjes getegeld heeft....

bibi63

bibi63

05-06-2013 om 21:33

Welke firorucci

Waar/welke vinyl tegelvloer hebben jullie? Ben geinteresseerd! Wij zitten nl. met het volgende probleem: Vorige bewoners (ca. 11 jaar geleden) hebben nieuwe keuken geplaatst (nog steeds prima en leuk, dus nog geen reden (en geld) om nieuwe keuken te kopen), maar de vloer is een ramp. Ze hebben nl. op een niet geegaliseerde vloer grote dunne tegels gelegd (25x25). Deze barsten nu aan alle kanten en ziet er niet meer uit. Wij willen dus nieuwe tegels laten leggen, maar dat wordt een hele sessie. Kus is nl. half eiland en dat deel staat op poten, moet dus losgehaald worden om tegels te leggen, en dat kost natuurlijk mega veel geld. Zonde als je niet ook een nieuwe keuken neemt (wat nu nog niet aan de orde is). Dus dat tegelvinyl lijkt ons een goede voorlopige oplossing. Alleen ik kan me geen voorstelling maken van iets wat mooi is, dus als je tips hebt....
Gr. Bibi

Niet koste wat het kost

De hang naar de authentieke details duurt al een paar decennia, dus dat zal wel een blijvertje zijn. Economisch is het vermoedelijk een goed idee om die granitovloer te houden.

Maar je hebt mijn sympathie, authentieke details alles best, maar soms is het gewoon afgeragde zooi geworden en dan ben ik ook niet meteen tegen vervangen. Dat gedweep met paneeldeuren en glas in lood etc kan ik ook niet altijd navolgen

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

06-06-2013 om 07:08

Bibi

Ik kan er geen foto van vinden, maar het is gewoon een vinyl van Leen Bakker. Antraciet, met relief, vandaar dat het zo echt lijkt. Kijk eens bij dat soort winkels, van zeker de helft van het aanbod krijg je de slappe lach maar er kan echt iets tussen zitten.

Volgens mij valt granito opknappen wel mee

Precies weet ik het niet meer, maar mijn vriendin had onder haar zeil ook granito liggen en wilde dat ook opknappen. Ook met talloze lijmresten van vorige bewoners. Mijn vriendin is van het type: Goed voorbereid is het halve werk Die had bij de bouwmarkt allerlei middeltjes gehaald en we hebben op 1 half ochtendje en een middagje die vloer gedaan! Is al even terug...maar in ieder geval waren we klaar voor de kinderen uit school kwamen
Zo ik me herinner : Middeltje om lijmresten te verwijderen (ook klein beetje schuurwerk). Middeltje om de vloer van de talloze lagen troep en lak-dweil-lagen te ontdoen (grijs werd wit). Licht opschuren met schuurmachine en daarna dweilen. En als laatste 1 keer poetsen met een of ander spul speciaal voor granitovloeren.
Ik snap je dochter wel...dat je het niet zo mooi vind á la...maar eroverheen tegelen is wel érg definitief. Kies dan voor iets als zeil ofzo.
groeten albana

mix

mix

06-06-2013 om 10:03

Bibi ot

fio's keukenvloer is echt erg mooi.
Mocht je nog een denk-over-na-optie willen: marmoleum is ijzersterk. Wij hadden boven ziekenhuiskwaliteit en dat is niet kapot te krijgen.

Hier een voorbeeld van de prijzen, maar ik neem aan dat als je even op google zoekt je ook daar nog genoeg lagere prijzen ziet. Het bestaat zelfs in kliksystemen.
http://www.totaalvloer.nl/shop/producten.php?pagina_id=3&cat_id=37

JansjeRommy

JansjeRommy

06-06-2013 om 10:48

Granito eruit

Dat vind ik echt barbaars. Zo'n mooi ambachtelijk ijzersterk product. Opknappen is echt niet zo'n drama hoor.

Malloot

kijk ik had het er wel voor over, mijn vader heeft een hele dag met zo'n apparaat alle lagen ellende van die vloer afgebikt (cement, kippengaas, 2 lagen tegels). Heel fijn want daarna was het resultaat dat er een heel mooi granito vloertjes onder te voorschijn kwam, voor 500 euro dus laten polijsten.

Ik vind mijn halletje erg mooi, de oude authentieke voordeur heb ik met de hand helemaal weer netjes geschuurd, ook de randjes die volgeslipt waren met verf heb ik schoongekrabt, alle architraven geschuurd en gelakt, het oude betonstuc opgeknapt door de scheurtjes te vullen, trapleuning ook geschuurd, idem de paneeldeuren, 1 voor 1 heb ik ze geschuurd, gevuld waar nodig, gekit, oude klinken erop etc.

Nu wonen we er 5 jaar, dat wat ik kon restauren of stijlvast kon renoveren heb ik gedaan. Kost geld en tijd maar het geeft wel de sfeer van het huis terug want die was er helemaal niet toen we het kochten. In die zin heb ik wel geinvesteerd en mij werkelijk rot geschuurd met kleine schuurpapiertjes, echt gekreng en gepiel is het geweest maar alles op mijn dooie gemakje.

Daar moet je wel tegen kunnen, het huis is na 5 jaar nog niet af, ik vind het niet erg, elke keer ben ik weer blij met een goed gelakte deur.

Vic

Vic

07-06-2013 om 13:50

Poeh

Ja, jeetje zeg, niemand (behalve Temet) zegt dat ik de tegels maar moet laten leggen ;-( Ze liggen al hier in huis en morgen komt de tegelzetter. Dan kan ik toch niet zomaar gaan afhaken. Ik baal er wel een beetje van, het was een weloverwogen beslissing, en nu ben ik toch aan het twijfelen. Ik heb wel heel mooie zwarte tegels (zonder adertjes erdoor), maakt dat nog verschil?

Maks

Maks

07-06-2013 om 14:11

Oei

Ik ga je niet blij maken Vic: zwarte tegels in de keuken betekent Elke Dag stofzuigen en dweilen. Elk haartje, elk kruimeltje, elke opgedroogde druppel is zichtbaar. Ik doe het noooit meer!

Vic

Vic

07-06-2013 om 14:20

Nou

Het zeil dat er lag was wit met Delfts blauw, ludiek patroontje maar het was toch maar tijdelijk Daar wordt je pas echt gek van, zo snel als dat vies wordt. Het zwart was dus ook een weloverwogen keuze. Ik wilde niets gemeleerd omdat het aanrecht ook gemeleerd is en ik bang was dat het zou lijken of het de bedoeling was dat het hetzelfde leek. Ja, dat granito, daar zie je niets op (nu ziet het er trouwens heel grauw en viezig uit, dus als ik moet kiezen tussen dit en mijn mooie matzwarte tegels haha).

Fiorucci

Fiorucci

07-06-2013 om 19:34

Ach maks

Dat went hoor, je komt vanzelf in de ignore stand..

Molleke

Molleke

07-06-2013 om 19:59

Tja

Ik ben gewoon heel praktisch ingesteld dus ik zou zeker voor die zwarte tegels gaan. Ik houd ook meer van strak en sfeervol dan van oud en sfeervol Dat (zogenaamde) authentieke heb ik niks mee. Succes

P

P

07-06-2013 om 20:07

Oei

Zwart zonder iets... dat is inderdaad irritant. Veel succes ermee want je ziet er inderdaad alles op liggen.

Oei2

Effen zwart. Ai.

Hier op de bovenverdieping een effen donkere kurkvloer. Vloer is een redelijk succes, de kleur minder, want te besmettelijk. En dat is in de slaapkamers...

Nou ja, hoe dan ook succes gewenst.

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.