Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-08-2013 om 23:37

Een kastje per dag - deel 2


Annie

Annie

13-09-2013 om 15:07

Pfff

Ik stagneer een beetje, want die twee kastjes op één dag is één kast in twee dagen geworden, maar ik heb wel opnieuw een succesje van gemaakt. Het is lekker schoon en fris en alles heeft weer zijn eigen bakje c.q. plekje. Er is opnieuw van alles weggegaan wat we ruim een jaar niet hebben gebruikt, de tas voor de rommelmarkt wordt al aardig vol op deze manier. En wat een ruimte schept het, lekker overzichtelijk, alles staat weer zo voor de grijp.
Dus vandaag is het laatste keukenkastje aan de beurt en dan ga ik dit weekend door naar de kamer. Ik krijg er nu al grijze haren van, want de eerste la die ik tegenkom is de administratie-la. Vorige keer heb ik daar zo lang over gedaan, dat ik nu niet echt sta te springen om die uitpuilende la met papieren onder handen te nemen. Maarja het resultaat telt, laat ik me daar maar aan vasthouden.

Hoe doe je dat: één kastje

Hoe beperk je je tot één kastje? Ik ben begonnen met het opruimen van één kast, maar dat geeft altijd zo'n kettingreactie dat meteen alles op de schop moet.

Ik had een kast met administratiemappen uitgeruimd om plaats te maken voor de schoolboeken van mijn dochters. Het leek me handiger om die in bakken te doen, dus ik heb de deur eruit gehaald. Die deur kan, als ik hem op maat laat bijzagen, weer in een keukenkast die een deur mist omdat de wasmachine daar stond. Dan kunnen daar de schoonmaakspullen in. De voorraad, die nu in de schuur staat (maar daar is het vochtig en daar woont een rat) kan dan naar de schoonmaak/schoenenkast onder de trap. Maar dan moet ik nog een plek vinden voor de schoenen. De hal verbouwen dan maar? Inmiddels ligt mijn hele huis vol spullen die ergens anders heen moeten. Maar goed, geef me nog een paar dagen en dan is heel het huis opgeruimd en beter ingedeeld, inclusief zolder en schuur. Maar het blijft nooit bij één kastje bij mij.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-09-2013 om 19:46

De kastjes overkomen mij

Kennen jullie dat?

Vanmorgen had ik een nogal twijfelachtige broek voor jongste klaargelegd, dus voor de zekerheid meteen maar een riem erbij gezocht. En toen viel mij dus op dat de la een grote puinhoop is en dat er heel veel dingen in liggen die een bijna 5 jarige echt niet meer nodig heeft.

Dus toen alles naar school was ben ik er eens goed voor gaan zitten. La uitgeruimd, gesopt, bakjes schoongemaakt en opnieuw ingericht, meteen zijn sokken maar even uitgezocht en toen zo perongeluk door naar z'n klerenkast. Uitgeruimd, te kleine spullen eruit, gesopt en opnieuw ingericht. En dat in een kwartiertje. En zonder er echt over na te denken. Toen ik klaar was bedacht ik me pas dat dit dus mijn kastje voor van vandaag was.

En om het basisprobleem op te lossen heb ik vanmiddag meteen ook maar even z'n wintergarderobe aangevuld. Die kan er weer tegen.

Limi

Limi

19-09-2013 om 07:06

meerdere plekken tegelijk

Ik raak ook altijd op meerdere plekken tegelijk aan de gang en dan zie je er uiteindelijk weinig van. De jongste is nu voor de 4e dag naar school en ik heb die vrijgekomen tijd benut door overal en nergens op te ruimen. Twee planken en een tafeltje heb ik 'helemaal' gedaan. Tussendoor ben ik ook nog bezig met freelancevoorbereidingen en volgende week ergens komt de loodgieter uit de straat een kraan vervangen, dus de badkamer moet ook netjes blijven. (Dat vind ik toch nodiger dan bij een wildvreemde man die je daarna nooit meer ziet.) Vandaag staat het zomerspeelgoed in de tuin op het programma als het niet regent. De tuin geldt ook als 'kastje'.

Annie

Annie

19-09-2013 om 16:15

meerdere plekken

Ja daar heb ik ook last van, maar dat vind ik geen nadeel hoor. Dan geef ik mezelf voor de volgende drie dagen vrij van kastjes soppen.

-Flupke-

-Flupke-

23-09-2013 om 13:47

goed bezig!!

heb in de afgelopen weken de badkamerkast en de medicijnkast uitgeruimd! Nu is het wachten op een nieuwe kast en als deze er staat kan er weer verder geruimd worden. En het wachten is op man lief die nog een nieuw kastje op zou hangen..... Als ik het vraag zegt hij:'Bij jou moet altijd alles ook METEEN!

Rafelkap

Rafelkap

23-09-2013 om 13:55

kleine aardverschuiving

een kleine aardverschuiving hier; jongste kreeg een nieuw Groot Bed. Onder z'n bed zitten kasten en laadjes waar zijn speelgoed (deels van zolder) in zit. Zijn boeken zijn verhuisd naar de kast beneden. Een boel speelgoed (even kritisch naar gekeken) is verhuisd naar de schuur, eind van de week wordt dit naar de kringloop gebracht. Oud peuterbedje en beddengoed wachten nog op een nieuwe eigenaar.

Ehh voor hoeveel dagen 'telt' dit? Ik kan dat niet zo, 1 plankje per dag, alleen af en toe. Ik snap het principe; beetje bij beetje, allemaal heel goed maar ik ga meer als een tornado door de kasten.

mijk

mijk

23-09-2013 om 14:18

Hier eventjes de badkamer gedaan

Van de week. ben er zo blij mee! Ik ben benieuwd welke kastjes ik deze week tegenkom.....

Mijk

Fransien

Fransien

23-09-2013 om 15:30

De kledingkasten van de kinderen

Altijd een flinke klus, samen bekijken wat te klein is (nee, je lievelingsjurk/trui/broek/vest is nu echt veel te klein, het kan werkelijk niet meer) en hoeveel er naar broertje/zusje doorgeschoven moet worden, en hoeveel ik bij zal moeten kopen.
Ach, het levert ook een hoop voor de voedselbank op (bij ons in het dorp is die ook altijd erg blij met nog goede kleding, als je het zo arm hebt is een nieuwe herfst/wintergarderobe voor je kinderen vaak ook niet te doen).

Juline

Juline

25-09-2013 om 21:39

Ik sluit me aan!

Ik begin me steeds meer te ergeren aan kastjes die bijna niet meer open of dicht kunnen; laadjes die andere laadjes 'mee' open trekken doordat ze te vol zitten en bergen met zooi in onopvallende hoekjes (die daardoor steeds minder opvallend worden!)

Vandaag ben ik begonnen met opruimen en daarna dacht ik, laat ik dan ook maar mee doen met dit draadje.
Ik heb 2 laadjes uitgemest met knutselspullen. Gelukkig waren de kinderen niet in de buurt, nu kon ik rustig het e.e.a. weggooien! Ik kwam er ook achter dat 1 van de laadjes sowieso klemt, en het dus niks te maken had met de zooi die erin lag, haha.
Ook de schoenenberg in de gang uitgezocht. Komend weekend zijn de kledingkasten aan de beurt, kunnen we weer anderen blij maken met kleding die hier te klein is.

Ik hoop hier veel te posten met als resultaat een opgeruimder huis!

Juline

Tink

Tink

26-09-2013 om 21:56

het Beruchte Laatje

Ik had het er in de vorige draad al over en ben er vandaag daadwerkelijk aan begonnen: het Beruchte Laatje vol met pennen, gummen en dergelijke zooi. Ben er al wel achter dat het een iets groter laatje is dan vantevoren ingeschat en het is dus ook nog niet klaar

mijk

mijk

27-09-2013 om 10:12

Tijdschriftenmand

Administratiekastje en de schilderijen aan de muur verhangen ( daar hikte ik al zo lang tegen aan...)

lennest

lennest

27-09-2013 om 11:47

Voldaan gevoel

Hè, hè, ik zit. Vanochtend heb ik een hele slaapkamer opgeruimd. Voor de zomer dochter verhuisd naar de zolder, zoon in dochter's kamer en in zijn kamer de strijkplank neer gezet en dat was het dan. Nou ja, plus alles wat overbleef van de kamers van die twee. Nu is het opgeruimd, de vuilnisbak zit vol, morgen wordt die leeg gemaakt en ik ben blij. Weer wat klaar!

Annie

Annie

30-09-2013 om 12:25

3 manden strijk

Ik heb drie manden strijk weggewerkt dit weekend. Ik heb zo'n hekel aan strijken. Meteen de zomerkleding voor de winterkleding verruild in de kasten en de kasten even een sopje gegeven. Dus 4 kasten helemaal netjes en fris en drie manden leeg (voor zolang het duurt). Kortom, ik mag weer een weekje niksen.

Tink

Tink

01-10-2013 om 00:14

kledingkasten

Hier ook de kinderkleding uitgezocht, de kasten van de kinderen zijn weer up to date. Nu ligt er alleen nog wel een stapel te kleine kleding op de overloop. Daar ga ik deze week weer pakketjes van maken voor op Marktplaats.
Ohja ik heb 8 potten jam gemaakt vandaag, telt dat ook? En de was gedaan (die binnen een uur droog was buiten)

#ennubenikmoe

Annie

Annie

03-10-2013 om 10:34

Okee, ik ben heel trots

Want ik heb het gisteren aangedurfd de administratiela aan te pakken. Het zat zo vol dat er zelfs papieren onder en achter de kast waren verdwenen, ik heb met zo'n spatel ze achter en onder de kast vandaan moeten schrapen, shame on me.

Alle nieuwe polissen, contracten, facturen bankbrieven enz enz zijn weer naar de daartoe behorende mappen verhuist. En de papiercontainer is weer redelijk gevuld. Nog niet alles is opgeruimd, want er zit ook nog behoorlijk wat verouderde administratierommel (bankafschriften uit 1992...) in wat mappen die er eerst uit moet, zodat er weer nieuwe in kan, maar ik heb al wel een hele goede start gemaakt. De la is nu leeg en schoon. Hè wat een heerlijkheid, nu heb ik de woonkamer ook bijna helemaal gehad kwa laatjes en kastjes.

mijk

mijk

03-10-2013 om 12:20

Ben juist kasten aan het vullen

de fruitoogst is heel goed hier. Dus ben al dagen bezig met het wecken van stoofpern, appelmoes, maken van chutney, frambozenazijn en druivensiroop. Grappige is dat je dan in allerlei kastjes moet zijn voor dingen die je door het jaar heen minder gebruik en ik merk dat ik die nu veel sneller ook even opruim. Omdat opruimen heel langzamer maar zeker een minder groot ding geworden is.. Het huis verrommelt verder aardig nu we de halve dag in de keuken staan dus er is straks weer genoeg te doen!

Annie

Annie

10-10-2013 om 14:27

Drie rommelkastjes

Gisteren heb ik drie kastjes aangepakt, het kastje onder de trap, het rommelkastje in onze woonkamer en een rommella. Daar kwam nog een doosje met dat-staat-daar-best-leuk rommeltjes uit. Ik was blij dat ik die de vorige ronde nog niet had weggedaan, want nu konden alle zielige planten weg en zijn de vensterbank, de bijzettafel en de tv-kast toch nog opgeleukt met dingen die niet dood kunnen gaan. We zitten er weer gezellig bij.

Ik ben wat kwijt

en het moet op de zolder liggen. Al zoekende heb ik zeker 2 dozen troep weggewerkt. Maar er ligt helaas nog veel meer zooi waarvan ik toch bang ben dat ik spijt krijg als ik het weggooi... Hoe krijg ik mezelf zo ver die troep toch weg te gooien/naar de kringloop te doen?

Weg met die troep

Boekje van Donna Smalling kan heel "opruimend" werk doen!

Aan de hand van een zeven-stappenplan wordt de chaos van een rommelig bestaan in huis en de huiselijke omgeving te lijf gegaan.

Succes

(O, en ik ben Donna niet, heb geen succesie rechten en ben geen boekverkopen, was alleen zelf zo'n rommelverzamelaar en heb dit boek als zeer behulpzaam gevonden bij het reorganiseren van mijn boeltje)

Limi

Limi

11-10-2013 om 14:42

MoederMop

Herkenbaar!

Wat is het voor troep? Misschien kan iemand hier de beslissing voor je nemen
Ik ga zo een oude slaapzak wegdoen. Hij ziet er vreselijk rafelig uit en is veel te volumineus. Echt, die ga ik niet missen, toch?
Dit leverde ineens een leeg onder-het-bed-schuif-krat op, en onder het bed van de jongste paste er mooi nog eentje. Er zit nu nep-boodschappenspul in, maar eigenlijk denk ik dat dat best in 2 kratten kan ipv in 3, en dat rondslingerende lego er beter in kan.

Juline

Juline

11-10-2013 om 20:05

De kledingkasten zijn uitgeruimd

Nu mijn eigen kast nog. Ik heb vandaag een broek aan die al maanden onderop de stapel lag en ik weet ook weer waarom die daar lag. Ben de hele dag mijn rits dicht aan het doen! Fijn als je voor de klas staat met je gulp half open...

De keuken is het volgende project, die wil ik samen met manlief uit gaan mesten.

Mijn nagels...

Er zat wel duidelijk een nadeel aan het zolderopruimen, zeker 4 nagels bleken door deze actie gescheurd...

Bij nog best nette dingen die ik niet meer nodig heb zit ik de hele tijd te dubben: Marktplaats of Kringloop?
Ik heb een keer niet zo leuke verkoop via Marktplaats gehad, maar ook een keer een hele leuke, dus zit ik nu in dubio, zou ik het nog een keer aandurven, Marktplaats?

Limi

Limi

12-10-2013 om 19:43

Marktplaats

Maar ik vraag echt weinig en kan dus niemand zeuren. Iedereen is altijd best wel blij. Oja, ik laat 95% ophalen. Dan kunnen ze niet achteraf zeuren. (Maar het meeste is kinderspeelgoed en de meeste kopers zijn denk ik allang blij dat ze voor een paar maanden bv. een houten puzzeltje hebben gevonden voor 50 cent.)
En voor mij ruimt het lekker op.
Naar de kringloop moet je het weer brengen en zo.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2013 om 21:16

Ook Marktplaats

Maar dan niet onder de 5 euro. Voor minder blijf ik niet thuis....

Ik cluster daarom vaak zaken.

Ik ga trouwens beginnen aan een heel grote kast: onze berging. Daar ga ik mijn naaimachine plaatsen, op de tuintafel. Twee voor de prijs van een. En een mooie plek voor de tuinmeubelen in de winter, en eindelijk een plek voor mijn naaimachine.

Staat nu alleen vol met dozen dus helaas helaas valt er nog wel wat werk te verzetten voor ik zover ben. De truc is natuurlijk een doosje tegelijk, zoveel heb ik al geleerd ondertussen.

Tink

Tink

01-11-2013 om 16:22

ha, gevonden

Draadje was ver weggezakt.

Heb net de kast met kinderknutselspul en puzzels opgeruimd. De bak met tekeningen puilde werkelijk uit, toen ik die verschoof kreeg ik een hele stapel op mijn hoofd.
Er staat dus nu een flinke berg klaar voor het oud papier dat morgen wordt opgehaald (timing he!).

Kortom ik voel me weer reuze ijverig vandaag.

Oh en dat Beruchte Laatje is ook klaar!

Rafelkap

Rafelkap

01-11-2013 om 17:16

papier

Ik heb vandaag een paar laadjes op de kamer van mijn zoon uitgemest. Hij bewaart echt alles (vele papier van school), maar als ik wat weghaal miept hij er nooit over, hij weet niet eens wat hij heeft.
Dus daar ging een volle boodschappentas (best zwaar) naar de oud papierbak.
En net mijn nieuwe bankpasje in gebruik genomen. Die vond ik in een schoenendoos met allemaal papieren die ik nog moet opruimen. Ik kwam er nl vandaag achter dat mijn oude niet meer werkt (ahum), ik moest net uit de spaarpot van mijn zoon de oppas betalen..
Dus er is nog werk aan de winkel.

Rafelkap

Rafelkap

08-12-2013 om 11:43

hallo!

Bestaat dit draadje nog?
Gisteren en vandaag onze slaapkamer opgeruimd (veel papierwerk). Dwz het is nooit klaar volgens mij.

Ellen69

Ellen69

08-12-2013 om 12:40

Na Sinterklaas

Dit is een echt luxeprobleem natuurlijk

Maar na Sinterklaas moeten er ook wat spullen hun plek zien te vinden in het huishouden. Gelukkig het meeste in de kamers van de kinderen, maar ook wel spulletjes van man en mij.
Zonet een klein keukenkastje handiger ingedeeld en een paar bakjes die ik nooit gebruik weg gemikt.
Zo ontstond er plaats voor onze nieuwe mini cupcakemaker.
Maar ik kreeg ook een nieuw koffiemokje, kaarsen, zeepjes e.d. die ook weer een plek willen in de overvolle kasten en laden.
Man en kinders zijn even naar m'n schoonouders, ik denk dat ik nog even een lade aanpak!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.