Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maia

Maia

17-12-2008 om 13:33

Een keer per week pizza slecht?

Ja, de titel zegt het al, nog even uitleg: Mijn vriendin vroeg mij haar zoontje af te halen van sport op een dag dat het normaal gesproken erg druk is bij ons thuis. Ik werk die dag nl. wat langer en kinderen hebben allerlei aktiviteiten. Vriendin vroeg wel drie keer of het écht niet slecht uitkwam, omdat ze weet dat die dag nogal hectisch is, maar ze kon niet anders. Ik verzekerde haar dat het geen probleem was, omdat die dag toch "pizza-dag" was, ivm de drukte. Ze was hogelijk verbaasd dat wij dus één keer per week pizza aten. "Vind je dat niet wat veel?" vroeg ze, en daardoor vraag ik me nu ook af of dat misschien wat veel van het goede is. Ik maak er wel altijd salade bij en over het algemeen eten wij ook echt wel dagelijks groente en fruit en niet overdreven vet.

Wat vinden jullie?

Ben benieuwd.

Maia


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

17-12-2008 om 13:36

Slecht

ik vind het wel mee vallen, wij eten ook regelmatig pizza, ben er zelf zo'n fan van. wel zelfgemaakte pizza trouwens, tenminste kant en klare bodem en zelf met saus en dingen beleggen. Is toch gewoon deeg met dingetjes erop? Kan me slechtere dingen voorstellen

Ellen Wouters

Ellen Wouters

17-12-2008 om 13:39

Wat voor pizza?

Dunne pizzabodem met veel groente en misschien wat tonijn of zo

versus

dikke amerikaanse pizza met worst en dikke lagen kaas.

Maakt nogal verschil. Die dikke pizza met worst en dikke lagen kaas vind ik inderdaad nogal veel om elke week te eten. Het heeft 0 voedingswaarde en barst van de slechte vetten.

Groet, Ellen

Margreet

Margreet

17-12-2008 om 13:58

Welnee

Wij eten ook eens in de wek pizza op een vaste dag dat mijn man er alleen voorstaat met de kids en ze krijgen er dan allebei een halve komkommer bij, niks mis mee hoor.
Er zijn legio mensen waarbij het vrijdag friet-met-iets-erbij is, dat is toch ook zoiets?

Valt wel mee

Wij hebben ook een dag in de week waarop we óf patat óf pizza eten. Ook vaak wel met salade of andere groente erbij maar soms ook helemaal niet.
Als je de rest van de tijd gewoon goed en gezond eet kan die ene dag m.i. geen kwaad hoor.

Guinevere

Guinevere

17-12-2008 om 15:03

Hier chinees én pizza

Ach, wij eten een keer pizza op zo'n drukke dag en de andere drukke dag eten we lekker afhaalchinees.
Inderdaad, dunne gewone pizza met extra groente. En de andere dag één portie opgeleukte TjapTjoy met drie personen, gewoon met kale rijst erbij. Wij worden er in elk geval niet dikker of ongezonder van geloof ik. Wel een stuk blijer en relaxter.
Patat en vissticks eten we trouwens ook veel en vaak op zulke dagen.

krin

krin

17-12-2008 om 15:36

Ik gooi hem er maar eens in

omdat ik er vaak aan moet denken bij dit soort draadjes. Ja, in pizza zitten verkeerde vetten, en ja, je moet gezond en gevarieerd eten, maar:

"Als je fruit eet krijg je wormen, van veel wassen word je kaal
En als straks de bom zal vallen, nou dan gaan we allemaal
Katteharen zijn vergiftigd, geef geen zoentjes aan een hond
Keer nooit je rug toe aan een homo want dan zit 'ie aan je kont
Negers zijn heel vaak gevaarlijk met een mes of een pistool
En kijk ook maar uit voor joden ook al spelen ze mooi viool
refrein:
En dat is allemaal angst, allemaal angst
De allergrootste schreeuwers, zijn dikwijls 't bangst
En als er ooit iets gebeurd nou dan moet 't zo wezen
Wie 't meeste angst heeft, heeft vaak 't minst te vrezen
Als je scheel kijkt en de klok slaat blijf je heel je leven scheel
Als je zout morst krijg je ruzie en betaal ik niet te veel
Loop nooit onderlangs een ladder en op wijzen staat een jaar
En onder bomen staan bij onweer schuilt een levensgroot gevaar
Als je ouder wordt dan komt vanzelf de generatiekloof
En wie vloekt gaat naar de hel, van masturbatie word je doof
Wat? Van masturbatie word je doof
refrein
Vrijdag dertien blijft gevaarlijk, van veel lezen word je blind
Trouw je met je achternichtje krijg je een ongelukkig kind
Als ik maar geen lekke band krijg en stink ik niet uit m'n mond
Ben ik niet te laag verzekerd, dokter ben ik wel gezond
Van tomaten krijg je puistjes, van veel koffie word je rood
Van sigaretten zieke longen en van leven ga je dood
En dat laatste is waar, da's helemaal waar 't Klinkt misschien wel lullig, maar toch is 't waar Maar 't kan nog jaren duren dus niet van dat bange
Heb je angst voor morgen, dan moet je vandaag gaan hangen

Met dank aan Robert Long

MLN

MLN

17-12-2008 om 15:48

Krin

Geweldig...

liora

liora

17-12-2008 om 16:38

Inderdaad

Ik dacht ook: Man staat er alleen voor! Oh jee oh jee, als hij daar maar geen rugpijn van krijgt.

Maar goed, 1 keer in de week pizza lijkt me prima! Ik vind het trouwens best een rare opmerking van die vriendin, waar bemoeit ze zich mee?

Liora

MaximeM

MaximeM

17-12-2008 om 18:07

Hier ook zo'n man

Hoi,

Hier ook hoor, ik kook altijd (omdat ik bijna altijd thuis ben en het leuk vind) en als man alleen thuis met de kinderen is wordt het halen (dus patat,pizza of chinees) of brood met beleg. Hij heeft ooit wel eens wat gekookt (met de kerst ofzo) maar hij is nogal van de makkelijke dus. Ik denk dat als ik weken weg zou zijn dat hij wel normaal zou gaan koken. Maar nu doet ie dat dus niet. Ik moet je eerlijk bekennen dat ook mijn eigen pa daarin hetzelfde was. Als mijn moeder ziek was, dan werd er friet gehaald en was trouwens ook nog eens iedereen blij.

Maxime

Commentaar uit italië

Hoezo zou één keer in de week pizza slecht zijn? De basis is meel, olijfolie (goede vetten), pure gezeefde tomaten en eventueel mozzarella. De kaas is in hoeveelheid een stuk minder dan de meeste mensen in een salade stoppen.
Waarom doen die Nederlanders toch zo spastisch over een keertje pizza, terwijl ze zelf iedere dag min of meer ongezond lunchen. Af een toe een broodje daar kan een Italiaan best inkomen, maar iedere dag? En dan ook nog meestal zonder groente erbij en ook standaard met vreemde boterachtige smeersels tussen het brood en beleg? Of de gewoonte om vlees te braden in ongedefinieerd vloeibaar braadspul en alle groenten onder sausjes te bedekken?
Rare jongens, die hollanders. Lands wijs, lands eer zullen we maar zeggen. Hier ook één keer in de week pizza-avond. Mèt worst of iets dergelijks, wat dan neerkomt op 4 knakworstjes die verdeeld worden over 6 personen. Tjongejonge, wat zal dat ongezond zijn.

Groet met dikke knipoog van Jessica (wonende in Italië)

liora

liora

17-12-2008 om 19:28

Mijn vader

Goh, mijn vader was dan in de jaren 70 behoorlijk zijn tijd vooruit! Wij (3 kinderen) aten altijd alleen met hem op woensdag want dan moest mijn moeder werken, en dan kookte hij eieren, en die aten we dan met brood, en we aten dan ook haringen. Hij sneed er zelfs rauwkost bij!

Ik vond het altijd de lekkerste maaltijd van de week!

Liora

Jessicah

Ondanks je knipoog even een serieuze reactie.
Wat ik in Italie onder de noemer 'pizza' voorgeschoteld heb gekregen was een stuk lichter en vetarmer dan wat in NL voor pizza doorgaat. Dat is gewoon heel vet en heel zout en heel groenteloos.

Prulletje

Prulletje

17-12-2008 om 20:49

Net nog gemaakt

Net gemaakt, vers uit eigen keuken: Dunne bodem van brooddeeg. Met daarop ui, paprika, kappertjes, tomaat, artisjok, olijven en mozzarella. Volgens mij helemaal NIET ongezond. En WEL erg lekker

Prulletje

Tihama

Tihama

17-12-2008 om 21:48

Rodebeuk

"Wat ik in Italie onder de noemer 'pizza' voorgeschoteld heb gekregen was een stuk lichter en vetarmer dan wat in NL voor pizza doorgaat. Dat is gewoon heel vet en heel zout en heel groenteloos."

In Nederland heb je ook grote verschillen. De Amerikaanse pizza's (Domino, Pizza Hut, New York Pizza) zijn zoals jij die beschrijft. Als je echter een goede italiaanse pizza in NL bestelt, dan lijkt ie heel erg veel op wat ik gewend ben in Italië. Gelukkig zit hier vlakbij een goede Italiaanse pizzeria (overigens gerund door een Algerijn

Tihama

Nou, inderdaad

Tihama:"Als je echter een goede italiaanse pizza in NL bestelt, dan lijkt ie heel erg veel op wat ik gewend ben in Italië."
Stomtoevallig is er hier vlak bij mij (nou ja, dat is relatief, toch nog een km of vijf) de beste pizzabakker van Nederland neergestreken. Eeen echte Italiaan.
Nee, niet iedere week Pizza hier. Dat vind ik toch wat te begrotelijk. Maar zelf maken... neuh... hier is niet tegenaan te kokkerellen!
Groet,
Miriam Lavell

Bastet

Bastet

18-12-2008 om 07:31

Nee hoor

De beste zit In Den Haag,tis mijn buurman..)
Bastet

De beste is hier helaas weg

De beste was pizza Genova in Ridderkerk (alleen bezorgen, maar als je ging afhalen kreeg je lekker wijn en crostini's van de eigenaar).

Helaas weer vertrokken naar Rotterdam met restaurant dat wel pasta en geen pizza heeft.

Is al een jaar weg en wordt nog steeds met smart gemist.

Dunst denkbare bodem, maar 5 soorten, dus geen hele groentenwinkel of slagerij op je pizza. Gewoon heerlijk, simpel en erg Italiaans.

Pizza of brood

Wat mij betreft is een pizza niet ongezonder dan een boterham. Het is toch gewoon belegd brood, hooguit een iets andere temperatuur en verschijningsvorm dan een boterham, maar toch gewoon een aangeklede boterham met kaas hoor.

Margreet

Margreet

18-12-2008 om 09:05

Riak/liora

Oeps, ik was er al bang voor...
Mijn man kookt 7 dagen in de week en tig keer beter dan ik. Ik werk fulltime, hij parttime, de rollen zijn min of meer omgedraaid dus. Een dag in de week ga ik 's avonds aansluitend aan m'n werk naar school en staat hij er dus alleen voor in die zin, dat ik niet aanschuif aan tafel en de kids mee in bed doe. En dus heeft er een feestje van gemaakt, de kinderen vinden het niet leuk dat ik er niet ben, maar vinden het wel heel leuk om pizza te eten. En dus eten ze pizza als 'hij er alleen voor staat'. Niet omdat hij het niet aankan of er rugpijn van zou krijgen, maar om het gebaal van de kids dat ik er niet ben te verzachten.

Bastet

Dan ben ik wel benieuwd welke pizzeria in Den Haag jij bedoelt!

Sjillie

Sjillie

18-12-2008 om 11:28

Hangt ook af van de overige dagen

wat je dan eet, als je 1x friet eet, 1x pannenkoeken, 1x poffertjes, 1x gebakken piepers en dan ok nog 1 keer pizza dan zou ik zeggen dat het niet goed is.

maar als je normaal eet en 1x per week pizza dan is er toch niets aan de hand? Wij eten altijd elke zaterdag shoarma en vaak met friet erbij. Niets mis mee, overige dagen eten we gezond en gevarieerd.

Janna3

Janna3

18-12-2008 om 12:15

Vergelijk

het aantal calorieen van een maaltijdsalade van AH maar eens met die van een normaal formaat verse pizza. Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit. Ik eet dus ook rustig wekelijks pizza en compenseer het gebrek aan vitaminen met een fruitsalade toe!

Ach

idd als je de rest van de week gezond eet is er toch niet zoveelaan de hand. Hier halen we om de week chinees of indisch, eens per maand pizza van de ah en dan eten we appel als toetje ofzo. bij het indische eten zit nog wel groente maar bij dat van de chinees helaas niet.

En de ene pizza is de ander nie. Die kartonnen dingen met wat tomatenspul en een plakje salami lijken mij niet gezond, de dure van ah (excellent geloof ik) zien er wat gezonder uit met rucola en uien etc.

snackbarfood halen we dan weer niet, misschien 2 keer per jaar.

Oh sorry

ik zit hier met een werkster die mij toch weer wil bekeren en een ziek kind op de bank dus mijn zinnen zijn wat gammel.

snackbarfood halen we niet, maar mischien 2 keer per jaar een zak friet wel zo tussendoor.

Bastet

Bastet

18-12-2008 om 12:43

Sharon

Taormina in de Stuyvensant straat,vlakbij station Laan van NieuwOostIndie....je kunt er pizza's laten bezorgen,en je kunt ter plekke ook heerlijk eten,ze maken alles zelf,ook het brood,de kruidenboter,de tiramisu....heerlijk!
Groetjes,Bastet

Ellen Wouters

Ellen Wouters

18-12-2008 om 12:56

Jessicah

Een goeie pizza zoals jij beschrijft met olijfolie en tomaten en groenten, daar is inderdaad niks mis mee. Prima eten.

Wat sommige mensen hier als "pizza" eten, is dit: http://www.andrewstamm.com/PizzaClub/03_State.jpg

Afgezien van dat ik het vies vind, zulke pizza's, heeft het ook niks met gezond te maken.
Ik ben het met je eens dat een gezonde maaltijd hoofdzakelijk uit groente bestaat. En als dat op een pizza ligt, prima.

Groet, Ellen

Bastet

Ja die ken ik! Ik heb er om de hoek gewoond! (vorige adres). Die is erg lekker en wordt door mij erg gemist!
Ik had al een vermoeden dat je die bedoelde. Grappig dat de eigenaar je buurman is.

Hm echte italiaanse pizza

Dunne bodem, buffalo mozzarella, verse pomodori en verse basilicum en smullen maar. Ik griezel ook van die big American pizza's. Ben helemaal niet vies van een vette hap. Maar als je eenmaal de echte pizza hebt gehad, vind je die vette muk niets meer aan.

Bastet

Bastet

18-12-2008 om 16:53

Sharon

Oh wat leuk!Ja,zij zijn buren,hun zoons spelen veel met mijn zoon,en de oudste zit bij hem in de klas.En mijn oudste,van zestien,wil altijd N's pizza op zijn verjaardag..)Zijn vrouw komt vaak een bakkie doen bij mij.Als ze tijd heeft,want het is erg druk in hun zaak.
Groetjes,Bastet

Maia

Maia

18-12-2008 om 19:40

Gelukkig!

Ik merk dus dat er heel wat meer mensen zijn die regelmatig pizza eten. Nee, zelf maken doe ik (dan) niet omdat ik daarvoor dan geen tijd heb. Bestellen is me te duur, dus ik doe het met iets als een diepvriespizza. Helaas weinig of geen groenten op die pizza´s, maar wat ik al zei, ik maak er altijd een salade bij. We eten trouwens dan ieder ongeveer een halve pizza, dus echt veel is het niet en nee, we houden niet van die dikke American pizza´s met veel vette dingen (hoewel ik als kaas-verslaafde wel altijd graag een goed-met-kaas-belegde pizza zie . En ja, verder eten we behoorlijk gezond de rest van de week.

Overigens heb ik er geen probleem mee, Liora, dat mijn vriendin er iets van zegt. Je ziet dat ik me daardoor toch begon af te vragen hoe en wat, en ik kan me voorstellen dat dit ook wel eens als effect kan hebben dat ik iets verander. Een goeie vriendin mag zich best met mij bemoeien hoor. Iets anders zou het zijn als de kassa-juffrouw bij de supermarkt me eens zou zeggen: goh, mevrouw, alwéér pizza??

Bedankt voor de reacties, Maia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.