Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

weetwatikeet

weetwatikeet

12-10-2010 om 13:09

Eetmeter van voedingscentrum gek geworden?

Sinds een paar weken voer ik mijn gegevens in op de eetmeter van het voedingscentrum.
Nu eten wij meestal heel gezond. Gematigd vlees, veel vis, veel fruit, veel groente. Toch geeft de eetmeter consequent aan dat wij te weinig vitamines eten. Heeft de eetmeter een verbondje met een vitaminepillenproducent? Weet iemand dat?
Voorbeeld van een dagmenu;
Ontbijt:
havermoutpap, magere melk en lepeltje honing en klontje roomboter
Tussendoor:
ontbijtkoek, banaan/appel en mandarijn
Lunch:
bruinbrood met makreel, wortel, glas karnemelk
Diner:
Linzensalade, mosselen, komkommer/tomatensalade, brood en meloen en blauwe bessen na
avond:
2 glazen rode wijn en wat stukjes kaas

resultaat volgens de eetmeter: vrijwel alle mineralen te weinig, te weinig vitamine c, etc etc.
Wie kan dit verklaren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
weetwatikeet

weetwatikeet

12-10-2010 om 13:13

Menu
Ontbijt:
bruinbrood met hazelnootpasta en koffieverkeerd met magere melk
tussendoor:
Ontbijtkoek en banaan, gedroogde vijgen, manderijn(3)
lunch:
Brood met kaas, stuk komkommer, beker melk
Diner:
Geroosterde aardappelen, bloemkool met (zelfgemaakte) kaassaus, biefstukje
toetje: meloen, manderijnen en appel

Guinevere

Guinevere

12-10-2010 om 13:52

Ach

Ach, voor mij ziet je menu er geweldig en gezond uit! Laat dat voedingscentrum maar lekker waaien. Niet te druk maken om de getalletjes in elk geval.

bertje1

bertje1

12-10-2010 om 21:42

Dietiste hiero

haha leuke vraag. Bedenk dat de aanbevolen hoeveelheid meer is dan je eigenlijk nodig hebt (in de meeste gevallen). Je moet natuurlijk Ergens mee vergelijken, dus dat wordt gedaan. Ik denk wel dat ik het zie: vit. C is te laag omdat je hier geen aardappels hebt gegeten en misschien toevallig een fruitje met weinig vit. C. Daarnaast zal ie ijzer en B-vit. laag aangeven vanwege wat weinig brood en geen vlees. Vit. D mogelijk te laag vanwege weinig boter (hoewel je wel vis neemt)
Het ziet er m.i. wel aardig uit, mogelijk wat te veel verzadigd vet (roomboter, kaas). maarja, het gaat natuurlijk om niet 1 dag maar meerdere dagen...

Euh bertje

En dat citrusfruit dan? kwa vit C?

weetwatikeet

weetwatikeet

12-10-2010 om 22:29

Ja, daar snap ik dus niets van

3 mandarijnen, banaan, appel, meloen en dan te weinig vitamine c? Oh en ik eet niet 1 boterham, maar 2 of 3.
Wat we ook eten, het is volgens de eetmeter nooit goed!
Ik ben eigenlijk heel benieuwd geworden wát je nou precies moet eten van de eetmeter om al je vitaminen en mineralen binnen te krijgen?

Moontje

Moontje

12-10-2010 om 22:42

Idee?

Opmerkelijk als je het mij vraagt, en best wel irritant.
Ik zou het ze voorleggen... Reuze benieuwd naar het antwoord!!

Kari1

Kari1

13-10-2010 om 09:44

Heb die ervaring niet

Ik heb ook wel eens de eetmeter ingevuld en er kwam alleen uit dat ik die dag iets te weinig van een of ander obscuur mineraal binnen had gekregen (weet niet eens meer wat). Bij googelen in welke voedingsmiddelen dat zat kwam ik erachter dat ik daarvan die dag toevallig weinig had gehad maar dat spul andere dagen best ook wel at. Eén dag is natuurlijk maar een momentopname, een gezond voedingspatroon strekt zich over langere tijd uit.
Je zou het eens een week achter elkaar kunnen doen en dan kijken of er een grootste gemene deler in het gemis zit. Als je de ene dag wat te weinig a hebt, de tweede dag b en de derde dag c dan zal het overall wel goed zijn.
Kari

weetwatikeet

weetwatikeet

13-10-2010 om 11:33

Pelle

Ik kan niets invullen, zie wel hoeveelheden die nodig zijn voor mijn leeftijd. En ik zie ook dat ik te weinig boterhammen eet (3 ipv 6) en te weinig melk drink (450ml moet).
Fruit eet ik veel meer. Groente eet ik ook genoeg. Kaas en vis ook.

bibi63

bibi63

13-10-2010 om 21:55

Zeer irritant

Ik had ingevuld:
ontbijt: 2 volkorenboterhammen met dieetmargarine en 30+ kaas, 1 glas vers geperste sinasappelsap, 1 beker thee met half melk.
lunch: 3 volkoren crackers, 1 met 30+ kaas, 2 met schwartzwalder schinken, 1 kop thee met niks.
Diner: in zonnebloemolie geroerbakte kousenband (ca 150 gram) met ca. 100 gram kipfilet en een portie mie aangevuld met kruiden zoals sambal, gember en ketjap.
Tussendoor (overdag en avond): 2 glazen witte wijn, 1 appel, paar dropjes, paar koppen thee met niks.

Nou: de uitslag: ik had veeeeeeeeeeeel te weinig calorien (huh?) en voor de rest was niks goed: te veel zout, te weinig vet, teveel eiwitten, een tekort aan tal van vitamines en mineralen.

Nou het zal hoor, ik eet niet elke avond hetzelfde diner, de volgende dag misschien andijviestampot met een gehaktbal om maar wat te noemen.
Ik vind het een waardeloze en vooral misleiden site. Als ik erg naief zou zijn, zou ik denken dat ik het erg slecht doe, maar hoe dan?

Gr. Bibi

Ik heb hem ook een keer ingevuld

en ik kwam volgens dat ding meer te kort dan waar ik heb bestaan van wist, ik voelde me spontaan doodziek )En ik eet toch behoorlijk gezond en gevarieerd.
Ik heb er verder maar niet meer naar gekeken, en heb mijn eigen plan getrokken.

Pelle

Ik wilde even proberen wat jij voorstelt, maar je moet allerlei gegevens achterlaten, inloggen etc. Dan ben ik al geweest. Maar het is een leuk experimentje, misschien later nog eens een keer.

Wil iemand anders, die toch al in die eetmeter zit, het misschien eens proberen?

Groeten,

Temet

Rosase

Rosase

15-10-2010 om 17:42

Wil ik wel doen hoor

Ik vind hem juist wel erg handig.

Je kunt aardig goed inschatten waar je de mist in gaat zo over de hele dag gezien.

Met mijn dagelijkse banaantje kom ik overigens met gemak aan mijn vit. C quotum...

Rosase

Rosase

15-10-2010 om 18:42

Gedaan

Ik heb gekozen voor:
6 boterhammen meergranenbrood met halvarine
1,5 plak 40+ kaas
450 ml halvolle melk
3 koppen zwarte koffie
4 koppen thee zonder melk en suiker
1 appel en 80gr banaan (samen 200gr fruit)
200 gr broccoli
100 gr kipfilet
210 gr gekookte aardappels met zout
en 15 gram margarine

En dit was het resultaat:

Energie
De hoeveelheid energie die je uit je voeding haalt (1482 kcal) is minder dan de richtlijn (2000 kcal). Deze internationale richtlijn geeft voor mensen van je leeftijd en geslacht aan hoeveel energie je nodig hebt. Dat hangt ook af van hoe actief je bent en van je gewicht. Wil je het voor jezelf in de gaten houden kijk dan naar de grafiek van je gewicht. Veranderingen in gewicht zijn een goede afspiegeling van je energiebalans. Als je gewicht daalt heb je over langere tijd minder energie genomen dan je verbruikt. Dat is ongewenst, omdat je BMI aangeeft dat je een normaal gewicht hebt.

Energie is voor veel lichaamsfuncties nodig, bijvoorbeeld voor het op peil houden van je lichaamstemperatuur, het kloppen van je hart, je ademhaling en alle lichamelijke activiteiten. Wie te weinig energie opneemt, valt af. Wie te veel opneemt, wordt dik.

Energie zit vooral in vetten en koolhydraten, maar ook eiwitten en alcohol zijn energiebronnen voor het lichaam. De geadviseerde hoeveelheden eiwitten, vetten en koolhydraten worden meestal uitgedrukt in energieprocenten. Dat is de bijdrage die deze voedingstoffen leveren aan te totale hoeveelheid energie. In een gezonde voeding wordt ten minste 40% van de energie geleverd door koolhydraten, ten minste 10 % door eiwitten, en 20-35% door vetten.

Eigen inname1482 kcal

Eiwitten

De hoeveelheid eiwit in je voeding is goed
Eiwitten zijn van belang voor de opbouw en het in stand houden van je lichaam. Daarnaast leveren ze ook energie. Per gram levert eiwit circa 4 kcal.

Belangrijke eiwitbronnen zijn: graanproducten (brood), zuivelproducten (melk, kaas, enzovoort), vlees, peulvruchten, eieren en vis.

Eigen inname 87 g 23 %

Koolhydraten

De hoeveelheid koolhydraten in je voeding is goed
Koolhydraten (zetmeel en suikers) zijn van belang als energiebron. Per gram leveren koolhydraten 4 kcal.

Belangrijke koolhydraatbronnen zijn: brood, pasta, rijst, aardappelen, gebak, koek, frisdranken, vruchtensappen, fruit en melk.

Eigen inname 48 % 178 g

Vet

De hoeveelheid vet in je voeding is goed
Vetten zijn van belang als energiebron voor je lichaam. Ze bevatten ook onmisbare vetzuren. In vergelijking met eiwit en koolhydraten leveren ze twee keer zoveel energie. Per gram levert vet 9 kcal.

Belangrijke vetbronnen zijn: margarine, vetten, oliën, volle melk en melkproducten, vet vlees, vette vleeswaren, hartige snacks, gebak en koek

Eigen inname 29 % 47 g

Verzadigd vet

De hoeveelheid verzadigd vet in je voeding is aan de hoge kan
Vetten worden onderverdeeld in verzadigd vet en onverzadigd vet. Te veel verzadigd vet in je voeding vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Per gram levert verzadigd vet 9 kcal.

Belangrijke bronnen van verzadigd vet zijn: volle melk en melkproducten, volvette kaas, vet vlees, vette vleeswaren, hartige snacks, gebak en koek.

Eigen inname 12 % 19 g

Vezel

De hoeveelheid vezels in je voeding is goed
Vezel is nodig voor een goede darmwerking.

Belangrijke vezelbronnen zijn: brood (met name volkoren- en roggebrood ), aardappelen, peulvruchten, zilvervliesrijst, volkoren graanproducten, groente, fruit en noten.

Eigen inname 34 g/
23 g per 1000 kcal

Alcohol

Je alcohol gebruik is vanuit gezondheidsoogpunt verantwoord
Alcohol levert energie (7 kcal/per gram), maar is niet nodig voor een gezonde voeding. Een beperkt alcoholgebruik kan geen kwaad. Dat wil zeggen voor volwassen mannen maximaal 2 (standaard)glazen per dag en voor volwassen vrouwen maximaal 1 (standaard)glas per dag. Jongeren onder de 18 jaar kunnen beter geen alcohol gebruiken, omdat dit een nadelig effect kan hebben op hun ontwikkeling.

Eigen inname 0 g

Water

Je krijgt voldoende vocht binnen
Je lichaam bestaat voor bijna tweederde uit water. Dit water is onder andere nodig voor het vervoer van voedingsstoffen en het verwijderen van afvalstoffen. Ook speelt het een rol bij de temperatuursregulatie.

Bijna alle vaste voedingsmiddelen bevatten water (bijvoorbeeld brood, aardappelen, vlees). Samen met nog ongeveer 1,5 liter aan dranken is dit voldoende vocht per dag.

Eigen inname 2821 ml

Natrium (zout)

Je voeding bevat teveel natrium (zout)
Bekijk het etiket om te zien hoeveel zout er in producten zit. Op het etiket wordt meestal over natrium gesproken. Dit reken je als volgt om: 1 gram natrium = 2,5 gram zout.

Keukenzout is veruit de belangrijkste bron van natrium in ons eten. Natrium houdt onder meer de hoeveelheid vocht van je lichaam op peil en speelt een rol bij het regelen van de bloeddruk. 75% van het zout (natrium) in ons eten is toegevoegd door de fabrikant, voor de smaak of de houdbaarheid. Producten met veel zout zijn kant-en-klaarmaaltijden, hartige snacks, zoute pinda’s, chips, kaas en sauzen.

Daarnaast voegen veel mensen ook zout toe tijdens de bereiding van eten of aan tafel. Je hebt zelf in de hand hoeveel je dan toevoegt. Probeer eens andere smaakmakers zoals groene kruiden (basilicum, bieslook, dille en rozemarijn), specerijen (kaneel, kerrie en (cayenne)peper), gember, ui en knoflook. Gebruik bij voorkeur keukenzout waarvan een deel van het natrium is vervangen door kalium of magnesium (zoals Losalt of Jozo Bewust).

Bekijk ook je lijst met ingevoerde producten. Je ziet dan door welke producten jij veel zout binnenkrijgt. Het kan zijn dat brood daarbij hoort. Bezuinig liever op de extra’s dan op het brood. Brood levert zout maar ook veel andere goede stoffen zoals vezels, B-vitamines, ijzer en jodium.

Eigen inname 2600 mg (6.5g zout)

Kalium

De hoeveelheid kalium in je voeding is aan de krappe kant
Kalium speelt een rol bij het op peil houden van de hoeveelheid vocht in je lichaam. Verder is kalium belangrijk voor een goede werking van spieren en het doorgeven van prikkels in het zenuwstelsel.

Belangrijke bronnen van kalium zijn groente, fruit, aardappelen, vlees, brood en melk.

Eigen inname 4214 mg

Calcium

De hoeveelheid calcium in je voeding is goed
Calcium of kalk is nodig voor de opbouw en het in stand houden van je skelet en je gebit. Ook speelt dit mineraal een rol bij de stolling van bloed en de werking van zenuwen en spieren.

De belangrijkste calciumbronnen zijn melk, melkproducten en kaas.

Eigen inname 1157 mg

Magnesium

De hoeveelheid magnesium in je voeding is goed
Magnesium is nodig om energie uit eten te halen en voor een goede spierfunctie.
Belangrijke bronnen: brood, graanproducten, groente, melk, melkproducten en kaas

Eigen inname 383 mg

IJzer

Je voeding bevat te weinig ijzer
IJzer is een onderdeel van hemoglobine. Dit is de rode kleurstof in het bloed die voor het transport van zuurstof door het bloed zorgt.

Belangrijke bronnen: brood, vlees en groente.

Eigen inname 11.4 mg

Seleen

Je voeding bevat te weinig seleenSeleen is een mineraal dat werkzaam is als antioxidant en zo een rol speelt bij het in stand houden van de celstructuur.

Belangrijke bronnen: brood, graanproducten, groenten en vlees.

Eigen inname 37 mcg

Zink

De hoeveelheid zink in je voeding is aan de krappe kant
Zink zorgt voor een goede groei, smaakbeleving en weerstand tegen ziekten.
Belangrijke bronnen: vlees, kaas, brood, noten en schaal- en schelpdieren.

Eigen inname 8.3 mg

Vitamine A

De hoeveelheid vitamine A in je voeding is goed
Vitamine A zorgt voor een goed gezichtsvermogen, groei, gezonde huid en weerstand tegen ziekten.
Belangrijke bronnen: margarine, halvarine, bak- en braadproducten, groente en fruit.

Eigen inname 844 mcg

Vitamine D

De hoeveelheid vitamine D in je voeding is goed; als je zelden of nooit buitenkomt of een donkere huid hebt, neem dan dagelijks 10 microgram vitamine DVitamine D is nodig voor stevige botten. Deze vitamine zorgt ervoor dat de calcium uit de voeding wordt opgenomen en wordt vastgelegd in de botten.

Belangrijke bronnen: margarine, halvarine, bak- en braadproducten, vlees en vette vis.

Eigen inname 3.5 mcg

Vitamine E

De hoeveelheid vitamine E in je voeding is goed
Vitamine E speelt een rol in de rode bloedcellen en beschermt de celstructuur.
Belangrijke bronnen: olie, margarine, halvarine, brood, noten, groente en fruit.

Eigen inname 9.5 mg

Vitamine B1

De hoeveelheid vitamine B1 in je voeding is goed
Deze vitamine is nodig voor de energievoorziening. Vitamine B1 speelt een rol bij de verbranding van koolhydraten en bij de werking van het zenuwstelsel.

Belangrijke bronnen: brood, graanproducten, aardappelen, groente, vlees en zuivelproducten.

Eigen inname 1.3 mg

Vitamine B2

De hoeveelheid vitamine B2 in je voeding is goed
Deze vitamine is betrokken bij de energievoorziening. Met name het vrijmaken van energie uit koolhydraten, eiwitten en vetten uit de voeding.

Belangrijke bronnen: melk- en melkproducten, groente, fruit, vlees, brood en graanproducten.

Eigen inname 1.8 mg

Vitamine B6

De hoeveelheid vitamine B6 in je voeding is goed
Vitamine B6 is nodig voor de afbraak en opbouw van eiwitten. Verder speelt het een rol bij de afweer, de groei, de bloedaanmaak en het zenuwstelsel.

Belangrijke bronnen: vlees, eieren, vis, brood, graanproducten, aardappelen, groente en zuivelproducten.

Eigen inname 2.7 mg

Foliumzuur

De hoeveelheid foliumzuur in je voeding is aan de krappe kant; slik dagelijks een supplement met 400 microgram foliumzuur als je zwanger wilt wordenFoliumzuur (vitamine B11) is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en speelt een rol bij de groei en het in stand houden van het lichaam.

Belangrijke bronnen: groente, fruit, brood en graanproducten (met name de volkoren soorten).

Eigen inname 243 mcg

Vitamine B12

De hoeveelheid vitamine B12 in je voeding is aan de krappe kant
Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes en voor een goede werking van je zenuwstelsel.

Vitamine B12 komt alleen in dierlijke producten voor, zoals vlees, melk, melkproducten, kaas en eieren.

Eigen inname 2.2 mcg

Nicotinezuur (niacine)

De hoeveelheid nicotinezuur in je voeding is goed
Nicotinezuur (niacine) speelt een rol bij de energievoorziening van het lichaam.

Deze vitamine komt voor in vlees, vis, volkoren graanproducten en groente. Verder maakt je lichaam zelf niacine uit tryptofaan, dat een bestanddeel is van alle eiwitten.

Eigen inname 22 mg

Vitamine C

De hoeveelheid vitamine C in je voeding is goed
Vitamine C beschermt de celstructuur . Ook is vitamine C essentieel voor een goede wondgenezing. Vitamine C bevordert de opname van ijzer en speelt verder een rol bij het verkrijgen van voldoende weerstand.

Vitamine C komt voor in groente, fruit en aardappelen.

Eigen inname 108 mg

Valt dus wel mee met de vitaminen en zo denk ik. En het lijkt me dat je bij een ander dagmenu ook wat andere dagwaarden krijgt en dat het zich zo over de week wel uitmiddeld.

Rosase

Rosase

15-10-2010 om 19:21

Kleine aanvulling

De laatste regel is van mij, de knoeperd van een dt-fout dus ook.
Zou niet willen dat het voedingscentrum een slechte naam krijgt

bibi63

bibi63

16-10-2010 om 13:49

Maar rosase

wat ik hieruit begrijp is, dat als je volwaardig eet over de hele dag, in jouw geval: 6 boterhammen met boter en beleg, kaas en melk, 2 stuks fruit en een avondmaaltijd met 200 gr groente, aardappels en een stukje vlees (kip), je dus blijkbaar veeeeel te weinig calorien eet. Men zou dus om de hoeveelheid missende calorien (ca. 500) allerlei tussendoortje moeten nemen? Of saus en vette jus? NOG meer boterhammen?
Verder vind ik de info van het VC m.b.t. tekorten aan diverse vitaminen en mineralen in jouw dagmenu nogal misleidend. HOE zou je dat dan moeten veranderen? Niet in elke groente zitten dezelfde vitaminen en mineralen, dus als je afwisselend eet, dan zit dat over een week genomen vast goed. Ik vind het echt een onzin ding.
Gr. Bibi

Rosase

Rosase

16-10-2010 om 14:14

Tja

Ikzelf ga altijd de mist in met de volvette koffiemelk, de milk en fruit en de volvette kaas op mijn brood. Dus als ik echt mijn eigen menu had ingevuld was ik een stuk hoger uitgekomen qua calorieën.

Op basis van het voedingsadvies van het voedingscentrum heb ik wat voorzichtige keuzes gemaakt. Blijkbaar mag je dus best wel wat vetter kiezen en dan nog voldoe je netjes aan de calorie-eis. Dat is in ieder geval de les die ik er uit geleerd heb.

De vraag was trouwens ook of je door het voedingsadvies te volgen wel de nodige vitaminen binnenkrijgt. En blijkbaar kan dat dus.
En afwisseling is altijd verstandig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.