Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Effe klagen (pinda-allergie)

Zoals de titel al zegt, ik wil even klagen... Zetten mijn kinderen een zelfgemaakt huisje bij Super de Boer, krijgen ze een traktatie voor terug. Heel lief en commercieel allemaal, maar wat zit erin? Als hoofdbestanddeel een zakje M&Ms met pinda. In principe levensbedreigend voor mijn zoon van 5, die dit niet mag hebben, zodat er voor hem alleen een mandarijntje overblijft. En wat vage ontbijtkoekreepjes, waarvan ik niet weet of er sporen van pinda inzitten.

Het antwoord van SdB? Ja, daar kunnen we natuurlijk geen rekening mee houden met al die allergien van kinderen. Hebben ze daarin gelijk of ongelijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gelijk

Ze hebben gelijk.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

05-12-2008 om 11:15

Sorry

maar ergens vind ik dat ze gelijk hebben, er zijn kinderen met glutnintolerantie, pinda allergie, koemelkallergie fruitallergie, suikerziekte etc etc. Daar kunnen ze ook geen rekening mee houden. Was misschien wel leuk geweest als ze hadden aangeboden dat je het kon ruilen tegen iets wat wel mag

peach

peach

05-12-2008 om 11:27

Briefje

Had je er een briefje of iets dergelijks ingedaan waarop je gezet had dat zoonlief een pinda-allergie heeft? Ik denk dat ze bij onze super de boer dan wel iets pindaloos in de schoen hadden gestopt.
Als algemene regel denk ik niet dat je kunt verwachten dat een winkel in alle schoenen alleen maar allergenenvrije artikelen stopt. Ik ben eigenlijk verbaasd dat je dat wel verwacht. Mijn ervaring is dat bijna niemand uit zichzelf rekening houdt met allergieen en andere motieven om bepaalde dingen niet te eten.
Ik denk wel dat dit gaat veranderen trouwens, zeker voor pinda-allergieen. In Amerika mogen kinderen al vaak geen pindakaas mee naar school omdat er allergische kinderen zijn die daar dan toch mee in aanraking kunnen komen, dus dat bewustzijn zal ook wel overwaaien naar Nederland. Waarschijnlijk is jouw zoon dan wel al te groot voor Sinterklaas schoenzetten.

Fabrikantenactie

"Had je er een briefje of iets dergelijks ingedaan waarop je gezet had dat zoonlief een pinda-allergie heeft? Ik denk dat ze bij onze super de boer dan wel iets pindaloos in de schoen hadden gestopt."
Meestal zijn dit soort acties fabrieksgesponsord. Het kost de super niks, de fabrikant levert de cadeautjes. Nu zou een lieve super er natuurlijk een ander cadeautje in kunnen doen, maar je zal ze de kost geven die het risico niet nemen. Van heel veel voedingsmiddelen is het niet zeker of er geen pindaresten in zitten.
Groet,
Miriam Lavell

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-12-2008 om 12:08

Zelf regelen

Heb je voor dit soort acties niet zelf snoep in huis voor je kind? Dochter van mijn buurvrouw heeft glutenallergie en die geeft altijd zelf snoep/koekjes mee bij feestjes enzo. Zelfs Piet had vorige week ineens glutenvrije pepernoten

Sjillie

Sjillie

05-12-2008 om 13:31

Ot over pinda allergieën

hier is al een school en BSO (hoofdvestiging van waar mijn kids zitten) waar pindakaas uit den boze is. Op de BSO is geen pindakaaspot meer te bekennen en op de school waar het kid zit hebben alle ouders een brief gehad met het dringende verzoek hun kind geen boterhammen meer met pindakaas mee te geven.

Als het kind pindakaas aanraakt krijgt hij al dermate heftige reactie dat hij naar het ziekenhuis moet. En dat is echt vreselijk, heb het helaas met mijn dochter mee gemaakt, zij heeft een soort gelijke allergie voor wespensteken.

Snap die voorzichtigheid dus wel. maar vind niet dat je in winkels iets kunt verwachten. Dan zou ik het snoep thuis laten ruilen voor iets dat hij wel mag.

Ellis lloyd

Ellis lloyd

05-12-2008 om 14:28

Gelijk natuurlijk.

Sorry maar ik vind dit echt zo'n vreselijke zeurvraag! Natuurlijk kan een supermarkt geen rekening houden met iedereen.
Ik heb daar zelf ook ervaring mee. Mijn dochter heeft ook verschillende allergiën waaronder een pindaallergie.
Dat ze de kans liep om iets te krijgen wat ze niet mocht hebben hebben wij haar met de paplepel ingegoten. Dat wist ze dus heel goed en was er heel voorzichtig mee. Maar zij vond het alleen al leuk als er wat inzat. En of ze het eten mocht of niet, dat kwam pas op de tweede plaats. Thuis ruilde ze wat ze niet mocht eten om voor iets dat ze wel mocht hebben. Dat vond ze heel normaal en was er helemaal aan gewend. Nooit problemen mee gehad. Op school of feestjes komt dat ook zeer regelmatig voor, want er zijn maar weinig mensen die daar rekening mee houden.
Als jij als ouder daar moeilijk over gaat doen leert je kind dat ook. En als jij daar heel rustig en laconiek over doet doet je kind dat ook.
Het zal toch wel vaker voorkomen dat het iets wordt aangeboden dat het niet mag hebben? Niet nog? Nou wen daar dan maar vast aan want dat zal in de toekomst echt wel vaker gebeuren

Linda99

Linda99

05-12-2008 om 14:57

Tja

Met een kind met een allergie kun je eigenlijk van te voren al weten dat er grote kans is dat er een "fout" product tussen kan zitten. In ons geval met een kind met melk-ei-soja allergie is die kans ook onwijs groot. Wij hebben dan ook helemaal nergens een schoentje gezet. En in mama's tas zit altijd een zak pepernoten die jongste mag eten als we ergens zijn waar uitgedeeld wordt.

Dat men op de crèche en in de familie rekening met mijn dochter houdt vind ik logisch, in een supermarkt niet....

bibi63

bibi63

05-12-2008 om 15:48

Wat ik niet zo goed van de posting snap

is dat in m en m's met pinda's uiteraard heel overduidelijk pinda's zitten. Maar er zijn zooooo veel produchten (en dat weet jij uiteraard ook), die niet uit pinda's bestaan, maar bijv. in een fabriek gemaakt zijn waar ook pinda's zijn verwerkt. En dat kan dus al zeer gevaarlijk zijn. En dus funest voor je kind.
Groetjes,
Bibi

maan.

maan.

05-12-2008 om 16:29

Lastig

Het blijft natuurlijk lastig om met iedereen rekening te houden met zulke acties, de ene kan niet tegen pinda's de ander kan niet tegen melk-ingredienten en een derde kan niet tegen lactose. Dan blijft er op het laatst niks meer over om in zo'n huisje te stoppen..

Hier trouwens bij SdB geen M&M's.. een mandarijn en een lollie en dat was alles.. mijn jongste houdt niet van mandarijnen en de lollie vonden ze allebei niet lekker (maar daar houdt SdB ook geen rekening mee).

Jolijt

Jolijt

05-12-2008 om 18:50

Er zijn ongetwijfeld ook..

kinderen die het mandarijntje niet mogen. Hoe kunnen ze met een standaardpakketje nou met iedereen rekening houden?

Minnie

Minnie

05-12-2008 om 21:11

Ja.. die zijn er..

Ik mag inderdaad geen mandarijntjes (ben geen kind meer, maar toch ...)... Niet levensbedreigend, wel heel vervelend.

Er zijn kinderen allergisch voor alle denkbare voedingsstoffen. Ik vind NIET dat een supermarkt daar rekening mee hoeft te houden.

Wil je op safe spelen, doe dan niet mee met zo'n actie of zorg dat je zelf wat achter de hand hebt voor je kind.

Minnie

Jade

Jade

06-12-2008 om 12:42

Ja maar ja maar,

als je kind superallergisch is voor pinda´s waarom laat je hem dan meedoen??

Je weet toch dat het een commerciele bedoening is en dat ze de traktaties voorverpakt (of wat dan ook) in het huisje doen en niet bij ieder kind zich afvragen: ´gut, mag die dit nou wel hebben of niet´. Dat kun je van een winkel niet verwachten.......

Bastet

Bastet

06-12-2008 om 17:12

Hier.....

Toen mijn kinderen nog reageerden op van alles en nog wat,maakte ik de afspraak:als je wat krijgt,kijken we het even na,en mag je het eventueel bij mij inruilen voor iets anders.Zo ook met schoenkadootjes van supermarkten.Ik kan van een super niet verwachten dat ze daar rekening mee houden,er zijn immers ook kinders die geen suiker mogen,of citrusfruit,ik bedoel,waar eindigt het dan?Brood en wortels?Oh nee,sommige kinderen mogen geen gluten.
Groetjes,Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.