Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lennest

lennest

23-04-2017 om 13:53

Eksters in de tuin, grr!

We hadden, met nadruk hàdden veel vogels in de tuin: koolmeesjes, kwikstaartjes, roodborstjes, mussen, merels, duiven, vinkjes en nu alleen nog maar eksters. Koolmeesjes waren een nest aan het maken in het vogelhuisje, kwikstaartje in de houtopslag en de rest kwam dagelijks eten. Echt, een gezellige boel! Toen kwam het bezoek van de eksters: vogelhuisje is leeg, nestje kwikstaartje vernield en de rest is ook weg. Dankzij de eksters, we hebben gezien dat ze het vogelhuisje aan het openmaken waren. De vogelpindakaas wordt door de eksters leeg geroofd, idem het voerhuisje, fijn! Hoe krijg ik de eksters uit m'n tuin en de rest weer terug?

Natuur..

Tja. T is de natuur natuurlijk. Hier een schattig merel nestje, onder mijn ogen leeggeroofd door onze bloedeigen boskat. Monster. Maar wat doe je er aan?

Ik vind eksters wel leuke vogels eigenlijk. Altijd met z'n 2 en, het zijn echt stelletjes. Ze hebben hier in de buurt ook een nest, rukten allerlei takken uit de bomen hier. Ze zijn sterk joh! En ze lokken onze katten echt bovenin de hoogste bomen. Zitten ze daar uitdagend te kakelen tot de kat ergens op een net te dun takje wiebelt en dan huppen ze een tak verder. Echt pesten...volgens mijnIjn ze slim!

(hier heb je verder trouwens weinig aan, sorry. Onze katten vangen trouwens ook wel eens een ekster. Maar dat helpt ook niet, want ze lusten net zo graag koolmezen en andere schattige vogels...)

Ingrid

Mijntje

Mijntje

23-04-2017 om 14:26

uilen en beschermkooi

https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/eksters-verjagen
Dus: koop een uil en zet die in de tuin Of een hologram van een uil. https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/1200/weringsuilen-hologram
Ik vrees alleen dat het ook andere vogels afschrikt.

Ik vind eksters ook leuk maar kan me je ergernis wel voorstellen.

Ik vond dit nog:

Wat kan jij doen voor de ekster?
Eksters profiteren van het bijvoeren van alle andere tuinvogels. Om te voorkomen dat eksters met het meeste voer er vandoor gaan, kan je de andere vogels ook voer aanbieden in voedersilo's en op voederplaatsen op de grond die voorzien van een beschermkooi zodat kleine zangvogels wel maar eksters niet aan het voedsel kunnen. Eksters zullen minder snel landen op een voederhuisje met een dak.

Ik heb

De hond steeds naar buiten gestuurd, die blafte dan naar ze, de rest v d vogels trokken zich er al die tijd niks van aan maar de eksters wel. De kleinere vogels hippen nog steeds rond als de hond buiten is, die zijn zo aan elkaar gewend. De eksters zitten nu in t bos achter t huis, prima.
We hebben een poos konijnengehad, een ervan jaagde de eksters ook echt weg. Nooit geweten dat een konijn zo kan gillen en dreigen. Pppfff...we schrokken dr zelf van.

Jln

Jln

09-06-2021 om 21:08

Wij hebben 5 "wilde katten", nou ja het "wild" is te verwaarlozen. We voeren ze al 4 jaar en zijn luie beestjes geworden. Heeft z'n voordelen: ze laten de kleine vogeltjes gerust🤷🏼‍♀️. Het grote nadeel is dat ze ook niet opkijken van de 4 eksters & de kraai die hun eten stelen 🤦🏼‍♀️ 


Die ekster-pestkoppen eten het katteneten op terwijl onze katten er zitten op te kijken, ook vreten ze onze kersen op, jagen ze de kleine vogels weg en houden ze enorm kabaal 🙄 Het zijn hele mooie, slimme en vindingrijke vogels maar we zouden ze toch graag weg willen uit de tuin zodat onze tuin en haar inwoners zich terug thuis kunnen voelen. 


Ze lachen met een vogelschrik, een valse roofvogel jaagt hun niet weg & de katten al helemaal niet 🤦🏼‍♀️ Help 🤪

Wij hebben ook eksters in de tuin maar ook houtduiven, tortelduiven, bonte specht (die is nieuw) en mussen, roodborstjes, pimpelmezen, koolmezen etc. 

ik merk niet dat de kleine vogels niet meer komen. Ik vind de eksters leuk. Wat een slimme vogels zijn dat. Ze kunnen door te springen de glazen pindakaaspot uit het huisje trekken en daarna eten ze eruit vanaf het gras. Tot ik hem weer terughang.  

veel mensen hangen inderdaad een kooi van gaas om voorhuisjes heen zodat grotere vogels er niet meer bij kunnen.

Hier hebben de parkieten het overgenomen. Ook vreselijk, wat een afschuwelijk geluid maken die krengen. Alle leuke kleine vogeltjes foetsie. Ik heb een speciaal voederkooitje voor de kleintjes, maar de parkieten verdraaien hun nek net zo ver dat ze tóch ver genoeg door de spijltjes kunnen om bij het voer te komen. 

Grappig hoe anders iedereen er in staat. Ik vind parkieten juist gezellig klinken. Eksters maken een hoop amok. Man man, als die het op de heupen krijgen. Laatst kwam een meeuw te dichtbij. De meeuw was duidelijk onder de indruk van die ekster. In onze tuin komt niet veel helaas. Ja, ook eksters. Zaad van de grond pikken. Vorig jaar zaten we op de eerste rang van een eksternest. Pal voor het zolderraam.  Ik hoor in de buurt ook parkieten, maar soms ook duiven en ander gekwetter. Er zitten ook spechten in de straat. Ik hoor ze meer dan dat ik ze zie. 


Hier helaas vooral last van de buurkatten. Er zijn wel eksters, maar ook die durven niet in tuinen te komen. Nu zeker met het broedseizoen, snap ik niet waarom hun baasjes de katten niet binnenhouden. Ik weet dat eksters (en andere kraaiachtigen) ook jonge vogels eten, maar het evenwicht is hier echt zoek. Hier is zo te merken dat er teveel katten zijn.

Hier vielen een stelletje eksters samen katten aan die in de buurt van hun nest kwamen. En reken "in de buurt" ruim: de hele straat. De katten schoten van bosje naar geparkeerde auto om aan de duikvluchten van de eksters te ontkomen.

Auwereel schreef op 11-06-2021 om 19:50:

Hier vielen een stelletje eksters samen katten aan die in de buurt van hun nest kwamen. En reken "in de buurt" ruim: de hele straat. De katten schoten van bosje naar geparkeerde auto om aan de duikvluchten van de eksters te ontkomen.

mujn ervaring is ook dat eksters niet snel onder de indruk zijn van  mogelijk gevaar. Ze zetten het op een schreeuwen en aanvallen tot de ander hoofdpijn heeft en opgeeft. 

Lorwynne schreef op 11-06-2021 om 12:59:

Hier helaas vooral last van de buurkatten. Er zijn wel eksters, maar ook die durven niet in tuinen te komen. Nu zeker met het broedseizoen, snap ik niet waarom hun baasjes de katten niet binnenhouden. Ik weet dat eksters (en andere kraaiachtigen) ook jonge vogels eten, maar het evenwicht is hier echt zoek. Hier is zo te merken dat er teveel katten zijn.

Het evenwicht is hier vooral zoek door meeuwen. Ik hoor veel liever een stel krolse en vechtende katten als ik nog laat buiten ben, dan het zachte geklok van waakse meeuwenouders. En overdag krijg ik er wat van als kinderen uit het nest gegroeide jongen achterna zitten. Waar zit hun verstand? Dan heb ik het nog niet over territorium gedoe tussen eksters en meeuwen en een scholeksterpaartje wat hier tussendoor probeert te broeden. Tussen de bedrijven door trompetteren daarboven luidruchtige ganzen,  koert er een duif en roepen parkieten elkaar van alles toe. 

Terug naar de meeuwen, geef mij dus maar katten. Die zitten stilletjes in de zon en begraven hun poep netjes. Meeuwen flatsen alles gewoon onder. Ook in de tuin. Dat kun je niet eens snel wegscheppen. Dat moet met een bezem en een emmer water. Of in de wasmachine als je pech hebt. 

Heel veel vogels hier nd e tuin, duiven volop schijten alles onder...das iets minder. Eksters,musjes,gaaien vikjes in alle soorten. We wonen landelijk dus t is druk. Ik had de groencontainer open gezet omdat ik de tuin aant doen was. Vergeten dicht te doen. Manlief gooit na t eten t snijafval in de container. Komt dr een ekster uit gevlogen,whhahaha. Hij was zich rot geschrokken.

Ik heb juist heel erg last van duiven! Verschrikkelijk ze zijn overal en vreten mijn moestuintjes op die net zo hard groeien pfff.

Rachel. schreef op 12-06-2021 om 11:06:

Ik heb juist heel erg last van duiven! Verschrikkelijk ze zijn overal en vreten mijn moestuintjes op die net zo hard groeien pfff.

plus ze schijten echt alles onder, word er niet goed van.

Knutselkei schreef op 12-06-2021 om 10:06:

 Ik had de groencontainer open gezet omdat ik de tuin aant doen was. Vergeten dicht te doen. Manlief gooit na t eten t snijafval in de container. Komt dr een ekster uit gevlogen,whhahaha. Hij was zich rot geschrokken.

muahahah🤣🤣

Overigens kunnen nijlganzen ook aardig wat overlast veroorzaken, met behoorlijk wat herrie. Hier een paartje met een nest van 8 op het grasveld voor het huis.

Knutselkei schreef op 12-06-2021 om 10:06:

Ik had de groencontainer open gezet omdat ik de tuin aant doen was. Vergeten dicht te doen. Manlief gooit na t eten t snijafval in de container. Komt dr een ekster uit gevlogen,whhahaha. Hij was zich rot geschrokken.

hahaha. Dat doet bij ons de buurkat. In de groenbak springen.  we zijn ons ook al een paar keer dood geschrokken. Hij presteert tv-zender de deksel achter zich dicht te laten  vallen. Die je m nietsvermoedend open om er iets in te mikken springt er opeens  een rode kater uit ……

Ik wordt hier soms gek van het gekrijs van kauwen, hebben jullie dat niet?

Ja. Die hebben hier regelmatig oorlog met de eksters…..hahaha. Horen en zien vergaat je…

Ik heb alle genoemde vogels. Plus een reiger, zwanen, meerkoeten en eenden. En soms een valk. Nu aub nog zwaluwen.

De enige vogelsoort xde hier weg mag wezen: die parkieten. Ze slopen mijn appels. Ze eten ze niet eens maar gooien ze zomaar op de grond.

De kauwen zitten hier na het uitvliegen van de jongen altijd in een 20 m hoge boom in de achtertuin te krijsen. Met zijn 80-en ofzo. De stoerejongensdagen zijn dat, alsof ze met zijn allen in Llorret de Mar zijn. Duurt een weekje en dan worden het weer nette kauwen.

"Ik wordt hier soms gek van het gekrijs van kauwen, hebben jullie dat niet?"

Hier ook veel kauwen, maar ik heb een zwak voor die beesten. In de tuin heb ik ze trouwens niet (eksters evenmin), maar ik hoor ze wel vaak. Ze maken ook vaak zo'n zachter ka-ka-ka geluid, een beetje kletsen of ze onderling de dingen van de dag zitten door te nemen. Ik vind het wel gezellig, maar misschien is het nostalgie - in mijn kindertijd hoorde ik dat geluid ook voortdurend. 

Het is hier qua vogelgeluid toch al een vrij luidruchtige bedoening, met kauwen, veel meeuwen, sinds enige tijd af en toe halsbandparkieten (die vanuit het centrum van Amsterdam steeds meer naar de randen oprukken) en ook soms - vooral nu - scholeksters die overvliegen. En momenteel het luidruchtige gefladder van de dikke houtduiven die in mijn krentenboompje neerstrijken om de net rijp geworden krentjes eruit te pikken. 

Maar dat alles overstemt het geluid van de nabijgelegen weg, dus ik klaag niet. 


Groeten, 

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.