Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Emma B

Emma B

10-01-2010 om 15:33

Ernstig consuminderen (biologisch natuurlijk :-)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

12-01-2010 om 21:43

Weglaten

Yta heeft gelijk: een maaltijd kan heel wat simpeler. Pasta met blauwe kaas en broccoli hoef je niet nog op te leuken met garnalen, dat is zo ook lekker. Het is soms een beetje wennen, dat wel, maar dat gaat best snel.

Tirza heeft ook gelijk: wat we normaal zijn gaan vinden aan beschikbaar voedsel is erg veranderd. Manlief citeerde toevallig laatst een tekst waaruit bleek dat ooit een mariakaakje bij de thee een luxe was. Eén.

Dat is voor ons moeilijk voor te stellen, en ik bezondig me zelf ook aan veel luxe knabbelwaar. Geen mariakaakje maar lekkere luxe koekjes of chocolaatjes, zeker als er visite is. Als je per dag één kaakje eet doe je minstens een week met een rol, zet dat eens af tegen wat er anders zoal weggesnaaid wordt.

Eerlijk is eerlijk: vroeger als kind at ik ook minder brood omdat er toen minder lekker beleg was. Boterhamworst of zoiets. Goedkoop en je eet er weinig van. Nu we bijna altijd lekker beleg in huis hebben (luxe worst, bionotenpasta etc) eet ik makkelijk nog een boterham extra. Slecht voor de lijn en voor de portemonnee.

En Tinus heeft ook gelijk met dat vlees. 50 gr lijkt weinig als je meer gewend bent. Maar echt, het is gewenning. Een clichéTexaan zal 100 gr achterlijk karig vinden. Als je elke dag een grote biefstuk gewend bent zul je ook vinden dat je met een tartaartje niet kunt aankomen.
Vroeger was het vrij gewoon om een rookworst met 5 man te delen. Misschien zijn we het door de HEMA halve worsten gewoon gaan vinden om een halve worst in je eentje op te eten, maar zo was ik het van huis uit ook niet gewend.
Met minder vlees ga je ook anders koken. Ik heb het al vaker geschreven: vlees koken is makkelijk, vega of deeltijdvega vergt een beetje omschakelen in de keuken. Een stukje vlees van 50 gr op je bord naast de bonen en piepers lijkt weinig. Maar als je roerbakt en pastasaus en zo maakt, valt het veel minder op. Stamppot met 50 gr biologische spekjes per persoon heeft ongelooflijk veel smaak, echt meer dan gewoon (water-)spek. Daar hoeft geen rookworst of sudderlap meer bij om het lekker te maken.

Yep emma

Zonder cement.

Stuk gemakkelijker dan met planken aan de slag. Echt, dat kun jij ook. Zolang je ze maar als bakstenen stapelt (dus de 2e laag een half steentje opschuiven. Zodat de vertikale 'naden' steeds verspringen. Als je ze recht boven elkaar zet wordt het iets minder stevig denk ik...hahaha! Waarschijnlijk was dit een volstrekt overbodige tip, maar misschien ben jij nog linkshandiger dan ik...)

Ingrid

Katrien

Katrien

12-01-2010 om 22:02

Neveneffect

Een positief neveneffect is overigens dat ik ondertussen wel meer kastruimte heb in de keuken. Ook leuk natuurlijk.

Weet je, het lijkt soms saai, minstens vier dagen per week eten we gekookte aardappelen, één soort groente en een klein stukje vlees of vis. Een keer per week pasta (vaak met een vleesloze saus) en één keer per week rijst (ook vaak met een vleesloze saus).

Maar na een tijd word je dat echt gewoon. En eerlijk waar, als je dan eens iets specialer/exotischer eet, kan je er meer van genieten (ik toch) dan vroeger.

Overigens had ik er in het begin echt wel moeilijk mee, met die omschakeling. Het heeft toch een tijdje geduurd vooraleer ik met plezier iedere avond zo'n basic maaltijd op tafel zette.

Katrien

Yo emma!

Geweldig zeg dat je van je gebaande paden afstapt. Biologisch of niet als ik al lees wat voor hoeveelheden verpakkingsmateriaal laat staan in de supermarkt lijkt me dit al een geweldige stap!

Als je zo doorgaat gaat die luxe reis misschien nog wel een fietsvakantie worden

Biene (of evt. anneque) even een vraagje

Die pompoencurry klinkt mij ook verrukkelijk, maar voor ik 'm ga maken, hoe is de structuur van het gerecht? Daarmee bedoel ik is de curry zacht, dus zonder harde stukjes erin van bijv. de pompoen of koriander?
Ik wil dit nl. graag maken voor mijn schoonvader die alleen dik vloeibaar kan en mag eten. En ik wil de curry sowieso wel maken omdat het mijzelf ook erg lekker lijkt maar ik wil wel graag weten of het dan ook geschikt is voor hem snap je.

groetjes
Pilsje

Katrien

Katrien

13-01-2010 om 00:45

Cobi

"En bij die 75 euro voor een heel gezin,dan zie ik toch maaltijden voor me met fabrieksbrood, en macaroni met doperwten en blokjes ham."

Hier geen fabrieksbrood (want zelfgebakken) en macaroni met doperwten en blokjes ham zal wel eens op tafel komen, maar eigenlijk hebben we toch iedere dag een lekkere en voedzame maaltijd op tafel. Ik denk wel dat sommigen er inderdaad weinig vreugde aan zouden beleven. Maar goed, je kan niet altijd alles hebben...

Katrien

Biene M.

Biene M.

13-01-2010 om 09:13

Pilsje

De pompoen blijft wel stevig, steviger dan gekookte aardappels. Mijn zoontje van 1 kan het prima eten met zijn vier melkkiesjes, maar het is verre van vloeibaar. Misschien is het wat om te pureren? Sneu zeg, voor je schoonvader. Ik hoop dat het tijdelijk is, wat moet het naar zijn om geen eten te kunnen kauwen.

Idd (pilsje)

Ik zou het wat langer laten staan, en dan een beetje prakken. Misschien is dat al voldoende? En anders idd even de staafmixer erin, de smaak blijft hetzelfde (erg lekker dus!).

evy

evy

13-01-2010 om 09:47

Drinkbeker

Mijn kinderen zitten op de middelbare school en ik heb lang gezocht naar een goede drinkbeker en een maand geleden gevonden. (lang gezocht vind je niet)
Bij greenjump.nl een roestvrijstale beker ze zijn er in 2 maten. Mijn kinderen en ik hebben er alle 3 een en ze bevallen uitstekend.
500ML van ons kost ongeveer 18 euro.

Groet Evy

Petra Kappers

Petra Kappers

13-01-2010 om 10:04

Drinkbeker

Nadeel van die greenjump beker vind ik dat-ie een smalle hals heeft. Is dus niet schoon te maken als er melk of sap in is blijven zitten. Toch jammer van zo'n diepte investering
In buitensportzaken heb je soms RVS-bekers van zyliss. Echte bekers, van boven breed. Ik heb ze gekocht, maar mijn kinderen vonden ze iteindelijk (vanaf groep 5!) te kinderachtig. Nu gaan kleine petflesjes mee naar school. En daar doen ze overigens alleen nog maar water in. Jongste neemt bij gebrek aan petfles wel eens plastic bekertje mee zonder deksel dat hij op school vult vanuit de kraan waneer hij dorst heeft (ik leg hem uit dat dat okay is, maar dat tijdens fruithapje net 30 kinderen naar de kraan kunnen lopen ...)

Hanne.

Hanne.

13-01-2010 om 11:04

Menu voor 75 euro

Grappig dat er gedacht wordt dat je voor 75 eur per week saai eet, volgens mij valt het wel mee, maar ben benieuwd wat jullie dan allemaal eten,

even voor de gein ons menu van de afgelopen week

- zuurkool met appels en rozijntjes met daarbij aardappels en worst.
- Rosbief met rode wijnsaus, gewokte spruitjes en aardappels uit de oven
- tagliatelle met spinazie roomsaus
- lasagna met komkommer/tomaten salade
- Kipsate met rijst en geglaceerde wortels
- Rodekool(uiteraard met veel appeltjes) met biefstuk en aardappels
- Gegrilde zalm met boontjes, doperwtjes en aardappel-pesto puree

(het fabrieksbrood klopt hier overigens wel)

Wilma

Wilma

13-01-2010 om 12:20

En als je toch in albert heyn bent

neem even de nieuwe Allerhande mee, 51 recepten voor 2,50. 'k Moest meteen aan dit draadje denken toen ik dat blad gister meenam.

Groetjes,
Wilma

Vraag over bereiding van linzen (biene)

Ik heb vanmiddag bij het boodschappendoen in het kader van 1 dag per week vleesloos een pakje linzen meegenomen omdat ik de pompoencurry van Biene eens wilde proberen.

Alleen staat er op de verpakking dat je ze 8 uur moet weken en 60 tot 120 minuten moet koken. Dat weken is de moeite niet, maar zolang koken? Biene, is dit ook jouw ervaring, en hoe doe je dat dan als je maar een handjevol nodig hebt in de curry? Toch van te voren een uur koken voordat je ze in de curry gooit?

Alvast bedankt voor je advies!

Chris

Andere recepten met linzen welkom

Als iemand overigens andere smakelijke recepten met linzen weet, hoor ik die graag.

Chris

liora

liora

13-01-2010 om 16:11

Linzen

Hoi,

Linzensoep: google even en je vindt de heerlijkste recepten.

Ik wilden nog even zeggen dat linzen geen vleesvervanger zijn, eerder een koolhydraatvervanger. Dus op je vleesloze dag zou ik toch nog wat eiwitten aan de maaltijd toevoegen.

Liora

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-01-2010 om 16:23

Liora

Linzen zijn prima leveranciers van eiwitten, vooral in combinatie met graan/rijst. Zie http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/eiwit/waar-zit-eiwit-in.aspx

Linzen

De linzen die ik het afgelopen jaar heb gekocht, groene, rode/oranje of LePuy, in een Franse supermarkt of in de Natuurlijkwinkel, hoeven niet ingeweekt te worden en hebben slechts een kooktijd van 20-40 minuten. En het zijn gewone linzen, niet voorgekookt of zo. Er zijn veel soorten linzen, met verschillende kooktijden. Misschien is het een goed idee om eens naar een winkel met een groter assortiment te gaan en daar op de pakjes de kooktijden vergelijken?
Linzen kunnen vreselijk lekker zijn, echt een delicatesse!
Ik doe ze gewoon door een schotel met gemengde gebakken/gesmoorde/gekookte groente, kruiden en ev. wat geraspte kaas of vlees. Naar eigen inzicht dus, zoals het uitkomt. Gewoon uitproberen dus.

Pluk53

Pluk53

13-01-2010 om 17:22

Turkse winkel

bij een turkse levensmiddel-winkel vind je een groot assortiment linzen/kikker-erwten/bonen etc.

Biene M.

Biene M.

13-01-2010 om 17:44

Chrish linzen

Jeetje, wat een lange kooktijd! Ik weet niet hoe ik dat zou aanpakken, ik heb nog nooit linzen gehad die zo lang moeten koken, geloof ik. Ik dacht dat 20 minuten redelijk standaard was voor linzen, al verschilt het wel per soort.

Als ik jou was zou ik deze linzen gebruiken voor een soep of stoofpot en andere kopen voor de pompoencurry.

Katrien

Katrien

13-01-2010 om 19:02

Roze

Als je de bietentaart op voorhand maakt, kan het wel zijn dat de geitenkaas een beetje rozig wordt (sap van de bieten trekt in de kaas). Maakt niks uit voor de smaak, maar de eerste keer dat ik het zag dacht ik van "huh, roze kaas?".

Maar hij is echt héél lekker, da's waar.

Katrien

amk

amk

13-01-2010 om 20:21

Juist een pre

roze kaas, wordt er nog meer gegeten. Dochterlief is dol op roze.
Ik ga die bietentaart maar eens zoeken als iedereen er zo enthousiast over is, dan wil ik 'm ook proberen.

amk

amk

13-01-2010 om 20:24

Katrien: vraagje bietentaart.

hoe maak je het kruimeldeeg. Ik ken namelijk alleen een zoete variant en dat lijkt me hier niet van toepassing

Katrien

Katrien

13-01-2010 om 20:44

Kruimeldeeg

Ik gebruik dit recept:

Ingrediënten
(voor een taartbodem van 24cm doorsnede en 4 cm hoog)

150 gr bloem
70 gr bakboter (kamertemperatuur)
1 el koud water
1/4 kl zout
Bereiding
Zeef de bloem met het zout in een grote kom.

Snij de boter in blokjes op de bloem.

Verdeel de boter met behulp van een deegmenger door de bloem tot er een grof korrelig mengsel ontstaat.

Maak een kuiltje in het midden van het bloem/botermengsel en giet er het koude water in. Kneed snel tot een samenhangende bal. Niet te lang kneden, het deeg moet kruimelig blijven, anders wordt het kruimeldeeg bij het bakken te hard.

Verpak de deegbal in huishoudfolie en laat minstens 1 uur in de koelkast rusten.

Katrien

Linzenmiskoop en minderen

Biene, mijn pakje linzen komt inderdaad gewoon uit de supermarkt. Grauwe linzen zijn het denk ik. Ik zal eens naar de Turkse winkel in ons winkelcentrum gaan voor rode of groene linzen, die je niet zo lang hoeft te koken!

Wat betreft het teruggaan naar minder als je meer gewend bent, dat lijkt mij eerlijk gezegd ook niet zo gemakkelijk. Net zoals het moeilijk is om 's avonds niets meer te knabbelen te hebben met een glas wijn ofzo als je dat wel gewend bent. Het lijkt dan heel erg kaal en ongezellig om dat niet te doen. Maar dat is dus wel degelijk een kwestie van gewenning en mentaal de knop omzetten.

Chris

Waarom die lange kooktijd grauwe linzen!

Grauwe linzen zijn volkoren. Oranje linzen zijn dat niet, die zijn 'gepeld'. Volkoren linzen zijn daardoor zeer gezond, er zitten heel veel mineralen en vezels in, daar kunnen veel andere voedingsmiddelen niet tegenop.

Net als volkoren rijst moet je volkoren linzen daarom langer koken. Een snelkookpan is de oplossing; 20 min. kooktijd. In warm water weken kan ook, dit gaat sneller. Helemaal niet weken is ook een optie, maar dan is de kooktijd langer.

Ook leuk om te weten dat linzen door archeologen in 1000en jaren oude kookpotten zijn gevonden. De mens eet ze dus al zo lang.

Voor een curry zijn de oranje linzen niet handig. Ze koken nl. kapot, en zijn daarom wel heel geschikt voor de soep.

Ergo: voor curry groene linzen gebruiken?

Vivo, als de oranje linzen kapot koken in curry door de korte kooktijd, en de grauwe bij mij juist heel lang moeten koken (snelkookpan heb ik niet), betekent dit dan dat ik de groene linzen moet hebben voor curry?

Ik bevind me op volledig onontgonnen terrein hier.

Chris

Roosje Katoen

Roosje Katoen

14-01-2010 om 11:25

Linzen

Ik gebruik meestal rode linzen omdat die zo'n korte kooktijd hebben. Ik vind het dan niet erg dat ze kapot koken. Soms neem ik ook wel dupuis (?) linzen, die hebben wel wat meer bite, of ik meng ze.

Als ik linzensalade maak en snel klaar wil zijn, gebruik ik altijd linzen uit blik, van de AH.

Als ik veel tijd (en honger heb, maak ik wel eens linzenmousaka. Erg lekker maar wel machtig!

In een koekenpan een uitje, knoflook, paprika en courgette roerbakken. Rode linzen erbij en een blik tomaten. Wat bouillonpoeder en italiaanse kruiden en evt extra water als het te droog wordt. Laten stoven tot de linzen gaar zijn.
Ondertussen aubergineplakken grillen en een kaassausje maken (boter en bloem mengen, steeds wat bouilon erbij doen, goed roeren en tenslotte geraspte kaas toevoegen).
Als alles klaar is een laag linzenmengsel in een ovenschaal doen, aubergineplakken er op, weer linzenmengel en weer aubergine. Kaassaus er overheen gieten en 20 minuten in de oven. Lekker met een groene salade.

Margriet*

Margriet*

14-01-2010 om 16:58

Waarom gelijk zo extreem

Je hebt je een bepaalde levenstijl aangemeten, waarom dan direct terug naar de helft.
Er is ook nog een middenweg. Af en toe een glaasje wijn 's avonds, dan geniet je ook al meer.
Het is net met dieëten, minderen is goed maar als je het extreem doet is het volgens mij op de langere termijn niet vol te houden.
Ik geef ook erg veel aan boodschappen uit en graag biologisch, en lekkere wijn en koffie, maar ik kan ook erg genieten van een eenvoudige andijviestamppot. Als ik vier avonden soberder eet geniet ik van de drie avonden ook al meer!
En over zelf tuinieren, dit is alleen op grote schaal lucratief. En je moet het wel kunnen combineren in je leven.

amk

amk

14-01-2010 om 19:52

Margriet

nee het tuinieren is juist op kleine schaal lucratief omdat je dan precies uitkient wat je nodig hebt en niet met grote hoeveelheden komt te zitten. Daar is het vierkante meter tuinieren om uitgedacht. Ik doe het op mijn ieniemienie balkon in de hoogte. En een paar kropjes sla is leuk, en door ze in potten te doen heb ik er elke week 1 of 2 ipv 2 weken 10.

Biene en anneque

dank jullie wel voor je reacties.
Ik heb het nog niet gemaakt maar ga dat zeker binnenkort doen. Ik ga de pompoen inderdaad gewoon pureren, dan zal het best lukken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.