Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Emma B

Emma B

10-01-2010 om 15:33

Ernstig consuminderen (biologisch natuurlijk :-)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margriet*

Margriet*

14-01-2010 om 22:51

Amk

Maar op grotere schaal hoef je het niet weg te gooien, dan vries je het in etc. Mijn schoonvader die al erg lang een tuin heeft (30 jaar ofzo en erg zuinig is) zegt dat je als je in het klein tuiniert veel meer geld kwijt bent aan zaadjes etc. Tuinieren doe je dan vooral voor de fun (ook prima hoor) maar je bent qua tijd en aanschaf van aarde etc niet veel goedkoper uit dan in de winkel of markt.
Mijn schoonouders hebben een tijd geen tuin gehad omdat de kinderen uithuis waren en het niet meer hoefde voor de 'zuinigheid'. Maar hij miste het toch teveel. Dus eten wij biologische andijvie.
Het slimste is om het dus uit te besteden en mee te kunnen profiteren .

amk

amk

15-01-2010 om 11:00

Margriet

die zaden blijven mits goed bewaard (droog en donker) jaren goed. De kosten per krop schelen niets met op grote schaal want je hebt ook geen grote gereedschappen nodig. Ook de tijdsbesteding is veel minder. Met 10 minuten ben je klaar met je hele tuin. Je gooit niets weg, bij grote hoeveelheden heb je altijd dat je hele tuinvereniging tegelijk sla heeft. En dus kun je niets meer kwijt.

Mijn vader heeft er ook een handje van. Hij zaait gewoon veel te veel, kan er een dorp van voeden. Dat doe ik dan ook. Komt hij met 2 kratten groenten, bied ik het aan in mijn portiek. Hij heeft nu gezien hoeveel ik op mijn balkon kweek en hoe weinig dat kost. En was zeer verbaasd. Hij heeft de laatste tijd meer overtuigingen zien sneuvelen.

Diepvriesgroenten vind ik niet zo heel erg lekker. En je kunt niet alles invriezen. (sla bijvoorbeeld)

Bastet

Bastet

15-01-2010 om 15:14

Welnee

Als ik kijk hoe vaak wij hebben kunnen eten uit mijn drie moestuinbakken in een kleine tuin,vind ik het wel degelijk lucratief,elke krop sla is er een.Ik had doorpluksla,dus elk plantje heeft zeker 8x een krop opgeleverd.Ik kon geen sla meer zien..
Bastet

Wasmiddel

ik heb een tijdje soda gebruikt als ik voorwas draaide deed ik soda in het eerste bakje. Werkt uitstekend en is veel beter voor het milieu dan gewone wasmiddel en veel goedkoper !

Enige was dat de inhoud van het zakje na een paar weken bij mij veranderd in een harde klont en dan moest ik het in stukjes hakken, te veel gedoe. Maar ik ga het komende keer weer kopen eens kijken of het nu weer zo'n klont wordt.

Trouwens

ik heb het zelf niet geprobeerd maar wellicht kan je met soda gewoon de hele was doen. Ga ik komende week dus eens proberen.

Bastet

Bastet

16-01-2010 om 11:20

Wasmiddel,emma

Welk poeder gebruikte je tot nu toe?Ik heb goede ervaringen met ecologisch poeder van AH,kost nog geen 3 euro per pak.Ik gebruik geen wasverzachter,maar azijn.
groetjes,bastet

Bastet

Bastet

16-01-2010 om 18:24

Emma

Het is inderdaad even wennen,geen luchtje aan je was..
Komt wel weer,als ik het lekker weer buiten kan hangen.
Groetjes,bastet

margje van dijk

margje van dijk

16-01-2010 om 18:44

Klok

Hoi Emma,
Ik weet niet hoe duur dat AH wasmiddel is wat je nu hebt, maar evt. kun je ook met Klok gaan wassen. Dat is ook eco, en er zit ook een luchtje aan
Margje

Biene M.

Biene M.

16-01-2010 om 19:58

Fladderbeestje

Zo'n kleine oranje pompoen hoef je niet te schillen, de schil is dun en wordt zacht bij het bereiden.

Paprika zat er zelden in toen ik de odintas op proef had. Wel heel veel kool (en daarom ben ik er weer mee gestopt).

margje van dijk

margje van dijk

16-01-2010 om 19:58

Ach fladderbeestje

Pompoen moet je helemáál niet schillen, tenminste niet als het zo'n oranje is.

Je klieft hem doormidden, snijdt hem in parten, snijdt de draden en zaden eruit, en wat je dan overhoudt snij je in stukjes en daar kun je dan pompoensoep van maken, of dus pompoencurry, of whatever.

Overigens heb ik precies dezelfde Odin tas als Emma, heb ik vastgesteld. Ik heb hem sinds ongeveer 1994, al bijna 16 jaar, heb ik laatst eens bedacht (!).

Margje

Elenna

Elenna

16-01-2010 om 20:35

Odintas

Door jullie berichten was ik nieuwsgierig geworden naar de Odintas. Maar het meest dichtsbijzijnde ophaalpunt is maar liefst een half uur! rijden. En dan rijd ik eerst nog een grote stad voorbij.

Weten jullie of er alternatieven zijn?

Puck

Puck

16-01-2010 om 21:18

Elenna

In die grote stad waar je voorbij rijdt zit vast wel een bio-winkel. Daar kun je gewoon los kopen en soms hebben die ook abonnementen, er zijn wel meer "merken" behalve Odin die dat aanbieden.

Zucht......

en ik heb zojuist een oranje pompoen geslacht. Dat had dus helemaal niet zo rigoreus gehoeven. Weer wat geleerd.
Ik heb trouwens wel lekker pompoensoep gemaakt ervan. En zoals ik hier op het forum een keer gelezen heb. De schillen, draden en pitten heb ik tien minuten gekookt in water en dat water heb ik weer gebruikt voor de soep. Dus toch nog gebruikt zeg maar die schil. Wordt de schil echt zo zacht dat je hem kan meepureren in de soep?

groetjes van Purk

Lou

Lou

17-01-2010 om 17:01

Purk

Ja, helaas... je hebt 'm echt voor jandoedel zitten schillen Als je tenminste zo'n kleine oranje flespompoen had. In stukken hakken en in de pan mikken is genoeg! De draden en pitten gooide ik trouwens gewoon weg. Misschien is jouw soep wel extra lekker geworden zo.

Groetjes!

Lou

Lou

Lou

17-01-2010 om 18:28

Flespompoen

Ja nee dat is geen flespompoen. Dit is een flespompoen:
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.maaikevankessel.nl/wp-content/myphotos/kookiemonster/flespompoen.jpg&imgrefurl=http://www.maaikevankessel.nl/2007/11/05/een-pompoen-twee-gerechten/&usg=__Mnu6NxMgltzWb2minWSEzSyASlQ=&h=300&w=300&sz=4&hl=nl&start=1&um=1&tbnid=HGpVuUJNgB6KgM:&tbnh=116&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dflespompoen%26ndsp%3D20%26hl%3Dnl%26rlz%3D1T4GGIK_nlNL283NL284%26um%3D1

Ook zo'n fijne lange link...

Dus misschien was het maar goed ook, dat je 'm hebt geschild. Wel een lollige foto trouwens, die van jou, met een PS2-connector erbij. In dezelfde serie: stilleven met ananas en boormachine.

groet,

Lou

Ellen Wouters

Ellen Wouters

17-01-2010 om 18:59

Nog een tip voor goedkoper biologisch vlees

Nog een tip die me te binnen schoot: als je het kunt krijgen, neem dan kipDIJfilet in plaats van kipfilet.
Het is aanzienlijk goedkoper (scheelt echt euro's) en nog lekkerder ook. Je kunt het net als kipfilet in blokjes snijden en gebruiken in allerlei gerechten, maar het is wat sappiger.
Onze natuurwinkel heeft het, onze AH heeft het wisselend wel en niet in het assortiment biologisch.

margje van dijk

margje van dijk

17-01-2010 om 20:47

Purk

Die pompoen van jou, dat is de oranje pompoen die ik ook altijd gebruik, en die hoef je echt niet te schillen hoor! Dat recept op ouders online, dat je van de pitten en draden weer bouillon koopt, dat heb ik er volgens mij op gezet. Tenminste, zo maak ik de soep ook altijd.

Dus voortaan kun je je een heleboel werk besparen

Dezelfde pompoenen zijn er ook in het groen, die moet je wél schillen. Koop dus altijd een oranje. (Al schijnt het vruchtvlees van die groene weer wat rijper te smaken of zo, maar voor die culinaire finesse heb ik het schillen niet over).

Groeten Margje

Pitten

Pompoenpitten moet je niet weggooien hoor! Die zijn heerlijk als snack! (ook handig als je aan het consuminderen bent...)

Margje (groene pompoen)

Die schil ik ook nooit. Dat zijn toch gewoon dezelfde als die oranje van Purk maar dan groen (en iets lekkerder, althans dat dénk ik te proeven)? Ik heb ze nog nooit geschild en merk geen verschil in bereidingstijd.

margje van dijk

margje van dijk

17-01-2010 om 22:36

Nou....

Ik heb ook wel eens groene pompoen niet geschild, maar die schil wordt niet zo zacht als de oranje. Bij de oranje is de schil gewoon echt helemaal weg. Bij de groene hou je wel iets schillerigs. Maar dat is niet zo erg. Pompoen met hier en daar een beetje bite, wordt dat. Juist als je pompoenstukjes door de rijst oid wilt doen is dat wel handig.

Maar ik koop altijd een oranje, als ik kan kiezen. Ik heb er nu ook weer een liggen, samen met een knolselderij. Mijn kinderen vinden pompoensoep ook heerlijk. En itt bv erwtensoep zitten er in pompoensoep nauwelijks calorieen, terwijl het wel bomvol vitaminen zit. Als je dus eens een 'balansdag' nodig hebt is het ook een goede keus (want het vult wel gewoon, ik vind het net zo vullen als snert).

Margje

Bastet

Bastet

18-01-2010 om 07:31

Ellen

Klopt,dat is heerlijk,en wordt ook wel pootjesvlees genoemd.
groetjes,bastet

Aha (margje)

Ik heb er nog nooit soep van gemaakt, maar altijd iets met pasta of rijst. Dan zijn het brokjes die idd wat stevig blijven, zowel de oranje als de groene. Dat de groene schil harder is dan de oranje, heb ik dus nooit gemerkt. Toch maar es soep gaan maken, klinkt lekker!

Rafelkap

Rafelkap

18-01-2010 om 08:20

Leerzaam

Wat een leerzaam draadje! Ik ben dol op pompoen maar zie het niet zo zitten om dat ding te slachten. Maar als de schil meegekookt kan worden ga ik toch maar es gauw een pompoen kopen.

Margje

volgens mij heb ik inderdaad die tip van het bouillon trekken van jou. Ik zal het er eens een keer op wagen om de schil eraan te laten zitten. Ik kan me bijna niet voorstellen dat die echt oplost. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er juist vitamines in de schil zitten. En goed te weten dat het lekker weinig calorien zijn....weer een motivator om juist deze soep te maken.

groetjes van Purk

Petra Kappers

Petra Kappers

19-01-2010 om 13:40

Tip voor ijsthee

i.p.v. suiker en citroenen de bio limoensiroop van Voelkel

Ellen Wouters

Ellen Wouters

19-01-2010 om 20:07

Supersimpel

supersimpel 1) is een variant op wat je al kent: flinterdun gesneden, rauw, met dun gesneden pecorinokaas.

supersimpel 2) kleinsnijden en op hoog vuur heel hard bakken in heel weinig olie, dus bijna roosteren. In een grillpan bijvoorbeeld. Als het bruin begint te worden klein beetje zout erover. Lekker bij vis.

Petra Kappers

Petra Kappers

19-01-2010 om 22:39

Voelkel (emma)

En wat kosten die bio-citroenen dan (per dag!) in vergelijking met een scheutje Voelkel?

Carmen

Carmen

20-01-2010 om 14:46

Venkelrecept van odin

Kijk maar eens op de Odinsite. Het recept heet groenten met vis, zoeken met venkel of raapsteeltjes kan ook. Ik ga het straks maken voor een etentje met collega's.

Carmen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.