Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ervaring met dekbed zonder overtrek

Hallo,
Heeft iemand op dit form misschien ervaring met een wasbaar dekbed zonder overtrek, waarover je de laatste tijd zoveel reclames ziet (Zelesta)? Het lijkt mij ideaal en ik overweeg er een aan te schaffen, maar ben benieuwd of jullie misschien ook nadelen ondervinden. En passen deze dekbedden wel in de wasmachine?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groet,
Mariola

Ja; wij hebben de zomer en de winterversie. Ze passen wel in de wasmachine maar wel een voor een. En ze drogen inderdaad echt snel!
Heerlijk vind ik het!

wij hebben die ook ,voor de kinderen. Ze zijn heerlijk warm en zacht, en ze passen in de wasmachine. Ik heb zelf een 2 persoons pluche winterdekbed van temu. Die is ook geweldig, en past ook in de wasmachine. 

Nadelen zie ik niet. Ik heb een hekel aan bedden verschonen, en dan is dit een uitkomst. Dagelijks ff luchten uit het raam, en als ze uit de wasmachine komen zijn ze zo weer droog en kunnen savonds weer op het bed.

Waar lijkt het op, is het een beetje zoals een slaapzak, qua gevoel? Of donzen dekbed? Ik heb zelf een wollen dekbed en vind de zwaarte daarvan heel fijn, maar het wegzakken uit de dekbedhoes vind ik altijd zo irritant.

Stresskipje schreef op 19-02-2026 om 13:47:

Nadelen zie ik niet. Ik heb een hekel aan bedden verschonen, en dan is dit een uitkomst. Dagelijks ff luchten uit het raam, en als ze uit de wasmachine komen zijn ze zo weer droog en kunnen savonds weer op het bed.

Volledig synthetisch dus? 

Is dat niet heel zweterig?

Zijn ze behandeld tegen huisstofmijt?

Marianne76 schreef op 19-02-2026 om 14:39:

[..]

Volledig synthetisch dus?

Is dat niet heel zweterig?

Zijn ze behandeld tegen huisstofmijt?

Je kan het op 60 graden wassen, dus mijten gaan dan dood. 

Ik heb de seizoenenversie.
Nadelen:
-De drukknopen zitten aan de verkeerde kant
-het zijn er maar 4 op de hoeken en 1 op de lange, 1 op de korte zijde. Mijn arm verdwaalt erin, laat soms los, randen zien er niet mooi uit.
- te zweterig in de zomer.
-te koud beneden 10 graden.
Gevolg: ik lig er met deze temperaturen onder 4 stuks, 2 zomer/2 winter
-Kost 1 wasbeurt per dekbed, dus dat vraagt meer water en stroom dan met een hoes
-vulling wordt snel dunner, dus sneller vervangen en dekens zijn met koude alsnog nodig ( zelfs voor een warmbloedig figuur als ik)

Voordeel:
-hygiënischer ook vwb onzichtbare beestjes
-in 2 uur droog zonder droger
-past in de wasmachine ( de dikke met wat moeite en 3 tennisballen in een 7 kg machine. Ik moet ze apart wassen.  Dus ik was alleen degene die op me ligt en dat is de dunste. 
- makkelijk opmaken 
-verschonen zo gepiept

Kortom: ik denk dat het concept leuk is, maar in de praktijk vind ik veel verbeterpunten.

Ik ben enthousiast hoor! Heb een jaar of twee geleden voor man en mij allebei een eenpersoonsdekbed gekocht. Voor mijn man een normale en voor mijzelf eentje met een teddyvacht aan één kant. Tweepersoons was te zwaar voor onze wasmachine, dus vandaar allebei een eigen dekbed. Ze gaan regelmatig in de was en blijven netjes. Ik ben knetter allergisch voor huisstofmijt maar heb daar helemaal geen last van met dit dekbed. Warmte is in de lente, zomer en herfst goed, in de winter leggen we er een normaal tweepersoons dekbed overheen om het echt lekker warm te hebben. We zouden ook voor een winterdekbed van Zelesta kunnen kiezen, denk dat ik dat volgende winter ga aanschaffen. Wat mij betreft een aanrader! Lekker makkelijk en fijn in het gebruik...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.