Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ervaring met private lease auto?

Hallo allemaal, wij overwegen om te gaan private leasen, waarschijnlijk voor een periode van 24 maanden (short lease dus). Wie heeft ervaring met goede, betrouwbare en niet te dure bedrijven? Er zijn nogal wat verschillen. We hoeven niet per se een gloednieuwe auto, occasion mag ook. We hebben een budget van ca. €300 per maand (voor een 'normale' auto waar twee kinderen achterin passen, station hoeft), maar daar moet dan ook echt wel alles inzitten. Ook vind ik het belangrijk dat bij ziekte, overlijden, ontslag of dat soort dingen het contract ontbonden kan worden. Dank alvast voor de reacties!

Risico

Het grootste probleem van private lease is de voorwaarde. Het overschrijden van de kilometers, of eventuele "schade" aan de auto, komt je op een enorme kostenpost te staan.
Vergis je niet, dat gaat ook over gewone door het gebruik opgedane slijtage. Alles wat de auto door gebruik veroudert (kleine krasjes in de lak, verkleuringen van het interieur) word je extra berekend.

"Ook vind ik het belangrijk dat bij ziekte, overlijden, ontslag of dat soort dingen het contract ontbonden kan worden. Dank alvast voor de reacties!"
Nee, dat kan niet.

Ken je snappcar?
Daar kun je een auto huren in de buurt elke keer als je hem nodig hebt. Dat kost je waarschijnlijk minder dan 300 euro per maand.

Dees

Dees

31-10-2017 om 11:02

M Lavell

Jawel je hebt wel een verzekering, dat is een ontslagverzekering en echtscheidinsverzekering betaal je wat meer voor maar dat kan wel.
Kijk maar eens op leasen.nl

Guera

Guera

31-10-2017 om 18:18

ANWB

Wij hebben een private lease via anwb. Schade is max 300 e eigen risico. Bij pers omstandigheden kosteloos ontbinden . Je betaalt wel een correctie op kilometers. Is goede deal. Ze hebben aanbod op de site staan.

Kaori

Kaori

31-10-2017 om 19:30

Schade

Kleine gebruiksschade wordt niet door berekend. Het feit dat ik na nog geen 450km 2 nieuwe deuren nodig had werd me ook maar een jaar en €300 aangerekend.
Aantal km kan ik per jaar bijstellen.

Waar je wel rekening mee moet houden als je ook een hypotheek wil afsluiten in de lease periode dat de waarde van de auto als een lening wordt gezien en dit van invloed is op je maximale hypotheek.

Goed de voorwaarden lezen en de aanbiedingen in de gaten houden het kan tientallen euro's per maand schelen. Bij mij €80 per maand terwijl k nu een luxer model rijdt met meer km per jaar.

Tihama

Tihama

31-10-2017 om 21:43

Consumentenbond

Wat vragen die bij me opkomen:
Waar heb je je auto voor nodig? Werk, prive?
Weet je zeker wat je kilometrage zal worden? Meerkilometers zijn namelijk veel duurder dan minderkilometers opleveren.

Is een deelauto een beter alternatief? Als je het wil doen omdat je nu geen geld hebt, dan is de vraag of lenen voor een tweedehands auto geen beter alternatief geeft.

De consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar de verschillende leasebedrijven.
https://www.consumentenbond.nl/auto/auto-leasen

Ze hebben ook een prijsvergelijk gedaan:
https://www.consumentenbond.nl/auto/test-private-lease
Op de website moet je lid zijn van de consumentenbond, maar ik weet dat je op de bibliotheekcomputer het onderzoek wel kunt lezen. Tenminste op mijn bibliotheek

Uit deze test blijkt dat sommige maatschappijen echt goedkoper zijn dan zelf een auto met spaargeld kopen en onderhouden.

Ik zou die testen eens lezen, met alle kleine lettertjes en dan verder kijken.

Als je nog een hypotheek wil afsluiten moet je er idd rekening mee houden dat er een flink bedrag op je naam bijkomt bij BKR. Namelijk 65% van alle maandbedragen gedurende de looptijd. Dus een contract van 300 euro per maand gedurende 2 jaar, staat geregistreerd als een schuld van bijna 5000 euro. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het is wel handig als je het vooraf weet.

Als je op zoek bent naar een betrouwbare leasemaatschappij dan is het de moeite waard om die test te bekijken.

Onjuiste informatie van ANWB

Op het eerste gezicht lijken Private Lease constructies goedkoper per maand dan kopen van een auto maar vaak worden de voordelen meer benadrukt dan de nadelen. Zo ook in het artikel van de ANWB, wat ik tegen kwam, wordt voor de niet secure lezer de suggestie gewekt dat je met Private Lease goedkoper uit bent: https://www.anwb.nl/auto/private-lease/kopen-of-leasen

Dit artikel doet voorkomen dat private lease goedkoper is dan zelf een auto kopen en ook de berekening die de ANWB toont lijkt op het eerste gezicht in het voordeel te zijn van leasen. Ze geven zelf een verklaring waarom het zoveel voordeliger is.

In de maandbedragen van de ANWB worden de waardevermindering en rente bij het kopen van een (nieuwe) auto wel meegenomen maar de restwaarde, die de auto aan het eind nog heeft, worden niet als voordeel meegenomen in de berekeningen. Als je echter die restwaarde wel verrekend in de maandbedragen dan wordt het kopen van een eigen auto veel voordeliger per maand.

In het artikel van de ANWB kost een nieuwe auto €340,- p.m., een tweede hands € 262,- p.m. en Private Lease "maar" € 219 per maand.
Verreken je echter de restwaarde na 4 jaar als voordeel in de maandbedragen dan komen er totaal andere bedragen uit:
Een nieuwe auto kost dan per maand € 168,- p.m., de tweede hands komt op € 172,-. Kortom Private Lease is gewoon duurder.

Kortom een auto zelf kopen is veel voordeliger.

Uiteraard kunnen er nog andere reden voor iemand zijn om toch een auto via Private Lease te nemen zoals geen risico’s met onderhoud en het ontzorgen van gebruikers. Maar ik vindt het zeer jammer dat een respecteerde ”Consumenten" organisatie zo zijn eigen producten in de markt zet. Want dat doen ze. ANWB bied namelijk zelf ook Private Lease aan als een product.

Hoe de Consumentenbond omgaat met dit soort berekeningen weet ik niet. Ik kon niet inloggen.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-04-2018 om 20:06

Frenz

"In de maandbedragen van de ANWB worden de waardevermindering en rente bij het kopen van een (nieuwe) auto wel meegenomen maar de restwaarde, die de auto aan het eind nog heeft, worden niet als voordeel meegenomen in de berekeningen. Als je echter die restwaarde wel verrekend in de maandbedragen dan wordt het kopen van een eigen auto veel voordeliger per maand."

De waardevermindering (afschrijving) is het enige wat er toe doet. Dat is nl. De aanschafprijs minus de restwaarde (verkoopprijs) gedeeld door het aantal maanden dat je in de auto rijdt. Dus het is best mogelijk dat er iets mis is met die anwb berekening, maar wat jij beweert klopt niet. De restwaarde telt wel degelijk mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.