Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ervaring warmtepompdroger?

Mijn wasdroger heeft het begeven en ik wil nu graag iets energiezuinigs aanschaffen (ja, relatief gezien natuurlijk: ophangen is het zuinigst).
Ik twijfel tussen een gasdroger en een warmtepompdroger. Voor een gasdroger hebben we een nieuwe gasaansluiting en een luchtafvoer naar buiten nodig, dus ik heb voorkeur voor een warmtepompdroger.
Wie heeft daar ervaring mee? Hoe is het geluidniveau en hoe lang duurt het voordat de was kastdroog is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jose van Polanen

Jose van Polanen

09-12-2008 om 10:48

Hier

Een A++droger sinds ongeveer vier maanden. Ik zet de voor- en nadelen die ik zie even op een rij:
Voordelen: zuinig, alles kan erin want het wasgoed wordt niet zo heet gemaakt, dus ook sokken krimpen niet, grote inhoud ik doe er meestal twee trommels wasgoed in.
Nadelen: herrie inderdaad. Hangt er wel vanaf waar hij staat, hier op zolder in een afgesloten kamertje en hebben we er dus weinig last van. Hij doet veel langer dan een normale droger over een droogbeurt, in ieder geval ruim twee uur.
Wij gaan nu een combi doen. Wasmolen die aan de muur kan buiten op het platte dak voor als iets snel moet drogen of voor als het mooi droog weer is. De A++ droger voor als we lui of druk zijn of als het rotweer is zoals vandaag.
groet,

Triple

Triple

09-12-2008 om 13:12 Topicstarter

Jose

Wel grappig dat je was buiten hangt als je het snel wilt laten drogen! Ha, ha, maar dat zal alleen bij warm zomerweer zijn met een beetje wind.

Twee uur voor een droogbeurt klinkt wel lang, maar als je er twee wassen indoet is het dus eigenlijk een uur per was en dat is weer een stuk sneller dan mijn huidige (conventionele) condensdroger het doet!

En herrie..Hmm, bij ons komt hij ook op zolder te staan, maar op de overloop dus niet in een afgesloten ruimte. En we zijn net een zolderkamer aan het opknappen om als slaapkamer dienst te laten doen!

Bedankt voor je reactie in elk geval!

Jose van Polanen

Jose van Polanen

09-12-2008 om 14:03

Herrie

Het is een constant hard blazen/ruisen. Het is dus een redelijk continue geluid. Moeilijk te omschrijven. Het hangt van de slaper af bij jou op zolder. Kan die daar tegen of niet? Overigens kan het nog wel langer dan die twee uur nemen als je het echt kastdroog wilt hebben, dan is het hier geloof ik 2 uur 50 minuten als hij tjokvol zit.
Het ding is duurder in aanschaf dan een normale droger. Het is afhankelijk van de energieprijzen hoe lang het duurt voor je hem terugverdient. De berekeningen die ik op internet vond luiden ongeveer: normale droger 70 cent electriciteit per droogbeurt/was, A++droger 35 cent per was.
Ik vind het zelf wel een enorm voordeel dat echt alle soorten wasgoed erin kunnen. Dat is echt heel makkelijk. Anders hingen wij elastaan e.d. apart op en kochten wij sokken standaard vele maten te groot waarop ze op den duur nog erg achteruit gingen.
groet,

Triple

Triple

09-12-2008 om 15:40 Topicstarter

Merk?

Volgens www.milieucentraal.nl zou ik de meerprijs van een warmtepompdroger (tov condensdroger) bij mijn gebruik in 3 jaar terugverdienen. Dat is dus wel gunstig.

Wat voor merk droger heb jij Jose? Ik neig nu naar een AEG 59840 (laagst gevonden prijs 704 euro).

Aeg

Wij hebben de AEG 59800 nu 2 jaar, besteld via internet. Hij bevalt goed. Vergeleken onze vorige droger (Bauknecht) is hij een stuk stiller en staat hij minder warmte en vocht af. Hij doet er afhankelijk van de hoeveelheid was er zo'n 1 1/2 uur over, soms dus korter, soms dus langer. Dat was langer dan onze vorige droger.
Wel zit er een plint in de opening van de trommel waar pluizen op zitten. Als je die niet leeg haalt voordat je de droge was uit de trommel haalt, zitten de pluizen op je schone was.

Jose van Polanen

Jose van Polanen

09-12-2008 om 17:37

En hier

bezitten wij een blomberg. Inderdaad ook besteld via internet, ik meen bij BCC maar dat weet ik niet meer zeker. Let ook op de maten. De onze is behoorlijk breed. Destijds kon ik kiezen uit twee soorten die Blomberg of een andere (ik meen inderdaad AEG maar staat me ook niet meer precies bij).
Kijk anders ook even bij kieskeurig en zo. Vaak vind je daar reviews van andere gebruikers.
succes!!

groet,

Dank, dames!

geweldig toch, dit forum. Dacht laatst al: moet eens vragen of er ervaringen zijn met die nieuwe soort drogers, maar ik was de naam vergeten. Warmtepompdroger dus.
Wij gaan t.z.t. een droger aanschaffen en dankzij de bijdragen van Jose weet ik nu zeker dat ik een warmtepompdroger wil. Ik wilde sowieso een energiezuinige (vind een droger aanschaffen al erg genoeg), maar mijn vriend is niet zo van het milieu en die trek ik wel over de streep met het argument dat het wasgoed veel beter blijft.

Even voor de goede orde: dit is toch een soort condensdroger? Dus zonder aparte afvoer?

En José, dat geluid, is dat zo hinderlijk dat jij zo'n ding niet op de overloop zou willen hebben, of is het wel te doen? Je hebt het over een continu geruis, dat doet mij denken aan bijv. de mechanische ventilatie etc. Ik heb een hekel aan lawaai, maar hoop dat dit toch nog te doen is.

Groeten,

Temet

Triple

Triple

09-12-2008 om 20:58 Topicstarter

Temet

Een warmtepompdroger is eigenlijk een gewone condensdroger en heeft dus geen afvoer naar buiten nodig. Alleen het verwarmen van de lucht gaat niet met een elektrisch verwarmingselement maar de lucht wordt verwarmd door compressie. Door de drukstijging gaat de temperatuur omhoog.

Een gasdroger is nog energiezuiniger, maar heeft wel een afvoer naar buiten nodig (en natuurlijk een gasaansluiting).

Mayte*

Mayte*

09-12-2008 om 21:21

Hier ook net eentje aangeschaft

Een Siemens. Ben er erg blij mee. Vooral ook de wetenschap dat hij redelijk zuinig is, maakt dat ik hem naar eer en geweten durf te gebruiken. Ik heb jarenlang bij hoog en bij laag volgehouden dat ik geen droger nodig had, maar o, wat een heerlijkheid om zo'n ding te hebben in de winter. Nooit meer trapgaten vol natte was en precies uitkienen wanneer je wat kan wassen in verband met het drogen. Gewoon alles op 1 dag droog terug de kast in. Ik kan het geluid niet vergelijken met andere drogers, maar ik vind het reuze meevallen (maar ja, hij staat ook in de garage.....)

Geluid

Het ding komt in het nieuwe huis in een kast op de overloop, dus als het erg veel herrie geeft hebben we daar wel last van, vrees ik. Aan de andere kant: twee uur geruis is wel uit te houden, zeker met de kastdeur dicht.

Groeten,

Temet

Jose van Polanen

Jose van Polanen

10-12-2008 om 10:34

Temet kast en geluid

Dat van dat geluid vind ik moeilijk te beoordelen voor een ander. Ik heb net zitten zoeken of ik kon vinden hoeveel decibel het is (als indicatie) maar dat is niet te vinden. Het is zeker geen zacht geluidje. De lucht wordt samengeperst waardoor ze opwarmt. Door die manier van verhitten gaat het allemaal (vermoed ik) gelijkmatiger. Maar dat samenpersen van die lucht geeft dus ook meer lawaai dan het geblaas van een conventionele droger (die ik ook heb gehad). Mijn punt met het geluid is niet zozeer hoe hard het is. Het is een gelijkmatig geluid, daarom heb ik er na vijf minuten geen last meer van. Dus ook als ik de deur van de kamer waar het ding in staat openzet, hoor ik een flink hard geruis maar dat is constant. Maar geluidsoverlast is zo individueel dat ik je daar verder niet in durf te raden. Je zou het absoluut zelf eens moeten horen, of bij iemand die al zo'n ding heeft, of in de winkel.
Ander punt is die kast die je noemt. Warmtepompdrogers geven warme en soms wat vochtige lucht af. Ik las in de reviews (op zoek naar dat geluidsniveau) dat iemand hem om die reden in de badkamer had gezet. Lekker extra warmte als baby in bad gaat enz. Ik weet niet of het ding wel in een kleine kast mag worden gezet. Let daarop. Verder las ik wat klachten over lastig leegmaken van het vochtreservoir maar daar hebben wij geen last van, want hij is hier aangesloten op de afvoer van de wasmachine die ernaast staat.
En de aanschafprijs is hoger dan van de meeste conventionele drogers, is dat al genoemd?
Warmtepompdrogers, er gaat een wereld voor je open.
Hier bevalt het ding prima, maar het is lastig aanraden omdat het een beetje een ongewoon concept is.
groet,

Jose

Nadat ik die vraag over het geluid had gesteld bedacht ik me al dat dat te individueel is om er een zinnig antwoord op te geven. Zo te horen is het wel te doen, omdat het een constante achtergrondruis is.
Bedankt voor de tip van de kast, want dat zou dan inderdaad een probleem kunnen worden. Er is in de badkamer absoluut geen plaats, de wasmachine- en drogeraansluiting zitten in die kast, dus daar moet het inpassen (vandaar ook dat het een condensdroger moet worden, er is geen afvoer naar buiten). Nu maar hopen dat we bij de electronicaboer iemand kunnen vinden met verstand van zaken (ik heb nogal wat onbenullen gezien bij de BCC), maar misschien moet ik eerst even op de fabrikantensites kijken.

Die hogere aanschafprijs, dat wist ik al. Dat is op zich het probleem gelukkig niet, en gelet op de energieprijzen gaat de kost toch voor de baat uit.

Nogmaals dank, en groeten,

Temet

amk

amk

10-12-2008 om 15:34

Temet

ook met een condensdroger ontstaat er best veel vocht. En ook warmte natuurlijk. Mijn ramen zijn als ik mijn droger gebruik gewoon beslagen, tenzij ik een raampje openzet. Maar de keuken is dan wel lekker warm....

Angela

Triple

Triple

10-12-2008 om 16:12 Topicstarter

Gekocht!

Zojuist een AEG 59840 gekocht. Was 672 euro. Ik ben reuze benieuwd wanneer hij wordt geleverd en ik hem kan gaan uitproberen. Het ophangen en vooral het plannen van de was ben ik nu al helemaal zat (oude droger is stuk namelijk).

Op de site www.aeg-elektrolux.nl staat dat het geluidniveau 68 dB(A) is van deze warmtepompdroger. Van 'extreem stille' condensdrogers is het geluidniveau 62 dB(A). Dit verschil lijkt niet zo groot maar de eenheid dB is logaritmisch. Een verschil van 3 dB betekent een verdubbeling van de geluiddruk!

Z0nnetje

Z0nnetje

11-12-2008 om 18:01

Gasdroger

Hoewel je al een droger gekocht hebt, wil ik nog wel even een positief geluid laten horen over een gasdroger.

Wij hebben hem al 7 jaar en het is een ideaal ding! Was is in 40 minuten droog. Nadeel is de gasaansluiting en de afvoer naar buiten. Hier geen probleem, alles staat op zolder (ook CV ketel).

Gasdroger

Wij hebben inmiddels ook al 10 jaar een gasdroger. Wij huren hem van de gaswacht. Maar jammergenoeg kun je ze niet meer nieuw aanvragen. Laatst was de mijne kapot en hebben ze hem gemaakt met onderdelen van een kapotte die ze nog hadden staan. En hij is inderdaad met 40-50 minuten klaar.
Groeten Lieuwkje.

Triple

Triple

12-12-2008 om 21:18 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties

Morgen ga ik mijn nieuwe droger ophalen!

Triple

Triple

15-12-2008 om 21:00 Topicstarter

Geluid valt reuze mee

Inmiddels is de nieuwe warmtepompdroger in gebruik en het geluid valt me 100% mee. Hij maakt helemaal niet meer geluid dan onze 10 jaar oude AEG produceerde. Fijn! Ik ben er helemaal gelukkig mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.