Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

effe anders

effe anders

04-07-2014 om 12:18

fiets aangereden op oprit

Hoi,
Gisteren had een meisje haar fiets net achter onze auto op de oprit gezet. Manlief heeft de fiets niet zien staan en rijdt de auto achteruit, fiets kapot, balen dus.
Het is een oude omafiets, en niet zo sterk, nu moet er een nieuw voorwiel in enz, eigenlijk is hij total loss.

- Is de enige schuldige de autorijder?
- Valt dit onder de autoverzekering en niet onder WA?

groetjes,

effe anders


Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

04-07-2014 om 13:14

ja denk van wel

teneerste ben je vlg. mij altijd schuldig als je achteruit rijdt en tegen iets aankomt. Bovendien klinkt het alsof je man over de stoep reed....
De fiets moet gerepareerd worden en de kosten kunnen verhaald worden op de WA verzekering van je man.
De schade aan de auto kan uit de verzekering van de auto, als je all risk hebt.

En verder kun je natuurlijk bedenken hoe dom het is dat dat meisje daar haar fiets gezet heeft, maar kinderen doen domme dingen en daar moeten automobilistemn op bedacht zijn. Voor hetzelfde geld had er een kind op de stoep gelopen die hij omver reed omdat hij niet keek.....

Klaartje

Klaartje

04-07-2014 om 19:10

Nou

Klinkt niet alsof man over de stoep reed, Auto stond op oprit en kind had fiets erachter gezet. Dan moet je achteruit weg en als er een fiets vlak achter staat zie je dat niet. Proberen bij de WA verzekering en anders met ouders kind afspraak maken, misschien toch nieuw voorwiel en elk de helft betalen.

Melle

Melle

04-07-2014 om 19:21

Man is aansprakelijk. Hij rijdt, fiets staat stil. Simpeler kan bijna niet! Het meisje staat in haar recht als ze de schade vergoed wil hebben.

KGO

KGO

05-07-2014 om 00:20

WA of WA verzekering van de auto?

Hallo,
Onze verzekeringsman zegt dus dat het van de WA verzekering moet van de auto, niet de 'gewone' WA verzekering. Hierboven hebben jullie het over een WA verzekering bedoelen jullie die dan van de auto?

Het gebeurde inderdaad op de oprit, onder de carport, niet op de stoep. En over uitkijken gesproken: dat doen we altijd dubbel en dwars bij de stoep, de weg ed, we hebben ook nog te maken met een wegversmalling precies voor onze oprit; maar een fiets die eigenlijk strak tegen de achterkant van een ietsje hogere auto staat die zie je gewoon niet, (en met je andere zintuigen neem je die ook niet waar....).

effe anders

Ad Hombre

Ad Hombre

05-07-2014 om 09:57

Get real

Een oude omafiets en de auto WA-verzekering? Dat kost je je no-claim, of anders de no-claim bescherming. Een nieuwe 'oude' omafiets voor dat kind kopen lijkt mij voordeliger.

Katniss

Katniss

05-07-2014 om 12:18

Natuurlijk

Auto maakt schade dus je gebruikt natuurlijk je auto WA-verzekering. Tijdens rijlessen leer je tegenwoordig dat je eerst een rondje om je auto moet lopen om te kijken of er obstakels zijn, want nu was het een fietsje maar er had ook een hond of kind achter je auto kunnen zitten.

Caesar

Caesar

05-07-2014 om 13:30

Gewone WA verzekering bestaat niet

De enige WA verzekering die ik ken is de WA verzekering van motorvoertuigen. Andere aansprakelijkheidsverzekeringen zijn vrijwillig, daar is niets wettelijks aan. Uiteraard wel vaak verstandig.
In bovenstaande geval ben je aansprakelijk. Je kan hiervoor de WA verzekering voor laten opdraaien. Het is wellicht goedkoper om gewoon zelf de reparatie te betalen.

Caesar

Onzichtbaar?

OGM, het lijkt wel alsof je het kind kwalijk neemt dat de fiets daar is neergezet. Onzichtbaar nog wel, zoals je beschrijft.
Hoe komt het dat je denkt, dat een kind wel kan overzien dat als de fiets daar geplaatst wordt, dat er dan een kans bestaat at iemand in die auto gaat zitten en achteruit gaat rijden en dat die persoon dan de fiets niet kan zien; en dat de autobestuurder de fiets niet heeft kunnen zien? en dat jij alle begrip lijkt te hebben voor de autobestuurder die fiets niet heeft kunnen zien?

Ik ben ook ooit achteruit gereden tegen een auto aan, die zo klein was, dat ik hem in mijn achteruitkijkspiegel niet kon zien. De schade was voor mijn rekening. Hadden zij maar een normale auto moeten kopen, kun je denken. Maar ik met gewoon opletten.

Tsjor

Inderdaad Katniss

Wees blij dat het maar een fiets was

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

08-07-2014 om 12:15

tja....

als je niet het gewenste antwoord krijgt, dan reageer je gewoon niet meer..........

effe anders

effe anders

29-07-2014 om 23:40

nou nou....

Wat een pinnige reacties allemaal zeg op, wat mij betreft gewoon wat vragen. En wat betreft de allerlaatste reactie van Bulletje Bliep, we waren op vakantie...

Caesar

Caesar

30-07-2014 om 11:18

Verbaasd

Men was hier erg verbaasd dat je in alle rust vroeg of je man de enige schuldige is. Daar is antwoord op gegeven. Met uiting van de verbazing. Jouw man heeft gewoon niet goed genoeg uitgekeken. Nu heeft alleen de fiets van het meisje schade. Had ook het meisje zelf kunnen zijn.
Als je antwoorden zoekt zonder aanvullende oordelen kan je beter een advocaat inhuren.

Monique D*

Monique D*

30-07-2014 om 21:41

Ik begrijp wel jouw reactie, Effe Anders

Jullie reactie was: "Hoe kan dat meisje zo stom zijn om haar fiets ACHTER mijn auto OP MIJN OPRIT neer te zetten." Dat is een normale reactie, zo had ik ook gereageerd.

Maar wettelijk gezien is jouw man fout. Zodra je achteruit gaat en je komt tegen wat aan, dan ben jij fout. Dan kan die persoon de stomste fout ooit maken, maar als jij jouw auto in beweging zet om naar achteren te gaan, dan ben jij sowieso fout.

Fietsers schijnen van alles te mogen, zij rijden links langs je heen, steken hun arm niet uit om richting aan te geven en scheren vlak voor jou auto ineens naar links... o wee als je hen raakt want dan ben JIJ als automobilist fout.

Ik heb bijna hetzelfde een keer aan de hand gehad. Ik moest midden in de nacht in de binnenstad van Amsterdam zijn om mijn zoon op te halen. Ik was verkeerd gereden en moest achteruit rijden op een hele smalle weg met een smal trottoir die aan de rechterkant was. Ik kon op dat moment even niet achteruit, want er liep een jongen met een fiets aan de hand op de weg. Hij liep heel langzaam en had geen haast om opzij te gaan. Op een gegeven moment ging hij het trottoir op. Ik zag mijn kans schoon en reed achteruit. KRRRRT hoorde ik. Ik had zijn fiets geraakt die hij wel aan de hand had, maar op de weg liet rijden. Ik had die hele fiets niet gezien. Dus wat nu? Helaas was die jongen niet voor rede vatbaar, want als tegenreactie tilde hij het voorwiel van zijn fiets op die hij neer liet bonken op mijn motorkap. Om een escalatie te voorkomen ben ik snel achteruit gegaan en weg gereden. Daarna heb ik omgereden en heb ik mijn zoon opgehaald.
Maar als hij niet zo had gereageerd, dan had ik toch moeten opdraaien voor de schade van zijn fiets. Ook al liep hij op de stoep met de fiets aan de hand die op de weg was en die ik niet kon zien toen ik achteruit reed.

Katniss

Katniss

30-07-2014 om 21:50

Oei

Dat is doorrijden na een aanrijding Monique D. Dan heb je heel veel geluk gehad dat hij je kenteken niet heeft genoteerd en de politie ingeschakeld.

Monique D*

Monique D*

30-07-2014 om 22:23

Escalatie

Had hij mijn kenteken genoteerd en de politie gebeld dan had ik aan de politie verteld waarom ik had doorgereden. De situatie escaleerde en ik dacht aan mijn eigen veiligheid.
Uiteraard had ik de schade dan betaald.

Barvaux

Barvaux

30-07-2014 om 23:43

Monique

Allemaal leuk en aardig maar het heeft geen zin om dat te vertellen als de politie op je stoep staan. Om dat aan te voeren had je meteen een straat verder de politie moeten bellen zodat duidelijk was dat niet zomaar bent weggereden.

*bella*

*bella*

31-07-2014 om 06:44

bah Monique

Het klinkt alsof je vindt dat de jongen sowieso al schuld had. Jij vindt dat je maar gewoon met je auto achteruit moet mogen rijden, en dat andere weggebruikers maar moeten opletten of ze niet geraakt worden.
Het is voor weggebruikers zoals jij dat we blij kunnen zijn dat de meest kwetsbaren (fietsers) goed beschermd worden door de wet tegenwoordig.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-07-2014 om 19:01

Nee joh

Die jongen heeft dat misschien niet expres gedaan, maar bij zo'n reactie zou ik ook niet echt graag de dialoog over de schuldvraag aangaan. In een donker steegje in Amsterdam? Kom nu toch?! Kan me goed voorstellen dat je dan maakt dat je wegkomt.

*bella*

*bella*

31-07-2014 om 22:44

nee

Ik ook niet hoor. En ik kan me heel goed voorstellen dat dit je gebeurt. Zou mij zeker ook kunnen gebeuren, maar ik zou wel het gevoel hebben dat ik fout zat.

Barvaux

Barvaux

31-07-2014 om 22:54

Ginny en Bella

Maar zoals ik al zei: bel dan meteen ZELF de politie want je hebt geen bewijs als in die situatie iemand aangifte doet van wegrijden na een aanrijding, zeker als er letsel bij is heb je echt een groot probleem.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-07-2014 om 23:14

Tja

Dat is achteraf altijd makkelijk praten Barvaux....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-07-2014 om 23:16

Enne

In geval van letsel is het natuurlijk een heel andere kwestie. Het is vrij onmenselijk om iemand aan zijn lot over te laten nadat je hem aangereden hebt. Maar we hebben het hier dan gelukkig ook maar over een fiets....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-07-2014 om 23:18

Bella

Het is nooit zwart-wit natuurlijk. Ik hoop het ook nooit mee te maken.

Barvaux

Barvaux

01-08-2014 om 10:42

Ginny

Hoezo achteraf praten? Je weet toch dat je problemen krijgt als JIJ een aanrijding veroorzaakt en er vandoor gaat?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-08-2014 om 12:02

Pffff Barvaux

Kun je je nou echt niet voorstellen dat iemand daar op het moment zelf even niet aan denkt? Lijkt me erg fijn om alles altijd helemaal goed te doen....

Tihama

Tihama

01-08-2014 om 12:12

Politie bellen

Er is een speciale regeling vor het wegrijden na een aanrijding:
http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?634

als je in paniek weggereden bent, dan ben je niet strafbaar als je jezelf binnen 12 uur alsnog bij de politie meldt.

In de situatie van Monique had ze dus de politie op die manier horen te informeren.

Over het verkeersinzicht van jongeren: kinderen doen gewoon regelmatig dingen die je als automobilist niet begrijpt. Dat komt ook omdat ze zelf die auto-ervaring niet kennen.
Ik rij zelf motor en ik maak vaak mee dat automobilisten stomme dingen doen. Omdat ze zelf niet motorrijden en daardoor niet weten welk effect hun actie heeft.
Hetzelfde geldt voor de relatie met vrachtwagens. Als je nooit vrachtwagen gereden hebt, dan besef je niet waarom jouw actie een bepaald gevolg heeft voor die vrachtwagen.

Dus kinderen die hun fiets op een onverstandige plaats zetten, dat komt omdat zij niet beseffen hoe ze wel of niet gezien kunnen worden door een automobilist. En dan heb ik het nog niet eens over fietsers die bij een stoplicht in de dode hoek van een auto wachten...

Ik heb overigens jaren geleden ontdekt dat het met fietsen en auto's nog gekker kan. Onze zoon viel met zijn fiets tegen een auto op onze oprit van bezoek. Toen bleek dat de schade via ónze autoverzekering liep. Ik vond dat heel vreemd, want onze auto had er niets mee te maken. Ik kreeg toen te horen dat de autoverzekeraars een onderlinge afspraak hadden om dit soort schades via de aanwezige autoverzekeringen te dekken.

Linda

Linda

01-08-2014 om 12:29

Tihama

Dat is raar. En kostte het toen ook jullie no claim? Ik had daar dan echt bezwaar tegen gemaakt, had gewoon onder jullie normale aansprakelijkheidsverzekering moeten vallen. En wat als jullie zelf geen auto hadden gehad?

Echt heel raar.

Tihama

Tihama

01-08-2014 om 13:24

Nee

het had geen effect op de no-claim (of dat kwam vanwege de bonusbescherming). Ik heb er toen wel over gediscussieerd, want ik vond het zo absurd. Maar ook de verzekering van de andere partij gaf aan dat dit de normale afhandeling was.

Ik heb de discussie tenslotte maar gelaten, want ik vond het al vervelend genoeg. Op vertraging zat ik ook niet te wachten. Zoon fietste de oprit af tussen de auto's door en ik riep nog: 'Stap af, dadelijk raak je nog een auto'. Misschien schrok hij daar wel van want 1 seconde later raakte hij de auto

Monique D*

Monique D*

01-08-2014 om 19:31

Politie bellen: niet aan gedacht..

Ginny Twijfelvuur begrijpt mijn situatie. Het was inderdaad in een donkere steeg midden in de nacht in de binnenstad van Amsterdam, waarbij de jongen woedend het voorwiel van zijn fiets optilde en dit op mijn auto bonkte. Ik zat alleen in de auto. Ik ben benieuwd wat jij in zo'n situatie zou doen... achteraf is het altijd heel makkelijk praten.
Er was helemaal geen sprake van lichamelijk letsel, ik denk dat die fiets alleen schade had gekregen.

Ik had inderdaad de politie kunnen bellen en heb er toen helemaal niet aan gedacht.
Goeie tip voor de volgende keer.

(Gelukkig zat mijn zoon op dat moment niet in de auto, als hij toen erbij was dan had hij die jongen in de kladden gegrepen en dan was de hele zaak nog erger geworden!)

Monique D*

Monique D*

01-08-2014 om 19:42

Zichtbaarheid motoren

Tihama:
"Ik rij zelf motor en ik maak vaak mee dat automobilisten stomme dingen doen. Omdat ze zelf niet motorrijden en daardoor niet weten welk effect hun actie heeft."

Ik rij zelf auto en ineens zie ik dat een motor mij wil passeren. Het lijkt wel alsof hij er plotseling is.
Ik denk dat dit komt omdat veel motorrijders zich niet aanpassen aan het overige verkeer en te snel rijden. Ze vallen gewoon minder op dan een auto, je verwacht hem niet met alle gevolgen van dien.

Wat ik gehoord heb is dat motorrijders zichzelf zichtbaar voor automobilisten moeten maken, want omdat ze er voor de automobilist er ineens zijn kunnen ze niet anticiperen.

http://www.motorplatform.nl/zichtbaarheid.htm

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.