Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

25-02-2009 om 11:17

Fietsadvies

Graag jullie advies. Ben 1.64, normaal postuur en niet beresterk. Twee kinderen, peuter van 2 en kleuter van net 4. We hebben nog maar pas een prachtige fiets met twee zitjes achtermekaar van de fietsfabriek maar ik vind em eigenlijk te zwaar en ben bang om te fietsen. De fiets is al een keer omgevallen (bij stilstand gelukkig) en een paar keer bijna. Ik kan hem dan niet tegenhouden..
Oudste is klein van stuk en het duurt zeker 1 tot 2 jaar voordat hij zelf kan fietsen. We wonen in een drukke stad en moeten zeker vier keer in de week een uur fietsen (twee keer heen en weer).
Toch maar aan de bakfiets? Die moet voor het huis staan want de gang is erg nauw. Staat die wel veilig?
Of naar de sportschool?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

25-02-2009 om 11:23

Vreemd

Hoi,

Vreemd dat de fiets is omgevallen, dat kan bijna niet. De Fietsfabriek heeft de fiets met twee zitjes juist verlengd, zodat het zwaartepunt goed ligt.
Doe je wel het zwaarste kind in het zitje achter het zadel, en het lichtste kind helemaal achter?
Hoe zwaar zijn je kinderen?
Een bakfiets is een alternatief, maar voor deze afstanden moet je er dan eentje met twee wielen, en dat lijkt me zeker niet minder zwaar.

Liora

Aanhanger kopen

fiets veel beter, en je valt er niet mee om

Sjillie

Sjillie

25-02-2009 om 12:29

Fietskar of aanhangfiets

Ik zou kijken voor een fietskar. Als de kinderen nog wat kleiner zijn valt het allemaal reusachtig mee. Zou deze dan met een slot voor je deur zetten.

Of een aanhangfiets: de jongste bij jou achterop in een stoeltje en de oudste op de aanhangfiets. De oudste fietst dan zijn eigen gewicht mee.

Beide opties is even wennen in het begin, vooral bochten maar went snel.
Voordeel van een fietskar is vaak ook dat als de fiets valt de kar blijft staan, mits de kar goed staat en niet half in de berm bijvoorbeeld.

Ik heb zelf eerst een fietskar gehad voor de kids en doen het nu met een aanhangfiets. beide kdis (6 en 4) vinden het geweldig. De zadel van de aanhangfiets is simpel in hoogte verstelbaar.

GR Sjillie

mar

mar

25-02-2009 om 15:27

Omvallen

Omvallen kan wel, steigeren is een stuk lastiger door de speciale constructie.

ik zou voor een fietskar kiezen, bij voorkeur een Burley of een .... (weet de naam even niet, zwarte kunststof bodem, rode kap). Die zijn stevig,opklapbaar, gaan jaren mee, fietsen licht. Vallen niet om als je zelf kapseist.
Nadeel, ze zijn duur, maar wel 2e hands te vinden.

mocht je voor iets anders kiezen, let er dan op dat de koppeling fiets-kar spelingvrij is. Het kleinste beetje speling maakt het fietsen met zo'n kar ook een bezoeking.

Gewoon voor- en achterzitje

Ik vind het ook een stuk labieler met twee kinderen achter. Daarom heb ik de jongste tot 3,5 op het voorzitje gehouden. Inmiddels is oudste echt over op de eigen fiets en kan jongste naar achteren.

Oudste heb ik ook tot 4 jaar op het voorzitje gehad. Voor mijn gevoel levert dat een veel rustiger fietservaring op doordat voor en achter meer in balans zijn.

Ik was niet zo bang voor de gewichtseisen voor de voorzitjes, een kilootje meer moet kunnen in mijn ogen.

marie

marie

25-02-2009 om 16:08

Fiets te groot?

Hallo
Past de fiets qua framemaat wel bij jouw lengte? Kun je goed met je voeten bij de grond als je stilstaat?
Ik heb trouwens tot de jongste 4 jaar was de jongste voorop in Bobike gehad en oudste achterop in Bobike (ze schelen 1,5 jaar).
Daarna een jaar ofzo een fietskar. Dat viel tegen, omdat het zo zwaar fietst met 2 kleuters! En dan had ik 1 achtrop en 1 in de kar.
Daarna had ik een aanhangfiets (Add+bike). Achteraf gezien had ik die veel eerder willen hebben. Zo kon ik veilig de jongste achterop hebben en de oudste op de aanhangfiets (en later om de beurt).
Ik had trouwens een Gazelle Impala met 7 versnellingen en trommelremmen met extra ruime instap en laag frame. Ik kon goed met mijn voeten bij de grond en kon dus veilig fietsen.
Als je dus niet met 1 kind voorop en 1 achterop wil fietsen raad ik je aan om een aanhangfiets aan te schaffen. Neemt ook een stuk minder ruimte in dan een fietskar en je kind leer spelenderwijs met het verkeer omgaan.
voor een plaatje moet je maar even "googlen" op Add+bike of Bikebambini en op Marktplaats worden er ook diverse aangeboden.
succes

Minnie

Minnie

25-02-2009 om 18:34

Waarom

Waarom niet gewoon in een voor- en achterzitje. Mijn kinderen hebben daar tot 5 jaar ingezeten (voor) en achter tot 8. Vind ik zelf nog altijd het prettigst en handigst. Mijn andere optie zou een aanhangfiets zijn, maar de oudste heeft net op tijd leren fietsen

Ik ben trouwens 1.60, met een normaal postuur en helemaaaaaal niet beresterk (en ook geen held op de fiets!). Ik heb een Batavus Personal Bike, het ideale werkpaard!

Minnie

Rafelkap

Rafelkap

25-02-2009 om 18:34

Standaard

Het probleem zit em bij de standaard. Als ik die eraf haalde kiepte de fiets om, of bijna om. Die was ook vreselijk zwaar. Ik heb nu gebeld en er komt een nieuwe, andere standaard. Ik kreeg duidelijke instucties, wist me even over m'n angst heen te zetten en heb het weer uitgeprobeerd. Dat ging toen goed. Het fietsen voelt ook heel stabiel, het is vooral het van de standaard halen waarbij je merkt dat het een slagschip is. Het zadel is trouwens ook laag gezet (heel stuk afgezaagd )

Hopelijk bevalt de nieuwe standaard en als ik het dan toch te eng vindt dan toch maar een aanhanger of fietskar. Een addbike is nu nog te groot voor mijn zoontje.
Ik vond 1 kind voor en 1 achter heel eng fietsen, maar misschien went dat ook wel. Ook weer een optie.
Naja, zo modderen we weer voort.
Dank voor jullie reacties met ideeën!

liora

liora

25-02-2009 om 18:35

Goed

Goed zeg van de Fietsfabriek! Mijn ervaring is ook dat ze net zo lang zagen, hakken, vervangen etc. tot de fiets helemaal perfect is voor degene die erop rijdt.

Fiets ze!

marie

marie

25-02-2009 om 19:25

Begrijp het wel

Hallo
Eerst had ik een andere fiets - een weduwe.
Op die fiets vond ik het doodeng om een kind voorop te vervoeren, vooral in combinatie met een buggy achter aan de bagagedrager. De fiets ging toen vreselijk slingeren. De oudste zat daarom al met 14 maanden ofzo achterop.
Toen ik met 2 kinderen moest gaan fietsen, hebben we een fiets uitgezocht waar ik veilig een kind voorop en een kind achterop kon vervoeren. Dat werd dus de Impala.
Als jij bijvoorbeeld geprobeerd hebt om dat te doen op een te grote fiets kan ik me best voorstellen dat je dat eng vindt.
Groetjes

judiths mama

judiths mama

27-02-2009 om 00:55

Fietskar erg zwaar

Ik vond de fietskar ideaal toen de kinderen echt nog klein waren. Maar daarna vond ik het echt te zwaar worden. Ik heb wel grote en zware kinderen hoor, ze zijn nu allebei in de 20 kilo, meen ik. Daar viel niet meer tegenop te fietsen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.