Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anders

Anders

23-11-2015 om 14:49

Financieel krap en 20 personen kerstdiner

Wij moeten (mag) voor 25 personen een kerstdiner organiseren. Inclusief borrel, drankjes etc. Financieel staan we er net wat minder gunstig voor en ik heb geen zin om de spaarrekening er voor aan te spreken. Iemand ideeën voor een feestelijk budgetmenu? Ik wil me er niet te makkelijk vanaf maken.


Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

23-11-2015 om 15:02

Prioriteiten

Mijn eerste vraag: waar liggen je prioriteiten. Bij het eten of het drinken? Bedenk wat je wil schenken (fris?bier?wijn?) en wanneer. Alleen tijdens het eten een wijntje? of wil je ook vooraf uitgebreid borrelen. Zijn er mensen bij die "dure" drankjes drinken, (wiskey, kersenjenever of zo) en wil jij die betalen, of vraag je de mensen of zij zelf hun drank mee willen nemen.

Kortom, bedenk wat de drank je gaat kosten.
Hoe zit het met de rest van de verteringen die dag? wil je koffie drinken met iets lekkers erbij, en moet jij dat ook betalen? komer er later nog zoutjes/kaas/hapjes op tafel? betaal jij die ook?

Bedenk wat je dat gaat kosten, en kijk dan wat je overhoudt voor alleen het kerstdiner.

Hoeveel gangen wil je? Een voorgerecht, een hoofdgerecht en een dessert?

en wat zou dan je budget zijn per persoon voor die 3 gangen maaltijd?

Kijk of je eerst helder kunt krijgen hoeveel je waaraan uit wil geven, ipv andersom bedenken wat je wil eten om vervolgens te schrikken van de prijs

Jamie

Jamie

23-11-2015 om 15:04

Ga eens kijken bij de Lidl, allemaal hele betaalbare

maar toch luxe uitziende dingen voor de kerst.

Katniss

Katniss

23-11-2015 om 15:07

Budget?

Ik zou het simpel houden met bijv. rollade, aardappeltjes en verschillende soorten groente. Voorgerecht zelfgemaakte tomatensoep waarop je sterren van bladerdeeg versierd met Parmezaanse kaas legt. Nagerecht een grand dessert, met bolletjes sorbetijs en een brownie o.i.d.

Fransien

Fransien

23-11-2015 om 15:13

Maak het zelf

Er zijn zoveel heerlijke dingen die je zelf kunt maken en die dan veel goedkoper zijn dan half-fabrikaten. Mousse au chocolat bijvoorbeeld, dat is heerlijk met gewone repen chocolade, eierdooiers om het romig te maken en eiwitten voor de luchtigheid.
Een ander goedkoop idee is om een jachtschotel te maken, dat zijn gewone runderlapjes of sucadelapjes die lekker lang hebben gesudderd met flink wat uien. Je maakt een aardappelpuree (aardappels schillen, koken, stampen met een klont margarine en een flinke scheut melk), dit kun je allebei vantevoren klaarmaken. Op de middag zelf doe je de sudderlapjes (in blokjes, dat deelt makkelijker) met alle ui die je erbij gestoofd hebt in een mooie ovenschotel. De aardappelpuree gaat er bovenop, beetje boter en paneermeel erover en in de oven voor een lekker knapperig korstje.
Je serveert er rode kool en spruitjes bij en je hebt een hoofdgerecht waar iedereen z'n bord bij aflikt.

Als je lekkere hapjes bij de borrel wil, maak ze dan zelf. Zelf van die kleine gehaktballetjes maken is niet zo moeilijk. De lidl heeft ook een hoop lekkers voor in de frituur wat wel feestelijk is maar niet de hoofdprijs kost. Borrelnootjes uit een pak doen het hier ook altijd prima.

Noet

Noet

23-11-2015 om 15:38

en delen

deel het mee, want 25 personen is best veel, en als ieder wat mee neemt is er voldoende en zijn jullie niet alleen het bokje.

Dat is niet je er makkelijk vanaf maken, maar gewoon eerlijk zijn naar je omgeving.

Angela67

Angela67

23-11-2015 om 15:40

niet helemaal duidelijk

betaalt de gastheer/gastvrouw altijd alles elk jaar? of is dit een spontane actie?
in beide gevallen zou ik gewoon eerlijk zijn en voorstellen dat het gewoon altijd een gezamenlijk betaald ('Amerikaans') etentje kan worden/zijn.
gr Angela

Krullevaar

Krullevaar

23-11-2015 om 15:52

waarom?

Waarom zou je dit op je nemen als je financieel krap zit? Dan zou ik eerlijk zijn en bijv. vragen of een stel de wijn meeneemt, een ander stel het bier of iets lekkers voor bij de koffie. Jij zorgt dan voor het eten, maar de prijzige extra's komen niet voor jou rekening.

Vergis je er niet in hoor, zo'n diner voor 20-25 personen met alles erop en eraan gaat best wat kosten.

Anders

Anders

23-11-2015 om 16:23

Wow, wat een reacties

Wij zijn aan de beurt om het kerstdiner te regelen. En alles erop en eraan. Voorgaande jaren deed iemand anders dat, we rouleren de boel dus een beetje. Daar ga ik ook echt niet moeilijk over doen. We zitten niet mega-mega-krap.Dus nee, het wordt geen Amerikaanse toestand. Ik ben net ontslagen, sinterklaas is net geweest en ik wil dus niet mijn spaarrekening aan hoeven spreken. En ik wil wel een echt feestelijk tintje.

Qua drank gaat het wel meevallen. Een paar flessen wijn (geen dure wijnliefhebbers hier), bier, fris, sap. Dat gaat me de kop niet kosten. In plaats van borrelen wil ik liever iets actiefs doen (wandelen of spelletjes).
In plaats van gebak wil ik een tulband maken. Rollade vind ik eigenlijk wat gewoontjes maar is handig voor schoonvader die weinig lust (en makkelijk zodat mensen kunnen kiezen).

Het gastgezin zorgt dat iedereen meestal een kleinigheidje krijgt. Voor de kinderen wordt het een cadeautasje met wat stiften, kleurplaten en iets kleins. Voor de volwassenen heb ik nog geen inspiratie. Daar wil ik in ieder geval geen 10 euro pp aan uitgeven.

Anders

Anders

23-11-2015 om 16:24

Aantal personen

Er zijn in totaal 20 volwassenen en 5 kinderen... voor de oplettende lezer die er niets meer van begrijpt.

Fransien

Fransien

23-11-2015 om 16:28

voorafje

knolselderij-soep is heerlijk, erg bijzonder want niemand maakt hem meer, en goedkoop.
Als garnering een paar uitgebakken plakjes ontbijtspek, wat veldsla, zoiets, en het ziet er restaurantwaardig uit

Pirata

Pirata

23-11-2015 om 18:36

rollade

rollade is hier bij kinderen en visite het favoriete gerecht. Bijna niemand maakt dat nog vaak. En het is makkelijk klaar te maken, deelt ook heel goed uit. Sperziebonen met een plakje gebakken spek erom heen gerold ernaast leggen, krieltjes erbij en een lekkere saus en er zijn veel mensen blij. Grand dessert is chique en toch gemakkelijk. Die soep is ook een goed idee, wel vers make van echte ingredienten en een paar stokbroden op tafel zetten. Evt nog een kaasplank als extra dessert. Het moet ook wel te doe zijn qua arbeid natuurlijk.

Turkey like

Of je zet een paar kippen in de oven. Lijkt op kalkoen, malser en sneller klaar. Voorgerecht gebakken brie puntjes met cranberry compote. Soep is al snel goedkoop. Bijv. Prei room witte wijn soep, pureren en dan in t bord wat garnaaltjes of zalmsnippers erin en wat gehakt groen. Aardappelkroketjes nostalgie!!!! Chocomouse of ananasbavaroise of frambozen Charlotte uit de allerhande toe. Kaasplankje en port met wat vijgen druiven etc. Vaak is de manier van presenteren de truuk om t sjiek te laten lijken. Mooi je tafel dekken en groen versieringen op tafel. Ontvang je gasten met glühwein en warme choco!!! T is de manier waarop je t doet weet ik uit ervaring.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-11-2015 om 19:32

Zeg Dorry...

Niet iedereen heeft een oven waar "een paar kippen" in kunnen!

Angela67

Angela67

23-11-2015 om 19:44

het toetje . . .

van die half gesmolten marsen met ijs? IngridT? Very super simpel maar met grandioos effect, las ik hier regelmatig
gr Angela

Pirata

Pirata

23-11-2015 om 19:57

sorry, marssaus

Dat heb ik 1 keer geprobeerd na alle lovende verhalen, ik vind het niet lekker. Vooral te zoet en te weinig chocosmaak....

hier is als toetje

bastogneparfait een groot succes, kun je lekker van te voren maken en in blokjes snijden.
Als voorgerecht stukjes gerookte kip op een salade met dressing van olie en sinaasappelsap bv.
Spinaziesoep? Snel klaar en lekker.

Als hoofdgerecht gekruide krielaardappeltjes uit de oven, stoofpeertjes(nu vast maken en invriezen) spercieboontjes en salade(als je soep vooraf doet) en gemarineerde kipsstukjes/vis/vlees.
Breekbrood erbij in verschillende smaken.

Zuurvlees / sauerbraten

Zoals Fransien al zegt: een stoofgerecht is best betaalbaar.

Ik heb goede ervaring met zuurvlees / sauerbraten als hoofdgerecht voor een grote groep, daarvoor kun je redelijk goedkoop rundvlees gebruiken. Ik zou dan geen frieten doen (lastig met zo'n grote groep, helemaal als je aan het voorgerecht zit), maar aardappelpuree (zelfgemaakt natuurlijk) met lekker veel boter.
'Vergeten groenten' (paarse wortels, pastinaak, schorseneren etc) kun je goedkoop scoren als je een goede markt in de buurt hebt, en staat ook best chique als je ze door elkaar gooit.

Jasmijn

Jasmijn

25-11-2015 om 16:10

pinterest

Check eens op pinterest, als nog geen lid bent, maar dan even een (tijdelijk desnoods) gratis account en zoek op 'cheap buffet food', je krijgt dan honderden leuke receptjes, allereerst geïllustreerd met foto's dus je kiest heel simpel de lekkerste dingetjes uit.
Uit ervaring weet ik dat je het allemaal zoveel mogelijk zelf moet maken, is vaak veel goedkoper.
Dit is alvast een rechtsteekse link naar de zoekterm op pinterest:

https://www.pinterest.com/search/pins/?q=cheap%20buffet%20food&term_meta%5B%5D=cheap%7Ctyped&term_meta%5B%5D=buffet%7Ctyped&term_meta%5B%5D=food%7Ctyped

Juno

Juno

25-11-2015 om 18:21

Wat ideeën

Maak alles 'grande'. Zorg dat je voor iedereen een plankje hebt van zo'n 40 centimeter. Hierop serveer je iedere gang, maar in miniporties.
Eerst twee of drie soorten brood met wat smeersels, denk aan gezouten roomboter, tapenade en tomatentapenade.
Maak drie soepen: een tomatensoep, een broccolisoep en nog iets makkelijks zoals pompoensoep. Dan een spoom, klein bolletje sorbetijs in bubbels. Hoppa, weer een gang verder.
Hoofdgerecht, even denken. Gegrilde groentes uit de oven. Pompoen, ui, veel knoflook, zoete aardappel en wat tijm. Een frisse salade, bijvoorbeeld komkommer met citroen en wat suiker. Ik heb zo'n spirelli en ik kan hele vrolijke slierten en spiralen snijden, dat ziet er al tof uit. Je kan iets van vlees doen maar dat hoeft niet. In de keuken maken en op kleine bordjes die op de plankje passen serveren.
Dessert, ik zou iets als Eaton mess doen, chocolademousse wit of bruin en wat van die kaapse bessen er naast voor de mooi.
Kaasplankje, oude brokkelkaas met wat stroop en zo.
Koffie met chocola, bonbons, koffieboontjes, kransjes.
Nou ja, zoiets. Je bent wel even bezig maar het is niet zo duur. Als je niet van koken houdt is dit natuurlijk helemaal niets. Ik zou zelf geen stoofgerecht doen, als iemand iets niet eet of lust dan valt het hele menu in duigen. Persoonlijk moet ik niet denken aan rode kool met hachee.

zelfmaakijstaart

Kom ik weer met de zelfmaakijstaart. Je hebt er wel flink ruimte in de vriezer voor nodig. Neem een grote vorm die in de vriezer kan. Laat gekocht ijs een beetje zacht worden, vul de vorm voor 1/3 en zet in de vriezer tot het ijs weer goed hard is. Herhaal dit kunstje met nog 2 andere smaken (en bij voorkeur ook andere kleuren) ijs. Als de hele boel stijf bevroren is, hou je de vorm even in een bak water oid en stort de ijstaart. Nu strijk je die rondom af met stijfgeklopte slagroom en dat gaat weer de vriezer in totdat de slagroom stijf bevroren is. Daarna moet de taart goed met plastic worden afgedekt anders droogt die roomlaag in de vriezer uit, en dat is niet lekker. Dit alles kan een paar dagen van tevoren.

Als het tijd is om op te dienen kan je los gaan met allerhande kleurige (al dan niet kerstige) versiersels. Ik had vorig jaar marsepeinen sneeuwmannetjes en kerstboompjes (zelfgemaakt met vormpjes van Ikea) maar chocokransjes en zilveren kogeltjes kan natuurlijk ook heel best. Sterretjes- van dat nepvuurwerk - kan ook, ter verhoging van de feestvreugde.

Snij in zoveel puntjes als er gasten zijn.

Wat smaken ijs betreft: ik kan het gewone sorbetijs van Lidl, in de smaken zwarte bessen, mango en citroen, van harte aanbevelen (vooral die eerste). 2 euro per liter, als je een taart met 3 liter ijs zou willen maken (dat wordt dan wel een hele grote) ben je dus inclusief alle toeters en bellen onder een tientje klaar.

Ik had er vorig jaar een van anderhalve liter, daar aten zes volwassenen en 3 kinderen van en er was nog flink over.

Groeten,

Temet

Keftedes

Als voorgerecht, keftedes. Recepten zijn in overvloed te vinden. Gemakkelijk (vooraf) te maken, goedvullend (zeker met een stokbroodje erbij), gewild en goedkoop.

Elisabeth

Elisabeth

26-11-2015 om 09:18

chocolade fondue

Voor de kinderen...

Paar spekjes/marsmallows
bananen in stukjes
ananasstukjes
aardbeien

Kleine beetjes want vult enorm...

Hortensia

Hortensia

26-11-2015 om 09:51

Tapas, mezze, dat soort dingen

Een buffet met allerlei hapjes en salades.

En dan niet die dure bakjes met dure salamisoorten, maar gewoon lekker zelf maken. Het internet staat er vol mee!
Gemarineerde champignonnetjes, stukjes salami(en dat kan best goedkope chorizo zijn), olijfjes en zo.

Paar recepten waar ik altijd wel lol van heb:
Zwarte pitloze olijven (met pit mag ook maar vind ik vervelend), blokjes feta, kappertjes, platte peterselie, tijm (of andere kruiden uit de Mediterraanse) en partjes of plakjes citroen in olijfolie marineren, eventueel peper naar smaak. Dagje in de koelkast en dan opdienen.

Griekse boerensalade, bestaand uit feta, rode uiringetjes, tomaten, stukjes komkommer, platte peterselie en dat kun je naar eigen inzien verder aanvullen.

Ook altijd lekker: pastasalade.

Koop diepvrieskipvleugeltjes bij de Aldi of zo en warm die op. Zijn altijd erg welkom bij jong en oud.

Gehaktballetjes in tomatensaus. Eventueel kant en klare gehaktballetjes, die kosten tegenwoordig ook niet meer de kop.

Fetasmeerseltjes, daar zijn honderden recepten van. Feta prakken (en dan die van de Turk, die is het lekkerst) met een beetje citroensap en olijfolie zodat het smeuig wordt. Daar kun je eindeloos mee variëren: ansjovis erdoor, of een fijngesneden zongedroogd tomaatje (op olie), of olijven etcetera.
Je kunt het ook gebruiken om Turkse pepertjes mee te vullen.

Jumbo verkoopt kleine champignons, die vind ik ideaal om te marineren (ook hiervoor zijn veel recepten te vinden op het www).

In Griekse restaurants heb je vaak "pikilia", een verzameling voorgerechtjes. Dit heb ik van smulweb: "De volgende hapjes zijn erg lekker om te maken voor een pikilia.
keftesdakia (griekse gehaktballetjes), dolmas ( gevulde wijnbladeren)(deze zijn zelf te maken maar is behoorlijk veel werk dus meestal koop ik ze kant en klaar),groene pepers, olijven,fetakaas, melitzanosalata (auberginekaviaar),tirosalata ( salade van fetakaas )taramasalata ( pate van viskuit)witte koolsalade, geraspte wortel, witte bonensalade, rode rijst, tsaziki.
maak deze hapjes mooi op op een serveerschaal en garneer met sla, partjes tomaat en plakjes komkommer.Geef er stokbrood en kruidenboter bij. lekker met een witte of rode wijn."

Google eens op al die Griekse namen, het is de moeite waard

Zalm

Voorgerecht lenteuisoep ( pakje ) met reepjes ham
Hoofdgerecht rijst, zalm snijboontjes wortelen en dillesausje
Nagerecht zelfgebakken appeltaart met bolletje vanilleijs

Tegen die tijd zijn de zalmmootjes vaak in de reclame en het ziet er feestelijk uit.
In een oven is wel plaats voor 25 stukjes zalmmoot.
Het probleem voor een grote groep koken is altijd een tekort aan kookplaten.
Door iets in de oven te bereiden, voorkom je dat probleem.

Flanagan

Waar ik dus vaak de mist mee inga is dat ik een menu plan met meerdere dingen die tegelijkertijd in de oven moeten . En dan is er of geen plaats, of het ene moet op 175 en het andere op 225 graden...

Groeten,

Temet

Temet

Dat wordt bij mij dan 200 graden en 5 minuutjes langer

Crime

Het blijft een crime; wie lust wat, op tijd bestellen, twee standen oven en aantal kookplaten. De kunst is weglaten en planning zodat je tijdens de visite niet de hele tijd in de keuken staat.
Als ik te veel variatie bied, blijft vaak best veel over. Dat is verloren tijd; die had ook besteed kunnen worden aan het deelnamen aan de gesprekken.

Flanagan

Overweging 3 bij de voorbereidingen is dan ook: lusten wij de restjes de volgende dag(en) ook nog...

groeten,

Temet

planning voor grote groepen

Het gaat allemaal om planning. Slim is als je grote groepen mensen te eten krijgt, een koud voorgerecht te doen wat je klaar kunt zetten op een tafel buiten. Je hebt buiten een grote koelkast met kerst! Wel afdekken ivm dieren hahaha. Dan soep die je op kunt warmen, die maak je van te voren en laat je die nacht al buiten staan. Verwacht je veel dieren met honger buiten, dan even met een theedoek de deksel op de pan knopen door de oren van de pan heen. Leg ik t een beetje uit?

Stoofgerechten zijn heel handig, ook van te voren te maken. Hazepeper, boeuf bourgignon, kip-champignon ragout. Kan ook buiten overnachten. Een grote salade is heel handig en snel te maken, voeg de dressing er pas aan tafel aan toe. Ik maak de dressing vaak in een oud uitgewassen glazenpotje van de jam of de mayo. Deksel erop en alle ingredienten schudden zich zo tot een heerlijke dressing. Kun je ook n dag van te voren maken.

Aardappelgratin in een grote schaal kan in de oven een 3 kwartier voor je aan tafel wil. Rijst is ook heel makkelijk, en wat dacht je van lekker friet of aardappelkroketjes? Daar schakel je vlak voor het diner even iemand voor in; schort aangeven en niemand is bang voor vlekken en zal je zo uit de brand willen helpen.
Groenten en vooral groene groente wel schoonmaken en in pannen doen, maar vlak voor serveren koken, afgieten en in opdienschalen doen.

Bord voor bord opmaken klinkt leuk, maar wie heeft er een warhoudstraat in zijn keuken? Gewoon alles in mooie schalen en op tafel zetten. Dan zit er niemand verlegen te dralen met iets op t bord wat ie niet lust.

Dessert ook van te voren maken; er zijn vele lekkere mouses en puddings voorbij gekomen. Ik maakte vorig jaar een leuk aangeklede tafel met allerlei desserts, lepels erbij en jij als gastvrouw hoeft niet eerst een uur bordjes op te maken met van alles wat.

Kaasplankje maak ik de middag van te voren klaar en zet ik weg in de kelder of de badkamer (net iets frisser dan de keuken of woonkamer). Ik maak alle verpakkingen los van de kaasjes en strooi er druiven, walnoten e.d. overheen. Kletsenbrood erbij, mesjes er alvast insteken, afdekken met huishoudfolie en klaar. Je zou zelfs een dienbald met kleine glaasjes en port en dessertwijn erbij kunnen zetten.

Een extra oven is zoooo fijn he. Maar denk aan voldoende ampere en reservestoppen. Langleve mijn Aga......(ik weet het, ik hou nu op)

Happy Christmas (luistert nu heerlijke oude kerstliedjes en mijn eten is klaar en blijft lekker warm tot we zo aan tafel gaan)

Moni

Moni

27-11-2015 om 20:44

Liever een buffet dan borden opmaken

Wij zetten bij een grote groep een buffet op, met warmhouders voor zover beschikbaar en te leen.
Dat werkt veel makkelijker dan pannen/schalen op tafel. Met veel mensen zijn die niet te bereiken en kosten ze veel plek op tafel.
Warmhouders zijn populair als ik de Blokker-folder zie.Vraag vooral rond wie iets mee kan nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.