Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fruit en gemakzucht

Laatst bij een werklunch kwamen er wilde perziken op tafel. Suf genoeg kende ik die niet (door hun minder gepolijste uiterlijk misschien??) maar wow wat heerlijk zeg!!!
Er warden heel wat perziken weggewerkt en de mannen aan tafel bekenden schoorvoetend zelden fruit te eten. Nou ja, een banaan, maar verder niet. Behalve als hun vrouw fruit had geschild en gesneden en het met een vorkje aanbood. Hapklaar dus.

Heb dit fruitgesprek ook elders gedropt en waarempel. de meeste mannen die ik sprak gaven aan dat zij fruit 'veel te veel gedoe' vinden.

Herkennen jullie dat?


40er

40er

21-07-2016 om 12:39

nee

Tenminste, niet bij mijn man (bij puberzoon wel).
Man neemt dagelijks fruit en groente mee naar zijn werk. Vandaag 2 appels, druiven, kiwi, komkommer en een bakje met (homemade) rauwkost.

Herkenning ??

Ik weet niet wat ik lees. Vrouwen die voor hun mannen een fruithapje klaarmaken. Schillen en een vorkje erbij? Waarom dan niet meteen een potje Olvarit? Hoe oud zijn die mannen?

Nee, ik herken het echt niet. Op 1 na eten alle mannen gewoon fruit, al verstouwen ze niet de hoeveelheden die ik doe.

@Emma

@Emma

21-07-2016 om 12:51

Kenfan

Haha, net wat ik zelf ook dacht. Hilarisch! ). Een fruithapje )

Jaina

Jaina

21-07-2016 om 12:54

Ik herken het wel van mijzelf. Ik vind fruit ook vaak gedoe en eet het te weinig. Ik eet vooral appels en druiven zonder pit als ik al fruit eeet. Na het eten thuis eten we vaak wel fruit maar dan ben je met elkaar en is er dus groepsdruk. Zou ik alleen leven kwam er veel minder vaak fruit op tafel.

Ja en nee

In het prille begin van onze relatie wierp mijn vriend een balletje op of ik zijn sinaasappel niet wilde schillen. Mijn blik van totale verbijstering was vermoedelijk al duidelijk genoeg, maar voor de zekerheid heb ik er ook nog eens een resoluut "nee, natuurlijk niet!" achteraan gegooid. Maar later zag ik waar het vandaan komt, want zijn moeder schilt het fruit voor alle aanwezigen (vaak na het eten).
Daar begin ik dus niet aan. Als vriend zijn fruit in hapklare brokjes wil zal hij daar zelf voor moeten zorgen, en dat doet hij ook.

Voor de kinderen wil ik nog wel eens een appel of peer schillen en in stukken snijden, al is dat eigenlijk zo langzamerhand ook een beetje onzin.

Overigens, Bromvlieg: wilde perziken zijn erg lekker, maar de witte variant is zelfs nog lekkerder. Niet altijd overal verkrijgbaar, maar als je ze ziet: meenemen!

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

21-07-2016 om 13:47

Herkenbaar

Ik vind het heel herkenbaar. Iedereen in huis eet uit gemakzucht voornamelijk ' hapklaar' fruit als appels bananen en druiven

Maar als ik eens fruit klaar maak (stukjes dus of salade) wordt er aanmerkelijk meer gegeten. Blijkbaar heeft niemand zin om de perenperen of de perziken schoon te maken en te snijden

En is het zo raar om voor een ander fruit klaar te maken? Zie het verschil niet met het schoonmaken van de worteles of de tomaten.

Paddington

Paddington

21-07-2016 om 14:11

Hier ook herkenbaar

Makkelijk te eten fruit gaat nog wel, maar zodra het meer werk wordt. Ik heb het zelf ook. Ik probeer daarom toch regelmatig de koelkast te vullen met bakjes met schoongemaakt fruit (ik moet toch wat met mijn handen doen tijdens kijken van een serie). Dan wordt er gretig van gegeten.

Tango

Tango

21-07-2016 om 14:19

Hier ook herkenbaar

Ik zat er zelfs vandaag aan te denken er eens een draadje over te openen. Wij eten ook veel te weinig fruit. In de schoolweken gaat het nog. Zoon krijgt standaard fruit mee naar school, dochter neemt het zelf vaak mee. Zelf eet ik het dan weer zelden. In de vakanties is het helemaal drama. Ik heb nu aardbeien en bananen liggen en moet er echt een moment voor gaan nemen om hiervan een lekker smoothie te maken. Soms persen we nog wel sinaassappels uit, maar ook dat vind ik een gedoe. Niet zozeer het persen zelf als wel het schoonmaken van het apparaat daarna. Als we mensen op bezoek krijgen wil ik nog weleens een fruitsalade o.i.d. maken, maar alleen voor ons gezin eigenlijk zelden. Het komt er niet van, ik denk er niet aan en vind het dus een gedoe. Makkelijk weg te eten fruit zoals een banaan en een appel vind ik niet echt lekker, dus dat eet ik ook al zelden.

Taruh

Taruh

21-07-2016 om 14:39

aardbeien en ander fruit.

die halen bij ons vaak huis niet, in die 50 meter is het bakje gewoon leeg.
Frambozen, blauwe bessen idem.

Ik heb juist een beperking op fruit ingesteld. Ik kan het niet aanslepen. Fruitsalade vind ik ook te veel werk, maar een halve meloen pp als toetje doen we niet moeilijk over, zelfs het maken van een smoothie is teveel werk, (buiten dat ik geen blender heb)

De zomer is wat dat betreft echt een feest.

Fruita

Fruita

21-07-2016 om 14:42

Welk fruit is dan niet hapklaar?

Ik snap hier niets van. Het meeste fruit is toch hapklaar?
Peren: even afspoelen onder de kraan en opeten. Abrikozen en nectarines idem.
Perziken schillen?! Echt nog nooit van gehoord...

Bessen, kersen, aardbeien, etc.: wassen en meteen opeten.

Avocado: doorsnijden en uitlepelen.

Alleen citrusvruchten moeten geschild worden. Bij mandarijnen is dat geen moeite. Alleen bij sinaasappels is dat soms lastig (hangt van de soort af).
Meloen moet gesneden worden, zaadjes er uit en uitgelepeld. In mijn ervaring is meloen snijden juist een mannenactiviteit.
Mango is lastig als je niet
Appels schillen is een vervelend werkje inderdaad (als je dat nodig vindt).

Mango is ook een beetje vervelend (vooral als je geen handige manier weet).

Het enige "lastige" fruit zijn dus appels, sinaasappels en mango.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-07-2016 om 14:58

Schilletjes

Ik vind een perzik, abrikoos en peer zonder schil toch echt een stuk lekkerder hoor.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

21-07-2016 om 15:06 Topicstarter

ik denk...

dat de 'gemakzuchtigen' m/v fruit als perziken, peren, abrikozen, en in mindere mate sinaasappels te veel geklieder vinden. Alleen al daarom zien ze ervan af.

En ja, ik vind perziken en peren zonder schil véél lekkerder dan met.

Heeft het ook te maken met wat je van huis uit meekrijgt? Bij mijn man thuis zeiden ze simpelweg: 'wie zit daar zo te stinken met een sinaasappel"?!!' en het enige geaccepteerde stukje fruit was een banaan. Terwijl mijn moeder na de middagbroodmaaltijd voor haar beide kinderen plichtsgetrouw een appel/sinaasappel/peer schilde en in stukjes uitdeelde.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-07-2016 om 15:18

Perziken

Perziken kun je toch helemaal niet met schil eten? Yuk!

Tango

Tango

21-07-2016 om 15:22

Schuldgevoel

Omdat ik het toch wel erg vond dat we dus niet aan dat fruit toekomen, net een restje frambozen/blauwe bessen, aardbeien en banaan in de blender gemixt met ijs en yoghurt. Was erg lekker. Alleen is man niet thuis, die heeft dus niet gehad en die pakt dus helemaal geen fruit uit zichzelf. Hooguit eens een banaan.
Nu nog volhouden, dat is het moeilijkst.

Taruh

Een blender is niet per se nodig voor het maken van lekkere drankjes. Hier gaat een bananenoverschot (ik wil nog wel eens te optimistisch inkopen) de vriezer in (eerst de schil eraf), en af en toe maak ik bananenmilkshake: half ontdooide banaan, schep vanilleijs, plens melk, en de staafmixer erop. Mjam Mjam. Vruchten met yoghurt tot drankje mengen gaat ook prima met de staafmixer.
Als je ook geen staafmixer hebt - tja, dan zou ik er maar gauw een regelen. Reuze handig voor van alles

Groeten,

Temet

Pug

Pug

21-07-2016 om 15:31

haha

Ik denk dat het wel een beetje geldt hier. Mijn man eet banaan en druiven.

Af en toe wil hij wel een smoothie of milkshake maken, maar hij gaat echt niet iedere dag fruit schillen.

Yta Chalne

Yta Chalne

21-07-2016 om 15:40

oh ja

Daar heb ik ook last van. Beste herinneringen heb ik aan de kraamhulp (heel, heel lang geleden) die geschild fruit in leuke partjes rangschikte in een schaaltje. Dat was heerlijk. Verder eet ik vooral kersen, pruimen, blauwe bessen en frambozen, maar absoluut geen twee ons per dag ofzo. En watermeloen koop ik het liefst gesneden. Overigens vind ik appels, sinaasappels en bananen niet veel aan, behalve als drank of in de taart.

Beetje herkenning

Bij ons op het werk wordt wekelijks een rustiek houten kratje met fruit bezorgd. De appels, druiven en bananen zijn zo op, maar sinaasappels, peren en perziken blijven vaak liggen. Als je het fruit als tussendoortje tijdens het werk wil eten is het relatief tijdrovend om een bordje en een mes te pakken, die peer te schillen, de kleverige druppels die er toch altijd weer naast gaan van je bureau te vegen en de boel weer terug te brengen naar de keuken en je handen te wassen. En terwijl je die peer eet neem je niet zo makkelijk even de telefoon aan met je plakhanden.

skik

Taruh

Taruh

21-07-2016 om 16:18

Temet

Zo ver komt fruit hier echt niet. Dat is gewoon op, dan eten we wel even een paar extra bananen. Maar we kopen wat krap in want op gaat het toch wel.

Guera

Guera

21-07-2016 om 17:32

Wel herkenbaar

Ik ben zo'n vrouw. Die graag wil dat iemand anders bordje fruit met vorkje voor haar maakt. Haha. Ik eet 1 stuk fruit in de week denk ik. In de zomer aardbeien.
Man idem. Ik geef kinderen elke dag fruit mee naar school. Maar nu in vakantie denkt niemand eraan fruit te eten. Smoothies doen wij ook regelmatig inderdaad

Ja, valt tegen

Ik ben er ook een beetje klaar mee om het voor de kinderen te schillen. Ik geef ze wel regelmatig een schaaltje met fruit en mes in hun handen.
Soms, lukt dat. Bij dochter beter dan bij zoon.
Dochter neemt ook wel fruit mee, of pakt zelf.
Zoon haal ik soms een bakje gesneden fruit en altijd een pak sap. Komt er toch nog iets binnen.
En soms maak ik het gewoon voor iedereen. Vanilleyoghurt met aalbessen bijvoorbeeld. Krijg ik echt niemand aan om het te maken.

Schillen???

Waarom zou je peren wel schillen en appels niet? En perziken kun je toch helemaal niet schillen? Dat wordt een kliederzooi, en je vermorst al het kostelijke sap. Je schilt toch ook geen kersen.

Ik schil echt nooit fruit waar een mesje aan te pas moet komen. Ja, stoofpeertjes. Die wel.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-07-2016 om 18:28

Schilletje

Ik vind de schil van een peer echt niet lekker. Ik geloof niet eens dat het de smaak is, maar het gevoel aan en in je mond. Zo stroef. Bah. Een perzikschil vind ik ook niet te doen. Donzig. Brrr...

Maar ik heb er geen moeite mee om het te schillen, dus dat scheelt. Als de perzik goed rijp is trek je het schilletje er trouwens heel makkelijk vanaf.

Fruita

Fruita

21-07-2016 om 18:42

Bizar

Ik ben werkelijk nog nooit iemand tegenkomen die haar perzik eerst schilt voor het opeten.
Nu dan voor het eerst, op dit forum.
Ik wist niet dat dit gedaan werd! Ik dacht dat alleen perziken in blik geschild waren.

Bij een perzik is juist het contrast tussen donzige schil en zacht-sappig vlees zo bijzonder...

En nectarines dan, schillen jullie dat ook?

Lijkt me inderdaad een heel geklieder, om perziken te schillen.
Gelukkig dat ik dat niet nodig vind, want ik vind ze erg lekker en gelukkig zijn ze in deze tijd van het jaar goed te krijgen!

En abrikozen schillen, dat lijkt me toch helemaal niet te doen?!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-07-2016 om 18:46

Nectarines

Nectarines hebben toch een gladde schil? Die schil ik idd niet. Perziken en kiwi's wel, ik dacht dat iedereen dat deed. Tegenwoordig koop ik ons fruit vooral in stukjes, in zo'n bakje van AH of Jumbo. Soms hebben de kinderen ineens trek in kiwi. Oudste lepelt die uit, jongste heeft hem graag in stukjes. Dat doe ik dus maar voor haar, anders kan ik ze weg gooien.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

21-07-2016 om 18:47 Topicstarter

Een rijpe perzik

Ik pak een scherp mesje, kerf viermaal een snede tot op de pit. Dan haal ik het velletje moeiteloos van de rijpe vrucht. Vervolgens een beetje wrikken en dan heb ik vier partjes, de pit blijft over. Werkt alleen bij een perfect rijpe perzik. is het ultieme moment om hem te eten!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-07-2016 om 18:48

Man

Mijn vriend eet echt veel fruit, zeker twee stuks per dag. Alleen hapklaar fruit overigens, appel, banaan, druiven, kiwi's. 's winters lust hij ook wel een sinaasappel of mineola als ik die voor hem schil

Taruh

Taruh

21-07-2016 om 19:00

Vesper

2 stuks is toch niet veel, dat is de norm.
Ik heb net voor mezelf fruit gehaald voor morgen en overmorgen: 2 bananen, een klein bakje druiven, een grote bak aardbeien, 2 pruimen en dan komt er op het werk nog wat bij waarschijnlijk een peer of zo. Ik denk dat ik er zaterdagochtend mee haal en dan fruit bij ga halen.

Ik denk dat we hier eerder op 3-5 stuks per dag zitten.

Zo fijn dat dochter er niet is, dan weet ik ook dat mijn fruit er nog is als ik denk dat ik wat heb.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-07-2016 om 19:07

Ik haal de 300 gram per week wel, dus jouw hoeveelheden zijn echt veel. Ik eet wel 250 gram groente per dag, meestal.

Taruh

Taruh

21-07-2016 om 19:31

ook

groenten haal ik ook vrij makkelijk want we eten vegetarisch. Maar een zak worteltjes is ook zo op, gewoon lekker knagen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.