Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gebouwen van glas

Naar aanleiding van een bouwtekening van de overburen zijn wij op zoek naar gebouwen van glas. Ik heb al een boerderij in Schijndel gevonden, maar weten jullie meer gebouwen?
Het gaat er ons voornamelijk om eens te zien hoe het zit met de schittering van glas. 

Heb je hier iets aan?
https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-beroemde-glazen-gebouwen/

Lijkt me geen feest als de overburen met veel glas gaan bouwen. Ik vind het al vervelend als de zon weerkaatst in de ramen van de overburen in mijn gezicht. 

40er

40er

28-04-2022 om 06:03 Topicstarter

@schemerlampje, het liefst gebouwen in Nederland, dan kunnen we makkelijker een keer gaan kijken 🤪.
Die weerkaatsing is voor ons ook het grootste bezwaar en we willen goed beslagen ten ijs komen als ze hier verder mee gaan.

Rijkswaterstaatgebouw in Middelburg is van glas. 

Triodos bank in Driebergen ook.

Bijtje82

Bijtje82

28-04-2022 om 07:49

Gewoon naar de stand van de zon kijken. 
Of met je buren gaan praten ipv nu al te gaan zoeken naar verweer.

Op deze manier komen jullie op mij niet bepaald over als leuke buren, maar als buren die alles in de gaten houden en er perse wat van moeten vinden. 

Rij Rotterdam centrum een in, die halve stad staat vol met glazen torens. 

Ik zou inderdaad eerst met de buren gaan praten.
Verder, hoe is de indeling van jullie huis? Hier zou ik er namelijk zowiezo weinig last van hebben, aan de voorkant zit bij ons de keuken met een niet heel erg groot raam. En verder de voordeur, met daarnaast een smal raampje. Waar ik wel last van heb (hoog zomer) is het raam van de dakkapel van een huis dat achter dwars op ons rijtje staat. Dat schijnt precies in mijn ogen als we aan tafel zitten. Maar dat is echt te weinig om een punt van te maken natuurlijk.
Hoe ligt dat glas van de overburen op de zon? Is die gevel richting noord, dan hoef je je ook niet heel druk te maken.

Er bestaat ook glas dat veel minder reflecteert:
https://www.agcnederland.nl/ontspiegeld-glas/
Misschien willen ze dat wel gebruiken? Het beste is dan om inderdaad met de buren in gesprek te gaan. Misschien maak je je voor niets zorgen.

Google eens op kaswoningen, bijvoorbeeld hier in Culemborg:
http://www.eva-lanxmeer.nl/over/nu/woningbouwprojecten/kaswoningen

40er

40er

28-04-2022 om 13:13 Topicstarter

Voor iedereen die al zijn oordeel klaar had... De overburen is een culturele instelling die een complex van 10x5 en zo'n 8 meter hoog willen bouwen(voor hun bestaande pand), op een straat breedte vanaf oa onze woning. Wij zijn ons met een groep van ca 20 buren aan het oriënteren en willen daarom eens kijken hoe er zoiets uit ziet en hoe het met de schittering zit. Ook van oa voorbij rijdend verkeer, zo'n wat door het hele complex schijnt en noem maar op.
Wij willen goed weten wat ons te wachten staat mochten ze het gaan indienen.

40er schreef op 28-04-2022 om 13:13:

Voor iedereen die al zijn oordeel klaar had... De overburen is een culturele instelling die een complex van 10x5 en zo'n 8 meter hoog willen bouwen(voor hun bestaande pand), op een straat breedte vanaf oa onze woning. Wij zijn ons met een groep van ca 20 buren aan het oriënteren en willen daarom eens kijken hoe er zoiets uit ziet en hoe het met de schittering zit. Ook van oa voorbij rijdend verkeer, zo'n wat door het hele complex schijnt en noem maar op.
Wij willen goed weten wat ons te wachten staat mochten ze het gaan indienen.

Maar kun je er niet achter komen wat voor soort glas ze willen gebruiken? Je kunt wel willekeurige gebouwen bekijken, maar dat is misschien wel heel ander glas.

En je kunt nu wel wat geïrriteerd zijn over sommige reacties, je bent zelf in je openingsbericht niet duidelijk geweest dat het niet over een gewoon huis gaat.

Bijtje82

Bijtje82

28-04-2022 om 13:48

En check bij de gemeente de vergunning. Dit soort aanvragen zijn publiekelijk in te zien. 

40er

40er

28-04-2022 om 15:06 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 28-04-2022 om 13:48:

En check bij de gemeente de vergunning. Dit soort aanvragen zijn publiekelijk in te zien.

Zijn we voor aangemeld, alle vergunning aanvragen krijg ik bericht van via mijn overheid

40er

40er

28-04-2022 om 15:10 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 28-04-2022 om 13:16:

[..]

Maar kun je er niet achter komen wat voor soort glas ze willen gebruiken? Je kunt wel willekeurige gebouwen bekijken, maar dat is misschien wel heel ander glas.

En je kunt nu wel wat geïrriteerd zijn over sommige reacties, je bent zelf in je openingsbericht niet duidelijk geweest dat het niet over een gewoon huis gaat.

Ivm met privacy heb ik ook geen link geplaatst van het bouwwerk. Het glas wat ze willen gebruiken moet transparant blijven, dat is het enige wat wij weten.

Wij willen gewoon met een paar buren een roadtrip doen om een idee te krijgen, that's it. 

40er schreef op 28-04-2022 om 15:10:

[..]

Ivm met privacy heb ik ook geen link geplaatst van het bouwwerk. Het glas wat ze willen gebruiken moet transparant blijven, dat is het enige wat wij weten.

Wij willen gewoon met een paar buren een roadtrip doen om een idee te krijgen, that's it.

Dat biedt hoop, want juist glas dat transparant moet blijven, moet geen zonlicht terugkaatsen.

In Almere heb ik een afschrikwekkend voorbeeld gezien (vind ik dan). Het UWV-kantoor daar, waar ik voor mijn werk een paar keer heen moest, kijkt uit op een kantoorgebouw dat is bedekt met een glasachtig materiaal in verschillende kleuren. Dat straalt af op de omgeving, tot in het UWV- gebouw aan toe. Maar toen ik een receptioniste daar vroeg of ze het niet vervelend vond om de hele dag in een gekleurde gloed te werken, keek ze me aan of ze water zag branden, dus kennelijk tilt niet iedereen er even zwaar aan.
Dus check ook even of het om kleurloos glas gaat...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.