Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Besteklade

Besteklade

12-02-2017 om 12:49

Gedoe met kokende man....


Triva

Triva

19-02-2017 om 19:16

bieb

Wie heeft het over reepjes of blokjes? Mijn aardappelen zijn echt veel sneller klaar dan 20 min. Ik denk hoogstens 12 en dan heb ik ze ongeveer op z'n kleinst als 2/3 van een eiformaat en op z'n grootst 1 eiformaat

Truffel

Truffel

19-02-2017 om 21:48

Ehm

Ik zei juist dat ik het daar niet over had. Ik heb nog nooit een aardappel in z'n geheel gekookt, waar is dat de gewoonte?

Zoals ik aangaf..Triva's formaat aardappelstuk. Ben je veel sneller klaar..

bieb63

bieb63

19-02-2017 om 22:35

Prima truffel en triva

Ondaks het fei dat de gangbare en algemene kooktijd van een aardappel (evt in 2'en of 3'en gesneden als ze groot zijn) nog steeds 20 minuten is, mag en kan ieder dat uiteraard op zn eigen manier doen.
Waar mijn reactie over ging was dat iemand z'n bokntjes opzette en het logisch vond deze dan on warm water te laten ligfen totdat de aardaapels gaar waren....... En mijn logica dat je hetgeen het langst moet koken, ook het errst op zet. Dus als je vindt dat je aardappels in 20 minuten gaar zijn en je vindt dat bokntjes 30 min mieren koken, dan zet je dus eerst de bokntjes op, en niet eerst je aardappels die je vervolgens in warm water een kwartier warm houdt......... De logica dus, niet hoe gaar je je bonen of aardappels wilt

Stickertje

Stickertje

19-02-2017 om 22:35

Gelijke stukken

Ik heb altijd bildstar aardappelen. De ene aardappel is dan soms 6 keer zo groot als een andere. De ene snij ik in 6 stukken terwijl ik de andere in zijn geheel kook. Ik heb dan allemaal min of meer gelijke stukken in de pan.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2017 om 01:19

http://www.aardappelskoken.net/

Internet weet raad

20 minuten is redelijk standaard. Korter, dus rond de 10 minuten, is voor als je bijvoorbeeld aardappels wilt bakken. Dan zijn ze nog een beetje stevig en bak je ze niet helemaal tot moes. In dat geval kan het handig zijn om de aardappels ook groter te laten. Halveren bij hele grote aardappels of heel laten bij wat kleinere. Dan kun je na het koken mooie aardappelschijfjes snijden.

Truffel

Truffel

20-02-2017 om 11:16

oooo

Daar gaat het niet om, het gaat er om dat je de kooktijd voor hetzelfde effect met ongeveer8 minuten kunt verkorten door 1 snede extra per aardappel te zetten. Ben je gelijk van die 20 minuten af, is alles tegelijk klaar.
Dat het standaard is om aardappels 20 minuten te koken maakt niet uit. Dit is een manier om dat niet te hoeven doen en toch een normaal gegaarde aardappel te hebben.

Truffel

Truffel

20-02-2017 om 11:20

aardappelschijfjes

Nog handiger ipv aardappels koken en dan nog bakken:
Van de rauwe aardappel vast schijfjes snijden.
1 minuut koken, de rest gaart bij het bakken.
Of helemaal niet koken en gelijk opbakken. Het kost allemaal zoveel tijd op die "standaard-manieren".

Truffel

Truffel

20-02-2017 om 11:22

oeps

Was bijna klaar: dan hoef je dus helemaal niet te rekenen, dan heeft het dezelfde kooktijd.

Angela67

Angela67

20-02-2017 om 11:23

@Besteklade

hoe ging het afgelopen weekend?
Hebben jullie het als gezin/stel erover gehad, of heb je besloten om het even te laten zoals het gaat?
Ben eigenlijk wel benieuwd, omdat het best wel gezinsimpact heeft als je man toch zo vast wil houden aan wat hij 'goed' vindt voor zo'n zaterdag(avond).
gr Angela

Besteklade

Besteklade

20-02-2017 om 14:16

Niet gepraat nog

Maar afgelopen zaterdagmiddag verzuchtte man dat hij eigenlijk geen tijd had om die nieuwe dimmer in dochters slaapkamer te monteren omdat hij moest koken.
Toen heb ik maar gezegd dat hij best naar de doe t zelf winkel mocht en dat ik wel zou beginnen met koken.

We stonden ook nog eens op tijd omdat we s avonds weg moesten, en en stonden een paar heerlijke kliekjes in de koelkast die eigenlijk ook op moesten, en waarvan ik wel zeker wist dat man ze zou vergeten ( of te ingewikkeld zou vinden om tegelijk klaar te maken/ op te warmen), zodat ik ze weg moest gooien.

Kortom ik heb een pan vullende soep gemaakt, wat stokbrood erbij en de kliekjes opgewarmd. Iedereen heerlijk gegeten, dochter weer licht op haar kamer, en ook nog eens op tijd weg voor de voorstelling. Wat wil je nog meer.

Volgende week is hij in het buitenland. De zaterdag daarom is oma er, die net deze week een lijst streng verboden voedingsmiddelen heeft gekregen wegens wat onduidelijke maar vervelende gezondheidsklachten en het vermoeden van een aantal mogelijke intoleranties. Ik weet niet of het verstandig is om man daar op los te laten...

Dus we zijn zo maar weer drie weken verder.....

Besteklade

Besteklade

Besteklade

20-02-2017 om 14:58

Overigens.

Die gehaktballen, die hij vorige week op een dinsdag of zo opeens spontaan had gemaakt waren best te eten, maar lang niet zo lekker als de laatste paar keren. Hij had er (veel) geraspte kaas doorheen gedaan, en met de kruiden lopen klooien. De kinderen waren er niet echt over te spreken. Ze snappen echt niet waarom pap zijn succesrecept er niet gewoon 'in' houdt.

Ik vond het heerlijk trouwens. Niet hoeven koken op een werkdag. Echt genieten. Heb ik hem ook verteld. Maar waarom snapt ie nou niet dat je niks moet veranderen aan een succesrecept?????

Besteklade

Angela67

Angela67

20-02-2017 om 15:41

gewoon lief vragen

vraag m gewoon vanavond na het eten welke dag van de week hij kookt, omdat je zo'n zin hebt in die gehaktballen, en dan graag zoals hij het altijd deed.
gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2017 om 15:55

Besteklade

Soms is het gewoon léuk om iets te proberen en te kijken of dat ook lekker is. Gehakt leent zich bij uitstek voor dat soort experimenten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-02-2017 om 16:26

Omdat?

Hij meer van de losse pols is? Niet iedereen vaart wel bij leven volgens recept.
Ik zou de zaterdag terugeisen en vragen of hij voortaan op een doordeweekse dag iets op tafel wil toveren. Maar dan moet je wel de kwaliteit loslaten. Ik geloof dat jouw man nooit zo gaat koken als jij. Jij kunt 6 dagen per week keukenprinses spelen. Jij en je kinderen moeten leren leven met een mindere dag. You can't have your cake and eat it to....

bieb63

bieb63

20-02-2017 om 22:04

maar wat is daar nou zo fijn en handig aan?

Als de kooktijd van aardappels en bonen (in dit voorbeeld) gelijk zou hebben (bonen ook 20 minuten of aardappels ook 10 of 12 minuten), wat is daar zo handig aan. Dat betekent dat je vóór je gaat koken beiden schoongemaakt/geschild moet hebben voordat je e.e.a. kan opzetten. Als je de aardappels in 20 minuten laat koken (normale grootte van de stukken), dan schil je die eerst en zet ze op. Dan was en punt je de bonen en zet je die op. En dan zijn ze tegelijkertijd klaar. Dat is toch sowieso veel praktischer?

Stickertje

Stickertje

20-02-2017 om 22:12

voor de chaoten onder ons bieb

Allebei eerst voorbereidenm dan koken en gelijk klaar. Voor de ultime chaoten een handig trucje o de spullen gelijktijdig klaar te hebben en niet tot snot gekookt.
Aardappelen schillen opzetten, bonen punten en dan pas opzettenen dan tussendoor ook nog ergens de slavinken braden wordt voor de chaoten heel veel tegelijk om op te letten.

bieb63

bieb63

20-02-2017 om 22:41

ja, maar DAT snap ik wel Stickertje

Ikzelf ben ook niet heel erg van het efficient koken. Dus niet iemand die snel snel tussendoor even de champignons snijdt, terwijl de uitjes aan het fruiten zijn en de champignonstukjes daar even later bij moeten enz. Nee, pfffff, niet mijn ding. Liever van te voren alles gesneden enz. en kunnen pakken als het in de pan moet. Maar de boontjes iets later opzetten dan de aardappels vind ik dan weer niet zo ingewikkeld...

kritiek

Ik begrijp dat in geval van Bestekla het al fijn is dat man af en toe wil koken en dat kritiek dan niet makkelijk geven is (want alternatief is dat hij helemaal niet meer kookt?).
Ik zou er wat iebel van worden, van een man die koken vooral leuk vindt om zelf te kunnen experimenteren en zich minder bekommert of de rest van het gezin het lekker vindt.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2017 om 01:33

Bieb

Als ik de aardappels opzet en dán pas de boontjes zou gaan doppen, dan zijn de aardappels al gaar tegen dat de boontjes gedopt zijn. Ik doe dat niet in vijf minuten hoor. Dus eerst wordt alles geschild, gedopt en gesneden en dan gaat het gas aan. Als we rijst eten, is de truc om al water op te zetten voor je aan de rest begint. Tegen dat het water kookt en de rijst erin kan, kun je de rest ook opzetten. De rijst kookt ongeveer 8 minuten, na het afgieten nog even laten uitstomen onder het deksel, dus dan ben je zo 10-12 minuten verder.

Caesar

Caesar

21-02-2017 om 10:39

Boontjes doppen

Als je de boontjes één voor één gaat doppen ben je inderdaad wel even bezig, maar met 20 tegelijk en een goed koksmes moet het binnen een minuutje kunnen.

Handige sperziebonen

Ik ben erg van het vers, maar als er een ingredient is waarbij je echt geen verschil uitmaakt of je terugvalt op de diepvriesvariant dan zijn het wel sperziebonen. Dat heb ik ontdekt toen de sperziebonen een keer schokkend duur waren en ik ze toch nodig had voor een gerecht. Sindsdien pak ik alleen nog maar verse als ik zen wil mindfullen. En dan dop ik ze gewoon voor de tv.

En voor wie echt ultrasnel klaar wil zijn en eten primair als maagvulling beschouwt: pan water opzetten,aardappelen schillen, boter smelten , blinde vinken erin. Aardappelen in kokend water doen en dan na 10 minuten de sperziebonen toevoegen in dezelfde pan, tafel dekken ..klaarrrrrrrrrrrr. Fles ketchup of curry erbij. In de tijd dat de waardering voor het gebodene omgekeerd evenredig was aan de inspanning had ik hiermee altijd blije gezichten aan tafel.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2017 om 16:32

Kenfan

Dat ben ik toch niet met je eens (dat het niet uitmaakt of je diepvries of vers neemt van sperziebonen). Wij gebruiken diepvries-sperziebonen voor eenpansgerechten, maar als wij ze echt als solo-op-het-bord (naast aardappels) -groente eten, proef ik echt wel of het vers of diepvries is. Aan vers kan niets tippen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2017 om 16:35

Caesar

20 tegelijk... binnen een minuutje alles klaar? Knap hoor! Hoeveel x 20 gaat er in 800 gram? Ik ga voor de zen-methode van Kenfan .

Ria van Eindhoven

Ria van Eindhoven deed die bonen-snel-truuk een keertje voor aan Manon Thomas. Dat gezicht had je moeten zien. Joh, ik doe nooit anders meer!!!!!

Handje bonen en dan de eindjes naar een kant 'tikken' rats met je koksmes, andere zijde idem. Supersnel gedaan! (dat jullie dat niet weten, kijk ik kook lekker en uitgebreid maar het snijden en zo doe ik nooit lang over, weet nu dus waarom!!)

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2017 om 16:50

Dorry

Nu je het zegt.... dat heb ik ook gezien. Het ziet er inderdaad snel uit. Nou vooruit, bij de volgende keer test ik het eens uit. Hopelijk kan ik het met al mijn vingers navertellen .

bieb63

bieb63

21-02-2017 om 16:51

Precies Dorry

Zo doe ik het ook. Weet niets van de bonen-snel-truuk van Ria van Eindhoven (wie is dat?), maar heb dit al heel lang geleden zelf bedacht
Snel klaar i.i.d.

En ja, diepvries sperziebonen worden slap.

Stickertje

Stickertje

21-02-2017 om 16:55

heeft wel een nadeel.

Als je boontje na boontje doet met een niet al te scherp mes dan merk je of er vezelige draden aan zitten en die haal je er dan ook af. Supermarkt bonen zijn meestal draadvrij maar bij boontjes uit eigen tuin kom ik nog wel eens draadjes tegen. Ik krijg nog wel eens boontjes van iemand met een grote groentetuin.

Ria je weet wel

Ria van Eindhoven was zo'n tv-kok en die werd geassisteerd door Manon Thomas (waar is die gebleven). Heel veel dingen van geleerd en ik was nog heel jong toen ik het keek.

Even eerder zeggen

Ten eerste snij ik de sperziebonen per 5 stuks. Zo gaat dat sneller maar voorkom ik ook dat ik een sperzieboon mis. Met 20 stuks tegelijk, lijkt mij dit goed mogelijk of je moet wel heel veel van de kant snijden.

Ten tweede, te kleine aardappels worden bij mij snel prut. Ik begin liever bij tijds met aardappels en snij de andere groente tijdens het koken van de aardappels.

Maar ik merk ook dat even communiceren een hoop leed bespaart. Zo was ik gisteren wat laat en moest ik nog eten kopen in de winkel. Groot was de blijdschap dat mijn man mij voor was, de shwoarma en broodjes etc waren al gekocht. Terwijl manlief nog wat werk moest afmaken, ging ik aan de slag. Ik vrieg waarom hij gesneden sla gekocht had, wel omdat hij ook een gemengde salade erbij wilde met paprika en ui. Prima. Toen alles klaar was om aan tafel te gaan, vroeg manlief waarom er geen gekookt ei in de salade zat, grrrr.

Soms scheelt het als iets eerder gezegd wordt. Het gekookte ei zat de hele tijd in zijn hoofd, alleen niet in de mijne.
Als bestekla lekkere gehaktballen wil, kan ze dat beter even zeggen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-02-2017 om 17:40

Sperziebonen

Breken jullie die niet met de hand doormidden? Zo kom je erachter of er harde draden aan zitten. Meer dan drie bonen in een keer breken is echt niet zo makkelijk.
Superefficient is leuk, maar qua tijd peanuts op een hele dag Ik ruim ook vaak de vaatwasser uit als ik aan het koken ben. Dat is makkelijker als je aardappels 20 minuten koken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.