Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

sota

sota

06-12-2008 om 13:06

Geen geld maar auto nodig spoed

De titel zegt het al. Wij zijn helemaal door onze financiele buffer. Al drie jaar lang hebben wij onvoorziene onderhoudskosten gehad waardoor onze financiele buffer nu helemaal leeg is. Afschrijvingen die we deden moesten we op het eind aanwenden om gaten te dichten. En er is een hele buffer doorgegaan waar we aan onderhoud echt voor gespaard hadden dus we letten echt wel op ons geld. Spaarloon komt pas eind volgend jaar vrij. Echt domme pech. Als je denkt nu hebben we het na 3 jaar wel gehad komt er weer een stofzuiger of een raam dat niet meer dicht kan. Ik noem maar iets.
En nu moet de auto vervangen worden. Reparatie kost teveel in wat hij nog waard is maar we hebben geen geld meer voor of reparatie of andere auto. Hoe moeten we dit oplossen? Openbaar vervoer is geen optie omdat we met onregelmatige werktijden zitten dus carpoolen ook niet. Wat moeten we doen? Nooit gedacht dat financien zoveel stress en verdriet kon geven...

Sota

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-12-2008 om 15:51

Greenwheels

Als je in een stad woont waar een greenwheelspunt in de buurt is, kun je dat een tijdje doen. Eigenlijk is dat alleen voordelig als je de auto niet vaak gebruikt, maar het scheelt dat je niet zulke hoge kosten in één keer hebt.

Andere opties: een heel goedkope oude auto? Brommer?

Groet, Ellen

Leasen

Is het mogelijk om via een werkgever een auto te gaan leasen ? Of zelf een leaseauto te nemen ? Ik weet even de kosten niet van leasen, maar fijn is wel dat je onderhoud en apk niet hoeft te betalen.

En misschien

ik heb een keer alles wat we hadden doorgespit en spullen verkocht, leverde toen een paar honderd euro's op.

Heb je nog een goede kinderwagen (bugaboo oid), een triptrap die niet meer gebruikt hoeft te worden, merkspeelgoed wat weg kan (lego, babyborn) dat soort spul.

Afstand?

"Openbaar vervoer is geen optie omdat we met onregelmatige werktijden zitten dus carpoolen ook niet. Wat moeten we doen?"
Bedoel je daarmee dat je ook 's nachts werkt? Wat is de afstand tot je werk? Tot een kilometer of 15 is de auto niet heel veel sneller dan de fiets. Twintig minuten eerder weg is vaak genoeg. En hoewel je daar als een berg tegenop kunt zien bewijst gewoon maar doen vrij eenvoudig dat het kan. Ik weet niet waar je woont, maar bij ons kun je delen van het traject ook gecombineerd doen: fiets en metro, neem je fiets mee in de metro. Dan ben je vaak zelfs sneller dan met de auto (file, parkeerproblemen).
Alternatieven als de brommer zijn er natuurlijk ook, maar die kosten ook geld in aanschaf. De auto de deur uitdoen scheelt honderden euro's per maand waarmee je weer snel een buffer op kunt bouwen. Dat lijkt me nodig, want er zal wel meer zijn dat aan vervanging toe is.
Groet,
Miriam Lavell

Chantelle

Chantelle

07-12-2008 om 10:26

Dit...

Dit vind ik nu een situatie waar ik (erg anti-lenen) wel een lening voor af zou durven te sluiten (of doorlopend krediet, ik heb geen idee wat beter is). De spaarloonregeling van volgend jaar kun je dan gebruiken om alles in een keer af te lossen. Tja, en ik zou nu een niet al te dure auto kopen. Dat kan altijd nog. Groot voordeel; door de kredietcrisis is de markt voor tweedehands auto's totaal ingestort. Voor een klein prijsje heb je een mooi karretje.

Suzanne

Suzanne

07-12-2008 om 10:59

Sota

Ik leef met je mee! Hier ook een flinke financiële crisis en een auto die het haast begeeft en slecht openbaar vervoer. Ik herken de stress die het je geeft.
Gisteren was op tv dat er momenteel flink valt af te dingen op tweedehands auto's, tot wel 20%. Vooral van de auto's die al langer staan, willen ze wel graag af. Dus misschien inderdaad een niet al te dikke lening en een voordelige, flink afgedongen tweedehands auto?

Die wil ik ook

Chantelle:"Dit vind ik nu een situatie waar ik (erg anti-lenen) wel een lening voor af zou durven te sluiten"
Maar dan moet je wel een paar honderd euro per maand extra kunnen uitgeven. Ik krijg niet de indruk dat dat geld er is, anders was het probleem niet zo groot.
Chantelle:"Voor een klein prijsje heb je een mooi karretje."
Wat is een klein prijsje dan? Vijfduizend euro blijft een hoop geld. Ik ben op zoek naar een tweedehands aygo. Ik heb er nog niet een gevonden voor minder dan negenduizend euro. Maar je hebt gelijk, voor hetzelfde geld koop je ook een veel groter auto. Meer auto voor je geld dus. Maar die kost dan weer veel meer in onderhoud, belastingen, verbruik, etc.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2008 om 12:55

Miriam (ot)

Aha. Dus jij bent degene die in mijn vaarwater zit op zoek naar een tweedehands Aygo. Er is veel vraag naar, dat houdt de prijs hoog.....Ik vind de naam zo leuk

Tirza

Rembrand

Rembrand

07-12-2008 om 15:48

Nu leuke kortingen!

De dealers willen van hun voorraad af !
Vooral als je niets hebt in te ruilen kan je er nog aardig wat afl*llen ( van de prijs dus ).
Ik kan het weten want ik heb drie weken geleden onze auto total loss gereden
De dagwaarde van onze auto was het dubbele van wat we er bij inruil voor terug hadden gekregen, dus dat was een geluk bij een ongeluk.
De OO zonneschermpjes zitten nu niet meer op een oranje-bruine Mazda, maar op een blauw metalic Toyata Avensis.
M.

MaximeM

MaximeM

07-12-2008 om 19:57

Heb je nog budget?

Hoi,

Mijn collega heeft onlangs een daihatsu gekocht voor 400 euro. Ze rijdt er al weer een paar maanden prima mee. Dus het kán wel, voor weinig een auto. Zodra je weer iets meer geld hebt kan je hem inruilen voor wat beters, maar je kan in ieder geval weer rijden.

Maxime

Eens met miriam

ik heb ook de indruk dat er toch echt net te weinig geld binnenkomt om te gaan lenen.

Die auto moet niet meer kosten per maand dan de vorige namelijk. Liever zelfs minder. MIsschien is leasen dan ook wel te duur ? Ik weet niet of je kleinere goedkopere auto's ook kan leasen ?

Sota andere invalshoek

Je schrijft dat je auto gerepareerd moet worden, maar dat ie de kosten niet meer waard is. Die afweging is er een die afhangt van hoe je het bekijkt. Het is gebruikelijk om geen 1000 euro uit te geven aan een auto die nog geen 2000 euro waard is, omdat die 'investering' compleet weggegooid geld is en niks toevoegt aan de waarde van de auto.
Maar je kunt de kwestie ook anders benaderen: stel dat je die duizend euro wel uitgeeft, wat is de staat van de auto dan? Kun je voor duizend euro een auto kopen die in betere staat verkeert?
Ik ben gewend om mijn auto's volgens die strategie volledig op te rijden.
Duizend euro lijkt me een bedrag dat je bij familie of kennissen moet kunnen lenen. Als die bronnen ook allemaal zijn opgedroogd, dan is het zaak om een bestaan zonder auto in te richten. Die is dan gewoon te duur.
Groet,
Miriam Lavell

Oud metaal

even vooropstellen dat ik géén verstand heb van auto's en het vooral ook niet wil hebben. maar pasgeleden vertelde collega van mijn man een verhaal waar je misschien wat aan hebt? hij had oudere auto, moest gekeurd worden, nieuwe banden erop en wat reparaties....kostten minimaal 1200 euro! (als hij de banden 2de hands op de kop tikte tenminste) hij heeft de auto naar de schroothandelaar gebracht die er nog 300 euro voor wou geven (is wel 3 schroothandelaren afgeweest, 1tje wilde zelfs geld toe!), van die 300 euro heeft ie er zelf 200 bijgedaan en een 2dehands mét 1 jaar keuring gekocht. ging wel om een wat kleinere auto. maar stukken goedkoper dan z'n vorige opknappen. én deze auto is 3 jaar (!!!) jonger! dus zonder auto een goedkope 2de hands (of 3de of 4 de hands) vinden schijnt aardig te lukken op 't moment. gewoon bij de autoshowroom hoor. dus misschien 'krijg' je nog wat voor je eigen? dan heb je weer enigzins budget om wat weer te kopen...
groeten albana

Maar op zich

lijkt me de methode van collega van man niet zo gek als je in de geldproblemen zit....of de financién op het moment gewoonweg niet hebt....
beter dan een dure lening afsluiten in ieder geval.
collega had trouwens ook nog een half jaar garantie erbij. én misschien volgend jaar meer financién, toch?
groeten albana

Alles is duur, blijft duur en wordt duurder

Als je nu al aan je financiele plafond zit en nog meer kosten op je af ziet komen, dan zou ik so wie so niet gaan lenen. In zo'n situatie kom je nooit van je schulden af.

Auto's zijn enorme geldslurpers. Kijk inderdaad eens of je niet gewoon zonder kunt, al is het maar voor een paar maanden. Zet al het geld dat je daarmee uitspaart WEL meteen op een renderende manier weg en gebruik het niet om gaatjes te dichten of meer uit te geven!

Ik heb 5 jaar lang elke dag 15 km naar mijn werk gefietst. Ook door weer en wind, vaak met kind voorop en kind achterop. Heel goed voor de conditie. Op dagen dat ik niet werkte maar de kinderen wel moest wegbrengen legde ik die afstand 2x af.

Geloof me, het kan heel goed. Je moet alleen wel even in je hoofd de omschakeling maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.