Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Geerdien

Geerdien

02-02-2016 om 18:09

geen plastic tasje ok- maar bij de slager?

Geldt het verbod op plastic zakken ook voor de dunne plastic zakjes bij de slager? Mijn slager geeft mij nu het vlees zo mee in met dun folie bedekte schaaltjes. Er zit zo een gat in, of gaat lekken. Ik vind 't niet fris en wil het niet zo los in m'n tas hebben. Ik wil er dus een apart (flinterdun) tasje omheen, maar daar rekent hij sinds 1 januari 10 cent voor. Vind ik dus een beetje raar. Hoe doen jullie slagers dat?


Normaal gerdien

Ook de slager is nu verplicht om geld te vragen. Het helpt natuurlijk geen ene fluit om het plasticgebruik terug te dringen. Je hebt zo'n plasticje nog steeds nodig om de zaak heelhuids zonder morsen over te krijgen. Het is symboolpolitiek. Hier vraagt de slager inmiddels ook geld voor plastic tasjes. De chinees is er mee bezig. Moet nog even omgerekend en kassawaardig gemaakt worden. Maar ja, het is beleid. Hoe we Nederland dichttimmeren met quasi oplossingen die alleen de bureaucratie voeden en de kosten opjagen.
Hele discussies heb ik daar op het moment over met zoon die dat dan ook nog goed praat.

Hortensia

Hortensia

02-02-2016 om 18:16

Tupperware

Ik voorzie een mooie opleving in de verkoop van tupperwarebakjes...!

Nog een tip: pedaalemmerzakken met handvatten. Ik heb altijd wel een rolletje bij me

Noet

Noet

02-02-2016 om 18:30

bij de slager

mag het gewoon nog om idd lekkende producten te voorkomen.
Zelf neem ik gewoon mijn vleeswarendoosje mee en laat het daar gelijk in doen, die sluiten gewoon heel goed af. Helemaal geen extra verpakking nodig op die manier. Zie nu meer klanten dat doen.

Odile

Odile

02-02-2016 om 18:33

De Chinees ja

Ik kreeg vorige keer bakjes met een papiertje erom mee, vond het wel wat gezelligs hebben. Wat ik niet erg consequent vind, is dat de zakjes bij het fruit bij de supermarkt er nog gewoon hangen. Dus Geerdien, voortaan eerst de boodschappen bij de supermarkt halen, zakje meepikken, en dan naar de slager!

Egel

Egel

02-02-2016 om 19:10

maar Odile

Odile, het kan bijna niet anders in de supermarkt: zie maar eens spruiten of boontjes mee te nemen naar de kassa. Ze zullen het ook niet op prijs stellen als je dat op de groente-afdeling in een zelf meegebrachte plastic zak doet (erg oncontroleerbaar en niet meer eerlijk weegbaar).

AnneJ, ik ben het eens met je zoon. Het lijkt een druppel op de gloeiende plaat, maar je kunt ook denken: alle beetjes helpen. Ik denk dat het wel een klein beetje verschil maakt. Je gaat toch zuiniger doen met de plastic zakken die je wél hebt. En je denkt er wat vaker aan een boodschappentas mee te nemen.

Moni

Moni

02-02-2016 om 20:01

Ik heb die rol gekocht met kleine pedaalemmerzakken

Nog niet eens voor het boodschappen doen.
Maar wel voor thuis. Wij waren gewend het plastic afval te verzamelen in zo'n plastic zakje. Maar die hebben we steeds minder.
Dus nu hebben we een rol en hangt zo'n zakje aan een haakje in de keuken. Eigenlijk zijn ze prettiger dan de plastic zakjes van Kruidvat/Hema/etc. Door de sluitstrips hangen ze niet wijd open en valt niet alles er gelijk weer uit. Die van Kruidvat/Hema hangen veel te wijd open.

Uiteindelijk hebben wij dus niet minder plastic in huis dan voor de regels over plastic zakjes. We kopen alleen de plastic zakjes nu zelf.
En we zorgen nu en toen niet voor plastic afval op straat of in de zee.

Hortensia

Hortensia

02-02-2016 om 20:37

Moni

Ik gebruik die tasjes voor alles en nog wat. Zelfs als doggiebag Vandaar altijd een (aangebroken) rolletje in mijn handtas

Half a twin

Half a twin

02-02-2016 om 21:32

druppel op gloeiende plaat

Als er geen fatsoenlijk systeem komt om platic in te zamelen is het niet verstrekken van zakjes bij je boodschappen (slager, groenteman) een druppel op een gloeiende plaat.
Hier moet je het apart gehouden plastic op gezette tijden in zakken aan de weg leggen en dan wordt het opgehaald. Vorige week was hier papierdag (daar hebben we bakken voor) maar er was toch ook plastic neergelegd, met die stormvlagen (!?!) Wat een zootje in de straat zeg, zakken waaien stuk en al dat plastic waait over de weg de sloot in en nog verder.
Doe mij maar een zakje bij de slager kan ik mijn stofzuiger weer legen in een tweedehands zakje ipv een nieuwe want dat stof mag niet los in je bak.
Ik had eind vorig jaar goed gespaard met die zakjes toen ze nog verstrekt werden maar over een maand of 3 moet ik toch zakken gaan kopen.

Marjo

Marjo

02-02-2016 om 23:16

Egel

papieren zakjes, met of zonder kijkvenster, de hoogvliet hier gebruikt ze.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-02-2016 om 00:00

Zakjes

Ik heb voor de groente en fruit al een hele herbruikbare netjes, erg fijn. Vinden ze prima bij de supermarkt.
Maar dat soort zakjes kogen wel, alleen mogen ze niet meer bij de kassa liggen.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-02-2016 om 00:01

Uhm

Met dat soort zakjes bedoel ik de plastic zakjes voor groente en fruit enzo, niet mijn herbruikbare zakjes.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-02-2016 om 00:35

Wat is er mis mee?

Om niet gewoon zelf een tasje mee te nemen naar de slager. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik ben nog ruim voorzien van allerhande tasjes.
Je moet deze maatregel ook vooral zien als bewustwording, Tegen de grote wegwerpmaatschappij, de plastic soep die ontstaat en tegen verspilling van grondstoffen. Slimme zoon heeft AnneJ dus.

Noet

Noet

03-02-2016 om 07:27

egel

ik gebruik al een jaar of 2 waszakjes van de blokker om bv de spruitjes in af te wegen, geen enkel probleem.
Mijn 4 peren leg ik gewoon los op de band, hebben ze ook geen problemen mee.

Mijn grootste probleem zijn al die voorverpakte dingen zoals paprika en komkommer en zo. Ik ga nu speciaal naar de groentenwinkel waar ik alles zonder verpakking kan kopen.

Ik doe er echt mijn best voor maar het kost soms meer tijd dan me lief is.

Scheelt wel echt in mijn afval. Nog een halve vuilniszak per 2weken rest afval, veel groen afval en een vuilniszak plastic per 3 weken. Streven is dat nog te verminderen.

Noet

Noet

03-02-2016 om 11:03

Anneque

Teunie is niet echt van het besparen op afval, hoe wel een grote inspiratie om van weinig veel te doen.

Half a twin

Het klinkt makkelijk, plastic dat aan de deur opgehaald wordt, maar op verkeerde dagen buitengezet plastic dat ook nog eens door de buurt verwaaid werkt inderdaad voor geen meter. Zijn er bij jullie geen plasticbakken, net als papier- of glasbakken? Bij ons staan die bij veel supermarkten. Glas, papier en plastic stoppen wij gedurende de week in onze boodschappentassen, die kunnen bij de supermarkt geleegd worden waarna ze weer gevuld worden met boodschappen. We hoeven er dus niet apart voor om, naar de supermarkt gaan we toch.

skik

Yura

Yura

03-02-2016 om 11:28

Bewustwording

Het was voor mij wel een eye-opener dat er in Nederland jaarlijks 3 miljard plastic tasjes worden gebruikt. Ik denk er steeds vaker aan om zelf een tas mee te nemen nu. Of als ik echt ga shoppen, neem ik bij de eerste winkel een tas en bij de anderen gooi ik het gekochte daarbij. Ik heb nog een trapkast vol met plastic tassen, dus die zou ik dan gewoon mee nemen naar de slager. Of je neemt dat tasje dat je nu hebt gekocht de volgende keer weer mee. Ik moet me alleen gaan aan wennen om een klein opgevouwen tasje in mijn handtas te gaan stoppen, zodat ik er altijd eentje bij me heb.
Ook heb ik nu voor de kinderen den Dopper gekocht om mee te nemen naar school. Die namen altijd een flesje water mee van de Lidl. Voor de prijs hoef je het niet te laten (nog geen 10 cent per flesje dacht ik), maar wel voor de afvalberg vond ik.

Noet

Noet

03-02-2016 om 11:35

Yura

als je echt gaat shoppen kun je toch ook gelijk die eerste tas al meenemen?

Die meegenomen tassen dragen ook nog eens veel beter dan zo'n plastic tasje en je bent ook geen gratis reclamezuil.

Egel

Egel

03-02-2016 om 11:47

Heel leuk om alles te zien!

Ja, leuke inspiraties!
Ik kom zelf overigens niet bij de slager. Ik kom af en toe bij een supermarkt maar de kleinere boodschappen doet mijn man meestal, die wel boodschappentassen meeneemt. Vanaf de groentewinkel komen wel af en toe wat simpele zakjes mee terug. Die worden hergebruikt (als de tomaten niet onderin de groentela zijn gesplut en zijn gaan schimmelen - ieuw).

Magalí

Magalí

03-02-2016 om 12:24

Plastic ophalen

Van de zomer zag ik (ergens in de buurt van Amsterdam) haken aan de lantaarnpalen zitten. Daaraan werden grote plastic zakken met plastic gehangen, op de ophaaldag. Dan waaien die zakken niet de hele straat door!

Half a twin

Half a twin

03-02-2016 om 12:36

haken hebben wij ook op sommige plaatsen

Die haken hangen hier ook aan lantaarnpalen als er een lantaarnpaal binnen 5 meter van de ophaalplek staat. In mijn straat is dat niet het geval dus onze straat heeft geen haken. Heb al 3en paar keer de gemeente gebeld dat de boel zo wegwaaide. Hun oplossing is dat ik zelf de buren moet gaan vragen om op de goede dag de zakken buiten te zetten en de rotzooi mag ik ook zelf opruimen(?!?!). In mijn tuin doe ik dat wel maar de rest van de straat niet.

Noet

Nee, weet ik hoor, maar denk wel dat als je (meer) zoals zij leeft, je vanzelf minder afval achterlaat (ze koopt in bulk, maakt veel zelf).
Ik moest aan haar denken omdat het wmb wel in lijn ligt met het thema.

Yura

Yura

03-02-2016 om 13:18

Noet

Dat is waar, maar het is tnt pas 1 keer gebeurd en toen dacht ik: oh ja, volgende keer dus een tas mee nemen. Nu had ik bij de eerste een tas genomen en de rest erbij gedaan. Het helpt mij dus echt bij de bewustwording, niet eens door die 10 cent, maar doordat er extra naar gevraagd wordt of je een tas wilt en dan denk je: waarom eigenlijk? En vroeger zat het gewoon standaard al in een tas. Dan dacht je er niet bij na.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-02-2016 om 14:07

Tasjes vroeger

Ik winkel eigenlijk m'n hele leven al met een rugzak. En vaak nog een boodschappentas in de rugzak. En het werd vaak netjes gevraagd hoor, of ik een tasje wil. Beetje onzinnig, als ik al op weg ben om de spullen in m'n eigen tas te schuiven. Alleen zo jammer dat regelmatig als ik antwoord met een vriendelijk "nee, dank je" er niet naar geluisterd wordt, en m'n spullen alsnog in een winkelhaak dreigden te verdwijnen. De vraag is standaard, maar ze gaan er eigenlijk niet van uit dat je ook wel eens met "nee" zou kunnen antwoorden.

Lusithania

Lusithania

03-02-2016 om 17:32

Kleding

Op vakantie worden de kleine plastic tasjes gebruikt als vuilniszakje maar dan gaat er ook altijd een grote boodschappentas mee.
In Frankrijk en Engeland meerdere keren gezien dat de weekboodschappen, zo'n grote kar vol, werden gestopt in die gratis plastic tasjes. Ik heb een keer geteld en toen waren het er 27!!

Meestal hoefde ik (voor 1 januari) al geen tasje, het kon wel in mijn boodschappentas, rugzak of schoudertas.

Lastig vind ik wel het kopen van kleding. Als kleding teruggebracht wordt dan wil het graag schoon, netjes en opgevouwen weer inleveren.
Moet ik daar een tas voor kopen? Lastig dilemma.

Noet

Noet

03-02-2016 om 17:49

retour

maar in je eigen tas is het toch ook gewoon schoon, netjes en opgevouwen?

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2016 om 19:58

Goede tassen

Goede stevige tassen, die je bijvoorbeeld bij een kledingwinkel krijgt, vind ik de 10 cent wel waard. Die kun je ook nog meermalen hergebruiken, of er spullen in bewaren. Maar die ritseltasjes, daar kun je best zonder. Het blijft kunststof natuurlijk, maar ik heb altijd van die Blokker 1 euro tasjes in mijn tas. Als ik een spontane boodschap moet doen, of een bewust geplande kan natuurlijk ook, pluk ik zo'n tasje uit mijn handtas en doe daar de aankopen in. Ideaal. Als zo'n tasje een beetje vies word van slagersverpakkingen, kun je het zo in de wasmachine doen. Bij de groente-afdeling mogen ze wat mij betreft de plastic tasjes afschaffen. Ik gebruik veel liever bruine papieren zakken, maar laat ze daar dan eens verschillende formaten van neerleggen. Als ik voor het hele gezin sperziebonen moet halen, is zo'n standaard papieren zak wat krappies.

Noet

Noet

03-02-2016 om 20:52

Papier

Is beter recyclebaar maar zwaarder als plastic dus meer uitstoot bij transport. Allesbij elkaar zijn papierentassen zelfs milieu onvriendelijker dan een goed afgevoerde plastic tas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.