Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Geerdien

Geerdien

02-02-2016 om 18:09

geen plastic tasje ok- maar bij de slager?


geloof er niets van Ingrid

Dramatische afname wordt het gewoon niet zolang er geen andere oplossingen beschikbaar zijn. Het is heus geen luiheid om een 'gewone' tas mee te nemen. Dat zal een enkeling hebben. De rest blijft gewoon plastic gebruiken en koopt het.
En een plastic tas van huis meenemen houdt die plastic tassen ook gewoon in stand.
En anders krijg je misschien een kleine verschuiving naar rollen plastic tasjes.
Bovendien moet je voor de meeste tasjes al jaren betalen bij de supermarkt bijvoorbeeld.
Hopelijk gaat iemand bijhouden hoe 'dramatisch' dat gaat minderen. Ik geloof er niets van. Maar ja, een echte oplossing voor al dat plastic is echt moeilijk te bedenken.

Angela67

Angela67

08-02-2016 om 16:03

annej

Wat een negativiteit.
Er is nog niet eerder zo'n maatregel genomen en jij weet na een paar weken al dat het toch niet werkt. Weddenschap afsluiten?
gr Angela

Hortensia

Hortensia

08-02-2016 om 16:04

AnneJ

Ik ben het met je eens, ik denk niet dat het veel zoden aan de dijk zet. En die rol plastic tasjes (eigenlijk pedaalemmerzakjes), mea maxima culpa, ik heb het eerder in dit topic al genoemd dat ik die altijd mee heb. Voor boodschappen met lekgevaar, maar ook om mijn zadel tegen de regen te beschermen (zojuist bijvoorbeeld), als doggiebag, etcetera. Het is ook weer niet zo dat ik die dingen royaal gebruik, en ik probeer ze zoveel mogelijk te hergebruiken (meestal als, jawel, pedaalemmerzakjes of in de zomer om weggegooide etensresten als kluifjes in te verpakken omdat het hier anders zwart ziet van de vliegen).

En verder heb ik altijd wel een paar nylon tasjes mee. Dat dan weer wel. Nadat ik me realiseerde dat de berg plastic tassen (niet die ritseltasjes) wel erg groot werd...

Nou....

Ik zie bv op de markt, en bij de bakker echt heel veel verschil. De marktmannen geven niet meer standaard een tasje, en ik zie amper meer mensen met een verzameling flubbetasjes over de markt lopen. En dat was een paar maanden terug echt heel anders.

Overigens ns, ik meestal al een eigen tas mee naar de markt, maat kreeg vaak alsnog alles in een plastic zakje aangereikt. Vaak nam ik Sie dan ook nog min of meet automatisch aan. Al had im een eigen tas mee. Maar dat is nu ook als vanzelf gestopt.

Volgens mij zijn uit landen waar ze dit al eerder hebben ingevoerd trouwens wel resultaten bekend. En ik heen me te herinneren ( Scandinavië???),dat het echt heel, heel veel tasjes scheelde. En trouwens..,al bespaarde het maat 20 of 30 % aan tasjes...snel 'verdiend' toch? Voir t milieu? Daar heb ik af en toe 10 cent extra wel voor over ( voor als ik echt geen tasje heb, of idd voor bv kleren, die je niet bij je etenswaren in wilt mikken)

Ingrid

Ieder tasje minder is er één toch?

Het was in mijn ogen ook idioot dat je om elk paar sokken bij de Hema, een half bruin bij de bakker, een paar theelepeltjes bij de Blokker en een paprika bij de groenteman een tasje kreeg. Na een uurtje boodschappen doen had je voor een week afvalzakjes gratis.
Nu kom ik thuis met één tasje, waar de rest bij in zit.
En ook die 10ct. onkosten voor een tasje gaat helpen. Geld is geld, wie bin zuunig.Die neem ik mee in mijn handtas tot hij versleten is.

Lege flessen lever je toch ook in voor het statiegeld? Is hier maar een paar euro in de 2 maanden, maar ik breng ze evengoed braaf weg.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2016 om 20:51

Nou

Gemiddeld genomen worden er 300 tasjes per persoon per jaar gebruikt. Het merendeel van deze tasjes is minder dan 20 minuten in gebruik en wordt dan weggegooid.

Dat zijn in Nederland dus ruim 5 miljard wegwerp tasjes op jaarbasis.

Als we daar met deze maatregel maar 10% van weten terug te dringen gaat dit al flinke winst opleven voor natuur en milieu.

http://www.ifaw.org/sites/default/files/education-publications/nl/nl-aae08-pledge.pdf

http://www.bag-again.nl/plastic-en-afval/

http://beginbijmezelf.nl/tag/plastic-tassen/

http://plastictasvrij.nl/feiten.html

Moni

Moni

08-02-2016 om 21:09

Vraagje Ginny

Ik heb alleen de laatste site die je noemt bekeken. Het gaat vooral over schade aan het milieu en de dieren. De bekende plastic soep.
Maar mijn plastic zakjes worden niet zomaar weggegooid. Ze gaan in de afvalbak voor plastic om gerecycled te worden, allemaal. En dat geldt ook voor de plastic drinkflesjes die ik gebruik.
Dan vallen bijna alle argumenten van die website af.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2016 om 21:23

Dan moet je de andere links ook even bekijken

Moni,

Als je een tasje hergebruikt en hergebruikt en hergebruikt totdat ie op is, dan valt het welicht allemaal nog al mee.
Ik ga er geen complete levenscyclusanalyse op loslaten of dan een stoffen tas beter is/minder slecht is dan de plastic tas.

Als je echter een tasje eenmalige gebruikt en dan netjes weggooit maak je nog steeds een hoop plastic. Die plastic komt voort uit grondstoffen (nee is allang geen bijproduct meer van aardolie) en die grondstoffen zijn schaars.

Daarnaast zal er ook vast wel eens een tasje naast de bak vallen. Dit tasje komt in het milieu en wordt uiteindelijk vast wel onderdeel van de grote plastic soep.

Die 10 cent maken daarom wel verschil. Het gedachteloze is ervan af. Ik koop geen tasjes meer ( al was ik hier al zuinig mee) en met mij best wel meer mensen. En de mensen die wel nog een plastic tasje kopen, kopen dit. En doen dit dus bewuster. Dus geen 10 tasjes in tasjes meer na een middag shoppen. Die daarna direct in de prullenbak gaan.

Die 5 miljard is echt een mega berg.

Nou moni...

Prima toch. Dan ben jij goed bezig. Maar voor al die mensen die hun zakjes hup, in de vuilnisbak mikken als ze thuis zijn is er nog heel wat winst te halen.

Overigens is iets niet gebruiken milieutechnisch altijd nog een stuk interessanter dan iets recyclen.......

Ingrid ( bij de groenteboer krijg ik alles los in een krat. Geen papier, geen plastic. Top! Maar omdat ik dan zoveel boodschappen n 1 keer doe ga ik dan wel weer met de auto.....zucht.)

Vesper Lynd

Vesper Lynd

08-02-2016 om 21:36

Flodderzakjes

Ik mis ze wel want ik gebruikte ze vaak om nattige dingen in weg te gooien, of schepsels uit de kattenbak. Sta ik nu met mijn schepje en boterhamzakje, niet echt handig.

carr

carr

08-02-2016 om 22:03

hoe stel je de vraag

Ik sta ook aan de weggeef kant, ik werk in een salon waar iedereen het flesje shampoo in een tasje meekreeg. Na de invoer heb ik nog maar 1 cliënt gehad die een betaald tasje wilde, verder neemt iedereen alles in de hand mee.Ik merk dat het ook ligt aan de manier waarop je een vraag stelt. Ikzelf vraag nu "kunt u het zo meenemen" en het lijkt dat daarna niemand om een tasje durft te vragen. Een collega vraagt " wilt u een tasje of neemt u het zo mee" en zij merkt hierna dat zeker de helft van de cliënten toch een tasje vraagt.

Angela67

Angela67

08-02-2016 om 22:12

hema

ik stond zondagmiddag bij de hema en bij de ene kassa zei de dame niets en schoof me gewoon de spulletjes toe met de bon erbij. Ik had op zich mijn 'supertasje' klaar, zo'n opvouw-nylon ding.
Bij de andere hema kassa vroeg de kassadame: wilt u een tasje? Terwijl ik duidelijk klaar stond met datzelde opvouwtassie. Toen vroeg ik haar waarom zij het eigenlijk vroeg, het was toch juist de bedoeling dat mensen minder tasjes gebruiken? Je hóeft het niet te vragen, het is niet verplicht toch?
Goh zei ze dat had ik nou nog niet zo bedacht. Goeie tip.

Maar wellicht scheelt het net weer 100 tasjes op een dag

gr Angela

Moni

Je plastic tasje heeft ze zee al vervuild voordat het een plastic tasje is. Die tasjes worden gemaakt van plastic resin pellets, een halffabrikaat. Die korreltjes zijn zo klein dat er tijdens transport en verwerking heel wat van verspreidt en zo in het ecosysteem, dus ook de oceaan verdwijnt.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2016 om 23:01

Dankje Skik

Dat wist ik dan weer niet.

weegy

weegy

08-02-2016 om 23:38

ik ben zo laks

Ik krijg het niet voor elkaar. Blijf heel vaak een tas vergeten.
Er zit wel een tas in mijn handtas, maar als ik die gebruikt heb vergeet ik 'm weer in m'n tas te doen.
10 cent zegt me helemaal niets. Wat mij betreft mag het veel en veel duurder.
Een verbod lijkt me beter. Maar hoe gaat dat in die landen met vlees ed?

Moni

Moni

08-02-2016 om 23:47

Skik

En als ik 10 cent betaal, maak ik dat weer goed?

Ik vind dit argument wat vergezocht.

Noet

Noet

09-02-2016 om 07:28

Ot kattebak

Ik ben overgestapt op papieren korrels van gerecycled materiaal dat in de groene bak kan. Dat mik ik in mijn biozak (ga echt niet scheppen in zo'n bak, sta toch ook niet in mij eigen toilet te graaien.) en dan in de groene verzamel container.
Waarom papier omdat dat weer milieuvriendelijker is dan hout want geen bos nodige en veel beter dan klei want dat moet afgegraven worden en kan niet gerecycled worden.
Waarom dit betoog, omdat je dan dat plasticzakje bij uitscheppen ook niet nodig hebt.
Ik heb nog geen composteerbare boterhamzakjes gezien alleen formaat pedaalemmerzak en groter.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2016 om 08:48

Noet

Ik zie die 10 cent als bewustwording, waardoor mensen gaan wennen aan het idee dat ze beter alternatieven mee kunnen nemen in plaats van geld uit te geven aan milieuvervuilende tasjes.

Nu nog de kant en klare vleesverpakkingen weer afschaffen en weer terug naar de winkelslager die het voor je inpakt en dan zijn we wéér een stukje de goede richting op. Ik zou dat sowieso fijn vinden. Gewoon weer om een gewenst gewicht kunnen vragen, of een gewenst aantal.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2016 om 08:56

Noet

Om eerlijk te zijn wist ik niet dat je kattenbakkorrels niet in de groene bak mocht gooien, dus weer iets geleerd. Ik vond het wel een natuurlijk product . Maar ik zie ook dat alleen korrels met een Milieukeur in de gft bak mogen.

Houten korrels bevallen de kat helaas niet zo goed. De meest simpele supermarktvulling werkt nog het beste.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-02-2016 om 10:19

Nee Moni

Dan maak je het niet goed, maar dat snapte je zelf vast ook al wel...

Noet

Noet

09-02-2016 om 10:33

broodzakjes

ik neem mijn broodzakjes ook mee naar de bakker, die gebruik ik zo'n 5-6 keer, en dan gaan ze als nog weg, scheelt toch weer zo'n 5 zakjes elke keer.
Zelfde voor eierdozen, die gaan gewoon mee naar de eierwinkel waar ik ze zelf vul.
Er is zo veel op afval te besparen, maar het is niet makkelijk en je moet je er wel heel bewust van zijn.

En vaak vinden de winkeliers het ook helemaal niet erg, ik krijg bij de bakker vaak leuke gesprekken over die zakjes en waarom ik het zo doe. Ga daar niet een ander van proberen te overtuigen, is mijn keuze, ik zal het gesprek dan ook niet zelf beginnen, maar antwoord geven zal ik wel.

Hortensia

Hortensia

09-02-2016 om 11:07

kattenbak

Tip voor wie de plastic tasjes erg mist bij het uitscheppen van de kattenbak: bij de Action verkopen ze rolletjes witte (ondoorzichtige) zakjes, als je die met die gele rand neemt heb je een leuke maat, niet te groot, niet te klein, precies tussen boterhamzakje en pedaalemmerzak in! Ik heb ze speciaal voor dat doel aangeschaft.

creatief zijn - tuurlijk werkt het wel

Bij de slager: neem je toch zelf een flinterdun plastic zakje mee voor je vlees?
In de supermarkt mag het wel gewoon bij de groenteafdeling.

Ik vind het een goede zaak hoor. Neem je eigen tasje maar mee. Het zakje waar mijn sperzieboontjes in zitte, kan later prima om het vleesbakje, het Chineesbakje, of om mijn zadel.

Voor de mensen die zo negatief zijn: wees even creatief.

Hortensia

Hortensia

09-02-2016 om 12:27

Geerke

Ik ben het zo ontzettend met je eens.

weegy

weegy

09-02-2016 om 12:48

oh creatief

Sorry, dit irriteert me een beetje.
Het is dus een wedstrijdje creatief zijn.
Het gaat niet om minder plastic, het gaat om individuen die zich goed voelen.

Ik ben harstikke creatief.
Maar heb een veel te druk leven.
Waardoor ik harstikke laks ben en het simpelste tasje vergeet.
10. Cent vind ik zga gratis, betaal ik gewoon.

En voordat ik als individu tips krijg (om me ook beter te voelen)
Het gáát me niet om mij. (Ik ga mijn leven écht beteren, met dank aan dit draadje!)

Maar ik wilde mezelf opwerpen, als voorbeeld voor vast veel mensen.

Ik vind het óók fijn zelf het gevoel te hebben het goed te doen, maar waar gáát dit nu over, dat zet toch geen zoden aan de dijk?
Als het mij niet lukt lukt het vast een boel mensen niet. Als ik graag betaal, stelt die 10 c toch niets voor.
(Jaja, voor een deel mensen wel, maar we willen toch zeker meer? Het moet toch meer??

Nog iets; vast cultuur, gewoonte, gewenning, weet ik niet, maar ben echt bang voor viezigheid.
Als ik lees over hergebruiken eierdoos denk ik al gatsie.
Ik heb geleerd dat eieren ontzettend vies zijn (salmonella) juist van buitenkant.(poep) Thuis was ik mijn handen als ik een ei heb aangeraakt, leer dat ook mijn kinderen.
Wat doe ik met die angst?
(Serieuze vraag, vind het echt belangrijk dat we veranderen)

zeven levens

Het gaat natuurlijk wel om minder plastic.
Sorry als ik je met mijn tekst heb gekwetst of irritatie heb opgewekt. Dat is zeker niet de bedoeling!

Ik heb ook een druk leven. En ik vergeet ook wel eens een tasje mee te nemen of was helemaal niet van plan die winkel in te gaan. Dan koop ik er ook eentje van 10 cent als het niet anders kan.

Maar die tas heeft nog zeven levens! Er worden later weer boodschappen mee gedaan. Het belandt op de basisschool van mijn kind om het rapport door de regen mee in te vervoeren. Later gaat het om de schooltas van mijn oudste, achterop de fiets. Weer een keer boodschappen. En belandt weer om een zadel. Uiteindelijk als hij vies is en niet meer helemaal heel, gaat er plastic afval in en gaat de volle plastic-zak-met-plastic-afval in de plasticafvalcontainer bij het winkelcentrum.

Het kan.
Echt.
Ook als je druk bent.

Hortensia

Hortensia

09-02-2016 om 13:34

weegy

Nou, mijn gevoel rondom die tasjes is tamelijk neutraal. En "geen tijd" is vaak een synoniem voor "geen zin", is mijn eigen ervaring

Maar serieus. Je geeft een probleem aan dat wel aandacht verdient. Is het specifiek bij eieren, of heb je het met meer dingen? Ook vlees en zo? Ik zou daar toch eens professioneel naar laten kijken, want het is wel een buitensporige angst. En het lijkt me heel vervelend om die angst te hebben. Maar er schijnt wat aan te doen te zijn!

weegy

weegy

09-02-2016 om 15:19

he??

Schrijf ik nu zo ontzettend belabberd of lezen jullie niet goed?
Nogmaals, het gaat helemaal niet om mij.
Oke, misschien moet ik duidelijker zijn zucht, ik geloof dat die 10 c een enorm lapmiddel is en niets doet aan werkelijke probleem. (Nou ja niets, niet daar weer over vallen! Maar water naar de zee dragen)

Hortensia, lol, grapje hoop ik?

Hortensia

Hortensia

09-02-2016 om 16:20

laat maar, Weegy

Je schreef: "Nog iets; vast cultuur, gewoonte, gewenning, weet ik niet, maar ben echt bang voor viezigheid.
Als ik lees over hergebruiken eierdoos denk ik al gatsie.
Ik heb geleerd dat eieren ontzettend vies zijn (salmonella) juist van buitenkant.(poep) Thuis was ik mijn handen als ik een ei heb aangeraakt, leer dat ook mijn kinderen.
Wat doe ik met die angst?
(Serieuze vraag, vind het echt belangrijk dat we veranderen)"

Serieuze vraag, dus ik geef een serieus antwoord.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2016 om 16:38

Weegy

Geen tijd of te druk, vind ik onzin. Ik neem aan dat je ook de tijd vind om te douchen, te eten en te slapen. De rest klinkt als smetvrees en daar zou je inderdaad hulp bij kunnen zoeken.

Geerke's opmerking over creatief zijn, is toch niet zo raar geformuleerd? Het is geen wedstrijd creatief doen, maar een 'uitdaging' (zeg ik dat? Ja dat zeg ik...) om zakjes voor zoveel mogelijk in te zetten.

Voorheen had ik regelmatig een la vol opgevouwen plastic tasjes. Sinds we goede stoffen en euro tasjes plus een boodschappenkarretje hebben, is de stapel opgevouwen tasjes een stúk kleiner. Nu moet ik nog iets meer ad rem reageren als men mijn spullen al in een plastic tas doet zonder het te overleggen. Een schoenendoos kan óók in mijn eigen tas. Ik denk dus dat de aandacht voor die enorme overdaad aan plastic tasjes zeker wel zin heeft, op den duur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.