Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2014 om 11:22

Geen staafmixer maar wel pompoensoep willen maken...

Wij hebben geen staafmixer meer en nu zie ik dat je die nodig hebt als je pompoensoep wilt maken, maar kan dat echt niet zonder?


Vera*

Vera*

11-10-2014 om 11:25

Heb je

Heb je een roerzeef? Of anders de zachte prut met een houten lepel door een gewone zeef duwen.

Zeef

Ik heb van de week pompoensoep gemaakt door de gekookte pompoenstukjes door een zeef te prakken. Zo fluwelig glad als het met een blender of staafmixer wordt, wordt het niet, maar verder was het prima soep.

Gisteren heb ik pompoen-cupcakejes gebakken, ook lekker! Een kopje gekookte, uitgelekte pompoenstukjes door een theezeef pureren, kaneel, kruidnagel en nootmuskaat erbij en dan door cakebeslag (uit een pak). Ze moeten iets langer bakken omdat ze wat natter blijven. De topping heb ik gemaakt van mascarpone, poedersuiker en een restje pompoenprut.

skik

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-10-2014 om 12:28

en een gewone mixer?

Ik zou een staafmixer bij de buren gaan lenen
Of het proberen met een gewone mixer.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2014 om 12:41

Ik heb een passeerzeef

Maar ik vraag me af wat er met het ding is, want alle 'prut' blijft in de zeef achter, terwijl ik toch graag juist het vruchtvlees ook in de soep wil. Als enigszins glad mengsel dan.

Brianna F

Brianna F

11-10-2014 om 13:45

Aanschaffen

Zo duur is zo'n staafmixer niet en voor sommige recepten krijg je gewoon het beste resultaat met dat apparaat.

Annet

Annet

11-10-2014 om 14:07

Ideaal ding

Ik heb ook zo'n kleine kom erbij om te hakken.
De staafmixer gebruik ik minimaal 1x per week, bijvoorbeeld om soep fijn te maken (ideaal voor heel wat restjes, prutjes, etc), jus met wat grovere ingrediënten fijn te maken. Met de hakker erbij zit ik op 2x per week.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2014 om 15:15

Brianna

Deze maand kan ik me geen staafmixer meer permitteren. Ik wil het dus doen met wat ik heb. We hebben een staafmixer gehad, maar die lag op het laatst vooral te verstoffen. Wij houden van een grove structuur in eten. Maar ja, pompoensoep hoort wel een beetje glad te zijn denk ik. Ik heb het nog nooit gemaakt.

Annet

Annet

11-10-2014 om 15:47

Heb je een stamper voor stamppot?

Pompoen wordt best zacht. Dan kom je misschien met een gewone gewone stamper een heel eind.
Ik zou de andere ingrediënten (ui, knoflook of wat er ook ingaat) wel extra klein snijden vooraf.

Nog een tip: leg de pompoen vooraf in de magnetron, hoogste stand, minuut of 5. Dan is die veel beter te snijden.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2014 om 15:50

Ja die heb ik

En dank je wel voor de extra tip.

De prut uit je zeef

Die prut moet je gewoon uit je zeef schrapen en bij de soep doen. Het gaat misschien wel niet door de zeef heen, maar is fijn genoeg. Daarna nog even doorkoken en goed doorroeren.

skik

mixer

met de gewone mixer lukt t denk ik ook een heel eind. Daar maakt mijn moeder tenminste ook aardappelpuree mee

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2014 om 19:21

Komende week

ga ik het dan toch eens proberen. Ik vind pompoensoep zo lekker dat ik het zelf wil kunnen maken

Bij Jumbo zag ik pompoenen voor 13 euro. Flinke jongens die te groot zijn voor soep alleen. Hebben jullie nog meer recepten?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2014 om 19:23

Niet dat ik die van 13 euro persé wil

maar zo kwam ik wel op de vraag

Brianna F

Brianna F

12-10-2014 om 19:33

tuinder

Misschien dat je tuinders in de buurt hebt, ik betaal 1 euro voor een kleine pompoen.

Soep:

ca. 250 gram pompoen
1 ui
1 rode paprika
2 aardappels (of meer, dan wordt de soep nog wat dikker...)
2 eetl. olie
1 theel. gemberpoeder
1 theel. djinten (gemalen komijn)
2 theel. ketoembar (gemalen koriander)
2 kruidenbouillontabletten
zout en peper
1 of 2 theel. sambal
Ui pellen en snipperen. Paprika wassen en in stukjes snijden. Aardappels schillen en in blokjes snijden. En ook de pompoen schillen, zaden verwijderen en in stukjes snijden...

Olie in de soeppan verhitten en de ui en paprika een minuut of 2 fruiten. Gemberpoeder, komijn en koriander toevoegen en goed erdoor roeren. Pompoen- en aardappelblokjes toevoegen + 1 liter water. Het geheel aan de kook brengen en ca. 20 minuten zachtjes laten koken.

Soep pureren. Eventueel met water verdunnen (maar zo'n snertdikke soep is wel heel lekker...!) en op smaak brengen met zout, peper en sambal.

Annet

Annet

12-10-2014 om 19:42

Ongeveer als Brianne

Maar dan met een Indiase kruidenpasta (boemboe maar dan Indiaas), makkelijk. Ik gebruik het liefst gele curry. De pasta verdeel ik over meerdere bakjes. Die gaan in de vriezer. Een stuk goedkoper dan een pot currysaus en veel lekkerder.
Ik doe er ook stukken wortel door, zoete aardappel kan ook. En aan het eind nog kokosmelk uit blik of Santen oplossen.
Schillen is volgens mij niet nodig. Doe ik in ieder geval nooit. De schil wordt zacht genoeg. In ieder geval voor de staafmixer. Met een stamper weet ik het niet.
Gesneden verse koriander erdoor aan het eind is ook lekker.

amk

amk

12-10-2014 om 21:13

bij de appie

standaard voor 2 euro.

Annet

Annet

12-10-2014 om 21:20

Wat is bij de Appie 2 euro AMK?

Ik word nu nieuwsgierig?

amk

amk

12-10-2014 om 21:35

pompoen!

naar aanleiding van die idioot dure pompoenen van de Jumbo volgens Kaaskopje

Annet

Annet

12-10-2014 om 21:43

Andere recepten

In de nieuwste Allerhande staat een leuk recept met pompoen uit de oven met een lekker sausje. Nog niet geprobeerd, maar dat ga ik zeker niet doen.
Wij eten graag pompoen stoofschotel met kip erdoor. Google maar eens op marokkaanse pompoen stoofschotel. Heerlijke warme kruiden. En als we over hebben, maken we er soep van

Annet

Annet

12-10-2014 om 21:44

Foutje

Dat recept ga ik zeker doen (in de vorige tekst staat dat ik het zeker niet ga doen)

Tijgeroog

Tijgeroog

12-10-2014 om 22:11

Annet

Ik vind er een heleboel. Is er een specifiek recept dat je kunt aanraden?

Annet

Annet

12-10-2014 om 22:14

Ik bewaar ze niet altijd

maar deze is ongeveer wat wij lekker vinden. Er zit alleen geen kip door.
Maar dat kun je zelf aanbakken en toevoegen (dijvlees is het lekkerst)
http://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/courgette/marokkaanse-groentestoofpot

okoko is sowieso een aanrader als website, dan moet je wel de knorr recepten overslaan.

Annet

Annet

12-10-2014 om 22:38

Ik vergeet nog iets

Wat ik hierboven schreef over soep kan ook prima voor stoofschotel, alleen met minder water. Ingrediënten zijn verder gelijk.
Voor stoofschotel voeg ik kip toe. Voor soep (als er nog geen vlees inzit) voeg ik gerookte kip in kleine stukjes toe. Wij eten graag maaltijdsoep, vandaar de wens dat er vlees in zit.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2014 om 00:05

AMK

Ja ik vond de prijs ook pittig, maar het waren wel enorme pompoenen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2014 om 00:07

Ziet er lekker uit van Okoko

Mijn man staat niet bepaald te springen bij het idee dat ik pompoen wil eten. Wat de boer niet kent... Het Marokkaanse recept ziet er goed uit.

En ook bedankt voor het soeprecept, Brianna

amk

amk

13-10-2014 om 08:59

Kaaskopje

waren dat geen haloween pompoenen, juist niet om op te eten, maar alleen ter decoratie?

Wij hebben met z'n 2 ruim voldoende voor 2 maaltijden stamppot aan zo'n kleintje van de AH. En zij zijn grote eters.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2014 om 19:13

Voel me blond

Kun je die niet eten dan AMK?

amk

amk

13-10-2014 om 19:43

kan wel

maar zijn gewoon veel te groot en ik vind ze idd niet zo lekker, ze worden meer voor de sier gekweekt.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-10-2014 om 21:31

Grote pompoenen

Grote pompoenen zijn niet lekker, die smaken waterig. Je kunt het beste kleine biologische kopen, daar zit veel meer smaak aan.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-10-2014 om 21:47

Annet

Bedankt voor het recept, we hebben lekker gegeten vanavond.

Pompoenen zijn nu bij de ah in de aanbieding, dus dat combineerde goed. Terwijl ik die aan het slachten was belde de achterbuurjongen aan, met een pompoen uit eigen tuin, als dank voor geleende spullen bij z'n spreekbeurt. We kunnen dus nog even vooruit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.