Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

evenmaarzo

evenmaarzo

16-11-2012 om 18:12

Gelijkvloers heeeerlijk

Ben benieuwd naar julllie ervaring met huizen.
Ik woon nu (alleenstaand, 3 kinderen) in een eensgezinswoning maar zou zo graag verhuizen naar een flat vanwege het gelijkvloers wonen, kleiner, overzichelijker.
Werkelijk iedereen raadt het mij af.
Vinden jullie dit ook zo'n gekke gedachte? Hoe is wonen in een flat, vooral qua overlast?
Ben heel benieuwd!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Modedingetje

De flat is 'uit'. Maar de voordelen van een flat, zeker eentje die gelijkvloers is, zijn legio. Doe dus vooral wat je lekker vindt. Voordelen van een flat (koop en huur): lagere stookkosten (de buren stoken mee), overzichtelijk, uitzicht. BIj koop: flats zijn goedkoop per m2, het groot onderhoud is in handen van de vereniging van eigenaren. Nadeel: die vereniging van eigenaren (je bent verplicht lid, vergaderingen gedoe), vaste bijdrage in de pot van de vereniging voor groot onderhoud.
Bij huur: vaak ook servicekosten.
Wat geluid/burengerucht betreft: dat verschilt per flat. Mijn zoon woont in een afbraakflat (afbraak is uitgesteld door de crisis). Burenlawaai is er, maar dan van buiten (jongens met grote auto's en getto blasters). Binnen horen ze niks van de buren.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

16-11-2012 om 18:34

Ik herken het

Ik vind het zelf heel fijn wonen in een appartement. Inderdaad omdat het gelijkvloers heel overzichtelijk en makkelijk is, en omdat je dan het onderhoud kunt delen met de buren. Toen ik een paar jaar geleden op zoek was naar een nieuw huis heb ik ook heel erg lopen dubben. Uiteindelijk heb ik voor een eengezinswoning gekozen omdat dat me voor de kinderen prettiger leek. Achteraf bezien weet ik nog niet of het de juiste beslissing was. De kinderen vinden het wel heel fijn, ook door de tuin. Misschien ga ik wel weer op zoek naar een appartement als ze allebei uit huis zijn
Qua geluidsoverlast merk ik overigens ook geen verschil. Ik heb in een (eerder) huis veel meer last gehad van de buren dan in het appartement waar ik gewoond heb.

Guinevere

Guinevere

16-11-2012 om 19:29

Dat ligt eraan

Persoonlijk ben ik heel blij als de kinderen af en toe op zolder spelen. En het is ook fijn dat ze zelfstandig naar buiten kunnen omdat we beneden wonen. Maar als dat allemaal geen issue is en je geen tuin wilt, waarom niet? Flats zijn vaak behoorlijk ruim.

grond

grond

16-11-2012 om 20:19

Gelijkvloers

Wij wonen nu ruim 2 jaar gelijkvloers, met 2 kinderen en het bevalt ons enorm goed. In NL heerst er een soort taboe op lijkt het soms (behalve in de stad), maar hier in het buitenland is het doodnormaal om in een app. te wonen.

Wel ben ik erachter dat ik echt echt geen onderburen wil en we gaan dus ook op de begane grond wonen, wel in een app...

liora

liora

16-11-2012 om 20:53

Heerlijk

Ik woon met mijn twee kinderen in een appartement en ik vind het heerlijk. Lekker gelijkvloers, vooral met slapen is dat een fijn en veilig gevoel.
Ook als de kinderen in het weekend vroeg wakker zijn, kan ik lekker een paar Meyer verderop nog even slapen. Dat zou ik minder snel doen als ik een etage hoger lag.

Liora

evenmaarzo

evenmaarzo

17-11-2012 om 00:37

Reactie

Bedankt voor jullie reacties! Het helpt me enorm een beeld te vormen. De kinderen zijn wel gehecht aan dit huis, dat houdt me ook tegen.
Grond; waaron wil jij geen onderburen? Ik zou het logischer vinden als je geen bovenburen zou willen, die hoor je eerder lopen e.d., toch?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rafelkap

Rafelkap

17-11-2012 om 08:20

Waarom verhuizen?

Wat ik niet snap: je woont nu prima, je kinderen willen niet weg. Wie weet komt er weer een man in je leven en wil je weer verhuizen (en die man wil je kinderen misschien wel op zolder af en toe - en jij ook), je kinderen worden groter en willen jou op den duur ook wat verder weg dan de kamer ernaast. Rest nog het probleem van je huis te verkopen in deze tijd.
Ik zou vooruit denken en vooral ook genieten van wat je hebt.

dc

dc

17-11-2012 om 08:44

Lekker

Ik vond het altijd fijn in een appartement. Maar liever buren boven dan onder, want ik kan best wel goed omgaan met het geluid van de buren, maar vind klachten van de buren over mijn ronddreunende kinderen echt een stuk minder fijn.

We wonen nu in een gewoon huis. Vind ik ook fijn.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

17-11-2012 om 08:55

Precies

Wij hebben een grote flat, fijn groen uitzicht voor en achter, ruime kamer, grote woonkeuken, heerlijk. Een tuin is leuk, maar vergt veel onderhoud, dan is een balkon ook prettig. Ik vind wat Liora zegt ook fijn, als de kinderen slapen of in bad zitten, ben je altijd maar een paar meter verderop, is gewoon veilig en prettig. En dat gesjouw de trap op en af heb je ook niet natuurlijk .
Nadelen zijn: hoge bijdrage VVE (nou ja, hoef je ook niet te sparen voor groot onderhoud, plus de stookkosten zitten erbij in, dus zo erg is het ook weer niet) en onderburen die niks met kinderen hebben.

evenmaarzo

evenmaarzo

17-11-2012 om 08:58

Toekomst

Ik snap het, klachten van buren is heel naar.
Ik wil nooit meer met een man wonen, dat weet ik zeker. Ik vind dit huis een last, veel opknapwerk, te groot.
En inderdaad, de kinderen hebben misschien behoefte aan de ruimte en afstand. Maar wellicht vinden ze de gezelligheid van dicht bij elkaar ook fijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

evenmaarzo

evenmaarzo

17-11-2012 om 09:01

Mea

Mea, denk jij dat je kinderen het fijn wonen vinden als ze wat ouder zijn?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Evenmaarzo

inderdaad zoals dc en anderen ook zeiden: ik wil geen klagende onderburen en ik wil dat de kinderen gewoon door het huis kunnen hossen - want dat doen jongetjes nu eenmaal. En ik heb een onderbuutrauna
Bovendien heb ik ook een tuin en het gevoel 'weg' te kunnen.
Dankzij de vve geen stress over onderhoud - we zijn slechte klussers.
Dus ik begrijp je motivatie wel.

Ella2007

Ella2007

17-11-2012 om 10:36

Ook

Ik denk er ook wel eens aan om "later" in een appartement te gaan wonen. Alles dicht bij elkaar , meer binnenruimte voor dezefde prijs, terwijl ik nu met mijn buitenruimte vrij weinig doe, ik zit wel eens in de tuin,maar dat kan op een balkon of dakterras ook, terwijl het je een enorme hoop onderhoud van tuin scheelt. Ben alleen vrij allergisch voor burengeluid, dus zou inderdaad niet graag boven of onder mensen met kleine kinderen wonen, of halfdove bejaarden met hun tv geluid op 25. Dat houdt me dan wel weer tegen.

Primavera

Primavera

17-11-2012 om 10:42

Ik haat flats

Een flat betekent een heleboel buren en dus meer kans op oneenigheden doordat er een zeer onverdraagzaam exemplaar tussen zit of juist één die bijzonder a-sociaal is en voor overlast zorgt.
Als je onderburen hebt en je kinderen zijn niet gewend om zachtjes te lopen doordat ze niet in een flat zijn opgegroeid krijg je snel klachten.
Kinderen die opgroeien willen juist ruimte. Ruimte om zich als puber terug te kunnen trekken en hun eigen dingen te doen zonder dat andere familieleden daar gelijk met hun keus bovenop zitten.
Ik heb jarenlang in appartementen gewoont en was zo blij toen ik eindelijk niet meer in een flat hoefde te wonen. Ik woon liever wat kleiner dan in een flat en een kleine flat lijkt me helemaal een nachtmerrie. Een huis zonder trappen vond ik alleen handig toen de kinderen nog erg klein waren, maar daar had ik toen wel een grote tuin bij wat ook erg handig was op die leeftijd. Bij warm weer lekker een zwembadje in de tuin of ze konden lekker veilig buitenspelen, terwijl vrienden op een flat juist alsmaar de kinderen naar parken of uitjes moesten slepen, omdat ze anders opgesloten in die flat zaten.
Ieder zijn meug natuurlijk. Ik ben blij dat er nog een heleboel mensen op een flat willen wonen, omdat er geen ruimte genoeg zou zijn als iedereen op de begaande grond zou willen wonen.

evenmaarzo

evenmaarzo

17-11-2012 om 11:08

Overlast

Kans op overlast is voor mij de grootste drempel
merk ik. Ik zit alleen maar in een tuin, kan ook op een balkon. Kinderen zijn zelfstandig genoeg om alleen naar buiten te gaan. In de buurt van een flat zijn juist meer voorzieningen, voetbalveldje, speelplaatsen.
En meer kinderen die niet naar de BSO gaan. In deze eengezinswijk zie ik geen kind meer buiten na school.
Pubers kunnen zich ook in een flat terugtrekken op hun eigen kamer, dat lijkt mij niet zo'n punt.
Voordeel van een flat vind ik ook dat er
meer privacy is. Als ik nu in de tuin of voortuin zit, vooral in de voortuin, 'moet' er vaak een praatje.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P

P

17-11-2012 om 11:14

Tja

Wij woonden in een flat tot de oudste bijna 3 was en jongste net geboren en nu in een eengezinsvinexhuis met tuin van 5 bij 8.

Wat wij meteen heel erg fijn vonden was een parkeerplaats voor de deur (geen gesjouw meer met boodschappen en ook geen stuk lopen vanaf de parkeerplaats) en een zolder! Gewoon een ruimte waar niemand slaapt maar wel extra is.

Let wel: de woonkamer en keuken waren allebei veel groter in de flat! Ook de kleinste slaapkamer was groter in de flat dan in ons huis nu.

Hoe slapen je kinderen nu? Allemaal apart of twee bij elkaar? In een flat heb je zelden vier slaapkamers en al slapen er altijd al 2 bij elkaar je hebt geen zolder ofzo meer over om even apart te zitten.

Verder: net wat primavera zegt: de kans dat er iemand een zeur is over geluid is veel en veel groter in een flat (hier hoor ik bijna nooit wat van de buren) en je kinderen zijn niet gewend zachtjes te lopen en ik weet van mijn ouders (gewoon eengezinshuis) hoe gek je kan worden van buren die onredelijk veel last hebben van hun buren. Dat tast je woongenot zoveel aan, je hebt geen idee.

Liora vindt het een veilig idee als iedereen op 1 verdieping zit maar dat vind ik meer iets voor de babytijd ofzo. Wij slapen allemaal op 1 verdieping maar als we een kind meer hadden gehad had er eentje op zolder geslapen. Als je kinderen nog heel jong zijn ben je vaker van elkaar gescheiden qua verdieping omdat ze veel meer slapen, ze niet veilig alleen in bad kunnen etc maar als ze wat ouder zijn vind ik dat geen issue. Onveiliger vind ik zoveel andere buren die ook brand kunnen veroorzaken of idiote dingen doen.

P

P

17-11-2012 om 11:16

Het praatje

Nou ik vond dat 'praatje' juist zo irritant in de flat omdat je mensen tegenkomt bij de ingang, bij de brievenbus, bij de lift en omdat 's avonds de zon op de galerij stond ook nog eens op de galerij.

Ik zit nooit in mijn voortuin maar toen de jongens nog zo jong waren dat ze niet alleen buiten konden spelen zat ik daar wel, niet veel anders dan met jonge kinderen in een flat mee naar de speeltuin gaan.

Als jij in je achtertuin wordt aangesproken door buren is het hoogtijd voor een schutting van 1,80.

evenmaarzo

evenmaarzo

17-11-2012 om 11:21

Idiote dingen

In dit stadsdeel, waar ook veel flats staan, hoor ik nooit van mensen die idiote dingen doen.
Maar inderdaad, de kans op overlast is wel veel groter.
He bah, ik vrees dat het verstandiger is om hier te blijven. Maar ik wil niet. (Luxe probleem, ik moet niet zeuren)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tja

de ene flat is de ander niet. Dus de ervaringen zijn dus ook erg verschillend.

Als jij het idee hebt dat een flat je verder helpt moet je gewoon rond gaan kijken, wat voor soort flat, op welke locatie.

Ik woon in een huis, hier zijn er veel kinderen, ze gaan wel naar bso maar niet alle dagen, de meeste kinderen zijn op woensdag en vrijdag dus thuis. Dus dat verschilt ook erg per wijk. Een vriendin heeft kort in een dure nieuwbouwwijk gewoond met het idee dat de kinderen fijn buiten konden spelen, maar al die andere kinderen waren dus op de opvang.

Ik zie mezelf over een aantal jaar ook wel in een appartement met een grote tuin, dat heet hier een benedenwoning. Ik hou van verbouwen, dus dan koop ik een krot op een top locatie.

evenmaarzo

evenmaarzo

17-11-2012 om 11:23

Praatje

Praatje is inderdaad niet vaak in de achtertuin, of de deur moet open staan. In ee flat bij de brievenbus e.d kan je er voor kiezen door te lopen, in de voortuin ben je gewoon slachtoffer.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

evenmaarzo

evenmaarzo

17-11-2012 om 11:26

Benedenwoning

Manda: vind je dat niet gevaarlijk, met het oog op overlast?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

De mensen die het meeste klagen over burenoverlast

Gemiddeld dan genomen he.

Dat zijn niet de mensen in een flat. Dat zijn de mensen in een twee-onder-een-kap woning. Apart he? Maar wel te verklaren. Zij hebben de hoogste verwachtingen.

Overigens zou ik nooit in een flat met houten vloeren willen wonen, beton is echt veel beter. En dan liefst weer secuur aangelegd, volgens de nieuwste richtlijnen, zonder contactbruggen voor geluid blabla.

Tinus_p

Tinus_p

17-11-2012 om 12:31

Romantiserend

evenmaarzo:
"Gelijkvloers heeeerlijk (..) Ik woon nu (alleenstaand, 3 kinderen) in een eensgezinswoning maar zou zo graag verhuizen naar een flat vanwege het gelijkvloers wonen, kleiner, overzichelijker."
Als ik dit lees, dat denk ik: je romantiseert om de één of andere reden die flatwoning, en je hebt diep in je hart een hekel aan het huis waar je nu woont.
De vraag is dan: waarom? Wat zit er achter die wens van 'kleiner overzichtelijker'? Ik denk eigenlijk, dat het om iets anders gaat, bijvoorbeeld dat het huishouden je boven het hoofd groeit, of dat je ex nog in dit huis heeft gewoond.

Tihama

Tihama

17-11-2012 om 13:50

Inderdaad

Ik krijg ook een beetje het gevoel van Tinus. Het lijkt wel of het huis met tuin iets representeert waar je aversie tegen hebt. Je hebt het over kleiner, overzichtelijker. Maar een gemiddelde tussenwoning is net zo overzichtelijk. Sterker nog: een kleinere oppervlakte maakt het zeker met 3 kinderen eerder minder overzichtelijk. Meer spullen om op te bergen.

Kinderen worden ook ouder en zullen eerder behoefte hebben aan meer afstand, privacy. Privacy die je in een tussenwoning makkelijker kunt bieden dan in een flat, waar er altijd maar 1 tussenwandje aanwezig is.

Tihama

evenmaarzo

evenmaarzo

17-11-2012 om 14:04

Gelijk

Misschien hebben jullie wel gelijk. Ik verlang eigenlijk naar minder zooi, minder spullen, minder rommel, onderhoud, viezigheid. Omdat ik het inderdaad niet goed bolwerk.
In een flat moet je wel veel spullen weg doen. Dat zou ik nu ook al kunnen doen uiteraard.
Ik verlang ook naar anonimiteit. Woon als enige in dit rijtje alleen met kinderen, mijn ex woonde hier inderdaad. Dat confronteert ook. Door dat het me boven het hoofd groeit voel ik ook de behoefte me af te zonderen, beetje kluizenaren. Heb gewoon geen energie voor alle overbodige shit.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

bibi63

bibi63

17-11-2012 om 16:52

Wat anders: privacy kinderen

Hoi,
Wij (man, vrouw, 1 dochter van 14) wonen op een parterre. Het bevalt ons prima, fijne buurt. Genoeg ruimte (nou ja, 1 kamertje extra zou fijn zijn, maar goed je kan niet alles hebben), hebben een lekkere tuin (voor ons belangrijk) enz. Dus wat dat betreft oke. Maar...... ik denk wel eens aan de privacy van onze dochter (net 14). Tot nu toe nog niet echt een probleem, maar toch merk ik dat ik haar meer op de lip zit, dan eigenlijk zou moeten zijn. Eigenlijk zou het 's avonds moeten zijn, dat zij welterusten zegt, naar boven gaat en haar ding doet. Maar ja, gelijkvloers hou ik dat toch meer in de gaten. Nog niet klaar? Nog geen tandengepoetst? Nog steeds licht aan? Nog steeds TV aan? Enz. Verder, als ze nog iets ouder is, met vriendje? Ach alles heeft z'n voor- en nadelen, maar een kind 'boven' lijkt me op zich ook wel prettig. Maar goed, wij blijven op onze fijne parterre.
Gr. Bibi

Rafelkap

Rafelkap

17-11-2012 om 17:10

Man

"Ik wil nooit meer met een man wonen, dat weet ik zeker."

Wil jij hier over 5 jaar weer posten? Ik ben benieuwd hoe je er dan over denkt Ik geloof er namelijk niets van. Je bent gewoon even heel gedesillusioneerd door slechte ervaringen. Maar mannen zijn niet allemaal hetzelfde.
Verhuizen om alles beter te krijgen helpt trouwens niet..

Die wens

Die wens van jou om minder ruimte in te nemen in de wereld begrijp ik heel goed. Maar ik denk ook dat dit te maken heeft met je huidige gemoedstoestand. Het heeft tijd nodig voordat je er van jezelf weer helemaal mag zijn. Geef jezelf die tijd en neem geen overhaaste beslissingen.

Chris

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-11-2012 om 18:19

Ik geloof ook niet

Dat een verhuizing jou nu gaat brengen wat je zoekt. Onderschat dat proces niet, een verhuizing is stressfactor nummer 1 ofzo.

Stapje terug

evenmaarzo:"Ik verlang eigenlijk naar minder zooi, minder spullen, minder rommel, onderhoud, viezigheid. "
Je bent een trendsetter.
Het is een volkomen logisch sentiment, zo samen met de crisis. Stapje terug. Minder ruimte. Overzichtelijker. Beter behapbaar. Geen betere milieumaatregel, (energie)besparing, of orde schepper dan kleiner gaan wonen.
Ondertussen is het een sentiment. Maar dat is groter wonen met een tuin ook.
Wel een dingetje: denk je dat je je huis verkocht krijgt?
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.