Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

evenmaarzo

evenmaarzo

16-11-2012 om 18:12

Gelijkvloers heeeerlijk


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Het is ook gewoon druk

ik verlang ook naar minder zooi, over een tijd dan gaan ze lekker allebei op zolder wonen en heb ik al die speelgoed van de jongste hier de woonkamer uit.
Dan nog de was, ik was mij een ongeluk. Ook de cavia die nu weer op zolder leeft zorgt voor een spoor aan viezigheid.

Dat is best op te lossen door weer eens flink de bezem door het huis te halen, ik vermoed dat dat na kerst op gaat komen want dan zijn er weer te veel kinderspullen het huis in gekomen. Zakken vol ga ik weg doen en er komt geen cavia meer dit huis in als deze (ook al 5+ dus het schiet op dood is.

Dus ja, het is wel druk en jij hebt er 3 in je eentje, petje af dat je niet gillend gek geworden bent, ik doe het je niet na.

dc

dc

17-11-2012 om 22:24

Wat ik zou doen

Je zegt dat je het al niet bol kan werken, dan zou ik zeker een verhuizing even uit m'n hoofd zetten. Dat vreet echt tijd en energie. En geld, verhuizen kost altijd geld.

Ik zou dan liever investeren in het huis leeghalen, wat meubeljes verkopen, praktischer inrichten, hier en daar een laagje verf, even een tuinman inhuren om de tuin onder handen te nemen (betegelen is even een investering, maar scheelt een boel werk). Je bed verkopen en een nieuwe (evt tweedehands) kopen. Gewoon het huis weer echt van JOU maken. En als je dan over een half jaartje alsnog besluit te willen verhuizen, dan is het huis verkoopklaar!

dc

dc

17-11-2012 om 22:27

En manda heeft gelijk

ik heb ook 3 kinderen en vind het wassen, opruimen enzo ook heel veel werk! Dat is gewoon druk. Kunnen je kinderen al een beetje helpen?

Plan

maak er een project van, gewoon eens wat makelaars langs laten komen voor een indicatie, kadaster er eens op na pluizen. Een grote schoon/opruim/weggooi week inlassen waar alle 4 de bewoners zich aan zullen houden. Ook alle kasten eens door spitten dus.

Waarschijnlijk is het een hele woonkamer vol met spullen die je zo kan missen.

Als je weet wat ongeveer je budget gaat worden na verkoop ga je eens gezellig om je heen kijken, misschien in een buurt die wel dichtbij de huidige scholen zit maar waar wel die ene vriendin ofzo woont, of wat dichter bij je werk etc.

Persoonlijk heb ik een paar keer per jaar een marktplaatsweek, dan gooi ik alles wat weg kan (KAN dus, er zitten ook dingen bij die ik nog best leuk vindt) op de foto en hup op marktplaats. Afgelopen novemver had ik weer zo'n weekje en heeft het weer bijna 200 euro opgeleverd. En dan ook echt alle kasten, zolder, bergruimte, doorspitten. Wat kan weg, wat kan prima met minder en wat kan verkocht worden.

Heerlijk de ruimte die je dan weer in je kledingkast aantreft aangezien je dan ook weer alles netjes hebt opgehangen. Oh ja en als je een goed doel hebt (ik heb een paar jaar kleding en speelgoed ingezameld voor arm gezinnen in Polen etc) dan is het weg doen heel makkelijk.

Rafelkap

Rafelkap

18-11-2012 om 08:03

Knurf

Maken we er tien jaar van
Ik weet wel, van veel slechte ervaringen krijg je bindingsangst, maar zeg nooit nooit!

Klein geluk

Ik snap alle tips, maar ik herken ook het gevoel van evenmaarzo. Te groot, te veel. Van de ene kant naar de andere.
De dag dat ik voor het eerst ging stofzuigen in mijn nieuwe huis, werd mijn gevoel nog eens bevestigd. Ik stak de stekker van de stofzuiger in het stopcontact in de huiskamer en kon het hele huis doen. Zonder één keer die stekker ergens anders in te moeten steken.
Wat een zaligheid. Wat een overzicht. Wat een rust. Wat een gemak.
Nu heb ik geen kinderen meer in huis, maar mijn buren wonen wel met twee kinderen in precies dezelfde ruimte.
Zij zijn ook gelukkig.
Het sentiment zoals ik het begrijp: Op enig moment gaan die extra kubieke meters als ballast in je hoofd zitten. Het voelt alsof je ze mee moet slepen in plaats van dat ze je extra dragen.
Zolang dat je niet overkomt en je nog van elke extra stap die je kunt maken in je huis volop geniet, kun je je er waarschijnlijk niks bij voorstellen.
Maar het sentiment bestaat. En het is waar. Kleiner is overzichtelijker. Het geeft je meer ruimte in je hoofd én in je portemonnee om je op andere dingen te richten.
Groet,
Miriam Lavell

Omdat het (niet meer) kan

Knurf, ik woon al ruim 32 jaar met zo'n verzamelaar. Hoe meer ruimte, hoe meer zooi is mijn ervaring.
De effectieve bruikbaarheid van zijn mega atelier (dat hadden we ook nog naast het grote huis), was niet groter dan hij nu heeft (3x3 ongeveer). Dat hoekje hebben we in de huiskamer voor hem ingericht. Kleiner wonen betekent dat hij eerder keuzes moet maken.
En ik ook natuurlijk. Eerder oude schoenen weggooien en als ik dat werkelijk niet over mijn hart kan verkrijgen, dan geen nieuwe kopen. Gewoon omdat het niet meer past.
Geen kelder meer voor de voorraad, maar een half kastje. Dat is minstens drie keer in de week boodschappen doen. Dat is ook: Nooit meer blikken/pakken over datum! En natuurlijk: weten wat je hebt.
Bij onze verhuizing hebben we de beschikbare pannen, servies, bestek, glazen, door 4 gedeeld. 4 huishoudens zooi in een huis, verzameld in 30 jaar. Nu heb ik nog maar 1 huishouden zooi. Meer kan er niet in.
Het grootste verschil met het grote huis: alle kunst hangt. Er is geen ruimte meer om het op te slaan. Hangend neemt het de minste plaats in. En trouwens: hadden we het daar niet voor gekocht/gemaakt?
Nog iets: alle boeken staan in de kast. In het grote huis stond een goed deel in dozen op zolder. Een keer weggezet voor een schilderbeurt en nooit meer gepakt, omdat het kon. Omdat het daar niet in de weg stond.
Kortom: we hebben minder, maar wat we hebben gebruiken we meer.
Dat voelt erg prettig.
Groet,
Miriam Lavell

Benedenwoning

qua overlast zie ik geen probleem, in de praktijk is dat toch gewoon een huis zonder trap en dan slaap je beneden. In die oude huizen hier heb je vaak ook nog een opkamer, dan slaap je daar, heel knus. Het lijkt mij ook fijn om een slaapkamer te hebben in de tuin/uitbouw dat lijkt mij heerlijk slapen.

Ik wil ook een klein huis!

N.a.l.v. miriam's omschrijving: Ik wil ook een kleiner huis! Zo'n huis hebben wij ook! En soms heb ik er zo genoeg van! Iemand enig idee hoe ik 14 jarige zo snel mogelijk klaarstoom voorzelfstandig wonen? Misschien moet ik het huis nu maar te koop zetten in deze markt? Is het ovet 4 jaar ofzo verkocht. Precies op tijd.
Groeten albana

Wat ook kan

Albana:"Misschien moet ik het huis nu maar te koop zetten in deze markt? Is het ovet 4 jaar ofzo verkocht. "
Over 4 jaar is het waarschijnlijk minder waard dan nu.
De trend die ik zie, behoefte aan een stapje terug, is er eentje die nog maar aan het begin staat. Nu zijn echt grote huizen al te groot om een tevreden koper te vinden. Nog even en dan wordt de gangbare gezinswoning (100m2 +) iets waar de belangstelling voor afneemt.
Ikea haakt daar al op in (nieuw aanbod kleinere woningen, zij zagen de trend al 15 jaar geleden trouwens).
Je hoeft niet te verhuizen om kleiner te gaan wonen. Je kunt ook in een groter huis kleiner wonen en een kamer of klein appartement in je huis verhuren.
Groet,
Miriam Lavell

evenmaarzo

evenmaarzo

18-11-2012 om 11:31

Reactie

Een opkamer, is dat een zolderkamer?
Haha, kinderen wegdoen, is geen optie inderdaad, zou wel veel schelen
Bij een ander huis moet ik letten op betonvloeren, belangrijke tip!
In mijn straat zijn in 3 maanden tijd 2 dezelfde woningen als waar ik in woon verkocht, dat gaatx wel lukken. Ik woon op een prachtige lokatie. Het huis zal niet veel opbrengen denk ik, nog badkamer uit jaren 70 enzo. Ik denk evenveel als ik er 15 jaar geleden voor betaald heb, was 430 duizend gulden oid.
Wat betreft mannen: er kan best weer een leuke man zijn, ik denk alleen dat ik niet zo geschikt ben te leven met iemand. Dat zou dan eerder latten worden. Of samenwonen als de kinderen het huis uit zijn desnoods.
De bezem door dit huis is ook wel een goede suggestie. Heb alleen niet veel tijd vanwege fulltime baan. Eind deze maand ben ik een paar dagen vrij, misschien lukt het me dan me even kwaad te maken en spullen weg te doen.
Op marktplaats heb ik al gezocht naar een veelzijdige klusjesman. Of ik nu hier blijf of niet, het is inderdaad sowieso goed om het huis op te frissen.
En niet gillend gek worden, ja hoor dat word ik wel, daarom ook behoefte aan iets rigoreus.
Maar zoals er al geschreven is, verhuizen kost wel energie en geeft veel stress. Het zou goed kunnen dat ik het romantiseer.
Maar Mirjam snapt waar ik het over heb, het geeft gewoon meer rust en ruimte, minder ballast. Ik ervaar het als ik in een vakantiehuis ben. Heerlijk, gewoon een paar meubels, 6 borden, 6 messen ed en dat is het. En het is genoeg!
Mijn kinderen kunnen best helpen, dat laat ik ze te weinig doen. Moet eigenlijk een zo'n takenlijst maken. Op tv bij die opvoedprogrammas's werkt dat altijd goed
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Waar ik wel uit ben is dat ik aan de slag ga met de aanwezige troep en ranzigheid.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

evenmaarzo

evenmaarzo

18-11-2012 om 11:40

Mirjam

Dat is ook een slim idee, gewoon kleiner gaan wonen in dit huis! De zolder bijvoorbeeld buiten gebruik stellen. Ga ik serieus over denken.
Verhuren lijkt me wel een gedoe, je zit dan met 1 opgang.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kleine moeite

"Verhuren lijkt me wel een gedoe, je zit dan met 1 opgang."
Voor alles is een oplossing (Manda! hier ligt je markt, verzin een list!)
Maar je kunt je zolder natuurlijk ook verhuren als opslagruimte voor mensen die teveel hebben . Die hoeven niet zo vaak naar boven.
Groet,
Miriam Lavell

evenmaarzo

evenmaarzo

18-11-2012 om 11:51

Mirjam

Haha, zit ik nog met een huis vol troep

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Anneke

Anneke

18-11-2012 om 12:07

Ik herken het helemaal niet...

Ik herken het helemaal niet. In totaal hebben we ruim 250 m2 vloeroppervlak (2 volwassenen en 3 kinderen). En eigenlijk zou ik best groter willen wonen. Een extra tv-kamer lijkt me heerlijk. Zeker straks met pubers. De keuken (zonder eettafel) is circa 18 m2 (aanrecht plus kookeiland). In het begin moest ik wennen aan de ruimte, maar nu zou ik het nog wel groter willen. Idem met woonkamer. En ruimte voor een echte leeshoek met twee sofa's en uitzicht op tuin...En ipv een kast per kamer heb ik wel eens een kleedkamer gezien voor het hele gezin. Lijkt me heerijk en handig!

Ik vind ruimte heerlijk! Ik geloof ook niet dat kleine huizen nu vanwege de ballast/ruimte/etc minder in trek zijn. Het prijskaartje is iets anders, maar de meeste gezinnen vinden ruimte heerlijk. Het geeft me lucht.

We slapen allemaal op een verdieping. Dat voelt heerlijk veilig. Qua geluid etc lijkt het me helemaal niet handig dat de slaapkamer direct aan huiskamer huist.

Wij hebben bewust maar een kleine bergzolder: dat voorkomt dat je teveel troep gaat bewaren. Op de bergzolder staan koffers, wintersportspullen, kerstspullen, etc. Dingen die je ongeveer 1 x per jaar nodig hebt. We bewaren geen dingen voor 'stel dat'l . Die dingen gaan naar de kringloop.

Toen we wisten dat we gingen verhuizen naar dit huis ben ik in ons oude (veel kleinere) huis rigoreus gaan opruimen. Dat voelde heerlijk. En die opruimronde's houd ik nog regelmatig. Familie met kleinere kinderen, kringloop, etc zijn er blij mee.

Straks als ik oud en versleten ben, kinderen het huis uit, etc. dan wil ik niet direct kleiner gaan wonen. Dan wil ik nog steeds een 3,5 meter lange tafel voor de kerstdiners, een grote woonkamer, een paar logeerkamers, etc.

Vic

Vic

18-11-2012 om 12:33

Nou ik wel

Wij hebben met zijn drieën in een vierkamerappartement gewoond van 75 vierkante meter. Dat was aan de krappe kant, vooral qua afmetingen van de kamers (18 vierkante meter woonkamer). Nu is het zo'n 120 vierkante meter over drie verdiepingen, en dat is gewoon onoverzichtelijk. Het is niet zo dat ik nu zoveel rotzooi heb, maar er ligt wel overal wat en ik gooi het er niet neer! Mijn oudste wil verhuizen van haar ruime zolder naar het minikamertje, en dan maken we van de zolder een multifunctionele ontspanningskamer annex waskamer. Ik denk dat dat wel voor weer wat meer opgeruimdheid gaat zorgen. Het minikamertje staat nu vol met wasrek, wasmanden, printer, dozen, en daar hebben we dan straks veel meer ruimte voor.

P

P

18-11-2012 om 12:50

Anneke

Wat ik dan weer niet begrijp is dat je graag een extra tv kamer wilt maar de zolder alleen maar gebruikt als opbergruimte. Wij hebben juist daar een tvkamer, een waskamer, een computerkamer voor Pman, een xboxruimte en er staat een airhockeytafel. Ook is er voldoende plek om te blijven logeren voor familie.

En dat in een vinexhuisje, maar ja wij hadden die ruimte nodig, jij blijkbaar niet

Maslow

Anneke:"In totaal hebben we ruim 250 m2 vloeroppervlak (2 volwassenen en 3 kinderen). En eigenlijk zou ik best groter willen wonen."
Dat mag hoor
Volgens mij gaat het over een piramide van Maslow dingetje, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow
Hoewel in die rangorde huisvesting in de basis ligt (belangrijker dan zelfontplooiing), is er nogal een verschil tussen klein huisvesten en groot.
Ik denk dat groot en ruim pas komt na zelfontplooiing. Het ultieme symbool van welvaart en welstand: Als je alles hebt wat je nodig hebt, dan ga je aan groter wonen denken.
Zodra er iets verandert in je leven, kun je daar anders over gaan denken. Je prioriteiten verschuiven en dat begint met het schuiven in die zaken die je het laatst belangrijk vond. Meestal (hier in Nederland) is dat dat grotere huis.
Zolang er niets verandert, je hebt alles + dat grote huis, hou je behoefte aan dat grote huis.
Overigens heeft dat veranderen van prioriteiten niet per se iets met 'verlies' te maken. In mijn geval ging het juist meer om 'winst'. Dat hele grote huis was heel veel geld waard geworden en daar had ik het nooit om gekocht. Op enig moment zag ik die waarde als onbruikbare ballast. Als iets dat ik nooit gewild had, maar wel moest koesteren om geen dief te zijn van mijn eigen portemonnee. Dat onderhoud bijvoorbeeld.
Dat ging knagen.
Bovendien gebeurde er door die waarde ook iets met mijn gevoel van veiligheid in dat huis (op nummer 2 in de piramide). Ik had niet langer het vertrouwen dat ik er zou kunnen blijven wonen tot mijn dood. Het was te duur geworden.
Dat soort gedachten komen niet in je op als er niets aan je omstandigheden of perceptie daarover verandert. Dan ben je gelukkig met wat je hebt, of wil je nog meer van hetzelfde, omdat dat past.
Groet,
Miriam Lavell

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

18-11-2012 om 14:06

Aan de slag?

Ik ken veel mensen die op een flat wonen en daar heel gelukkig zijn. Zij hebben niets met tuinieren en genieten van het uitzicht. Maar ik vraag me af hoeveel mensen in dit topic last hebben van een bepaald onbestemd gevoel en ten onrechte denken dat een ander huis de oplossing zal zijn, terwijl de oplossing soms veel minder ingrijpend kan zijn. Dan is er niks mis met het huis, maar schuurt er iets anders...?
Ik heb zelf geen koophuis, maar een huurhuis, en heb jarenlang noodgedwongen te klein op een flat moeten wonen, vandaar dat het me even moeite kost om me in te leven in jullie beleving. Maar ik denk dat ik het wel een beetje snap, zeker na deze zin:

"Maar Mirjam snapt waar ik het over heb, het geeft gewoon meer rust en ruimte, minder ballast. Ik ervaar het als ik in een vakantiehuis ben. Heerlijk, gewoon een paar meubels, 6 borden, 6 messen ed en dat is het. En het is genoeg!"

Ik denk dat hier wel eens de sleutel kan liggen. Want waarom kan je zoiets niet in een grote woning realiseren?

Ja, fulltime baan, en een aantal staan er ook nog eens alleen voor... Maar dan toch...!

Ik ben verhuisd van te klein naar rijtjeshuis en binnen een half jaar ontdekte ik hoe de boel begon dicht te slibben. En ik nam (met toevallig ook dat vakantiehuisje in gedachten!) een rigoreus besluit: er gaan dingen uit!

Om te beginnen dat servies (toevallig dat dat nu alweer in beeld komt ). Een ratjetoe van liefdevolle gaven tijdens mijn scheiding en enthousiaste aankopen. Alles mooi en aardig, maar het was wel een rommeltje geworden. Idem dito met alle koffiemokken en glazen. De trigger was een heel basic, wit servies dat ik ergens zag en zo graag wilde hebben, maar het zou absoluut wegvallen tegen al het bonte geweld in mijn kasten.

Ik nam een rigoreus besluit, nam een paar oude dozen en stapelde al het oude servies erin. Van de mokken bewaarde ik alleen die mokken met een herinnering (ik koop graag koelkastmagneten of mokken als vakantiesouvenir) en van de glazen alleen de mooiste glazen, niet meer de stevige kinderglazen, de chocoladepastaglazen met opdruk, de bierglazen met vervaagde opdruk.

Er zijn drie dozen naar de kringloop gegaan en het witte servies staat nu héérlijk basic te pronken in mijn kast.

Nou was het maar servies maar het maakt al zo'n verschil! En hoeveel werk was het nou? Een half uurtje kastjes leegruimen, en dan even langs de kringloop.

Ik zou ook graag mijn bestek, ook een ratjetoe, willen vervangen, ik heb messen van "Haags Lofje", maar om dat te vervangen kost me momenteel teveel geld. Komt nog wel.

Vorige week de kledingkast onder handen genomen. Ik heb veel gewicht verloren, maar er is toch nog die angst van "wat, als ik weer aankom?" Er was een kast vol met "wat, als...". Ik heb alles bij elkaar gepakt en in een doos gedaan. De kringloop is alweer erg blij met me

Idem dito met schoenen. Dozen vol schoenen zijn er meeverhuisd. Daar zaten ook jongensschoenen tussen van de oudste, die wachtten op de jongste, maar waar jongste allang uitgegroeid zou zijn. Nette damesschoenen waar ik niet eens op kon lopen "maar ja, je moet toch iets nets in je kast hebben" (alsof mijn laaggehakte laarzen niet netjes zijn). Vier paar wandelschoenen, terwijl alleen dat éne paar lekker zit.

Twee dozen voor de kringloop.

Wat "evenmaarzo" vertelt over dat vakantiehuisje houdt mij ook al een tijd bezig. Want waarom redden we het wel in een basic vakantiehuisje en zitten we hier zo in de troep? Na mijn recentste vakantie kwam ik terug thuis en zag dat ene tafeltje, zooo leuk, maar het stond eigenlijk alleen maar in de weg.
Kringloop.
En die stoelen die ik ooit had gekregen. Handig als er visite is, maar hoe vaak heb ik zoveel visite dat ik stoelen te kort kom? Nooit, zo simpel is het.
Kringloop.
Wat, behalve "ik heb geen tijd" en "ik moet het alleen doen", weerhoudt je ervan om van je huis een mooi vakantiehuis te maken? En dan nog... Zoveel tijd gaat er niet in zitten, het hoeft niet in één dag áf.

Probeer eens na te gaan waar dat schurende gevoel zit. Of waarom jouw huis minder lekker voelt dan dat basic vakantiehuisje, waar zes borden, zes vorken en zes messen genoeg zijn. Waarom is jouw eigen huis niet zo?

evenmaarzo

evenmaarzo

18-11-2012 om 15:08

Anneke

Heb je niet het gevoel dat je het overzicht verliest, en dat je veel tijd kwijt bent aan opruimen, ordenen enz.? Ik merk dat door de ruimte snel kwijt te raken. En merk ook dat ik het zo zonder van mn tijd vind.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

evenmaarzo

evenmaarzo

18-11-2012 om 15:11

Maslov

Toch begrijp ik het niet helemaal, juist zelfontplooing vraagt tijd, die je minder hebt met een groot huis (tenzij je alles uitbesteed).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

evenmaarzo

evenmaarzo

18-11-2012 om 15:15

Rode vulpeninkt

Inspirerend verhaal. Ik ga ook met die gedachte aan de slag, eens kijken wat het opleverd. Er gewoon een vakantiehuisje van maken. Krijg zowaar zin in opruimen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tinus_p

Tinus_p

18-11-2012 om 15:41

Zeeën van tijd

evemaarzo:
"Heb je niet het gevoel dat je het overzicht verliest, en dat je veel tijd kwijt bent aan opruimen, ordenen enz.? Ik merk dat door de ruimte snel kwijt te raken. En merk ook dat ik het zo zonder van mn tijd vind.(..) Toch begrijp ik het niet helemaal, juist zelfontplooing vraagt tijd, die je minder hebt met een groot huis (tenzij je alles uitbesteed)."
het klinkt toch, alsof je redenen aan het zoeken blijft om weg te gaan uit je huidige huis. Tip 1: Draai jezelf geen rad voor ogen, dit zijn smoesjes die je jezlef vertelt.
Tip 2: Kleiner wonen betekent niet dat je minder tijd kwijt bent aan huishouden. Integendeel, juist in een kleiner huis kost huishouden MEER tijd, omdat je je echt geen rommel kunt permitteren en troep veel sneller in de weg ligt.
In een groter huis kun je er voor kiezen, om dingen te laten gaan. Een stapel overbodige spullen kan gewoon blijven liggen.
Kortom tip 2: Ik denk dat je daar winst kunt halen. Ben je zo iemand die nog dagelijks de was doet? Handdoeken dagelijks verschoont? Of zelfs nog lakens strijkt? Mijn ervaring: juist in een wat groter huis kun je ontzettend pragmatisch huishouden, wat vervolgens zeeën van tijd scheelt.

Tihama

Tihama

18-11-2012 om 16:41

The second shift

Arlie Hochschildt schreef een aantal jaar geleden het boek "The Second shift". Over vrouwen met drukke banen die gek werden van het huishouden en de zorg voor de kinderen. Een van de fenomenen die ze beschreef was het feit dat huishouden en zorg altijd acute beroepen op je doen. Het is niet een klusje dat je kunt plannen voor op een moment dat het jou uitkomt. Het is ook geen klus waar je daarna tevreden over kunt zijn, want het komt altijd weer terug. En het is een klus die je continu aankijkt: je kunt er niet aan ontvluchten.

Het enige wat je kunt doen is systemen verzinnen die je weer ruimte geven. Nutteloze dingen wegdoen helpt. Hoef je daar niet meer naar te kijken, of schoon te maken of tussen te zoeken.

Maar als je maar 6 messen hebt, dan moet je vaker afwassen. Dan krijg je er opeens een ongepland klusje bij. Als je minder handdoeken hebt, moet je vaker wassen, moet het sneller drogen, kun je het niet op zijn beloop laten. Kleine voorraadkasten zorgen dat je vaker boodschappen moet doen. Weer meer acute klussen.

Opruimen, ordenen, systeem aanbrengen is allemaal heel zinvol om rust te krijgen in je hoofd. Maar minder spullen betekent niet automatisch minder druk of minder werk. De combinatie minder ruimte, evenveel spullen betekent meestal wel meer werk.

Tihama

P

P

18-11-2012 om 16:59

Ja tihama

Ik begreep ook echt niet die juichende vergelijkingen met het vakantiehuisje.... deze zomer ook weer, je kunt constant tussendoor aan de bak (geen glas meer, geen bord meer, geen mes meer) en toen mijn zwager op visite kwam was het helemaal een puzzel en hebben we maar patat gehaald alleen al voor de borden LOL

Je bent dan alleen maar bezig met 'moet ik al weer afwassen' of moet ik niet 'alweer wassen' als je zo'n kleine voorraad hebt.

Anneke

Anneke

18-11-2012 om 17:54

Evenmaarzo

"Heb je niet het gevoel dat je het overzicht verliest, en dat je veel tijd kwijt bent aan opruimen, ordenen enz.? Ik merk dat door de ruimte snel kwijt te raken. En merk ook dat ik het zo zonder van mn tijd vind."

Maar hoezo heb ik meer om op te ruimen dan jij? Ik heb niet per definitie meer spullen. Ik heb wel meer ruimte om die spullen overzichtelijk op te komen ruimen.

Ik denk juist dat ik minder opruim dan in een klein huis. De deur van de speelkamer gaat dicht, dan erger ik me er ook niet aan. Een keer per twee weken maken we de hele vloer LEGO vrij. Klaar.
Ik heb veel
Ik heb geen troepjes op het aanrecht staan, er is voldoende ruimte om de boel op te ruimen. In ons eerste huis had ik 1 kastje voor bakvormen, ovenschalen, vaatdoekjes, plastic bakjes, etc. Nu heb ik daar wel drie treklades voor. Dat betekent niet dat ik direct meer ovenschalen heb dan iemand anders. Het betekent wel dat ik niet meer een heel kast door hoef te worstelen voor een bakvorm.
Iedereen heeft een grote vaste kast voor kleding. Daar past alles met gemak in. Ook genoeg ruimte voor boeken/prulletjes/etckast.
Ik was en droog 1 x per week. Maar nergens in huis wasmanden, was in trapgat of een strijkplank die in de weg staat.
Sowieso ben ik geen prulletjesmens. Daar heeft de grootte van het huis niets mee te maken.
We hebben niet veel meer meubels dan anderen, maar er is gewoon meer lucht. We bewaren zeker niet meer dan andere mensen, daar heb ik gewoon een hekel aan.

Dat Maslovgebeuren over tijd en zelfontplooiing is niet van mij. Mijn tijdbesparing tip is altijd om te zorgen dat je nooit misgrijpt. Dus ik heb 50 handdoeken, 40 vaatdoekjes, veel voorraad, grote gevulde vriezer, sokken en ondergoed voor een half weeshuis.
Stofzuigen over gladde vloeroppervlakken kost weinig tijd. Ik denk dat drie grote slaapkamers stofzuigen niet meer tijd kost dan 3 kleine slaapkamers die redelijk vol staan. Dweilen kost ook weinig extra tijd. Het enige waar ik (lees: hulp) veel tijd aan kwijt is, is ramen wassen. We hebben heel veel ramen. Heel mooi, heerlijk licht, veel werk.

willeke

willeke

18-11-2012 om 18:22

Echt een trend, less is more, tiny house...

Kijk, in America is het echt in: hoe kleiner je woont, hoe minder je verbruikt aan energie en hoe meer overzicht je hebt. Less is more en 'bezit geeft zorgen'. Alles wat je hebt moet je óók onderhouden (schilderen, vervangen, schoonhouden).
Ik woon in een rijtjeshuis. Ben er erg blij mee en we hebben het volgend jaar hypotheekvrij! Geen woonlasten meer!

http://tinyhouseblog.com/tag/tiny-house-movement/

Eh....

Volgens mij is 120 m2 stofzuigen meer werk dan 80. Is 24 messen afwassen meer werk dan 6 en ga zo maar even door.
Nog belangrijker: de kinderen (al was je het zelf) zullen zelf eerder een glas afspoelen als de glazen op zijn, zullen zelf eerder hun zooi van taf halen als die tafel kleiner is, zijn zuiniger met hun handdoek als ze er maar eentje hebben.
Dat je met meer spullen minder werk zou hebben, begrijp ik niet.
Maar volgens mij gaat het ook om iets heel anders. Om het bezit zelf. Zelfs al doe je er niks mee. Al ligt het onaangeroerd ergens in een hoek, dan ligt het daar toch maar. Te verstoffen. Op een glazenwasser of schilder te wachten. Of op reparatie.
Dat kan in je hoofd aardig in de weg zitten.
Inderdaad willeke, een trend.
Maar zoals met alle trends, niet per se voor iedereen. Dat hoeft ook niet natuurlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Tihama

Tihama

18-11-2012 om 19:39

Efficiëntie en planning g

Met meer spullen heb je niet minder werk, je hebt vooral minder *acuut* werk. Je kunt taken plannen op de momenten dat je meer tijd heb. Het hoeft er niet allemaal bij in het spitsuur.

Tihama

Tihama

Tihama

18-11-2012 om 19:48

Camping

Ik zat nog even na te denken over de vakantiehuisjesysteem. Wij kamperen meestal met de tent. Omdat ik per se geen kar achter de auto wil, nemen we heel weinig mee.

Ik vind kamperen prima, maar er zijn 3 dingen die ik altijd lastig vind:
1. Het continu heen en weer moeten verhuizen van spullen, van de tafel naar de grond, van de grond naar de tafel etc etc. Er is niets wat een vaste plek kan behouden. Je ben daardoor ook permanent van alles kwijt. Dat is heel gek, want we hebben de fractie van de ruimte van thuis.

2. De plicht om meerdere keren per dag af te wassen. Ik pak niet meer dan 5 messen en 5 vorken etc. Wat bij het ontbijt vies wordt, heb je voor de lunch alweer nodig.

3. Het steeds uit moeten zoeken wanneer we moeten gaan wassen. Hoeveel onderbroeken zijn er nog schoon? Redden we dat of moeten we nu in de rij voor de wasmachine?

En dat is allemaal niet erg, want we hebben vrij. Tijd genoeg.

Maar normaal gesproken werken we allebei meer dan fulltime. Dan wil ik niet na hoeven denken over huishoudelijke zaken. Dan wil ik niet misgrijpen in het spitsuur. Nu hoeft dat ook niet, want thuis hebben we die beperkingen niet.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.