Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

evenmaarzo

evenmaarzo

16-11-2012 om 18:12

Gelijkvloers heeeerlijk


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneke

Anneke

18-11-2012 om 19:51

Miriam

Als ik stofzuig heb ik alle ruimte om te stof te zuigen. Ik ben niet meer tijd kwijt om de benedenverdieping stof te zuigen dan ons vorige huis.

Hoezo zou ik 24 messen afwassen? In het vakantiehuisje moet je drie keer per dag 6 messen afwassen. Ik was in een keer 24 messen af (de vaatwasser). Drie keer raden wat minder tijd kost? Of denk je nu werkelijk dat we per maaltijd per persoon drie messen gebruiken???

En ik heb ook niet 'meer' spullen. Alleen van bepaalde dingen (vaatdoekjes, sokken, handdoeken, bestek, servies...) heb ik genoeg. Genoeg om 's morgens niet mis te grijpen (chips, geen schone onderbroek meer te vinden), genoeg voorraad om niet 4 keer per week boodschappen hoeven te doen, genoeg om

"Het gaat om het bezit zelf" Woehaah...zoooo trots op het bezit van mijn stapel vaatdoeken en grote stapel IKEA borden. En nee, die stapel vaatdoeken zit ook in mijn hoofd niet in de weg. Ik weet niet wat voor psychische aandoening dat is? Bij mij liggen ze gewoon in een kastje en als ze kapot zijn, gaan ze weg. Idem met extra borden, onderbroeken, etc.

Hombre

Hombre

18-11-2012 om 19:54

Voor en nadelen

Inderdaad, het heeft z'n voors en z'n tegens. Tussen 2onder1kap en vrijstaand een half jaartje in een flat gewoond. Klein valt mee te leven (als je een storage box erbnaast hebt). Best knus, geen gezeur met onderhoud. Maar die buren die kunnen echt vreselijk zijn. Dat is voor mij echt niet te harden. Dat was dus ook echt weer prijs in ons geval.

Dus dan toch maar een drie keer zo groot vrijstaand huis (met gelukkig een vrij kleine tuin). Maar alleen het schilderen kost al 5K!

En dat de kids (en ik) lekker tekeer kunnen gaan op piano en drumstel vind ik ook wel heel fijn.

Over het opruimen

Lees anders mee met het draadje hierboven: een kastje per dag. Voor je het weet ga je meedoen!

amk

amk

18-11-2012 om 20:22

Camping/thuis

afwassen doe ik in beide gevallen maar 1x per dag. Die messen en borden van 's morgens kunnen ook wel bij de lunch (zijn we er meestal niet) en ook bij het avondeten.

Ik woon niet groot, en er gaat morgen weer een kast weg, in het kader van een kast opruimen is de kast dan ook maar weg doen als er niets meer in ligt.

Ik wil gewoon gevoelsmatig meer ruimte hebben. De muren zullen niet verschuiven maar minder zooi in het zicht zal al helpen.

De volgende kast die genomineerd is is mijn boekenkast. De 5 boeken die ik echt niet wil missen staan toch al in de woonkamer.

Het gevoel van Liora herken ik ook wel, als ik in mijn slaapkamer lekker tv lig te kijken rommelt dochter in de woonkamer en houd ik het wel in de gaten. Dat zou toch minder zijn als wanneer ze een verdieping lager zou zijn.
En ook herkenning bij Mirjam dat je hele huis gestofzuigd wordt in 1 actie omdat je niet van stopcontact hoeft te wisselen. Heerlijk.
Nadeel ik woon niet op de begane grond dus de boodschappen moeten wel naar 3 hoog getild worden wegens gebrek aan lift. Maar ja, met een 1 3/4e persoons huishouden is dat per week ook niet zo veel.

Grappig

een huis zonder opgang en daar moet ik dan een list voor verzinnen zodat er wel iets verhuurd kan worden. nou nee, als je wil verhuren, zal je die hele zolder moeten opknappen en aangezien die badkamer uit de jaren 70 dateert verwacht ik dat er meer nodig is dan alleen een extra opgang. Ik zie er effe geen brood in. Wel denk ik dat er een markt ligt voor architecten om al die boven/benedenwoningen die samengetrokken waren weer op te splitsen. Lekker werk lijkt mij ! Alle electra en leidingen weer apart, alles openbreken en vernieuwen dus, gangen weer voorzien van muren.

Misschien is een nieuwbouwwoning wel wat voor evenmaarzo, alles nieuw, tijd om te spitten door de troep en verheugen op nieuwe keuken, badkamer, vloeren etc.

Wat let je

"Heerlijk, gewoon een paar meubels, 6 borden, 6 messen ed en dat is het".

Nou gooi lekker de volgende keer dat je de bestekla open doet alles wat je niet nog een keer in de handen wil hebben in een doos. Ook zo met alle andere kastjes die je open gaat doen. Dus even een paar dagen niet er langs lopen maar gewoon direct in de doos mikken.

Hier in haarlem haalt de gemeente het ook op afspraak bij je op, meubels en andere zooi etc. Meestal word er daarvoor al wat weg gehaald door mensen die het leuk vinden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-11-2012 om 22:46

Zolder verhuren

Das nog eens een goed idee. Wij huren nu een dubbele garage. Daar staan ook wat auto's in, en die zet je niet zou gauw op zolder. Maar voor de rest zou het een prima oplossing zijn. Voor mensen zoals ik dus, met geld te veel en ruimte te weinig en geen zin om te verhuizen. Ik geloof dat daar best een markt voor is.

Ik ga hem in ieder geval goed in mijn oren knopen voor als hier alle spullen de deur uit zijn en wij een zee van ruimt over hebben.

Wat je ook zou kunnen doen: is op de eerste de beste mooie voorjaarsdag in het nieuwe jaar alles naar buiten sjouwen, de tuin is. En dan alleen nog maar inruimen wat je echt wil hebben. En de rest gaat weg.
Dat is ook een manier om op nieuw te beginnen!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-11-2012 om 23:19

Naar aanleiding van het stukje van manda

Moest ik opeens denken aan ons vorige huis, een studentenwoning. Dat was een gewoon rijtjeshuis dat in tweeën gesplitst was. Wij woonden beneden, dus gelijkvloers met de keuken in de uitbouw en achter een leuk tuintje. De bovenburen hadden op onze uitbouw een behoorlijk dakterras en de eerste verdieping en zolder tot hun beschikking. Naast onze voordeur was een extra voordeur met aparte opgang voor de bovenburen gemaakt.

De hele even kant van de straat was zo aangepakt (in opdracht van de woningbowvereniging) en de onevenkant bestond uit volledige eengezinskoopwoningen. Volgens mij ligt daar best een kans voor al die te groot geworden huizen. Wij hebben daar in ieder geval prima gewoond.

evenmaarzo

evenmaarzo

19-11-2012 om 08:08

Anneke

"Het gaat om het bezit zelf" Woehaah...zoooo trots op het bezit van mijn stapel vaatdoeken en grote stapel IKEA borden. En nee, die stapel vaatdoeken zit ook in mijn hoofd niet in de weg. Ik weet niet wat voor psychische aandoening dat is? Bij mij liggen ze gewoon in een kastje en als ze kapot zijn, gaan ze weg. Idem met extra borden, onderbroeken, etc.

Ik denk dat het eerder andersom is. Als het niet in je hoofd zit is dat vaak een gevolg van een aandoening. Denk aan mensen die krap tussen de spullen leven, vervuild, blijven verzamelen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ho braaf

Wel lief tegen elkaar blijven meisjes
Een beetje met psychische aandoeningen smijten is niet zo heel constructief.
Anneke, je hoeft je niet bedreigd te voelen door mensen met een andere emotie bij een stapel vaatdoekjes - of een groot woonoppervlak - dan jij.
Je hoeft je ook niet te verdedigen. Dit draadje is geen poging om jou te bekeren, slechts een poging van evenmaarzo om haar eigen gevoel te doorgronden.
Groet,
Miriam Lavell

Eet mij - bezit mij

Knurf:"Het lastige daarvan is (bij mij althans) dat die toekomstige taken in mijn hoofd blijven rondzingen. "
Nou, inderdaad.
Nu heb ik in mijn kleine huis een enorme bestekla met 24 delig bestek. Wat ik niet meer heb is dat bestek waar we ooit mee begonnen (6 delig) dat wat we erbij kochten (12 delig), of dat wat er in de loop van de tijd bij aan is komen waaien wegens overleden oma's e.d.
Het 24 delig zilver gebruiken we nu gewoon bij elke maaltijd. Flauwekul om dat te laten liggen voor gelegenheden, want dan moet je dat iedere keer heftig poetsen voordat je het kunt gebruiken.
Ik ben getrouwd met iemand die van bezit dolgelukkig wordt. Ik kan mij nog als de dag van gisteren herinneren hoe hij 'een oplossing' verzon voor mijn gemopper op de onhandigheid van onze keuken toen: Hij kwam thuis met een nieuwe pannenset!
Wat heb ik gevloekt. Waar moest ik dat dan weer laten? Ik zag het al helemaal voor me: een kastje per dag 365 dagen per jaar, want er kwamen steeds meer kastjes bij.
Hij van het soort dat liever nieuwe sokken koopt dan zijn vuile in de was doen. Ik heb het een keer geteld: 50 paar sokken. Nee, misgrijpen deed hij niet. Maar als het dan toch een keer in de was belandt, dan heb je er een hele machine van. Te veel bovendien om er de stukkende exemplaren uit te sorteren of ze goed op paar te leggen.
De magie van deze hang naar omringd zijn met bezit: maak de ruimte kleiner en meneer is eerder tevreden.
Dat is overigens geen onbekend fenomeen en het doet zich niet alleen voor bij spullen. Het is precies hetzelfde effect als eten van een klein bord of van een groot bord. Zie http://www.mavenpublishing.nl/boeken/eet-mij/ Heel interessant.
Groet,
Miriam Lavell

Natuurwet

Wat Miriam beschrijft heb ik jaren geleden al eens geformuleerd als een natuurwet, te vangen in een formule: T = cR, waarbij T = troep, R is (berg)ruimte, en c is de Constante van Temet, die voor iedereen verschillend is. Voor gelukkigen is c< 1 waardoor zij altijd minder troep dan ruimte hebben, voor ongelukkigen is c>1 en die mensen hebben altijd meer troep dan er plaats is.

Verhuizen naar een groter huis is dan ook geen oplossing voor diegenen bij wie c groter is dan 1, want na een korte tussenfase waarbij het even lijkt alsof meer ruimte de oplossing biedt, is de troep weer toegenomen en vult de ruimte weer. En meer.

Ik wil dus ook niet groter wonen dan nu. We hebben nu een eengezinswoning, dat moet genoeg zijn.

Ik ben het trouwens eens met Tihama. Als wij van alle bestek 6 zouden hebben dan moest ik om de haverklap afwassen of de vaatwasser halfvol laten draaien. Veel bestek dus, en vrij veel bekers (en redelijk wat borden). Maar niet zo heel veel pannen, dat is dan weer niet nodig.
Ook vind ik het erg handig dat de ruime koelkast en vriezer in combinatie met een voorraadkastje het mogelijk maken om voorraden aan te houden zodat er niet meermalen door de week boodschappen hoeven te worden gedaan.

En evenmaarzo: niet verhuizen nu. Verhuizen is ongeveer het meest stressvolle dat er is, zoals iemand anders ook al opmerkte. Opruimen, dat wel. Kan je je kinderen niet een weekje te logeren sturen?

Groeten,

Temet

Liever lui dan moe

Grappig Temet, zo'n natuurwet. Volgens mij is er nog een, maar die heb ik niet zelf bedacht. Liever lui dan moe zorgt voor ander gedrag bij andere omstandigheden.
Zo kan ik mij niets voorstellen bij steeds weer afwassen op de camping. Onze campeertas bevat daarvoor ook te weinig spullen. De oplossing is die die in het leger ook gekozen wordt: de psu. Eigen bestek, eigen mok, eigen bord. Zie maar wat je ermee doet.
Dat is een wat lastig concept als je kinderen nog peuters en kleuters zijn, maar als ze wat ouder zijn dan gaat dat best. Ze hoeven niet de hele afwas te doen, alleen maar voor hun eigen spullen zorgen. Dat doen ze, zonder morren. En dat scheelt.
De kwestie is dat dat soort van oplossingen alleen maar prettig voelen als het ook in de ruimte past. Het slaat als een tang op een varken in een groot huis vol met spullen.
In ons kleine huis is een light variant ervan er vanzelf ingeslopen. We doen de hele dag met ieder onze eigen koffiemok en we gebruiken meestal ons eigen mes (helemaal niet die uit de bestekla) en de broodplank (wat nou bordje?). Ook van glazen gebruiken we er meestal maar een. Dezelfde voor water, bier, wijn of thee. Wat er maar ter tafel komt. Tussendoor dat glaasje omspoelen (als je dat al nodig vindt) blijkt dan ineens een stuk minder omslachtig dan die ene in de vaatwasser stoppen en een nieuwe pakken.
Ik vind mijn koelkast te groot. Mijn ervaring is dat wat er in staat, ook op gaat. Als er minder in staat, dan blijkt dat toch genoeg. Dat is ook een natuurwet trouwens. Ook niet zelf bedacht (lees eet mij). Minder kopen is sneller klaar en minder sjouwen.
Ik doe drie keer in de week voor een euro of 13 boodschappen. Dat kan in theorie ook in een keer. De tas is dan nog steeds te tillen. Het nadeel van groter inkopen is dat je verder vooruit moet besluiten wat je gaat eten. Dat vind ik vervelend.
Ik heb een klein voorraadkastje, maar dat is groot genoeg om er voor maanden eten in op te slaan (60 cm breed, half hoog). Toen ik nog een voorraadkelder had, stond ie ook vol. Volgens mij is dat weer diezelfde natuurwet. Die van dat bordje. Voor je gevoel moet het vol, maar in de praktijk kun je met minder toe.
Maar dat hoeft natuurlijk alleen als al die overvloed in ruimte en bezit je aanvliegt.
Groet,
Miriam Lavell

Jemig anneke

50 handdoeken, 40 vaatdoekjes, die heb je allemaal gekocht ? Ik moet er niet aan denken, ook omdat het zoveel ruimte in neemt.

Nu heb ik sowieso niet veel spullen, ik hou niet van veel. Ik vind het ook snel zonde van de ruimte, ruimte met minder spullen erin is mooier, is minder schoon maken, is minder vervangen.

Het zal wel een gevolg zijn van mijn armoedige vroege jeugd, ik reis graag licht bepakt. Als je dood gaat neem je ook niets mee.

Tinus_p

Tinus_p

19-11-2012 om 15:21

Knurf

Knurf:
"Het lastige daarvan is (bij mij althans) dat die toekomstige taken in mijn hoofd blijven rondzingen. Juist daardoor heb ik het gevoel dat ik nooit klaar ben. Want er is altijd wel een gangkast, zolder, badkamerkastje, schuur of kinderkamer dat/die nog niet (opnieuw) is opgeruimd ..."
Ja, dat is herkenbaar, en de grootste valkuil. Ik denk dat Tihama daar ook op wijst: Huishouden is nooit af, er is altijd wel wat te doen, en dat blijft bij sommige mensen altijd rondzingen.
De oplossing van dat probleem zit NOOIT in het huishouden zelf (andere organisatie, verhuizen, een hulp), maar in je eigen hoofd: De oplossing is altijd 'loslaten'. Want huishouden is nooit af, hoe je dat ook organiseert.

Laat losssss

Volgens mij klopt het helemaal. De kwestie is dat je kunt kiezen wat je loslaat. Of die troep in kast nummer 7 of 8 in kamers nr 3 tot 5, of de kamers 3 tot 5 met alles wat erin staat.
Kortom: bezit kun je ook loslaten.
Dat slaat in dit opzicht twee vliegen in een klap: het gaat namelijk niet alleen om huishouden, maar ook om onderhoud.
Ja, loslaten helpt.
Groet,
Miriam Lavell

Anneke

Anneke

19-11-2012 om 22:29

Manda

Ja, die handdoeken heb ik allemaal gekocht; ik heb ze niet zo meegenomen bij de HEMA. Klinkt veel maar ze passen allemaal in de badkamerkast. En er ligt nog een stapel in de sportkast. We grijpen nooit mis.

Ik heb ook niet zoveel spullen. Ik heb 1 pannenset koekenpannen en drie ovenschalen. Dat is wat ik nodig heb. Maar qua handdoeken grijp ik niet graag mis.

Zonde van de ruimte? Die ruimte heb ik. En ik kan spullen overzichtelijk opbergen. Heerlijk.

Ik vind dat het 'kleine huis' wel heel erg wordt geromantiseerd. In de stacaravan (nooit weer!) vond ik zo'n badkamertje van 0.8 m2 een ramp. Doe mij maar mijn badkamet z'n tweeen tegelijkertijd kunt tandenpoetsen en ook nog een twee kinderen tegelijkertijd kunt afdrogen en al je spullen incl handdoeken kunt opbergen en de wasmand niet in de weg staat. Ik vind niets romantisch aan dat gewurm in zo'n minibadkamertje.

Ik reis ook graag zeer licht bepakt. Wij reizen met zijn vijven met 1 grote koffer en daar past dan ook nog een pak luiers en een Deryan bedje in. Ik neem weinig mee, maar nogmaals, ik heb ook niet overal hopeloze hoeveelheden van.

Anneke

nogmaals jeetje !! 50 handdoeken, hoeveel geld is dat wel niet, 550 euro dus. Ik heb de hotelkwaliteit handdoeken van de hema, die zijn 11 euro per stuk. Ik heb er 8 van, dan zijn er nog een paar handdoeken die voor gym en sport gebruikt worden. That's it. Ik zou er best nog 2 bij kunnen kopen maar meer dan dat hoef ik niet. Beddengoed heb ik ook weinig.

ik vind het juist fijn, weinig spullen, ik krijg van 50 handdoeken hyperventilatie, alsof alles op je af komt qua hoeveelheid. Het zelfde gevoel heb ik als ik aangekomen ben, dan neem je meer ruimte in, heb je meer textiel per lijf nodig. Als de kast van de kinderen niet meer netjes dicht kan doe ik weer kleding weg. Alles moet passen in de meubels die er zijn.

Ja het gaat best ver merk ik nu, met licht bepakt bedoel ik geen vakantie, maar leven in het algemeen. Op vakantie gooi ik ook graag weg, ik neem oude spullen mee die niet meer ingepakt mee naar huis gaan. Los laten, licht worden, vrij zijn etc.

Goed iedereen is anders.

Grappig draadje

Misschien heb ik ook wel 50 handdoeken, ik heb ze nooit geteld en ga dat ook niet doen. We hebben meestal een flinke stapel nog op te vouwen handdoeken.
Ik heb totaal geen last van was dat nog opgevouwen moet worden, rommel in de schuur of niet opgeruimde kasten. Sterker nog ik kom amper op de kamer van mijn kinderen, is hun kamer mogen ze zelf voor zorgen.
Als de kinderen het huis uit zijn wil ik wel terug naar een flat. Jammergenoeg zijn mooie appartementen niet goedkoper dan ons huis. Vaak nog duurder zelfs.

Romantiek

Anneke:"Ik vind dat het \'kleine huis\' wel heel erg wordt geromantiseerd."
Ik beken. Romantiek. Natuurlijk. Als je kunt kiezen wat voor een dak je boven je hoofd gaat nemen, gaat het niet om essentials maar om emotie. Om romantiek zo je wilt.
Maar de keuze voor een groot huis is ook romantiek.
Anneke:"Doe mij maar mijn badkamet z\'n tweeen tegelijkertijd kunt tandenpoetsen en ook nog een twee kinderen tegelijkertijd kunt afdrogen en al je spullen incl handdoeken kunt opbergen en de wasmand niet in de weg staat."
Ik ken het gevoel. Ook gedaan, ook gehad.
Maar nu geniet ik met volle teugen van een klein badkamertje: overzichtelijk en snel schoon en bovendien letterlijk 2 stappen van mijn bed.
Ik heb ooit mijn Renault Espace ingeruild voor een Smart. Zelfde ervaring. Ja, groot heeft voordelen, maar bij sommige mensen komt er een moment dat de voordelen van klein beter voelen.
Dat is geen veroordeling van groot. Het is een andere romantiek. No big deal. Big is niet per se en voor iedereen beautiful.
Groet,
Miriam Lavell

Merel

Merel

20-11-2012 om 09:59

Beide kanten

Als ik nooit een handdoek had weggedaan was ik misschien ook wel op 50 uitgekomen? Toen ik net ging samenwonen had mijn man een ratjetoe aan gestreepte handdoeken (van zijn ouderlijk huis vermoedelijk nog) toen kregen we een voorkeur voor felle kleurtjes, dus ik had handdoeken in alle kleuren van de regenboog, hoe feller hoe beter. Toen kwam de 'natuurlijke' periode en had ik een paar beige, bruin en bordeaux handdoeken erbij gekocht. Een paar felle weg, want dat stond niet bij elkaar. Toen kwamen er kinderen en kregen we ineens op verjaardagen handdoeken met sportwagens en barbies erop (oh nu tel ik de badlakens dus ook mee, mag dat?) Toen een paar van overleden ouders erbij (waren nog goed, gooi je toch niet weg?) enfin, toen werd ik gillend gek van alle kleur en ben ik overgegaan op alles wit. Ik heb nu nog 8 badlakens, wit en iets van 4 losse kleinere handdoeken, ook wit.
Toen we net samenwoonden was dat in een kleine flat, heerlijk met kleinere kinderen. Maar nu de kinderen groot zijn, hoef ik ze niet zo nodig op mijn lip, of eigenlijk wederzijds, als ze met hun vrienden zijn, trekken ze zich graag terug in de bijkeuken, zo ver mogelijk bij de woonkamer vandaan (waar wij nog zonder herrie tv kunnen kijken)
Maar ik ben ook al tijden aan het opruimen/minderen. Alleen daar waar het praktisch is hoor, en wat past in de ruimte die ik ervoor beschikbaar heb. Ik heb maar een bestekla dus daar moet ik het mee doen, in die vakjes passen geen 24 messen, maar wel een stuk of 10, dat is voldoende.
Op zich zou ik wel iets groter willen wonen, wel dit huis, maar was het maar een meter breder (alle kamers) dan kon ik net wat makkelijker een paar kasten kwijt (ik stop graag dingen achter deuren weg maar dan moet je denk ik geen rommelkont of verzamelaar zijn, want dan krijg je alleen maar meer zooi. Nee, dezelfde spullen als nu, maar net iets makkelijker op te bergen.
Alhoewel ik denk dat het werkt zoals ik hier al veel lees, hoe meer ruimte hoe 'makkelijker' je dingen bewaart.
Nou ja, vanmiddag maar eens die gangkast opruimen waaruit ik eigenlijk niets weg wil doen (maar het staat er al jaren, en kijk er nooit naar om, en toch wil ik het bewaren)

Anneke

Anneke

20-11-2012 om 20:01

Ik ben niet romantisch

Ik ben niet romantisch. Ik vind veel ruimte gewoon praktisch. Ja, ook in de auto. En nee, na een zwaar ongeluk, wordt ik niet blij van een Smart. Daar is weinig romantisch aan. Want ja, een Fiat 500, heel romantisch. Maar niet handig, veilig, etc met een gezin met drie kinderen. Ik geloof best dat ik straks, zonder kinderen, een iets kkleinere auto krijg (maar het wordt geen Smartje) maar qua huis vraag ik het me af. Het is toch ook heerlijk om je (klein)kinderen makkeijk te laten logeren, een hobbykamer te hebben, etc.

Manda, denk je nou echt dat jij minder geld aan handdoeken kwijt bent in je leven dan ik. Grappig! Die hotelkwaliteit handdoeken vind ik een crime. Veel te dik, drogen niet, nemen te veel ruimte in

P

P

20-11-2012 om 20:30

Acht handdoeken?

Mijn hemel, ik zou gek worden!

Van de zomer heb ik er iets van 18 bijgekocht, bij de Hema inderdaad voor maar 3 euro ofzo (extra actie). Heerlijk dik en zacht.

Ik douche 12x per week wat moet ik met zo weinig handdoeken

P

P

20-11-2012 om 20:31

Dus

Wij hebben er nu dus iets van 25 ofzo in gebruik. Vijftig vind ik wat overdreven maar ach als je de ruimte hebt en je wilt niet elke 4 jaar een andere kleur in je badkamer ...

Vic

Vic

20-11-2012 om 20:45

Handdoeken (wordt wat o.t.)

Ik had er voorheen een stuk of 40. Allemaal zelf bij elkaar gespaard met benzinezegeltjes. Ze waren zo'n 20 jaar oud dus namen inmiddels ook niet meer zoveel ruimte in in de kast. Vorig jaar en het jaar daarvoor heb ik als kerstpakket voor handdoeken (6 + 2 badlakens) gekozen. Mooie, nieuwe dikke handdoeken. Daar heb ik er wel de nodige voor weg gegooid, dus ik denk dat ik er nu ongeveer 30 heb. En ze zitten regelmatig bijna allemaal in de was!

Anneke

Anneke

20-11-2012 om 20:51

Nageteld

Er passen royaal 20 handdoeken in de badkamerkast (plus de voorraad shampoo etc). Nu ligt de kast vol en er liggen circa 8 badkamerhanddoeken in de wasmand. Ik heb dus circa 30 handdoeken in gebruik (waarvan een deel in de kast, een deel schoon in een wasmand, een deel in de vieze wasmand) . Daarnaast circa 10 sporthanddoeken in de sportkast die de jongens met name gebruiken voor de voetbal. Opvallend kleurtje, het is geen ramp als er eentje kwijt raakt of verschimmeld, niet duur en ergens vind ik het lekker dat mijn badkamerhanddoeken - ondanks wasbeurt - niet tussen de viezevoetbalkleedkamervloerhanddoeken liggen (mijn tik inderdaad). Dus die 50 zijn inderdaad overdreven, maar daar kom ik wel aan als ik de badlakens (1 per persoon en nog wat extra grote badhanddoeken) voor zwemmen etc meereken.

Handdoek

Hier een stapeltje 50x100cm handdoeken van hema, dat was een trouwcadeau. Na 8 jaar redelijk gebruikt maar ja, ze zijn ok. Nog een paar uit een kerstpakket en ook wat grote badlakens voor zwemmen en zonnen enzo. Maar totaal nort meer dan 18? Denk ik.
Ik zou best eens mooie nieuwe willen kopen maar dat doe ik toch niet alleen maar voorde mooi..
Ook wel eens van ikea goedkope gekoxht maar die waren echt waardeloos en heel snel op.

Waar ging dit draadje ook weer over?
Ik ga klein wonen en ga proberen zo min mogelijk mee te slepen het huis in..

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-11-2012 om 21:54

Mja 50 handdoeken

Of ik daar precies aan kom weet ik niet, maar ergens in de buurt zal het wel zitten. Als ik tenminste alle handdoeken (badlakens, grote handdoeken, kleine handdoeken en omslagdoeken voor jongste) mee tel.

En ik denk dat ik in heel mijn leven tot nu toe echt niet meer dan 100 euro heb uitgegeven aan die handdoeken. Het is dus ook een allegaartje.

Maar inderdaad, niets is zo ergerlijk als onder de douche vandaan komen en tot de ontdekking komen dat je genoegen moet nemen met een oude handdoek uit de wasmand. Vandaar dat ik er dus ruim in zit. Op het totaal maakt het niet uit. 2x 5 handdoeken wassen kost minstens even veel tijd dan 1x 10 handdoeken wassen. Het enige verschil is de kastruimte.

Ik denk trouwens dat er ook verschil zit in de levensfase. Als de kinderen de deur uitgaan heb je ook minder nodig. Minder ruimte en minder spullen, en meer tijd om die spullen weer op hun plek te krijgen.

Ik moet hier, in dit spitsuur gezin, er dus echt niet aan denken om te minimaliseren op handdoeken, ondergoed, vaatdoekjes, beddengoed en washandjes. Daar moet je gewoon nooit naastgrijpen. En die moeten ook nooit de aanleiding zijn voor een wasprogramma na een zware werkdag.

Vic

Vic

20-11-2012 om 22:06

Geld

"En ik denk dat ik in heel mijn leven tot nu toe echt niet meer dan 100 euro heb uitgegeven aan die handdoeken."
Volgens mij heb ik nog nooit een handdoek gekocht, of wel, 2 keukenhanddoekjes. Zelfs de strandlakens zijn me aan komen waaien, en vorig jaar heb ik er een gekregen van iemand die geen plek meer had in haar koffer.

De tijd in mijn leven

Het is ook gewoon de tijd in mijn leven. Oudste is al drukdoende om een uitzet te verwerven. Volgend jaar wil ze op kamers ( studie) . En dan zijn we nog maar met z'n drieen Hebben we 2 logeerkamers, die eigenlijk zelfs 3 zijn ! En jongste wil die grote kamers niet eens, die houd van klein, compact dus heeft de kleinste van al. Plus een grote garage plus een schuurtje plus een zolder.......En ik houd et niet van om allemaal ergens boven appart op een kamer te zitten. Bij elkaar is veel gezelliger. De troep heb ik zo zachtjes aan al het huis uitgewerkt. Ook n.a.l.v elke dag een kastje de halve inhoud van logeerkamer weg gedaan. Voornamelijk kinderspul. T is allemaal weg En nu heb ik een logeerkamer met maar 1 bed en 2 kleine kastjes. En verder veel lege ruimte. Die wel regelmatig schoon gemaakt moet worden en zelden gebruikt. Wat moet ik ermee? Ook lijkt het me erg aantrekkelijk om de overwaarde ( ja die is er nog steeds) gewoon te ' hebben' . In mijn zak, op de bank of wat dan ook......en uit te kunnen geven. Beter dan in die lege kamers/ stenen te latenzitten. Verhuren? Kan me niet voorstellen hoe ik dat hier zou moeten oplossen. Dat kost me eerst een kapitaal aan verbouwen.
Ook denk ik dat er niet veel animo voor zal zijn in deze omgeving
Groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.