Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gerechten die je in een pan kunt opwarmen

Ik ga meer werken, en wil een paar keer per week vooruit koken. We hebben voorlopig ff geen magnetron. Wat zijn nou gerechten die je makkelijk in een pan kunt opwarmen zonder dat je ze kapot roert?
Ik kom ff niet verder dan pastasaus en chili. Oja, en stamppot natuurlijk.

Iemand meer ideeën? Idealiter vega en zonder noten.

Au bain marie?

Opwarmen zonder "kapot roeren".

soep

Soep natuurlijk. En rijst, al dan niet met groenten erdoor (dan gaat het richting nasi).

Wat ook kan is een ovenschotel. Die moet je dan natuurlijk niet roeren, maar gewoon in de oven zetten.

Verder is categorie stokbrood - sla - biefstuk(of visstick, of vegaburger, of vegetarische wordtjes, of iets anders 'snel klaar gebakken in de koekenpan') ook een optie.

Of: iemand anders in je gezin laten koken. Fijn hoor, als je thuis komt en je man / vrouw / kind heeft het eten bijna klaar!

Alles

Je neemt een grote pan vol met warm water dat je even op laat koken en daar hang je je gerecht in. Op een laag vuurtje tot het goed doorgewarmd is.
Het is even uitproberen en duurt wat langer dan een magnetron maar werkt net zo goed.

Half a twin

Half a twin

29-10-2018 om 16:02

Halffabrikaten

Een pan pastasaus maken, die is makkelijk op te warmen in de tijd dat je de pasta kookt, zeker als je het water snel kunt koken net een waterkoker. Mengen en klaar.
Voor bijvoorbeeld nasi al alles gesneden klaar zetten in de koelkast en ook de rijst al gekookt hebben. Als je thuiskomt de wok op het vuur, vlees en groenten bakken, de rijst erdoor scheppen en alles al omscheppend warm laten worden.

Heb je wel een oven? Dan kan lasagne ook voorbereid worden tot het gedeeltedat het in de oven moet. Dat doe je dan als je thuiskomt, of laat dat door de kinderen doen. Om xx.00 uur de lasagne uitde koelkast in de oven, oven aan op zoveel graden en dan kan je ook op tijd eten.

Tas

Tas

29-10-2018 om 18:03

Gehaktbrood

Stokbrood bakken, af laten koelen

over de lengte insnijden en uithollen

Gehakt rullen met knoflook, ketjap, peper, sambal

ui/paprika fijnsnijden en toevoegen aan het gehakt voor een minuut of 5.

Vuur uitzetten en brood uit het stokbrood in kleine stukjes toevoegen.

Stokbrood vullen.

In alufolie in de vriezer.
Op de dag zelf ontdooien en voor het eten 30 min op 200 graden in de oven.

Hoeveelheid voor 4 personen als je het als hoofdmaal eet:
300 gr gehakt
2 a 3 paprika's
1 reuzenui of 3 gewone uien
4 afbakstokbroden
kruiden naar smaak

Mengsel kun je maken met wat je lekker vindt, ook vegetarische variant.

Nasi en bami

Gewoon weer even opbakken in de wok. Bij het aanvankelijk bereiden dus niet te suf koken.

skik

Anneque

Anneque

29-10-2018 om 20:37 Topicstarter

au bain marie

Jee, dat ik daar nou niet opkwam! Dat is idd een goed idee. De rest van het gezin is de meeste dagen minstens zo laat thuis als ik, maar op één dag is dochter heel vroeg thuis. Die is 11 en wil wel (leren) koken. Twee vliegen in één klap dus
Soep en nasi zijn natuurlijk ook prima te doen.

Anneque

Anneque

29-10-2018 om 20:37 Topicstarter

o en Tas

Thnx voor het recept, klinkt lekker!

Half a twin

Half a twin

29-10-2018 om 20:49

je hebt dus geen oven?

Als dochter wil leren koken zijn halffabricaten ook handig. Dat er al rijst is, dat afgieten vond ik voor jonge kinderen altijd een beetje eng.

Anneque

Anneque

29-10-2018 om 21:00 Topicstarter

Oh ja, oven

Jawel, ik heb een prima oven!
Nee, ik wil haar absoluut niet met een pan kokend water laten rondsjouwen. Maar dat kan ook op het allerlaatst, wanneer ik al thuis ben. Kan ze van te voren wel bijvoorbeeld een salade maken, en de saus.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2018 om 21:01

Wraps

Als je bijvoorbeeld burrito's of enchilada eet, kan je dochter haar portie in een pan opwarmen en de wraps voorzichtig in een koekenpan. Beetje verse (rucola)sla en geraspte kaas erover, heerlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2018 om 21:05

Ik lees weer te snel. Ze moet alvast beginnen 😃. Dan hetzelfde verhaal, maar dan gewoon voor iedereen

Guppie

Guppie

30-10-2018 om 07:46

Afgieten

Rijst hoef je niet af te gieten, als je de juiste hoeveelheid water gebruikt. Doorgaans twee delen water op één deel rijst of andere granen of pseudogranen. Je kan het op een laag pitje, met zo'n dik plaatje, ofwel in de 'hooikist' laten garen.
Zelf kook ik granen, pseudogranen, aardappels of pasta voor een paar dagen. Groente en stukje vis of vlees op de dag zelf erbij; snel klaar.

2 gerechten

Chili con Carne kan je goed verwarmen in een pan, wij eten daar graag stokbrood bij.

Daarnaast is mijn ideale ik heb geen tijd gerecht spinazie met pasta.

Pasta koken (afgieten kan in een vergiet, is veiliger)
Diepvries spinazie in pan ontdooien
Spekjes uitbakken

Alles door elkaar roeren
Klaar!

Koffiekop

Koffiekop

30-10-2018 om 12:13

MarSy, even licht o.t.

Serieus? Pasta met diepvriesspinazie en spekjes? That's it? Niks erbij, geen olie, kruiden, kaas? Ik zie het niet voor me...

En even on topic voor Anneque: inderdaad nasi goreng, maak ik in grote hoeveelheden en vries ik in porties in. Als je op tijd ontdooit, kun je dat gewoon in de koekenpan, wok of braadpan opwarmen. Gebakken eitje erbij, komkommer en kroepoek en aanschuiven maar. Of inderdaad soep, maar ook lasagna oid kun je al van tevoren maken en een dag later in de oven zetten. Je kunt het zelfs invriezen, kun je bijvoorbeeld 2 schalen maken, een voor direct gebruik en een voor in de vriezer.
Verder eten wij ook wel eens tosti's of zo, met wat rauwkost of een salade erbij ook een prima maaltijd, en de kinderen kunnen dat ook zelf maken/voorbereiden. Gisteren broodje brie met tomaat, sla en komkommer. Heerlijk! Salades zijn ook vaak snel klaar te maken, zeker als er hulp voorhanden is. Anders veel kant-en-klaar gesneden dingen gebruiken. Gemak dient de mens!

snelle spinazie is hier ook favoriet.

Met saus uit de vriezer, die in een pan zachtjes wordt opgewarmd..Die spaghetti die er dan even bij gekookt moest worden goot dochter heel lang af in de vergiet in de gootsteen.

Of met rucola, tonijn(mag dat wel?) en fijngesneden rode ui en zoete chilisaus. komkommer en klein gesneden tomaat erbij, klaar.

Hartige taart maak ook ook vaak van te voren maar die zet ik wel even in de airfryer. dat kan ook vast even in de oven.

Spietje

Spietje

30-10-2018 om 13:52

O ja hoor

Hier pasta spinazie ook favoriet snel maaltje. Spekjes niet altijd ivm minder vlees eten. Gekookt eitje ook heel lekker erbij. Eventueel uitje fruiten met knoflook, kurkuma en komijn voordat je de spinazie erop gooit. Pijnboompitten doen t ook goed. Of schep Boursin erdoor. Of zalmsnippers.
Je kunt er van alles mee 😊

Dat dus!

Maar voor ff snel is het prima. Kan ook met champignons en salami of extra roomkaas of geraspte kaas

Anneque

Anneque

30-10-2018 om 16:20 Topicstarter

lasagna

Blijft dat ook lekker in de vriezer?
Pasta-spinazie vind ik lekker in werkelijk alle varianten. Helaas ben ik de enige in dit gezin :S

Mijntje

Mijntje

30-10-2018 om 17:26

Paella

Paella, is dat al genoemd?
Ook prima in een pan op te warmen.

Pasta spinazie

De lekkerste pasta spinazie maak je natuurlijk met reepjes zongedroogde tomaat (kan er gewoon koud bij), verkruimelde zachte geitenkaas en pijnboompitten, handje rucola er overheen. Als je de diepvriesspinazie 's ochtends in de pan laat ontdooien hoef je dat alleen zachtjes op te warmen en de pasta te koken. In 10 minuten klaar. Hoef je niet eens vooruit voor te koken.

skik

Koffiekop

Koffiekop

30-10-2018 om 23:40

Ja, maar dat is niet wat MarSy schreef

Zij had het over pasta, spinazie en spekjes, punt. Geen à la crème of kruiden, à la Mozes zoals wij dat hier thuis noemen. En dat lijkt mij dus een heel onappetijtelijk kwakje. Doe je er Boursin of iets dergelijks bij dan kan ik me er al wat meer bij voorstellen. En jullie blijkbaar ook.
Nou ja, ik hoef het echt niet te proberen, in elke combi dan ook. Gaat er hier echt niet in...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.