Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gezocht recept niknakjes

Mijn dochter heeft op school niknakjes gekregen van een belgische leraar. Het waren een soort belgische pepernoten maar dan heel anders. Bakgraag als dochter is vroeg ze om het recept, maar helaas, ze waren gekocht.
Op internet kan ik geen recepten vinden, wie o wie weet wel een recept?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nog nooit van gehoord

niknakjes. KLinkt heel apart die niknakjes.

'óh wat een rare niknakjes heb jij zeg'.

Klaartje

Klaartje

04-12-2008 om 13:44

Bedoel je misschien...

...van die hele kleine koekjes met gekleurd suikerfiguurtje erop? Wij kopen ze in België. Nou kan ik niet op de naam komen. In België worden ze rond deze tijd verkocht. Daar kennen ze namelijk geen pepernoten. Geen idee of er een recept voor bestaat. Misschien dat de Belgen onder ons dat hebben.
Klaartje (die de hele middag gaat piekeren hoe wij die dingen ook alweer noemen.)

Katrien

Katrien

04-12-2008 om 14:03

Nicknackjes

Zijn inderdaad ronde kleine koekjes met een suikertoefje erop in de meest chemisch aandoende kleuren.

Ik zou niet eens weten hoe ze officieel heten, worden hier altijd nicknackjes genoemd. Een recept heb ik nog niet gevonden. Ik zou ze trouwens niet zelf maken, lijkt mij héél veel werk.

Enne, ik heb dit jaar ook pepernoten gekocht. Die beginnen we hier ook stilaan te kennen. Met dank aan de Hema.

Katrien

Mimoza

Mimoza

04-12-2008 om 14:04 Topicstarter

Ja, die!

Precies Klaartje, die waren het. Nu nog een recept: ik hoop het recept morgen als extra kadootje aan dochter (10) te kunnen geven, ze is er vast erg blij mee. Als jij een andere naam weet Klaartje, dan kan ik daar misschien verder mee komen qua google.

Mimoza

Mimoza

04-12-2008 om 14:05 Topicstarter

Katrien

Met een extra "c" erin, daar kan ik mee vooruit
Dochter bakt hoe bewerkelijker hoe liever, dus dat is alleen maar leuk.

Minet

Minet

04-12-2008 om 14:07

Sligro

net was ik bij de SLigro, daar heb ik ze voor het eerst gezien en kunnen proeven. Heerlijk die harde suikertoefjes op die minibiskwietjes.
Groetjes, Minet

Klaartje

Klaartje

04-12-2008 om 19:48

Hehe

Eindelijk weet ik hoe wij ze noemen. Wij noemen ze mokjes. Waarschijnlijk een dialect woord.
Nou ik kan gerust mijn bed in vanavond, anders lig ik er steeds aan te denken )

Sjillie

Sjillie

05-12-2008 om 11:40

Deze misschien

Ingredienten:
250 gr. bloem
3 gr. bakpoeder
5 gr. kaneel
2 1/2 gr. gemalen kruidnagel
2 gr. kardamom
1 gr. gemberpoeder
125 gr. boter
125 gr. bruine basterdsuiker
50 gr. schenkstroop
3 gram zout

Beschrijving:Verwarm de oven voor op 180 graden.Zeef de bloem met het bakpoeder en de kruiden in een kom.
Verwarm de boter met de basterdsuiker, de stroop en het zout al roerend in een steelpan tot ongeveer 45 graden , zodat alles is gesmolten. Schenk dit bij de bloemmassa. Roer alles goed door elkaar tot een glad deeg ontstaat. Laat dit op een koele plaats een paar uur opstijven. Rol het deeg uit tot een lap van 1/2 cm dikte. Steek hieruit gelijkmatige mopjes, bijv. met een appelboor of met de achterkant van een spuitmondje. Leg deze op een beboterde bakplaat en schuif die midden in een matig verwarmde oven (ongeveer 180 graden). De
baktijd is ongeveer 16 minuten. Neem de pepernoten van het bakblik en laat ze afkoelen.

Gr Sjilile

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.