Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gezocht: recept smeersels voor op turks brood

Ik wilde op de markt smeersels kopen voor op turks brood, bij een kraampje wat olijven, smeersels ed. verkoopt. Maar helaas was ik te laat, de markt was al afgelopen. Nu heb ik het plan opgevat om dan maar zelf die smeerseltjes te maken, en ben ik op zoek naar jullie favoriete recepten. Zelf houd ik vooral van zoete en/of pittige kaasachtige smeersels.
Alvast bedankt voor alle moeite!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Houmous

Ik koop tegenwoordig houmous bij de Plusmarkt.Errug lekker en als ik het moet geloven is het ook nog een verantwoorde keuze haha.
G

Tapenade

Dirk maakt zelf tapenade, steeds andere dingen.
Erg lekker is handvol olijven met knoflookteen, azijn, ansjovis en wat olijfolie even blenderen.
Hij haat kaas, maar handjevol kaas erdoor kan kazig mengsel opleveren.

Of toch kopen

bij de Turkse bakker

Tonijnsmeersel (van ool)

Ik heb dit recept een keer gekopieerd van een mede OOL'er, maar weet helaas niet meer van wie. Alle lof komt dus hem/haar toe:

Tonijnsmeersel

150 g gesmolten boter
2 uitgeperste teentjes knoflook
1 groot blik tonijn
fijngehakte peterselie
1 blik ansjovis
2 eetlepels olijfolie
sap van 1/2 citroen
zout en gemalen peper

Vermeng de knoflook met de gesmolten boter. De tonijn + ansjovis en de lookboter pureer je in twee keer in de (staaf)mixer waarbij je telkens 1 eetlepel olijfolie toevoegt. Doe alles in een grote kom, breng op smaak met citroensap, zout en peper. In een terrine gieten en bestrooien met beetje fijngehakte peterselie. Deksel erop, in koelkast totdat je het gaat serveren.
Het wordt een smeuïge, zeer hartige crème die je kunt gebruiken bij bijvoorbeeld Turks brood.

Chris

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

05-01-2012 om 15:35

Die was van mij

Lekker he? Leuk dat het gebruikt wordt.
Rosa van der Zanden

margje van dijk

margje van dijk

05-01-2012 om 15:50

Humus

Hier een paar inmiddels beproefde humusrecepten die erg lekker zijn (recept is van een vriend).

Algemeen: 1/2 literblik kikkererwten. De kikkererwten afgieten en het vocht bewaren. Ca de helft van het vocht plus alle andere ingrediënten in de keukenmachine en gaan met die messen. Indien nodig nog wat extra vocht toevoegen. Uitsmeren op schaal en overgieten met goede olijfolie.

Simple:
kikkererwten, teentje knoflook, 2 eetlepels tahin(sesampasta), sap van 1 citroen, wat zout en peper naar smaak, scheutje olijfolie. (eventueel wat versgemalen koreanderzaad)

Tomaat/chillie:
kikkererwten, 2 teentjes knoflook, 1 eetlepel tahin, sap van een halve citroen, 1 sjalotje, minimaal 5 zongedroogde tomaten op olie, wat gedroogde chillies, zout.

Koreander/munt
kikkererwten, 3 teentjes knoflook, 1 eetlepel tahin, sap van een halve citroen.1 sjalotje, 1 bosje verse koreander(met steel), 1 bosje verse munt(alleen blad). De voorverpakte bosjes kruiden in de diverse supermarkten zijn over het algemeen 15 gram, dat moet voldoende zijn. Zout en peper naar smaak.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

05-01-2012 om 15:52

Tonijnsmeersel shortcut

Die tonijnsmeersel van Rosa lijkt me wel geweldig maar ook erg bewerkelijk. (En vet! 150 gram boter! En dan ook nog olijfolie!).

Als ik het zelf maak doe ik het altijd fout-simpel: blikje tonijn, enkele eetlepels mayonaise (evt. halva/yogonaise), naar smaak zout en peper, even roeren, klaar.

Margje

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

05-01-2012 om 23:26

Margje

Bewerkelijkheid valt mee en het resultaat is heel anders dan tonijn met mayo. Meer pate-achtig en je kan het vrij dun smeren. Erg hartig. Heb het in geen tijden gegeten, krijg van vis erg veel last van mijn maag .

Rosa van der Zanden

Artisjokken dip

Erg ongezond maar heel erg lekker :

1 blik artisjokkenharten.
3 bosuitjes
100 gr. parmazaanse kaas
1/3 van een potje jalopene pepers
5 eetlepels mayonaise
5 tenen knoflook

Alles lekker grof door elkaar heen snijden en in een hete over zetten totdat er een lekker bruin kortsje op komt. Erg lekker warm maar ook koud te eten.

mamamiekie

mamamiekie

13-01-2012 om 19:28 Topicstarter

Bedankt!

Bedankt voor alle recepten. Nu heb ik weer leuke ideeën. Vorige week heb ik het toch maar eenvoudig gehouden. Ik heb alleen tzatziki en paprika/roomkaas gemaakt. En ik heb mijn voorraad kast gevuld met kikkererwten ed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.