Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vera*

Vera*

26-11-2008 om 17:00

Gezocht: snert recept

Ik wil het toch eens doen, zelf erwtensoep maken. Ik kan wel bij webchef kijken maar hoe maken jullie het?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stuk hamschijf opzetten met twee liter water en een pond spliterwten. Afschuimen. Peper en zout toevoegen, en laurierblad. 2,5 uur laten koken. Dan vlees uit de soep vissen, kleinsnijden, terugdoen, halve selderijknol en 1 prei in ringen toevoegen, en nog een half uur laten koken.

En o ja, de rookworst moet er natuurlijk nog in. Ik snij 'm gewoon in plakjes en laat m de laatste 10 minuten meepruttelen ofzo. En dan kan er meteen ook nog wat kleingesneden selderijblad bij (neem dus een selderijknol met blad).

Simpel he?

groeten,

Temet

O ja

Die knolselderij wel eerst even in blokjes snijden

Dit recept levert zo'n 3 liter soep op.

Groeten,

Temet

Minet

Minet

26-11-2008 om 18:39

Ik kook een 8-literpan vol dus hou je vast:
4 liter water
grote hamschijf en varkenspoot
grote verse worst
2 pakken spliterwten
6 bouillonblokken
Dit alles laat je 2 tot 3 uur koken onder regelmatig roeren
dan voeg ik toe:
3 pond erwtensoepgroente in zakken of dit gewicht aan prei/ui/wortel/selderijknol
1 rookworst in plakjes

Smullen maar!
Groetjes, MInet

Rafelkap

Rafelkap

26-11-2008 om 18:41

Roeren

En regelmatig goed blijven roeren, anders bakt het aan (mij wel eens gebeurd, op m'n verjaardag, bezoek moest nog komen..)

En zo

van het weekend nog gemaakt maar ik doe het ook zonder recept, weegschaal enzovoorts. Maar ongeveer zo:

2,5 liter water opzetten met een paar bouillonblokjes, varkenshiel en krabbetjes (of ribbetjes, net waar je vandaan komt) erin. Dat laat ik een uur of anderhalf koken.
Vlees eruit, pond spliterwten erin. Laten koken tot ze bijna helemaal fijn zijn (denk ongeveer 2,5 uur).
Dan de groenten erin en het vlees van de krabbetjes dat ik in stukjes gesneden heb. Vlees van de varkenshiel doe ik er niet door, dat geef ik aan de buren voor de hond.
Laten koken tot groenten gaar zijn en erwten helemaal fijn zijn gekookt. Dan gooi ik de rookworst en een stuk doorregen spek erdoor. Als het spek gaar is en de worst warm snij ik die in stukjes en gooi ze er weer door.
Op smaak afmaken met peper en zout en klaar.

Vera*

Vera*

27-11-2008 om 08:50

Boodschappen

Met zulke goede en (gemakkelijker dan ik dacht) recepten móet ik vandaag wel aan de slag gaan.
Mijn boodschappenlijstje is gemaakt.
Maarre Minet ik begin nog maar niet met acht liter, eerst proberen of ze het lekker vinden.

Minet

Minet

27-11-2008 om 13:06

Groot gelijk!

Ik weet gewoon dat ze het hier erg lekker vinden, we eten het 2 dagen achter elkaar en ALS er dan nog iets over is gaat dat de vriezer in. De laatste keer kreeg een vriendin 2 liter voor haar verjaardag, haar man lust het niet, voor zichzelf kookt ze het niet
Groetjes en veel succes ermee!
Minet

Pelle

Daar zul je vast gelijk in hebben!
Ik heb het afgekeken van mijn moeder en die doet eerst het vlees en daarna de erwten, geen idee waarom. Zal het eens vragen

Pelle nog een keer

Ik heb het gevraagd maar mijn moeder wist het ook niet. Kwestie van zo aangeleerd, gewoonte zeg maar. Maar ze was het ook wel met je eens dat het best tegelijkertijd kon. Volgende keer doe ik dat ook maar gewoon dus

Aankoeken

Dat is lastig idd. Ik maak de snert in de snelkookpan waar ik een diepe soort vergiet in heb zitten. Daar doe ik de spliterwten in, dan is er minder kans dat ze op de bodem belanden. Bovendien is de kooktijd een stuk mnder lang. Binnen een uur heb ik snert op tafel staan. Ik ben nogal scheutig met groenten merk ik: hele knolselderij (bewaar het blad om over de snert te strooien of nog even mee te koken), uien, winterwortel, preien, aardappels, hele doperwten.
En we eten snert met donker/Fries roggebrood met katenspek.Ik kan trouwens alleen maar weeshuisporties koken, dus er beland veel in de vriezer voor later...lekkerrrrr

Puck2

Puck2

28-11-2008 om 11:22

Aankoeken

Aankoeken is voor een groot deel te voorkomen door een goede pan te nemen met een hele dikke bodem en dan heel zachtjes sudderen. Gaat hier altijd prima.

Artemisia

Artemisia

28-11-2008 om 11:48

Aardappel?

Doet niemand (meer) aardappel in de snert tegenwoordig? Ik wel, en ik maak overigens ook een pan voor een overvol weeshuis . Ouders komen met een leeg pannetje aan, om met een volle weer te vertrekken, en de rest gaat in de vriezer.
Mijn recept: ca. 6 liter water opzetten met 2 pakken spliterwten, zout en een varkenspootje. Uren laten trekken, en dan 4 preien, 1 grote selderijknol, 3 penen, 6 grote aardappelen (ehja, alles in blokjes gesneden natuurlijk) en een bosje gehakt selderijblad erbij. Dan nog eens zeker 45 minuten laten pruttelen, veel peper erbij en een paar rookworsten in plakken gesneden.
Overigens, ik gruwel echt van de zwoerd, terwijl mijn man zich echt bekocht voelt als er geen poot met zwoerd te krijgen was en de snert gemaakt is met varkensribben. De kinderen hier zijn blij als we snert eten, want ik bak er standaard pannenkoeken bij. Zo kom je een koude dag wel door . Dat van die hele erwten ga ik onthouden, dat lijkt me erg lekker.
Artemisia

Aardappel

In mijn recept gebruik je 2 liter water op 500 g (= 1 pak) spliterwten. Jij gebruikt 3 liter water per pak. Dan wordt die soep natuurlijk dunner, en die aardappels zijn weer heel goed om stevigheid aan de soep te geven.

Maar als je minder water per pak spliterwten gebruikt heb je die aardappels niet nodig en is de soep stevig genoeg.
Het is maar wat je zelf het lekkerste vindt natuurlijk.

Groeten,

Temet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

28-11-2008 om 19:23

Aardappel en spruitjes...

en soms bloemkool, en natuurlijk wortel en knolselderij. Heerlijk in de vegetarische variant.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.