Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Heleen

Heleen

19-12-2008 om 13:22

Gouden handdruk

Mijn partner was 1 van de velen die onlangs gedwongen ontslag kreeg tengevolge van de economische recessie..

Gelukkig heeft ie inmiddels een andere baan..

Maar nu krijgt ie dus van zijn oude werkgever een gouden handdruk mee, toch wel een behoorlijk bedrag..

We kunnen nu beslissen dit bedrag te cashen, maar zijn dan een hoop geld kwijt aan belasting, het storten in een stamrechtbv of het storten in een lijfrentepolis...

Wij komen er even niet uit..Is er iemand hier die daar wellicht ervaring mee heeft?

Groet, Heleen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chantelle

Chantelle

19-12-2008 om 13:57

Hier...

Ik heb een kleine stamrechtverzekering (een BV is wat ingewikkelder). Het bedrag moet dan meteen worden doorgestort worden naar die verzekering waarna je er 1, 5 of 10 (etc) jaar niet aan mag komen. Vast rentepercentage (of beleggingsvorm). Je betaalt de belasting wel, echter pas op het moment als je het geld laat deblokkeren. Voor ons was het gunstig om te doen omdat we destijds zoveel spaargeld hadden dat we al vermogensrendementstoestand betaalden. Meer geld zou betekenen nog meer geld. Maar inkomensbelasting betalen over de gouden handdruk moet je toch. Misschien wat lager als je wacht tot je 65ste ofzo. Daar heb ik geen zin in.

m@

m@

19-12-2008 om 21:27

Uit laten betalen die handel!

Een stamrecht bv optuigen is behoorlijk kostbaar. Ook lijfrenten kosten een hoop geld. Inderdaad...als je het vrij laat vallen moet je pas belasting betalen. Maar wanneer levert dat jullie voordeel op? Na het pensioen? Zolang je werkt, zit je toch in een hoge tariefgroep. Zo ja...dan is het pas rendabel het geld na je pensioen op te nemen. En wie weet veranderen de regelingen (lijfrente aftrek e.d., vervallen AOW bij voldoende pensioen en lijfrenten bijvoorbeeld) ook honderd keer.

Dus mijn devies: liever 1 euro in de hand dan 2 euro in een lijfrente (nog afgezien van de kosten van die laatste varianten dus). Gewoon op de bank houdt je flexibel. Je kunt het aanwenden wanneer je maar wilt. En te veel vermogen? Graaf eens een kelder uit onder je huis, doe een aanbouw, koop de droomkeuken van leven of ga op wereldreis. Misschien ben je morgen wel dood en dan heb je spijt dat je hebt lopen oppotten in een of andere vage geldverslinde constructie. Carpe diem!

M@

Ik heb

paar jaar geleden ook een gouden handdruk gekregen en wel in een lijfrentepolis gestopt.
Zonde om er nu zoveel belasting over te betalen, terwijl we het geld op het moment niet echt meteen nodig hadden.
Het lijkt me heerlijk om van dat geld heerlijk een verre reis te maken, en dan een kaartje te sturen naar het bedrijf...hahahahaha

chantelle

chantelle

20-12-2008 om 23:59

"En te veel vermogen? Graaf eens een kelder uit onder je huis, doe een aanbouw, koop de droomkeuken van leven of ga op wereldreis. Misschien ben je morgen wel dood en dan heb je spijt dat je hebt lopen oppotten in een of andere vage geldverslinde constructie. Carpe diem!""

Och M@, wat een snelle conclusies weer, zonder dat ik je wat vroeg. Wij spaarden voor onze droomwens. We deden geen aanbouw maar bouwden een droomhuis met droomkeuken. En toen we een half jaar in ons droomhuis woonden maakten we een verre reis met onze kinderen (trouwens we hebben al meerdere verre reizen gemaakt). Niks geen spijt van dat "oppotten" en een stamrecht verzekering is geen vage geldverslindende constructie. Het kwam ons toen gewoon wat beter uit om het nog niet in handen te hebben. Het komt vrij als onze oudste richting voortgezet gaat, ik denk dat we het dan wel goed kunnen gebruiken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.