Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gratis verbouwing? wie heeft de gouden tip?

Wie wel eens bij relatieproblemen leest, weet dat ik zacht uitgedrukt geen goede relatie met de buren heb. Nu heb ik samen met mijn zus een geweldig pand op het oog, dat goed te splitsen is in twee ruime woningen en daarnaast ook nog een bedrijfsruimte heeft voor onze gezamelijke droom. Samen kunnen we het net betalen, maar dan is er geen geld voor een grote verbouwing. En die is wel nodig, het is echt oude troep en de elekticiteitskabels hangen gewoon langs de muren, levensgevaarlijk. In het deel waar zus zou gaan wonen is geen keuken, wel een gebarsten granieten douchehok.
Het beste zou zijn om gewoon maar af te zien van het huis, maar we zijn er allebei verliefd op geworden en zitten nu de wildste plannen te verzinnen om de verbouwing alsnog voor elkaar te krijgen. Opgeven bij een klusprogramma was een idee, maar die doen vaak maar een klein gedeelte (alleen een badkamer of woonkamer). 'Help mijn man is klusser' kunnen we ook vergeten want ook de man van zus is sinds kort vertrokken (de mijne is al heel lang weg). Onze ouders zijn financieel ook niet in staat bij te springen.
Heeft iemand een gouden idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

27-11-2008 om 17:36

Voor niets gaat de zon op

want bij de klusprogramma's moet je ook gewoon betalen. Niet de man uren, maar wel de materialen en je hebt geen inspraak in de te gebruiken materialen.

groetjes,
Angela

Sjocola

Sjocola

27-11-2008 om 17:40

Euh..

Vrienden- & kennissenkring inschakelen?
Alle handige mensen hier inschalen? zodat je alleen materiaal en kosten voor versnaperingen hebt...

Ellendig is dat verliefd worden op een huis. Heb het ooit ook eens gehad, toen uit (zeer) verstandelijke overwegingen niet gekocht, maar ik kan het tot op de dag van vandaag exact uittekenen

Succes met deze liefde!!

Rafelkap

Rafelkap

27-11-2008 om 18:49

Klusprogramma's

Vriendin van me had zich opgegeven voor zo'n klusprogramma. Maar die betalen niks (dacht ik ook) en wachten gewoon op scènes waar bij de vermoeidheid toeslaat. Ik zou nooit en te nimmer zo op tv willen komen.
Zelf doen is het goedkoopste, evt. vrienden inschakelen. En in etappes, het hoognodige eerst.

Of allebei gaan trouwen met een rijke man natuurlijk Een staatslot of een krantenbaan oid

Tihama

Tihama

27-11-2008 om 19:44

Even opletten

Ik wil je ook nog even over iets anders tippen: ga eerst bij de gemeente (Bouw en Woningtoezicht) langs. Om een oud pand te mogen splitsen heb je meestal een splitsingsvergunning nodig. Dat is niet vaak een probleem, maar het is wel prettig als je van te voren weet of dat allemaal goed gaat (en onder welke condities). Verder wil je een bedrijfsruimte inrichten. Dat kan problemen opleveren qua bestemmingsplan. Of dat zo is hangt af van wat je wilt en wat het bestemmingsplan toelaat.

Een gesprekje met de gemeente kan je een hoop gedoe besparen. En wat betreft het klussen: de Gamma geeft prima gratis folders uit over hoe je moet klussen. Het is best te leren. Kalmpjes aan, en zo. Het is niet zo heel moeilijk.

Veel succes

Tihama

Pennetje

Pennetje

27-11-2008 om 20:26 Topicstarter

Bestemmingsplan is okee

Dank voor de tip, maar we hadden het bestemmingsplan inmiddels gecheckt. Splitsen mag en in de bedrijfsruimte heeft vroeger een winkel gezeten en die mag gebruikt worden voor wat wij ermee willen.
Op zich zijn we niet echt onhandig, maar dit is zo veel dat we het naast ons werk en het opvoeden van kinderen niet gaan redden.
Ik wist helemaal niet dat je nog moest betalen als je met zo'n programma meedoet. Wat een afzetterij, ze verdienen kapitalen aan jouw vermoeidheid en tegenslagen.
Oooooh, waarom willen we nu juist dit huis?

Pennetje

Pennetje

27-11-2008 om 20:31 Topicstarter

Rijke man...

Rafelkap, dat ik daar nou nog niet aan had gedacht. Kun je mij de site doorgeven van rijke mannen die een wat krakkemikkige, niet al te knappe alleenstaande moeder willen daten? Het handigste is als ze ook nog een beetje kunnen klussen, dan hoef ik niet voor elk wissewasje iemand te bellen. Zus is trouwens wel gezond en knap, misschien moet ik daar mijn hoop op richten. Dan neem ik dit jaar maar eens een oudejaarslot.

mirreke

mirreke

28-11-2008 om 03:30

Scherp onderhandelen

En dan bedoel ik de koopprijs van het huis. Je hebt de tijd mee, prijzen van onroerend goed zakken en hypotheken worden niet meer zo gemakkelijk verstrekt. Dit laatste kan ook een nadeel voor jou zijn trouwens, inmiddels hoor ik gevallen waarbij de hypotheek mogelijk moet zijn qua inkomen en alles, maar waarbij de banken het gewoon niet meer doen, ze durven geen risico te nemen. Dus weet je wel zeker dat jullie hypotheek krijgen? Verder is het blijkbaar een soort afbraakpand, wat men meestal niet snel kwijtraakt.
Enfin, doe gek en bied gewoon een ton of meer lager, afhankelijk van de prijs van het pand. En voor wat je wint bij de koop kun je een verbouwing plannen o.a. door een klusbedrijf of aannemer. Als je een dubbele taxatie laat doen van het bestaande pand, nl. van de situatie nu en de geschatte waarde na verbouwing en het verschil is behoorlijk groot, en je koopt ook nog onder de taxatiewaarde, dan krijgt een bank ook meer vertrouwen.
Durf daarbij ook te doen alsof je niet meer geïnteresseerd bent als men lacherig doet over je bod. Meer heb je niet... laat je weten. Ik denk dat de meesten in deze tijd allang blij zijn als hun pand verkocht is, zeker een pand dat niet courant is. Je moet ook de tijd nemen. Wij hebben ons huis meer dan 60,000 euris lager gekocht dan de vraagprijs, op een vraagprijs van 248,000. Daar hebben we ruim vijf maanden over onderhandeld. Was best zenuwslopend, want het ideale pand, ik zag ons er al helemaal wonen. En nu wonen we er! Het was ongeveer hetzelfde als bij jou. Ideaal pand met veel mogelijkheden voor onze werkzaamheden aan huis. Lekker groot ed. Maar er moest echt verbouwd worden. Basisdingen door aannemers laten doen, en de rest (heel veel...) zelf. Het is nog niet klaar, want ook wij hebben niet zoveel tijd tussen gezin en werk door, maar kan mij het schelen, we wonen er.
Gezellig joh, met je zus!
Zet hem op!

Rafelkap

Rafelkap

28-11-2008 om 07:01

(rijke) man

Sowieso is een man heel prettig in huis Ik kan je d-date.nl aanbevelen (van meerdere kanten positieve verhalen) en daarvoor hoef je niet ontzettend jong en knap voor te zijn. Dus gooi jezelf ook op de markt Je kan jezelf natuurlijk wel altijd aanmelden voor zo'n metamorfose-programma! Of ga eens naar de kapper

Verder vind ik er veel nuttige tips bij staan. Als dit echt jullie droomhuis is (ook als 1 van beiden weer "aan de man is?"), maak een goed stappenplan wat je alleen kan doen en waarvoor je hulp moet inschakelen.

ishtar

ishtar

28-11-2008 om 11:07

Als je zelf handig bent

of handige vrienden hebt:
Op marktplaats kom (kwam) ik wel eens een gratis keuken tegen. Even zoeken en veel geluk hebben.
En er moet nu ook veel met de aankoopprijs van het huis te doen zijn.

Pennetje

Pennetje

28-11-2008 om 11:08 Topicstarter

Wat een tips!

Dank voor alle tips. Zus en ik gaan kijken of we iemand kunnen vinden met verstand van zaken, die de noodzakelijke klussen kan onderscheiden van de kan-ook-later klussen. Van daaruit gaan we verder kijken. Het huis is ook geschikt als één van ons weer aan de man is, na de splitsing hebben we ieder een ruim appartement, zonder gezamenlijke ruimtes, behalve dan het bedrijfsgedeelte. Ideaal dus (vandaar de liefde op het eerste gezicht).
Wat die mannen in huis betreft: ik heb er niet zulke beste ervaringen mee, maar als je de goede treft zal het vast wel gezellig zijn. Die van mijn zus ging er na 22 jaar met een jonger exemplaar vandoor die hij 'per ongeluk' zwanger had gemaakt. Dus of zij al aan daten toe is vraag ik me af. Tegen die tijd zullen we ons door een metamorfose-team door een sopje laten halen voor we ons op de internetmarkt begeven.

Tihama (ot)

Is het nog gelukt met de personeelswerving?

Tihama

Tihama

28-11-2008 om 21:06

Broos (ot)

Jaaaaaa, helemaal. Aanstaande maandag begint de klas! 11 mensen, allemaal zij-instromers.

Tihama

Tihama (ot)

Leuk, gefeliciteerd

mirreke

mirreke

01-12-2008 om 11:48

Ben wel benieuwd

wat je gaat doen. Heb je al een bod gedaan, is de prijs die je weet echt de uiterste prijs, of de vraagprijs? Keukens kun je idd best goedkoop of zelfs gratis op de kop tikken als je goed zoekt, en dat geldt eigenlijk voor alles. Veel op het internet surfen is dus de boodschap. Ook met het vragen van offertes van aannemers. Dat kan heel erg schelen, dus vraag altijd meerdere offertes aan. En onderhandel daarna! Vaak kunnen ze zakken in de prijs. En kijk ook op het internet als je bv. kozijnen oid moet vervangen of aanbrengen. Het kan heel erg schelen als je die zelf bestelt en laat bezorgen, en dus niet via een aannemer.

Pennetje

Pennetje

01-12-2008 om 12:09 Topicstarter

Gaat voorlopig niet door

Ik heb met pijn in mijn hart de makelaar gebeld dat we er voorlopig vanaf zien. Zelfs met veel vrienden en goedkope spullen gaat het huis te veel kosten. Ik vertrouw het dak niet en wie weet wat er aan de riolering allemaal mankeert. We hopen dat ze op den duur flink gaan zakken.
Ik heb wel mijn huis in de 'stille' verkoop gezet. Dus geen borden en advertenties, maar wel bij de makelaar. Als ik hier nog erg lang moet wonen bega ik nog een moord. Ik begin zelf ook al asociaal te worden: ik heb net keihard op de grond gestampt om het stil te krijgen, in plaats van maar weer een gesprekje...

Sjocola

Sjocola

01-12-2008 om 12:53

Keuring?!?

Stoepkrijt,

Misschien toch nog het volgende overwegen?!?

- Het is geen doorsnee onroerend goed objectje.
- Het klinkt niet alsof er een dikke rij geinterresseerden voor de deur staat.
- Wanneer dit niet courante pand ook nog groot achterstallig onderhoud heeft....
Dan gaat het misschien een optie worden om te investeren in een bouwkundige keuring?
Wanneer dak en riolering echt aangepakt moeten worden zal dit de waarde van een pand (zeker in deze tijd) aanzienlijk doen dalen en een pand als deze (met een kleine doelgroep) waarschijnlijk helemaal.

Ik woon op dit moment niet in mijn droomhuis maar ben best tevreden. Dit huis hebben we destijds gekocht door heel brutaal te bieden. Echt extreem onder de vraagprijs. Soms is het een kwestie van lefhebben, niet geschoten is immers altijd mis en het ergste dat je kan gebeuren is dat je bod direct afgewezen gaat worden. Nou en? dan wacht je daarna verder af

En wees niet te hard voor jezelf, jij bent ook maar mens! en daar horen gevoelens en frustratie's bij hoor! Kan alleen maar voor je hopen dat het stampen hielp

Pennetje

Pennetje

01-12-2008 om 13:28 Topicstarter

Hielp niet

Het hielp niet, het werd alleen maar erger. Ik heb inmiddels de politie, het juridisch loket, de buurtbemiddelaar en de eigenaar van het pand gebeld. Niemand die iets doet. Als je straks in de krant leest dat een gestoorde vrouw van middelbare leeftijd de buren heeft uitgemoord, dan ben ik het.
Wat het andere huis betreft: ik denk dat de makelaar er nog wel bij ons op terugkomt. En dan laten we er inderdaad een deskundige doorheen gaan die een sommetje voor ons kan maken, voor we eventueel gaan bieden.

Sjocola

Sjocola

01-12-2008 om 13:52

Ik wens

je in beide situatie's veel wijsheid maar vooral geduld en rust toe. En schreeuw het hier even van je af als je weer stampneigingen krijgt, dat helpt dan misschien meer...

mirreke

mirreke

01-12-2008 om 14:29

Maar stoepkrijt

Waarom niet direct brutaal bieden?
Maak een schatting: je schat alle kosten die je denkt te moeten maken: Dak, verbouwing, keuken, riolering, kozijnen, electra. Trek die kosten van de vraagprijs af, calculeer de spullen die je zelf nog nodig hebt, zoals vloerbedekking, behang/verf, trek dat er ook af en kijk wat je dan nog overhoudt (als er uberhaupt nog iets over is, misschien moet je geld toe vragen). Doe gewoon een gek bod. Kan jou het schelen. Misschien lachen ze je uit, misschien komt er een tegenbod...
Staat het huis pas net te koop of al een poosje? Is de eigenaar een particulier of een bedrijf? Heb je een beetje contact met de makelaar? Een makelaar zit niet graag lang met een bouwval opgescheept, liever verkocht tegen een lager bedrag dan lang met een lastig pand opgescheept zitten...
Wat is eigenlijk de vraagprijs?
Groet, Mirjam (die het juist een uitdaging gaat vinden, vooral nu je een steeds vervelender woonsituatie krijgt)

mirreke

mirreke

01-12-2008 om 14:39

Hier ook

brutaal geboden. Zoals ik al eerder schreef heeft het hele proces zo'n vier vijf maanden geduurd. En als ik uiteindelijk niet zo zenuwachtig was geworden was het bedrag nog lager uitgevallen. Mijn partner heeft op het gebied van handelen namelijk zenuwen als staal, en geduld, wat ik ook niet heb. (We vullen elkaar dus heel goed aan...)
En aan de andere kant, misschien wordt dit huis het niet, maar ben je hierdoor wel weer op een bepaald pad van verandering gezet...
Veel sterkte, vooral ook met je woonsituatie. Ik weet hoezeer nare buren je levensgeluk kunnen vergallen.

Pennetje

Pennetje

01-12-2008 om 15:04 Topicstarter

Waarom ook niet?

De vraagprijs is 445.000 (gedeeld door twee dus voor mijn zus en mij) en we zaten zelf voor de verbouwing al op anderhalve ton. Dan komen er kosten voor splitsing bij en we hebben het dak nog niet eens meegerekend. Dan zou ik dus maximaal 250 moeten bieden. Maar ja, waarom niet? Het huis staat nog niet zo lang te koop, we hebben wel goed contact met die makelaar (doet mijn familie al 40 jaar zaken mee). Zus en ik hebben de makelaar ook verteld wat we zoeken, dus mocht hij iets anders in de aanbieding hebben zal hij ons zeker weten te vinden.
Nare buren zijn echt afschuwelijk. Ik snap werkelijk niet hoe mensen zo asociaal kunnen zijn in een woonomgeving vol kleine kinderen.

Polly Shearman

Polly Shearman

01-12-2008 om 22:14

Huis gezien

op een briljante lokatie, vrijstaand huis... super !
helaas is het huis uit 1853, zit vol met asbest, staat het op vervuilde grond en heeft het alleen maar stromend water maar verder geloof ik niks....
de vraagprijs is laag, voor een vrijstaand huis op die lokatie tenminste...
maar als ik idd het afbreken, grond saneren, opbouwen van de vraagprijs aftrek zou ik er geld op toe moeten krijgen....
Niet doen dus zegt mijn verstand...
gek genoeg laat mijn gevoel het nog niet los.

mirreke

mirreke

02-12-2008 om 12:03

Subsidies? polly

Ik heb geen idee, want geen verstand van subsidies, maar ik hoor wel regelmatig dat gemeentes hele subsidiepotten overhouden, omdat mensen niet weten welke subsidies er allemaal zijn. Zou er op het front van renovatie niet iets los te peuteren zijn, of als je bv. zonnepanelen, of solar glas, warmtepomp, oid. neemt? Geldt overigens ook voor Stoepkrijt. You never know...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.