Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

25-05-2012 om 09:37

Grijze, groene, blauwe, oranje bak

Ik hoorde laatst dat iemand had voorgesteld om alle huishoudens in Nederland vier verschillende kliko's te geven, om afval te scheiden in groen, plastic, papier en restafval. Ik heb er zelf drie, groen, papier en restafval, en het plastic verzamel ik in zo'n zak. Die hangt aan een haakje achter de keukendeur, dus echt praktisch is het niet. Ik zou er nog wel zo'n plastickliko bij willen. En doe dan ook maar een glasbak
Hoe is dat bij jullie? En wat vinden jullie van het plan, iedereen zijn eigen afvalscheidingsstation?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik wil er wel een

Ik heb al een groene, grijze en blauwe(papier) bak en ik wil ook wel een oranje plastic bak. Maar echt nodig is het niet, er staat een plastic en glas bak op ca. 250 meter van mijn huis, en daar loop ik meermaals per week heen. Helaas is alleen de plasticbak heel vaak vol. De gemeente komt hem 2x per week legen en heeft al een extra bak er naast gezet, maar toch is hij nog vaak vol. Ik zou een blik/metaal bak naast de glasbak ook wel handig vinden. En meer plekken of je electrische apparaten/Tl buizen etc. in te leveren.

Jottem

Ben ik helemaal voor, alle huishoudens 4 kliko's, als ze de bijbehorende tuin met toegang tot de openbare weg dan ook meteen meeleveren.

Groeten,

Temet

kamille

kamille

25-05-2012 om 12:08

Tip voor de plastic zak

Bij Xenos verkopen ze mini-containers. Ik gebruik die voor het plastic. Waarmee het aantal bakken in mijn tuin meteen op vier is gekomen, want de GFT-, papier- en restafvalbak stonden er al.

Jaymza

Jaymza

25-05-2012 om 12:57

Hier ook al

Tuinen vol plastic bakken voor het gewone afval, een voor papier en een voor plastic. Geen gezicht.

Jaymza

Rafelkap

Rafelkap

25-05-2012 om 13:12

Niet nodig

Voor mij niet nodig, ik ga zeker twee keer per week even langs de plasticbak en oudpapierbak. Extra bakken vind ik ook nogal een obstakel in de tuin.

Henriette123

Henriette123

25-05-2012 om 13:37

Oranje bak

Zou wat graag een oranje bak willen hebben.
Nu wordt het plastic in zakken eens per maand opgehaald.
Betekent dat je de eerste zak 3 weken in je schuur moet bewaren.We hebben geen mogelijkheid om het weg te brengen.
Nadat we muizen in de schuur hebben gehad, mikken we het plastic 3 weken lang weg, vierde week zetten we de zak aan straat.

merel

merel

25-05-2012 om 14:39

Tja

Ik scheid fanatiek al het afval, dus heb iets van 5 zakken plastic per maand, een volle bak papier, en iets van 1 tot 1.5 zak in de grijze bak (die komt om de week) Het is dat ik ze om een hoekje bij mij in de tuin kan zetten, maar leuk staat het niet natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat mensen met een kleine tuin hier niet zo blij mee zijn. Maar ja, wat dan wel de beste oplossing is, weet ik eigenlijk ook niet. De grijze bak is bij mij amper vol en de groene ook (ik tuinier niet zoveel) Misschien op aanvraag? Ik zou wel kunnen doen met een kleinere grijze bak en een grotere bak voor plastic, alhoewel ze dan wel om de week moeten komen, anders past het er niet in. En zeker geen oranje bak (doe maar een of andere schutkleur graag)

liora

liora

25-05-2012 om 14:49

Vreselijk

Vorige zomer was ik in Almere en snapte ik niks van al die kliko's. Bovendien zaten er maden in de biobak.

Ik vind het te ingewikkeld om in zoveel dingen te scheiden.

Liora

marie

marie

25-05-2012 om 15:10

Proef met meer in de blauwe bak

Hallo
Ik woon in een wijk waarop dit moment al bijna een jaar een proef aan de gang is met meer soorten afval in de "blauwe" (papier) bak.
Hier mag nu in: papier, karton, plastic, schoon hout, blik, textiel.
In de "grijze" met restafval zit nu dus bijna niks meer in, die wordt ook nog maar 1 keer in de maand geleegd.
De blauwe en de groene om-en-om (dus elke twee weken worden ze geleegd).
Ik moet zeggen - het bevalt me wel, vooral nu we niet meer met dat gedoe met die "plasticzakken" zitten.
groetjes

Tinus_p

Tinus_p

25-05-2012 om 16:13

Tri des dechets

waarom gaan we niet over op het Franse systeem van 'tri des dechets'? Glas, verpakking, en rest? Blijkbaar is dit efficiënt; verpakkingen (blik, plastic, karton) kunnen blijkbaar goed nagescheiden worden, maar glas moet meteen van de rest gescheiden ingezameld worden. GFT en restafval scheiden heeft blijkbaar maar beperkt nut.

Brianna F

Brianna F

25-05-2012 om 16:54

Ik moet er niet aan denken

Ik heb nu 2 bakken, groen en grijd en eigenlijk heb ik maar voor 1 bak plek. De grijze staat op het terras, niet zo smakelijk in de zomer qua stankcirkel.
Nog 2 erbij? Ik verzamel plastic in een tasje in de garage, als deze vol is gaat in de fietstas en mee naar de winkel waar de plastic bak staat. idem met glas, vol, in de fiets en bij het volgende winkelbezoek dump ik 'm.
Oude kranten worden eens per maand opgehaald door het mannenkoor, dan kunnen we de dozen aan de straat zetten.

guera

guera

25-05-2012 om 19:12

Meer ondergronds!

Vreselijk. Waar laat je die klikos? lelijke dingen in je tuin! In onze nieuwe wijk staan op de pleintjes van die ondergrondse containers. Ideaal! Papier, glas, rest. Alleen geen gft, beetje gemiste kans maar ja. We hebben dus geen klikos meer, even 20 meter lopen en weg is alles ideaal!

Tihama

Tihama

25-05-2012 om 22:59

Geweldig

Hier in Almere hebben we een dubbelbak (bio en rest, gescheiden in de bak), een plastic en een papierbak.
Sinds dit systeem is ingevoerd is de mate waarin mensen scheiden enorm gestegen. Dat heeft een aantal positieve gevolgen:

1. De ingezamelde producten kunnen verkocht worden, waardoor de bewoners nu een veel lagere afvalstoffenheffing betalen
2. Er hoeft veel minder verbrand te worden, dat ook minder geld kost
3. Doordat er veel minder verbrand wordt, is er ook minder CO2-uitstoot
4, Het plastic dat hergebruikt wordt, betekent dat er minder olie gebruikt hoeft te worden om nieuw plastic te maken.
5. De bio-stoffen worden omgezet in biogas, dat weer brandstof vormt.

Omdat er ook mensen zijn, die het lelijk vinden, wordt er intussen ook gezocht naar manieren om de bakken een betere plek te geven bij de huizen. Vanuit duurzaamheid, stadsreiniging en welstand.

Dit kan natuurlijk in onze stad wat gemakkelijker omdat wij hier de ultieme woondroom hebben: 80% van de woningen heeft namelijk een tuin en toegang tot de straat

We zijn overigens nog niet klaar met het scheiden, want het uiteindelijk doel is dat het scheiden zo goed gaat, dat het afval alleen nog maar winst oplevert.

Tihama

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2012 om 00:35

Oranje

Een bak voor plastic lijkt mij een zinvolle aanvulling en daar ontsier ik mijn tuin graag voor. Wij hebben voor een stadshuurwoning relatief veel tuin, dus het past er ook makkelijk in. Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen blij is met meer kliko's. Een bak voor glas zou ik ook wel willen. Ze zouden iedere week een extra bak kunnen legen. De ene week papier, de andere plastic en nog een voor glas. Lijkt mij echt ideaal.

Liever Niet

Liever Niet

26-05-2012 om 15:27

Nog meer bakken?

Nee, dank je. Ik heb er 2, Grijs en Groen. Meer dan genoeg.

Tirza G.

Tirza G.

27-05-2012 om 16:41

Meerrrrrrrr

Doet u mij ook maar een blauwe voor oud papier en een oranje voor plastic. En dan graag een leuke roze ofzo voor glas. Joepie. Ik begin een eigen milieustraat.

Tirza

dre

dre

29-05-2012 om 17:03

Zweden

wij komen net terug van een weekje vakantie in Zweden, toevallig iemand daar al eens geweest? Daar ben je minstens 1x per dag 10 minuten bezig met je afval te scheiden! Er stonden 2 containers met daarin 4 vakjes, totaal dus 8 aparte inzamelplekken voor papier, glas, eten, plastic, etc. etc.

mix

mix

29-05-2012 om 17:30

Dre ot

je moet er dan toch niet aan dénken dat de vuilniswagen de containers eens met een slag gedraaid naar binnen zou kieperen (is technisch vast onmogelijk) of gedraaid naar buiten zo laten valle. Och heden, net of je je pasgesorteerde bakjes lego of postzegelverzameling door de kamer ziet vliegen.

Liever minder input

ik krijg het liefste minder spul binnen dat meteen al afval wordt, scheelt tijd in scheiden en ruimte in tuin.
Ik wil niet nog meer bakken bij mijn huis, ik heb liever wat meer inleverpunten in de omgeving, zodat ik geen hele trossen pladtic zakken meer in de tuin heb hangen, maar gewoon bij het boodschapen doen mijn plastic, net als mijn glas, kan achterlaten.

Verder wil ik op veel meer dingen statiegeld. En ik wil financieel beloond worden vor het scheiden van afval.

Limi

Limi

30-05-2012 om 07:22

Meer verzamelpunten

Ik heb liever meer verzamelpunten. Aan het eind van de straat een plasticcontainer of zo. Ik neem nu iedere dag het plastic mee naar iets verder weg. (Als je ziet wat daar ingegooid wordt: daar moeten ze ook iets op verzinnen. Rollen vloerbedekking en zo.) Glas hebben we weinig en papier wordt al regelmatig opgehaald (in dozen - een container zou niet vol raken, tenzij ze minder frequent kwamen).

Gewenning

Hier in een heel Keurig net buitenland kost elke normale vuilniszak 1,80 euro. Wedden dat je daar heel goed afval van gaat scheiden? Het leuke is dat het nu routine is geworden.
Bij Ikea kun je 3 van die zakken/bakken kopen, die stop ik 1x per week in de auto en dan rijd ik de berg op naar het afvalscheidingsstation. (Waar ik gister een mooie schommel vond in de 'neemt u mee' hoek).
3kleuren glas, petflessen, een blikjes-pletter, conserven..
Zelfs karton en papier moeten in versch. containers - zoniet, word je erop aangesproken of de beambte vist het er zelf uit.

In onze gedeelde tuin is een composthoop voor de drab.. Ergens bevalt het me zo wel. Alleen zonder auto is het wel lastiger.

En nascheiding?

Volgens onder meer de gemeente Harderwijk is nascheiding de oplossing en ik heb ook ergens berichten gezien dat nascheiding nog beter zou werken dan bronscheiding (vele bakken in mijn tuin). Drents Plastic denkt er weer anders over. Daar zegt men dat er weliswaar proeven lopen, maar dat nascheiding maar beperkt plastic eruit kan halen. Nascheiding zou dus bronscheiding niet kunnen vervangen, maar hooguit aanvullend daarop kunnen werken. Ik wil zelf zo vreselijk graag geloven dat nascheiding de oplossing is, alleen al omdat ik dan wat meer tuin overhoud. Maar papier gaat al naar school, glas en plastic kan ik vlakbij inleveren, dus die containers staan hier niet, alleen een bruine en een groene. En we scheiden heel braaf, daar niet van.
http://www.harderwijk.nl/web/show/id=136639/dbid=40/typeofpage=78758
http://www.areareiniging.nl/index.php/drentsplasticnl/geen-nascheiding.html
http://www.nascheiding.nl/fileadmin/downloads/Informatieblad_nascheiding.pdf

Gemeente-ambtenaar

Gemeente-ambtenaar

31-05-2012 om 22:56

Gaat je niet helpen

Nascheiden leidt tot minder hoogwaardige restfracties. En dus tot laagwaardigere recyclingsfracties. Ik ben ervan overtuigd dat nascheiding voorscheiding nog lang niet kan vervangen.

Er is een uitzondering op dit verhaal: en dat is de inzameling van metalen. Deze laatste kunnen prima uit de restfractie gehaald worden, voor en na verbranding. Om die reden is op heel veel plaatsen de gescheiden inzameling van blik al afgeschaft.

Zag trouwens op mijn werk een advertentie van Twente Milieu en daar stond een grote foto op met een vuilniswagen en minicontainers (kliko's) in alle kleuren van de regenboog (en nog meer) voor dus wel een stuk of 15 verschillende fracties. Moest meteen aan dit draadje denken. Zag er wel mooi uit, vind ik dan....

Gemeente-ambtenaar

Daar verschillen de meningen dus over. Op de ene plaats lees ik dat bronscheiding beslist nodig is en dat nascheiding hooguit aanvullend is (wel een dure aanvulling dan), op de andere plaats wordt betoogd dat nascheiding juist beter werkt dan bronscheiding en hoogwaardiger restfracties oplevert. In de laatste link die ik gaf staat letterlijk: "Nieuwe technologie maakt het mogelijk om verpakkingen heel precies te scheiden, nog zuiverder dan met bronscheiding haalbaar is."
Vandaar. Als nieuwe technologie dit daadwerkelijk kan, kunnen we weer met een container minder toe. Lastig blijft natuurlijk dat ik afhankelijk ben van mijn gemeente. Als ik in Harderwijk woon of in een testregio van die nieuwe scheiders, kan ik het plastic bij het restafval gooien, als ik in Almere woon, moet ik mijn tuin kennelijk volzetten met allerlei verschillende containers. Ik wil best, zolang het zinvol is. Als nascheiding daadwerkelijk beter werkt dan bronscheiding, heb ik liever die grote bruine/grijze bak die dan wat vaker wordt geleegd. Qua stank is wat vaker legen ook te prefereren.

Gemeente-ambtenaar

Gemeente-ambtenaar

01-06-2012 om 11:25

Nascheiding

Genista, als ik van de nascheidingsindustrie was zou ik ook heel hard roepen dat nascheiding beter is....

Als je met nascheiding betere resultaten verkrijgt is het prima om ook alvast voor te scheiden.

Verder geloof ik niet dat met nascheiding de zelfde kwaliteit behaald kan worden. Ooit gezien hoe dat afval uit een vuilniswagen komt? Dat zit echt in, aan en door elkaar. Daar krijg je nooit meer kleren van gemaakt om maar eens een dwarsstraat te noemen... Met nascheiding krijg je gewoon andere restproducten. Voor een andere industrie en met andere gevolgen voor het milieu.

Goed, beter of slechter? Ach, ik denk dat je kunt stellen dat de geleerden het daar nog niet over eens zijn en dat de recyclingsindustrie nog lang niet uitgekristalliseerd is. Persoonlijk geloof ik in ieder geval dat door het steeds schaarser worden van grondstoffen er meer muziek zit in voorscheiding dan in nascheiding.

Gemeente-ambtenaar

Harderwijk is wel op nascheiding overgegaan. Ik heb zo snel nog geen echte testresultaten gezien met die nieuwe technologie, maar zodra ik meer tijd heb, ga ik toch eens dieper spitten. Want jouw verhaal zit vol met "ik geloof dat". Ik heb ook dit nog gevonden:
http://www.vng.nl/Documenten/Extranet/Milieu/2011/20110103_031_eindrapport_bronnascheiding.pdf
Ik zie wel, dat het verschil in resultaat tussen bron- en nascheiding kleiner is dan ik eerst inschatte. Dit rapport is uit 2011, de technieken zijn sindsdien weer verbeterd, dus ik zoek nog naar recenter resultaten. Bij bronscheiding moet je toch rekening houden met twee belangrijke nadelen: niet iedereen wil en kan zoveel bakken kwijt en je moet een heel volk opvoeden in de afvalscheidingskunde. Valt ook niet mee.
Nogmaals, op dit moment doe ik braaf mee aan bronscheiding. Ik wil wel graag weten of dat nut heeft. De uiteindelijke recycling van plastic laat ook nog altijd te wensen over. Ook dat neem ik mee in mijn overwegingen. Maar zolang onze gemeente aan bronscheiding doet, ben ik braaf.

Hier combi container

Hier groene voor GFT en grijze is half voor plastic en half voor restafval. Zit scheidingswand in. Wij wonen in zuiden des lands. Wordt om de anderste week opgehaald. Ene week dus groen, andere week grijs. De vuilniswagen is speciaal aangepast en heb het wel eens staan te bekijken het gaat echt gescheiden de wagen in. Papier is hier gewoon 3de zaterdag van de maand buitenzetten. Glas, kleding moeten we voor bij winkels in de containers doen.
Waarom toch in elke gemeente zooooo anders ?
Waarom niet 1 systeem voor heel Nederland !
gr. Rymcke

Gemeente-ambtenaar

Gemeente-ambtenaar

02-06-2012 om 00:06

Genista

Vol van? Dat valt toch wel mee. 2 tel ik er in totaal. De eerst geeft aan dat ik iets niet geloof. En de tweede is een voorspelling. Ik heb geen glazen bol, dus ik weet zeker leek me niet zo gepast Dus wat leg je me nu toch voor woorden in de mond?!

Verder moet ik toch echt constateren dat een heel volk opvoeden best nog wel te doen is. Nederlanders zijn in het algemeent best braaf qua afvalscheiding.

En ik weet niet of dit je gerust gaat stellen, maar afvalscheiden heeft nog steeds nut. Nascheiding gebeurt op dit moment nog proefsgewijs. En is nog lang niet in staat om bronscheiding te vervangen. Als dat ooit al gaat gebeuren. Want daar zijn, zoals ik al eerder zei, de geleerden het nog lang niet over eens.

Ik ga er van uit dat we de komende 10-15 jaar nog wel aan die bakken vast zitten.

Overigens gaat de gescheiden inzameling van plastic juist best wel goed. Niet zo goed als papier en glas, dat klopt. Maar goed dat doen wel ook al wat langer met zijn allen. En verder is de ene plastic de andere niet (dat is bij glas trouwens ook wel zo, maar dat mikt wat minder nauw) en dat maakt het scheiden wat ingewikkelder. Ik heb begrepen dat het in een sorteerinstallatie lukt om plastic in 5 verschillende deelstromen uit te sorteren en dat er daarnaast nog een reststroom overblijft. Voor al deze 6 stromen zijn nuttige toepassingen (lees is vraag naar).

Gemeente-ambtenaar

Ik leg je niets in de mond. Ik constateerde dat in jouw vorige posting aan mij alleen staat wat jij "gelooft" (of "niet gelooft"), staat niet echte controleerbare feiten in. Geeft niet, want ik ben tot nu toe ook blijven hangen in "ik denk" en "ik hoop". Geruststellen is dus ook niet nodig Ik denk overigens nog steeds, dat een heel volk opvoeden toch nog tegenvalt. Verder heb ik een vrij stevige indruk gekregen dat überhaupt het scheiden van plastic uit afval (bron- of na-gescheiden, maakt niet uit) niet zo vreselijk veel nut heeft omdat maar zo'n klein percentage daadwerkelijk gerecycled cq nuttig verwerkt wordt. Maar ook daarin: "ik denk, ik heb de stellige indruk". Ik zal me eerst eens echt moeten ingraven, maar het verbaast me dat er in Nederland geen eenduidig beleid is op dat punt. Ook de manier van plastic inzamelen is zeer divers en is in een aantal gemeenten niet bepaald motiverend om daadwerkelijk te scheiden.

Tihama

Tihama

02-06-2012 om 12:17

Nascheiding

Ik heb net het rapport van de VNG gelezen, goeie link, Genista.

Ik zie twee aspecten.
1. Kwantitatief is er geen verschil, maar dat komt natuurlijk omdat maar iets meer dan de helft van de mensen aan bronscheiding doet. In het utopische geval dat een veel groter percentage van de mensen aan bronscheiding zou doen, zou bronscheiding dus een veel sterker resultaat hebben. Ik noem het utopisch, omdat mensen nu eenmaal mensen zijn. Ik zie hier in de stad dat het afvalscheidingsgedrag positief beïnvloed is door het gemak.

2. Kwalitatief blijkt dat het herbruikbare deel vanuit het bronscheiding beduidend beter is. Je kunt dus veel meer recyclen dan downcyclen. Dat pleit nog steeds voor bronscheiding.

Wat me vooral opviel was de enorme verschillen in gedrag tussen haal en brengsystemen. Heel logisch natuurlijk. Als je alleen maar je afval aan de straat hoeft te zetten, dan vraagt dat een stuk minder inspanning.
Een tweede verschil zag je tussen stedelijke en landelijke omgeving. Wederom heel logisch: in een landelijke omgeving heb je gemiddeld genomen veel meer ruimte om je afval gesorteerd te bewaren.

Ik kwam ook wat links tegen van gemeenten die graag een duo-systeem willen: eerst aan de bron scheiden ( betere hergebruikkwaliteit) en de resten dan via Nascheiding. Mij lijkt dat heel logisch.

Laatst hoorde ik van een man van een groot afvalverwerkingsbedrijf hoe zij een tandpastaleverancier hadden benaderd. Bij de Nascheiding bleek namelijk dat een bepaald merk toch bij het restafval bleef. Openmaken van de tubes liet zien dat hier nog een metaalfolie inzat. In strijd met het verpakkingsconvenant. Ze hebben toen de tandpastaproducent benadert om te vragen of dit veranderd kon worden. Het leuke was dat bij die bijeenkomst ook een man van een andere producent was. Ze zaten namelijk allebei aan dezelfde lunchtafel. Voor mijn neus wisselden ze kaartjes uit, want die producent wilde heel graag kijken wat zij nog konden doen.

Een schitterend voorbeeld van cradle-to-cradle.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.