Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pennestreek

Pennestreek

16-09-2020 om 17:51

Groene container


Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2020 om 14:06

Kort door de bocht richtlijn

Gekookt en gebakken eten moet in de gft-bak. Rauw voedsel (geen vlees of vis uiteraard) mag in de tuin. Uienafval (meen ik) en zaadhoudend afval kun je beter niet op compost doen. Tenzij je het leuk vindt om verrast te worden met spontane plantjes in de tuin.

Koffieprut mag in de tuin. Goede mest en niet geliefd bij katten en slakken. Theezakjes idem, maar alleen de papieren en zonder nietje.

Bananenschillen bevatten goede stoffen voor bijvoorbeeld stokrozen. Leg ze daar dus gerust onder.

Sommige vlinders houden van rottend fruit. Leg dat dus ook in de tuin. Een vaste plek kan praktisch zijn. Dan weet je dat opkomende plantjes fruitbomen kunnen worden 😉.

papieren zak & botten apart

Wij gebruiken de papieren zakken van AH (https://www.ah.nl/producten/product/wi164159/robus-biologisch-afbreekbare-gft-zak-140-lt) voor in de kliko, en bewaren botten van vlees en graten / vellen van vis altijd in een composteerbaar zakje in de vriezer totdat de gft-bak wordt geleegd.
Dat gaat goed; groene bak wordt bij ons ook maar eens in de 2 weken geleegd.

Pennestreek,t antwoord op de prangende vraag😂

Wij hebben grote container met haakjes aan de achterkant daar haak ik de zak achter en aan de voorkant gaat ie dan strak om de buitenkant. Hij blijft dan hangen als de bak leeggeschud wordt. Dan haal ik m eruit en stop ik m in de grijze container wat plastic bij ons is. Dit doe ik vnml in de winter als t vriest.

Wij moeten restafval sinds 2 jaar zelf wegbrengen naar ondergrondse containers in de buurt. Je hebt een pasje en betaalt per x dat je de cotnainer opent. Er kunnen dan 2 niet heel erg volle vuilniszakken in.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-09-2020 om 12:18

Nee Lou

Ze leren er mee leven.
En dat is verder ook prima, want die zakken zorgen ervoor dat er GFT aangeleverd wordt. Voor veel mensen maken die namelijk wel het verschil tussen etensresten in de groene bak of etensresten in de grijze bak/zak.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-09-2020 om 12:22

Lilian OT

Heb je het nu over een composteerbare zak?

Zo ja, Dan is de plastic verwerker niet blij met jou. Due zak zorgt namelijk voor zwakke plekken in het plastic (want hij composteert verder in het productieproces ).

Volgens mij kun jij beter gewone container zakken gebruiken. Die zijn nog goedkoper ook.

Nee Ginny

Ik bedoel een gewone echt plastic witte containerzak die in het plastic thuis hoort.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.