Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kinne

Kinne

26-11-2015 om 14:35

Groningse surprise

Er zijn hier vast Groningers met leuke ideeën. Wil een soort eerste hulp pakket maken voor als je heimwee hebt naar Groningen. Wie weet echt Groningse dingetjes? Dacht aan iets van koek wat ik kan bakken, drankje ofzo. Was al iets van plan met sjaal van FC Groningen, een foto van dat paard maar verder kom ik niet. O, en weet iemand hoe je:
"Eerste hulp bij heimwee naar Groningen" schrijft in het Gronings. Alvast hartelijk dank


mijk

mijk

26-11-2015 om 15:00

Leuk!

Is het een Stadjer of een ommelander?

Paar ideetjes : foto van de martinitoren in een lijstje of nog mooier een geborduurde. Daar hangt heel groningen vol mee. (D'olle grieze op zijn Gronings) een fles Fladdrak van Hooghoudt, koek van Knol ( maar ik denk niet dat je dat buiten de provincie kan krijgen). Cd van Ede Staal of Rooie Rinus en Pe Daalemmer, poffert, het tijdschrift Noorderland, een sjaaltje van de fc, tenzij hij uit Veendam komt) een er gaat niets boven Groningen bumperstikker of t shirt Koek is een goed idee. Hier is een recept http://www.groningerrecepten.nl/html/recept_kruudkouke.html

De vvv heeft een webshop voor inspiratie http://toerisme.groningen.nl/webshop

En voor de taal
http://www.groningerwoordenboek.nl

Succs mijk

Noet

Noet

26-11-2015 om 15:20

o, Ja!

Pe Daalemmer, heerlijke muziek, zal de CD van de week weer eens op zetten.

Kinne

Kinne

26-11-2015 om 15:27

Het is een Stadjer

Dank, ga gelijk het internet op. Die cd van ik ook een goed idee. Had ik nooit aan gedacht.

Thursday Next

Thursday Next

26-11-2015 om 15:54

jaaa

Pe Daalemmer en Rooie Rinus, en ook Ede Staal, erg mooi!


http://www.youtube.com/watch?v=stw98A4zPuk

http://www.youtube.com/watch?v=JaAgzRbE7l8

groen/wit

De bende van Baflo Bill is ook nog een optie qua muziek.

mijk

mijk

26-11-2015 om 16:38

En mocht je moeten dichten

Dan beslis iets als

sint zat eens te denken, ja
Wat hij jou zou schenken ja!

mijk

Kinne

Kinne

26-11-2015 om 16:42

Klein vertasl vraagje

Kan deze zin: Bie haartzaike um Grunnen bruuk dizze onderdailen. Of zeg ik dan iets heel geks? Geweldige taal trouwens, Gronings.

Kinne

Kinne

26-11-2015 om 16:44

o, Mijk

Zie je reactie nu pas.Leuk dat ja. Dat zeggen ze echt vaak?

mijk

mijk

26-11-2015 om 16:56

Echt! meer buiten de stad

Maar iedere Groninger herkent het. We hadden vroeger een buurvrouw met een hond Doen ja. En die riep dus echt Dunja wat ben je aan het doen ja? Zo grappig... Ik ben import dus met de vertaling kan ik je niet helpen maar er zijn veel groningse taalfanate. Mail eens zo'n site dikke kans dat ze je helpen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-11-2015 om 17:02

"Leuk dat ja. Dat zeggen ze echt vaak?"

Ja. Drenthen trouwens ook

Je zegt ja gewoon vaak midden in een zin. 'wat ja een leuk meisje!', wat ja een lekker recept!'. Dat soort dingen. Ik heb dat echt moeten afleren toen ik in een andere deel van Nederland ging wonen.

Groninger koek

Van knol natuurlijk.

En ook een fles hooghoudt ranja. Vsn die oranje. Valencia

Verder is er al van alles genoemd denk ik.......leuk!!

( ede staal is ook een heel Groningse zanger. met prachtig weemoedige liedjes. In t Gronings. Zeker ook de moeite waard).

mijk

mijk

26-11-2015 om 18:40

of wat meer van nu

Bond tegen harries Groninger Hip Hop

Hortensia

Hortensia

26-11-2015 om 19:39

Absoluut zeker weten Pé en Rinus!

Ik ben geen Grunniger, maar tijdens Zomerfolk in Groningen stad afgelopen jaar heb ik Pé en Rinus leren kennen en ik werd meteen fan! Ik was zelf al jaren fan van het eveneens Groningse Rapalje en ze zongen gezamenlijk het Gronniger Laid (Groninger volkslied), hier een youtubefilmpje om een beetje een idee te krijgen :


https://www.youtube.com/watch?v=66f1S6u5L_w

Het publiek (meest Groningers) stond op de kop toen ze opkwamen in de Groninger vlag als kilt en je hoort iedereen dan ook massaal meezingen. Dit duo is werkelijk wereldberoemd in Groningen, weet ik sindsdien, en ik denk dat het echt een must is hen in je surprise te verwerken.

Hier een foto van hun eigen facebook: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11695554_839361066118110_588022880983278708_n.jpg?oh=34d682e0b7847d2e4d415c392ccf4f99&oe=56E2297C

Mocht je iets van Pé en Rinus gebruiken, vergeet dan vooral ook de pinda's van de Spar niet

Hortensia

Hortensia

26-11-2015 om 19:43

Nogmaals Pé en Rinus

Ze verkopen momenteel van alles op dit adres: MijnTafel, Oosterstraat 56 in Stad

(Bron: hun Facebook)

Hortensia

Hortensia

26-11-2015 om 19:51

En ook...

Groninger droge worst (ik kwijl al bij de gedachte eraan).

mijk

mijk

26-11-2015 om 20:02

was jij Hortensia!

Meld je dat de volgende keer even kunnen we Bakkie doun Pe en Rinus zijn helden! Absoluut. En als je ergens pindas van de star kunt vinden dan is dat absoluut grappig. En laat zien dat je stevige research gedaan hebt

mijk

mijk

26-11-2015 om 20:03

hortensia

Wist je dat Rinus eigenlijk stiekem een zeeuw is?

Hortensia

Hortensia

26-11-2015 om 20:39

mijk

Ja, dat wist ik, van dat Zeeuwse en die pinda's van de Spar, daar konden we echt niet omheen dat weekend

Volgend jaar ben ik waarschijnlijk weer op Zomerfolk, maar ik weet niet of ze er dan weer bij zijn.

Toen ik enkele maanden later toevallig langs de Hoornse Plas kwam keek ik daar toch wel met heel andere ogen naar en ik weet nu ook wat een plastic puutje is

Als ex-Randstedeling dacht ik altijd dat Groningers wat stugge mensen waren. Nou, dát vooroordeel ben ik nu wel kwijt!

Nijntje bie zee

Zo, ik heb een nieuwe hobby. Ik zag op de website waarvan Mijk een link gaf Nijntje in het gronings. Fantastisch! Had mijn groninger vader, die van zijn moeder nooit gronings mocht praten, dat nog maar mogen voorlezen aan zijn kleinkinderen! Meteen even gekeken of Nijn ook in het fries is, (mijn moeder is Friezin) en Nijntje blijkt in zo'n beetje elk dialect vertaald te zijn. Ik heb al zo hard gelachen om Haagse Nijntje, ik stel me zo voor dat Willy_67 de prinsesjes zo voorleest. In het Drents wil ik hem natuurlijk ook, Limburgs vind ik ook lollig, in het Latijn hebben we er al eentje, ik zie dat er ook surinaamse en russische vertalingen zijn. Volgende maand ben ik jarig, ik weet wel wat ik vraag!

skik

Noet

Noet

26-11-2015 om 22:02

pinda's van de spar

jaren hebben een vriendin en ik elkaar op de verjaardagen een zak pinda's van de spar gestuurd, was soms best zoeken.

Vertaalantwoord

Ik zou er "pien in 't haarte" van maken. Of "haartzaikte". Rest van de zin kan prima hoor!

En voor de rest zijn er al allerlei leuke opties gegeven. Eentje nog: Groninger mosterd en metworst. Alleen echte metworst zoals bij de slager, zal wel moeilijk worden in de rest van Nederland. En natuurlijk echte leverworst (met stukjes lever).

mijk

mijk

27-11-2015 om 09:30

grappig! ik woon hier

AL 18 jaar en Ben dol op droge worst en op vlees in het algemeen maar brrr Groninger worst. Kruidnagels mogen in stoogvlees maar in worst... Bleh...

mijk

mijk

27-11-2015 om 09:32

maar je kunt hem bestellen hoor!

http://www.drogeworstuutgrunnen.nl/

Mijk

Kinne

Kinne

27-11-2015 om 19:51

Bedankt.

Bedankt voor alle ideeën. Ga er dit weekend lekker mee aan de slag.

Bellefleur

Bellefleur

28-11-2015 om 10:02

Kleine Kromme Elleboog

Leuke kroegen daar. En de Drie Gezusters, De Stadtlander, café Wolthoorn, café Soestdijk. De poffertjeskraam op de Grote Markt. De straatzanger Moti, friet van de Belg Waterloo. Die moet je als Stadjer kennen. Ik zou ze niet willen missen.

mijk

mijk

28-11-2015 om 10:10

Inderdaad het kan minder

Als ik ooit zou vertrekken dan heb ik een heimweepakket wel nodig!

Mijk die straks nog even de stad in gaat...

Haha Mijk

"Het kan minder", misschien wel de meest typerende groningse uitspraak. Ik houd wel van dat gevoel voor understatement.

Ik las eens een stukje over het verschil in communicatie tussen het ge-blabla in westen en het kort van stof zijn in het noorden/oosten. Het ging ongeveer zo:

"Echt helemaal lekker, die gin-tonics, maar ik ben down voor een dansje. Mee naar club x, ik ken de bouncer dus ik klets ons wel op de VIP-lijst ?"
"Mwoah, club x is natuurlijk al wel weer passé, dansen is sowieso lame en ik ben net lekker aan het chillen met m'n bae's, ik hang hier nog wel even rond".

In noorden/oosten zou het gesprek dan zo gaan:

Mit?
Neu
W'rum?
Gain zin*

(fusion van alle dialecten ;0))

skik

mijk

mijk

28-11-2015 om 12:43

in het gasdebat werkt het

Een beetje tegen ons. Geen westerling die in de gaten had dat de mensen boos waren..

Zelf vind ik wadapatja ook heel grappig! En Kop d'r veur al heeft het na mijn eerste bevalling wel heel lang geduurt voor ik dat weer kon horen..
Mijk

mijk

mijk

28-11-2015 om 12:47

en natuurlijk

Nait soez'n!

Moi! Mijk

kort vsn stof

Dat doet me denken aan mijn ouders, noor-drenten de naar de Randstad verhuisf zijn voor mijn geboorte. Al die "revels" daar, daar "kon ze niks mee worden "!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.