Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bertje1

bertje1

13-08-2018 om 15:04

hamlapjes of ander taai vlees..

Ik zie wel eens recepten met hamplapjes of andere varkensdingen. Ik gebruik dat nooit omdat het taai wordt. Ik ben een beetje variatie moe qua warm eten (ben geen ster kok, althans, weinig fantasie qua koken).
eigenlijk geldt dat ook voor schnitsels of zo; ook al bak ik ze kort en op hoog vuur, meestal zijn ze taai.ligt dit aan het vlees??
wie heeft nog leuke zoek-tips voor normale maaltijd beh. smulweb?

Krisje

Krisje

13-08-2018 om 15:06

Toevallig

heb ik net een tijd zitten neuzen op lekkerensimpel.com. Naar aanleiding van het broccolidraadje zocht ik op broccolipesto en kwam ik daarop. Ik heb wat recepten overgeschreven (ja, ik ben nog van pen en papier), couscousrecepten zijn hier moment favoriet.

Niki73

Niki73

13-08-2018 om 15:46

Wat is het probleem?

Je kunt prima koken en overleven zonder varkensvlees. Ik gebruik het ook niet.

Linda

Linda

13-08-2018 om 15:52

vervangen

Je kunt de hamlapjes natuurlijk ook vervangen voor kip, ik vervang (bijna) alles voor kip, altijd wel lekker, hoe je het ook kruid,het past er wel bij.

Marie

Marie

13-08-2018 om 16:14

Schnitzels in olie

Bij mij mislukten schnitzels ook altijd, totdat ik een keer op de radio hoorde van een kok dat je ze in een combi van boter/margarine en olie moet bakken. En dat gaat inderdaad veel beter.
Hamlapjes is "suddervlees" dat heeft tijd nodig.

Triva

Triva

13-08-2018 om 16:35

Maar

Volgens mij gebruik ik hamlappen voor in de bami of nasi. Kleine blokjes, zo gaar.

Pirata

Pirata

13-08-2018 om 16:43

Speklappen

Geen hamlappen nemen, maar speklappen. Veeeeel smakelijker. En zo vet, dat wordt niet droog.

rutiel

rutiel

13-08-2018 om 18:59

Goede slager

Hamlappen hoeven echt niet taai te zijn, dat is een kwestie van kwaliteit. Haal ze gewoon bij een goede slager, dat scheelt echt enorm.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-08-2018 om 19:08

Hamlapjes

Volgens mij moet je hamlapjes stoven, dus dat kost wel even tijd. Karbonades, magere varkenslapjes (a la minute) en schnitzels kunnen veel korter. Speklapjes bak ik altijd op laag vuur tot al het vet eruit is, en ze keihard zijn. Mijn moeder deed ze vroeger snel om en om bakken, en dan kreeg je zo’n drillige lap op je bord, brrrr.

Zeetakje

Zeetakje

13-08-2018 om 20:05

Met bietenstamppotje.

Hamlappen 's morgens om een uur of 10 even aanbakken en vervolgens de hele dag laten stoven. Mmm... lekker met bietenstamppot en echt niet taai.

Kamertemperatuur

Hamlappen moeten als je ze niet in blokjes snijdt wat langer op het vuur. En dan bij voorkeur nadat ze in een marinade zijn geweest met een zuurtje (scheutje citroensap, azijn of tamarinde) dat een enzym afbreekt waardoor vlees malser wordt.

Maar om een schnitzel taai te bakken moet je van goede huize komen, dat is mals vlees. Laat je het vlees wel eerst op kamertermperatuur komen? Of knal je het zo vanuit de koelkast de hete braadpan in?

Van olie en boter in de pan wordt vlees niet malser. De olie heeft een hogere verbrandingstemperatuur, daardoor kun je het vlees op een hogere temperatuur aanbraden. Dat heeft geen invloed op de malsheid, wel op de smaak. Boter maakt het nog lekkerder.

Geen fantasie meer?

Knorr en Maggi bieden vele variaties Hollandse stoofpotmix aan; simpele en smaakvolle gerechten.

Maak voor twee dagen; de tweede dag is de stoofpot nog lekkerder en zo opgewarmd.

====
Je kan ook kiezen voor gemarineerde hamlappen. Dan blijven ze ook malser.
Hamlappen kan je thuis marineren of je kunt kiezen voor de gemarineerde hamlappen bij de slager.

Tine Winkel

Tine Winkel

14-08-2018 om 13:05

hamlappen taai

gebeurde bij mij alleen als ik koud vocht toevoegde aan het aangebraden vlees. Als je zorgt dat je heet vocht toevoegt, worden hamlappen volgens (bij) mij niet taai?

Schnitzel

Laat de schnitzel (en elk ander vlees) eerst even op kamertemperatuur komen voor je het in de pan mikt. Zorg ook dat de pan op temperatuur is en mik dus niet te snel het vlees in de pan. Schnitzel gaat het beste op een half hoog vuur met een bodem van olie (kan beter tegen hitte) en een een klont boter (voor de smaak) in de pan zodat de Schnitzel niet direct de bodem raakt. Op tv noemen ze dat de schnitzel moet zwemmen, dat voorkomt aankoeken aan de bodem van de pan. Maar ook weer niet teveel vet, je gaat immers niet frituren maar bakken. Denk nou niet dat het te vet is. Daarvoor schroeit het snel genoeg dicht. Je kan hem anders altijd na het bakken nog even droog deppen. Wanneer het dan goudbruin is aan beide kanten dan is het klaar, vandaar ook het halfhoge vuur zodat het ook niet te snel gaat. Daarmee voorkom je dat de buitenkant zwart is en de binnenkant nog niet gaar. De bereidingswijze met een bodempje olie/boter geldt eigenlijk voor al het gepaneerde vlees.

OND

OND

15-08-2018 om 14:57

Schnitzel moet langzaam korsten.

Het lijkt eenvoudig, maar het is bijna even ingewikkeld als het bereiden van een gepocheerd ei. AnnaNiem beschrijft de bereidingswijze erg goed.

Niet onmogelijk dat de "hamplapjes of andere varkensdingen" van minderwaardige kwaliteit zijn. Hoewel het eigenlijk een uitsluitingscriterium zou moeten zijn bij de vleeskeuring, twijfel ik er niet aan dat er nogal wat minderwaardig DFD-vlees op de markt gegooid wordt.
"De markt" is zogezegd wat de consument wil, maar wel vaker blijkt dat "de markt" moet gezien worden als: "dit is het en als het jullie niet aanstaat, vreet dan maar gras".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.