Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petronella

Petronella

04-04-2014 om 06:57

Handig in de badkamer

Ons huis wordt gebouwd en dit weekend hebben we een afspraak bij de badkamerboer. We hebben eindeloos veel plaatjes bekeken en vinden veel mooi, dat wordt lastig kiezen, maar hebben natuurlijk wel een budget waar we rekening mee zullen houden.
Nu probeer ik het anders: wat is er handig om in de badkamer te hebben? Wat zijn jullie ervaringen, wat zou je mij adviseren? ik 'Vergeet vooral niet een xxx in de badkamer in te bouwen, op te hangen, aan te plakken want dat is zó fijn!'
Ben heel benieuwd naar jullie handige badkamer tips, alvast bedankt!


amk

amk

04-04-2014 om 07:09

hoe leger

hoe beter.
Douche, toilet en wastafel en verder geen kastjes, haakjes, en andere dingen.
Hoe minder zooi, hoe rustiger en hoe makkelijker schoonmaken.

Limi

Limi

04-04-2014 om 07:37

amk

Dan heb je toch al die spullen die wij in de badkamer hebben in een andere kamer, waardoor DIE lastiger schoon te maken wordt?

Wij hebben een kast op redelijk hoge pootjes, dat vind ik wel prettig.

Als ik in die luxe positie kom

dan zou ik liever een urinoir en een bidet plaatsen, dan een ligbad.

uitstort gootsteen

http://www.beslist.nl/products/main_sanitair/main_sanitair_560004/c/materiaal~559426
Dat geklungel van een emmer voor de schoonmaak in de wasbak - de kraan zit te laag en dan moet je de emmer schuin houden.
Een goede uitstortgootsteen lijkt me handig.

De wastafel in een breed aanrechtblad waar de wasmachine en de wasmand onder kunnen. En dan links en rechts aan de muur daarboven plankjes voor de toiletartikelen.

Tink

Tink

04-04-2014 om 09:22

wij hebben

Een hangend wastafelmeubel, hartstikke handig want daar poets je zo onderdoor. Het is best een ruime kast, er kunnen dus veel schoonmaakmiddelen etc in. (Handdoeken liggen bij ons in de linnenkast op een van de slaapkamers.)
Daarboven een spiegel met kastjes er omheen, daarin staan de tandpasta, scheerspullen van manlief, dagcrèmes e.d. Bovenin het linkerkastje zit een stopcontact verwerkt, daar kan hij dus zijn scheerapparaat opladen.
Boven die spiegel zijn 2 aparte lampjes, die kun je aandoen apart van de rest van de badkamerverlichting. Er zit ook nog een stopcontact naast (handig voor bv de stijltang)

Ik wil juist geen plankjes voor toiletartikelen, dat wordt veel sneller stoffig dan wanneer de boel in een kastje staat.

Verder een douchecabine met deurtjes ipv een gordijn.
En een designradiator, lekker warme handdoeken na het douchen.

Boven de (ook hangende) wc is een plank waar ik zo'n Ikea-ladenkastje op heb staan met o.a. maandverband erin, dat ligt dus handig voor het grijpen.

Ohja en ik weet niet hoe het bij jullie is, maar onze badkamer heeft geen ramen, ik ben daarom heel blij met de ventilator die aangaat zodra je het licht aandoet. Nadat het licht uit is blijft ie nog een paar minuten door ventileren. We hebben eigenlijk zelden last van teveel vocht in de badkamer.

Dat was het zo'n beetje, onze badkamer is erg klein dus veel meer past er stomweg niet in

Juno

Juno

04-04-2014 om 10:18

Putje

Een putje in de vloer zodat je na het dweilen het water zo weg kan werken. Ik heb het niet en vind het een groot gemis.
Spiegel met een warmte-element zodat hij niet beslaat.

over die ventilator

In mijn top tien van dingen waar ik een pesthekel aan heb staat ook (net onder de 'thee'die bestaat uit te lauw water met een zakje ernaast) de ventilator die automatisch aanslaat als je het licht aandoet.

Soms moet je midden in de nacht, maar amper bij bewustzijn, naar de wc of de badkamer. Het is al erg genoeg als je daarbij het licht moet aandoen, maar als dat dan moet, is het extra vervelend als je die ventilatorherrie er ongevraagd bij krijgt.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke allergie. Ik wil niet altijd die herrie aan mijn hoofd. Nou ja, zo heel persoonlijk is het nou ook weer niet, mijn moeder heeft destijds bij haar badkamerverbouwing zo'n automatische ventilator genomen en heeft nu spijt.
Een ventilator met een knopje dus. Wij hebben er trouwens een die ook een tijdschakelaar heeft (dat is aangesloten op het ventilatiesysteem in onze nieuwbouwwoning): als je dat knopje indrukt ventileert-ie een kwartier maximaal en schakelt daarna weer terug naar de oorspronkelijke stand.

Wat handig kan zijn, als je badkamer ervoor geschikt is, is een easydrain in de douchecabine (afvoer waar je anders het randje van de cabine zou hebben).

Verder zou ik erop letten dat er voldoende mogelijkheid is om je kleren op te hangen. Ik moet nog iets overwinnen, bij ons in de badkamer is de enige mogelijkheid voor een paar kledinghaken aan de deur. Daar hangen nu zuignaphaken (die op gezette tijden er weer afvallen), maar eigenlijk moet ik in de (nieuwe) deur boren, wat ik een tikje zonde vind.

Groeten,

Temet

lennest

lennest

04-04-2014 om 10:21

inloopdouche

Wij hebben een inloopdouche zonder deur laten maken. De muren zijn zo geplaatst dat de rest van de badkamer niet nat wordt tijdens het douchen. Een beetje badkamerleverancier kan dat wel voor je uittekenen. In ons oude huis zat een douche met een glazen deur, als je dit netjes wilt houden, moet je veel poetsen of altijd na het douchen helemaal afdrogen. Niet dus. En als de deur open gaat, is de rest van de badkamer ook nat. Een regendouche met aparte handdouche, die zou ik nog wel willen. Ik heb in de inloopdouche anti-slip tegels laten plaatsen in plaats van een douchebak, de douche is namelijk groter dan de gemiddelde douchebak. Verder ben ik erg blij met de verticale verwarming met buizen ervoor om natte handdoeken te laten drogen voordat ze de wasmand in gaan; ik vind nat wasgoed zo stinken.
Verder een hangkast met ingebouwde wastafel, kast heeft voldoende ruimte voor de handdoeken met daarboven een kastje voor allerlei kleine spulletjes; met twee pubers en twee volwassenen in huis is dat wel handig. Ik heb geen bad meer, we maakten er te weinig gebruik van en met de keuze voor een grotere douche ben ik nog steeds erg blij!
Oh ja, een goede ventilatie.

wensen

Een hangend toilet (en dan niet zo laag), grote wastafel (hangend), geen douchecabine maar alleen een glazen deur, liefst geen kastjes of heel weinig, genoeg stopcontacten (!), een spiegel die niet snel beslaat, licht dat ingebouwd of weggewerkt is. Een douchegoot lijkt mij ook handig maar heb ik geen ervaring mee. Voor de rest wil ik graag veel ruimte in een douche.

Moeder

Moeder

04-04-2014 om 10:59

Stopcontacten

Ik hannes altijd met dat ene stopcontact dat ik in mijn badkamer heb. Daar zit standaard de stekker van de elektrische tandenborstel in en die moet ik er elke keer uittrekken als ik m'n haar wil föhnen. En als ik een man had die zich elektrisch zou willen scheren dito. Dus ik zou minstens een dubbel stopcontact plaatsen. En een betere lamp want nu ik ouder en kippiger word zie ik het allemaal niet meer zo goed.
Ik heb enorm veel schimmel in de badkamer omdat er geen raam in zit dus een goede ventilatie is heel belangrijk.

Jasmijn

Jasmijn

04-04-2014 om 11:14

mijn tips

Wij hebben nu een badkamer (niet zelf uitgezocht) waarbij het putje in het midden van de douchevloer zit. (hadden we in ons oude huis in een hoek) ik vind 'm heel onhandig in het midden, want dan sta je er met je hak op de sleufjes waar het water in moet. Dat gaat op zich best, maar na een paar minuten gaat het heel vervelend aanvoelen, dus moet je je voet weer verplaatsen, of heel strategisch neerzetten. Dus daar zou ik met mijn volgende badkamer op letten. Verder inderdaad het liefst alles zwevend, zodat de vloer vrij blijft, (nu staat het badkamermeubel op pootjes en dat dweilt niet zo makkelijk eromheen)
Verder hadden we in onze oude badkamer een iets hogere drempel, dat mis ik helemaal (zeker als je even de vloer wilt schoonspoelen met de doucheslang, dan ging dat zo makkelijk met die hogere drempel (5cm ongeveer) want dan liep het niet de overloop op als je een keer een onhandige manoeuvre maakte. (de drempel was ook wat breder) (zo'n 10 cm, dus je kon er ook op staan, hoefde er niet perse overheen te stappen) dat is denk ik voor wanneer je wat ouder wordt fijner (ik heb er in ieder geval nooit last van gehad, dat ik het al obstakel zag)
Wij hebben een kleine badkamer, en dus een douchegordijn, maar dat vind ik eigenlijk wel heel onderhoudsvriendelijk. Je gooit 'm gewoon in de wasmachine als ie vies is en het houdt de warmte in de douche-hoek (ik zou niet zonder deur willen douchen (wat ik hierboven ergens lees) lijkt me erg koud.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2014 om 11:16

Even denken...

Ik heb een tijd geleden een heel mooi voorbeeld van een badkamer gezien. In het midden van de badkamer was een muurtje, met aan de ene kant wastafels en aan de andere kant de douche. Geen douchekabine, maar een apart douche'hokje'. Je kunt dus om dat muurtje heenlopen.

Ik zou nu zelf kiezen voor een wastafelmeubel, waarop voldoende ruimte is om je spulletjes op te zetten tijdens het gebruik. Ik vind die wastafelkommen erg leuk. En ik zou bij dat wastafelmeubel ook een kast willen hebben, voor de handdoeken en opslag van toiletartikelen. Wat mij ook ideaal lijkt, ik weet niet of dat bestaat, is 'zwevende wasmanden'. Een aantal naast elkaar voor sorteergemak en op pakhoogte en eronder makkelijk schoon te maken. (En als dat nog niet bestaat wil ik daar nu ter plekke octrooi voor aanvragen!)

Tijgeroog

Tijgeroog

04-04-2014 om 12:25

Ventilator

Mijn ouders hebben, voor de badkamer en de wc, een ventilator die pas aan gaat als het licht langer dan een paar minuten aan is. Dus bij kort plassen gaat de ventilator niet aan, als je er langer bent wel. Als het licht uit is blijft ie nog een tijdje doorgaan.
Volgens mij is het niet te koop zo, m'n vader heeft het waarschijnlijk zelf in elkaar geknutseld.

amk

amk

04-04-2014 om 12:27

Limi

nee, wij hebben gewoon weinig spullen, dus het ligt ook niet ergens anders. (gaat ook niet, onze badkamer is 1m bij 1.40, van muur tot muur ja.)

amk

Een soort kast dus. Bij verkoop maakt een makelaar er van een walk-in bathroom van, *grijns*.

Juno

Juno

04-04-2014 om 12:43

O, en

Een dubbele wastafel. Mijn moeder heeft aan een muur twee wastafels met een zwevende kast eronder en aan één kant (de 'badkamerkant') is het afgerond. Je kan dan ook nog aan de kopse kant staan. De spiegel kan plat tegen de muur maar ook gedraaid worden zodat degene aan de kopse kant ook een spiegel heeft.
Wc borstel ook in een zwevende houder.

een rand in de douche

waar alle puberale flesjes,douchespullen, scrubcremes etc op kunnen staan, DAT mis nu . Wel een paar rekjes in de douchecabine maar dat is geen succes.

amk

amk

04-04-2014 om 13:50

Judith-t

☺ wel jammer dat je dan in de hal uitkomt ipv in een luxe slaapkamer.

Hombre

Hombre

04-04-2014 om 14:14

Jasam

Treurig dat niemand verder een bidet wil. Nou ik dus wel. Nou heb ik nog nooit zelf een badkamer aan laten leggen. Dus heb ik wel een sauna en een stoombad maar geen bidet. Rare mensen.

Theekopje

Theekopje

04-04-2014 om 14:40

Voetensteuntje

Ik heb een steuntje in de douche laten maken, heel simpel een paar blokken die betegeld zijn. Daar kan ik mijn voet opzetten als ik bv mijn benen wil scheren of scrubben, of even een paar flesjes neerzetten.
Ik vind het zelf erg prettig, maar heb het nog niet ergens anders gezien, had het zelf bedacht.

maan.

maan.

04-04-2014 om 14:53

badkamerradio!

pasgeleden de badkamer onder handen genomen, waar ik het meest blij mee ben is de nieuwe badkamerradio. de oude was ermee opgehouden en na veel zoeken een goede gevonden die én goed ontvangt én goed volume heeft.

verder ben ik ook erg blij met de dubbele wasbak. (niet dat ze nu minder ruzie maken hoor.. )

kleine dingetjes zoals een haakje bij de douche waar je je washandje kunt ophangen en een rekje om zeep op te zetten.

en tot slot, nog steeds blij dat we destijds een dakraam in de badkamer hebben laten plaatsen.

Juno

Juno

04-04-2014 om 15:05

Bidet

Ja natuurlijk! Als ik ooit een badkamer zou laten aanleggen wil ik een grote inloopdouche met dezelfde tegels als bij mij op de sportschool ( niet glad als ze vochtig worden), zo'n afvoergoot, vloerverwarming, dubbele wastafel, wc en bidet, handige plek voor alle in gebruik zijnde handdoeken en de hele rotzooi graag zwevend. O ja, en de keus uit twee soorten verlichting, 's avonds wil ik graag wat meer sfeerverlichting dan 's ochtends. En een ingebouwde vergrootspiegel om op te kunnen maken.
Ik denk dat ik ook nog wel een bad zou willen.
Haha, mijn badkamer is nog prima dus het blijft bij dromen.

Monique D*

Monique D*

04-04-2014 om 16:01

Badkuip en douche apart

Ik zou een badkuip en douchecabine (met deurtjes) apart willen. Geen badkuip waarin je ook moet gaan douchen. Dat vind ik onhandig, je moet over de rand stappen, dan douchen en weer over die rand stappen. Natuurlijk moet je anti-slipmatten o.i.d. erin doen.

Dan wil ik ook kastjes waarin pakken maandverband, kammen, borstels, douchegel, handdoeken en washandjes opgeborgen kunnen worden. Ook is het handig om rekken te hebben, waaraan men de vochtige handdoeken kan hangen. En dan ook haakjes waaraan de kleding die je hebt uitgetrokken, kan ophangen als je je gaat douchen of baden. Er moet een WC (geen plons-wc) in de badkamer zijn. Twee of drie ingebouwde stopcontacten zijn heel erg handig! En er moet in de douche wat ruimte (plank of rek of zo) zijn, waar je de flessen douchegel en shampoo op kan zetten. Goede verlichting is belangrijk. En natuurlijk goede ventilatie (al of niet in de vorm van een stille ventilator of ramen).

Een dubbele wastafel is prettig, maar niet noodzakelijk. Het komt weinig voor dat twee tegelijk hun tanden moeten poetsen. Een bidet vind ik niet nodig.

Wat ik ook belangrijk vind is een thermostaat. Je kan zelf bepalen hoe warm of koud het water moet zijn als je gaat douchen of baden.

Mijn badkamer is erg klein (oude portiekwoning). Er is wel een klein wastafeltje (de grote wastafel is in mijn slaapkamer, waar iedereen zijn tanden poets, want op die kleine wastafel kan je geen tandpasta en tandenborstels plaatsen). Naast de wc is een klein badcel, afgesloten met een douchegordijn. Er is geen ruimte voor kasten en om je baddoek en kleren op te hangen, dus als ik een badkamer kan krijgen die voldoen aan mijn bovengenoemde eisen dan ben ik heel erg blij!

En o ja, wat die thermostaat betreft: ik heb dit moeten aanleggen omdat het douchewater heel erg moeilijk op temperatuur kon nadat ik een nieuwe douchekop had gemonteerd. Het was voor ons een verademing nadat wij een thermostaat hadden genomen!

Als bovenstaande

Een inloopdouche, geen toilet in de badkamer maar er net buiten, dubbele wastafel met kast eronder (zwevend), groot ligbad, rand bij het bad voor badschuim ed.

Maar vooral: een spiegelkast! We hebben hem net zo breed als de dubbele wastafel en ik vind het ideaal. Alle tandenborstels, tandpasta, make up, scheerspullen enzovoort staan in het kastje binnen bereik. Maar je ziet er niks van, want na gebruik gaat het kastje dicht! Super!

Tesah

Tesah

04-04-2014 om 20:06

Fijnste ruimte van het huis

Onze badkamer is leeg, heel leeg en dat is heerlijk. Geen plankjes of lastige schoonmaak dingen.

We hebben een inloopdouche zonder glas, alleen een stenen muurtje erom heen. Na het douchen trekken we de vloer schoon, met een doek maken we de wanden schoon (ik spuit eerst met HG badkamer spul op de wanden)en klaar. Ik hoef verder nooit schoon te maken, alleen een keer per week stofzuigen en dweilen.

We hebben een vrijstaand bad waar ik omheen kan dweilen.

Verder een wastafel meubel waar alles in ligt. Er zijn twee grote lades onder elkaar. Veel ruimte maar het onhandige daaraan is dat als de een staat te scheren en de ander iets uit de lade wil hebben, de eerste naar achteren moet om plaats te maken. Meerdere smallere lades zijn handiger als je vaak met z'n tweetjes in de badkamer bent.

Mijn advies in het kort: geen glas bij de douche, dat is ellendig veel schoonmaak werk, een hangend wastafelmeubel met kleine lades. Een radiator waar je de handdoeken op kan drogen.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-04-2014 om 21:17

Vloerverwarming!

Heerlijk om in de badkamer te hebben is vloerverwarming, nooit meer met natte voeten op een koude stenen vloer staan. En geen radiatoren (design of niet) die vuil worden. En verder dubbele wastafel met één grote spiegel erboven met verlichting. En natuurlijk een apart toilet, dus niet in de badkamer. En een grote kast (hangend of op hoge poten) met onderin een grote diepe la met een draadmand voor de vuile was, en bovenin ruimte voor een gebruikshoeveelheid handdoeken en de voorraad crèmes en tandpasta etc.

Tango

Tango

04-04-2014 om 22:19

Bidet?

Zijn er mensen die dat hebben? Ik vond het altijd zo'n vreemd geval als we in Frankrijk in een hotel zaten vroeger. Net als die rare rol-kussens die ze op de bedden hadden liggen.
Wat ik wel handig vind in de badkamer is inderdaad geen plankjes e.d. wel kastjes. En vooral dan daarbij ook een man die zijn spullen in de kastjes zet, want die van mij laat altijd alles op de wastafel staan
Onze douche zit in een hoek en in de achterste hoek zit in rand waarop alles shampoo's e.d. kunnen staan, vind ik erg handig want je hebt het zo binnen handbereik.
Glazen deuren in de douche vind ik wel mooi maar erg onhandig met schoonmaken. Je houdt ze nooit mooi.
Wij hebben verder een platte radiator waar je handdoeken overheen kunt hangen, ook prettig. En oh ja, het toilet liever apart maar daar moet je dan maar ruimte voor hebben natuurlijk. Wij hebben dat boven en ik vind dat erg fijn. Heb je dat probleem met die ventilator 's nachts ook niet.

Hombre

Hombre

04-04-2014 om 22:25

Ontkalker

Die glazen deuren in de douche zijn inderdaad niet fijn vanwege de kalkafzetting. Iemand ervaring met zo'n ontkalkingsapparaat in de waterleiding? Is dat probleem daarmee dan gelijk opgelost? (afgezien van het feit dat je heerlijk zacht haar krijgt

Ervaring met aquasoft

Dat is een grote bak waar zout in gaat en die net na binnenkomst van de waterleiding aangesloten wordt, zodat het water door de zoutbak gevoerd wordt. Werkelijk ideaal, geen kalk afzetting op kranen, tegels en super met ramenzemen. Je hebt minder zeep/shampoo enzo nodig.
Toilet/wastafels/rond kranen, alles blijft mooi glanzend.

Kost wel wat, en je hebt jaarlijks een controle op hygiëne.

Ik geloof trouwens die dingen die je OP een leiding moet plaatsen niet.

Onze missers

In ons huis zat al een prachtige badkamer, maar ik ben bijna blij dat die er vanwege lekkage helemaal uit moet. Ik heb de bewerkelijkste badkamer van Nederland. Wat je vooral niet moet nemen is:

Een bad op pootjes dat schuin in een hoek half onder de dakkapel staat. Ik kan er achter alleen schoonmaken door in het bad te klimmen en ondersteboven over de rand hangend te soppen.

Neem vooral geen glasmozaïk. Prachtig, maar daardoor heb ik wel 6 kilometer witte voegen.

Neem geen spiegelwand van heuphoogte tot aan het plafond. Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen waarom niet. Idem voor een witte tegelvloer met witte voegen.

Een hele strakke, 1-meter brede wastafel is prachtig, maar het water blijft op de vlakke ondergrond liggen. Eén keer je tanden poetsen en het ziet er al niet meer uit.

Als je het raam graag open hebt bij het douchen, plaats je inloopdouche dan zo dat de wind niet pal op de opening blijkt te staan waardoor je onder een hete straal nog staat te kleumen.

Neem geen inbouwkraan, als daar wat mee aan de hand is moet de hele muur open

Hebben gezinsleden lang haar, laat dan een extra brede afvoerpijp installeren.

Wat mij ook wel wat lijkt is een warmte terugwinningsinstallatie, waarmee je behoorlijk wat stookkosten kan besparen omdat je de warmte van het weggespoelde water hergebruikt.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.