Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Wij met huishouden met 2(zeer slecht geisoleerd, 1 verdieping) hebben de thermostaat op 18,5 graden en besparen zo veel mogelijk maar hebben de maandelijkse rekening gas en elektra bij eneco nu op €800, we weten het niet meer en kunnen het niet meer betalen, cv ketel moet vervangen(zou veel kosten schelen) maar we hebben het geld niet daarvoor. Schulden stapelen zich op.

wanhopigmens schreef op 06-11-2022 om 22:02:

Wij met huishouden met 2(zeer slecht geisoleerd, 1 verdieping) hebben de thermostaat op 18,5 graden en besparen zo veel mogelijk maar hebben de maandelijkse rekening gas en elektra bij eneco nu op €800, we weten het niet meer en kunnen het niet meer betalen, cv ketel moet vervangen(zou veel kosten schelen) maar we hebben het geld niet daarvoor. Schulden stapelen zich op.

Wat doe je allemaal om te besparen? Dit is best veel, ik ben alleen en ben rond de 100 kwijt. ( flat uit 1982 dus redelijk slecht)

Kikki39

Kikki39

06-11-2022 om 22:19 Topicstarter

oh wat erg!

Nou, ik vind kou zeker ongezellig ja.

wanhopigmens schreef op 06-11-2022 om 22:02:

Wij met huishouden met 2(zeer slecht geisoleerd, 1 verdieping) hebben de thermostaat op 18,5 graden en besparen zo veel mogelijk maar hebben de maandelijkse rekening gas en elektra bij eneco nu op €800, we weten het niet meer en kunnen het niet meer betalen, cv ketel moet vervangen(zou veel kosten schelen) maar we hebben het geld niet daarvoor. Schulden stapelen zich op.

Heb je de thermostaat altijd op 18,5 staan? 
Dat vind ik best wel hoog en doe ik alleen als ik het echt koud heb. 
Maar dit jaar nog niet gestookt, begint wel fris te worden. (al een poos niet gekeken op thermostaat, weet niet wat het nu is) 
Ik vind 17 graden best ok meestal, we zijn toch wel redelijk actief en zo niet zijn er dekentjes of warmere kleding. 
Desnoods ga ik dit jaar met muts op rondlopen in huis. Waarom niet? We zijn het gewoon niet gewend, en gewenning kost tijd. 

Als je 17 graden (nog) niet trekt kun je ook verminderen met halve graad bijv. 
En/ of de verwarming als het echt koud wordt heel even aanzetten en daarna meteen weer uit. Ik las dat iemand bij kou met 17 graden de thermostaat op 19 zette. Zoveel verschil is doorgaans niet nodig, probeer eerst eens op 17,5 te zetten. Wordt het dan nog niet warm kun je hoger gaan. (Of gaan touwtje springen ofzo) Maar misschien werkt dit anders bij vloerverwarming, dat weet ik niet. 

Hoe dan ook werkt kou wel goed om je te beschermen tegen kou, je maakt meer bruin vet aan.

heb je bij je gemeente geinformeerd of je financiële hulp kunt krijgen  (energie-tegemoetkoming)?
gr Angela

Zoveel verschillende situaties. En wat koud voelt of hoe koukleumerig je bent. Of je stilzit of onder een gezellig dekentje zit.
Ja Angela klopt, diegene heeft overal gelijk in. Dus nee, ik hoorde niets meer van de inhoud maar zag een rood gezicht met een schreeuwende mond en toen ik het woord gekanker hoorde was voor mij de grens om nog plezierig verder te luisteren.
Je hebt bij veel mensen een compleet andere situatie, dus je kan makkelijk oordelen over een ander. Als iemand geen geld heeft maar zich ook blauw betaald bijvoorbeeld. Hoe je dan uit de schulden blijft. Ik kan ook niet veel meer. En ik heb hier voor gekozen. Dus dat ik mijn geld niet moet uitgeven aan een kachel kan iemand adviseren maar dan nog niet met schuttingtaal en agressie. 
Het zegt mij nog steeds niets. Je kunt tenminste, dat lukt mij nog. De nota s van de jaren ervoor erbij pakken en schatten wat je gaat verbruiken cq betalen. Met deze markt is het uitvogelen en hopen dat wat je doet niet achteraf weer duurder was omdat toch alles weer anders bleek. 
En de 19 die het hier is. Dan heb ik echt een koude vloer en voel je toch echt dat het kil is. Maar dat kan uiteraard ook mijn waarneming zijn. Heb echt respect voor de mensen die het met 16-17 nu nog redden. 
En ja als je alleen woont maakt denk ik verschil. Ik heb mij (3pers) met een buur vergeleken die alleen is. Nou dat maakt toch echt verschil. Een hoop.

Sorry eppos, maar ik begrijp alleen uit je posting dat iemand jou iets op een heel vervelende manier wilde vertellen, dus inderdaad heb je daar niets aan. Maar wat je daarna schrijft is voor mij iets te warrig. 

gr Angela

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2022 om 00:18

Angela1967 schreef op 06-11-2022 om 23:29:

Sorry eppos, maar ik begrijp alleen uit je posting dat iemand jou iets op een heel vervelende manier wilde vertellen, dus inderdaad heb je daar niets aan. Maar wat je daarna schrijft is voor mij iets te warrig.

gr Angela

En voor mij. Snap ook niet helemaal wat er nu bedoeld wordt. 

Stond de thermostaat nu te hoog of te laag?

En wat was volgens die persoon dan het probleem?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-11-2022 om 08:04

Pinokkio schreef op 06-11-2022 om 22:52:

[..]

Heb je de thermostaat altijd op 18,5 staan?
Dat vind ik best wel hoog en doe ik alleen als ik het echt koud heb.
Maar dit jaar nog niet gestookt, begint wel fris te worden. (al een poos niet gekeken op thermostaat, weet niet wat het nu is)
Ik vind 17 graden best ok meestal, we zijn toch wel redelijk actief en zo niet zijn er dekentjes of warmere kleding.
Desnoods ga ik dit jaar met muts op rondlopen in huis. Waarom niet? We zijn het gewoon niet gewend, en gewenning kost tijd.

Als je 17 graden (nog) niet trekt kun je ook verminderen met halve graad bijv.
En/ of de verwarming als het echt koud wordt heel even aanzetten en daarna meteen weer uit. Ik las dat iemand bij kou met 17 graden de thermostaat op 19 zette. Zoveel verschil is doorgaans niet nodig, probeer eerst eens op 17,5 te zetten. Wordt het dan nog niet warm kun je hoger gaan. (Of gaan touwtje springen ofzo) Maar misschien werkt dit anders bij vloerverwarming, dat weet ik niet.

Hoe dan ook werkt kou wel goed om je te beschermen tegen kou, je maakt meer bruin vet aan.

Waarom niet gewoon even op 19 zetten en een uur later terug op 17? Ik doe dat al jaren.

Angela1967 schreef op 06-11-2022 om 23:29:

Sorry eppos, maar ik begrijp alleen uit je posting dat iemand jou iets op een heel vervelende manier wilde vertellen, dus inderdaad heb je daar niets aan. Maar wat je daarna schrijft is voor mij iets te warrig.

gr Angela

Dat is precies waarom, ik heb een keuze gemaakt hoe nu maar even aan te zien. Met de warmte en elektra. Dus persoonlijke aanvallen gaan mij niet helpen. 
Uiteraard info ingewonnen waar men de tips geeft. Maar ook hier merk ik dat, net zoals in real life. Mijn situatie is anders dus onbegrijpelijk. En dan nog lopen mensen rood aan omdat ze beter weten wat jij moet doen in jouw huis. Als je het niet begrijpt, dat kan. Warrig vind ik dan meer slaan op mij. Ik kan het niet beter uitleggen. Heb mijn best hier ook gedaan. Ik heb er zelfs een eigen topic op geopend. Niemand reageert tot nu toe. Dus ja ik zal wel een uitzonderlijk geval zijn. Waarom de reactie doorgaans vol onbegrip zit en dat ik het warrig uitleg, volgens de ander. 
In het gesprek dat ik had, zei ik dat de meesten hier zich niet dik maken over de energie omdat ze het prima kunnen betalen. Heb sterk het idee dat dat enigzins verkeerd viel en dat voor agressie zorgde. Maar ben bang dat het wel daarop neerkomt. 
Helaas kan ik er meer ook niet mee. Dus ik ga nu checken wat de stroom voor dat kacheltje kost. En dat kan ik tenminste inzien. 

Eppos schreef op 07-11-2022 om 09:24:

[..]

Dat is precies waarom, ik heb een keuze gemaakt hoe nu maar even aan te zien. Met de warmte en elektra. Dus persoonlijke aanvallen gaan mij niet helpen.
Uiteraard info ingewonnen waar men de tips geeft. Maar ook hier merk ik dat, net zoals in real life. Mijn situatie is anders dus onbegrijpelijk. En dan nog lopen mensen rood aan omdat ze beter weten wat jij moet doen in jouw huis. Als je het niet begrijpt, dat kan. Warrig vind ik dan meer slaan op mij. Ik kan het niet beter uitleggen. Heb mijn best hier ook gedaan. Ik heb er zelfs een eigen topic op geopend. Niemand reageert tot nu toe. Dus ja ik zal wel een uitzonderlijk geval zijn. Waarom de reactie doorgaans vol onbegrip zit en dat ik het warrig uitleg, volgens de ander.
In het gesprek dat ik had, zei ik dat de meesten hier zich niet dik maken over de energie omdat ze het prima kunnen betalen. Heb sterk het idee dat dat enigzins verkeerd viel en dat voor agressie zorgde. Maar ben bang dat het wel daarop neerkomt.
Helaas kan ik er meer ook niet mee. Dus ik ga nu checken wat de stroom voor dat kacheltje kost. En dat kan ik tenminste inzien.

Offtopic: Ik denk niet dat het persoonlijke aanvallen zijn. Uit je berichten ( de meeste zijn prima te volgen, maar af en toe niet) staan punten waar komma's moeten en schrijf je halve zinnen en sla je wat zijwegen in. 

Dat geeft niet, maar daardoor is het lastig te begrijpen wat de kern van je bericht is, omdat het daadwerkelijke punt niet genoemd wordt. Omdat mensen best willen helpen, hebben ze informatie nodig en daarom geven ze aan dat ze niet goed begrijpen wat je zegt. 

Temperatuur is afgelopen week voor het eerst onder de 20 gezakt, naar 19,5. We hebben de verwarming nog niet aangehad, met dank aan de zeer goede isolatie. Met mensen op bezoek, koken en bakken en af en toe een zonnetje op het raam stijgt de temperatuur soms spontaan weer naar de 20. Nu maar zien hoe het verder gaat. Partner is ziek en die mag wat mij betreft bekijken of hij de verwarming aan wil of niet. Als hij geen probleem heeft met dalende temperaturen heb ik dat in principe ook niet. 

Het helpt wel dat ik weer op kantoor werk. Als ik thuis werk en daarmee feitelijk de hele dag stil zit ben ik op een gegeven moment in een soort ijsklomp veranderd. Ondanks warme truien en dito sokken. 

Hier nu 16,5. Zit niet stil, ben bezig en dan vind ik het best lekker zo fris. 

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2022 om 12:32

Ik heb hem vandaag aangezet. Zit een hele berg werk te doen thuis op m'n vrije dag  boehoe. Maar met dat stilzitten is het best fris met 15c. Dus maar even op 18 gezet.

Max88 schreef op 07-11-2022 om 11:12:

[..]

Offtopic: Ik denk niet dat het persoonlijke aanvallen zijn. Uit je berichten ( de meeste zijn prima te volgen, maar af en toe niet) staan punten waar komma's moeten en schrijf je halve zinnen en sla je wat zijwegen in.

Dat geeft niet, maar daardoor is het lastig te begrijpen wat de kern van je bericht is, omdat het daadwerkelijke punt niet genoemd wordt. Omdat mensen best willen helpen, hebben ze informatie nodig en daarom geven ze aan dat ze niet goed begrijpen wat je zegt.

Maar dan kun je aangeven wat je niet begrijpt. Als het aan punten en komma’s ligt. Vragen staat vrij. 
Ik denk gewoon dat het in gesprek minder gauw gebeurt omdat het punt waar het om draait dan al duidelijk is. Dan hoor je het einde van de zin echt wel. Kan er ook punt bij zeggen maar dat is niet nodig. 

Dus ik vind het ook niet erg, maar warrig ben ik niet. Dat het zo overkomt is lastig voor de ontvanger, dat zie ik wel.

En ik lees heel slecht op scherm, ben vaak onhandig met woordenboek en dingen die het apparaat ongevraagd aanpast, of ik verkeerd in type. Heb ooit teksten moeten checken op punten, komma’s en andere regels dus ik heb een brede smile. Dat las ik dus op papier en je wilt niet weten hoe vaak ik dat check.


op werk zei mijn baas eens dat ze nog nooit brieven zo netjes had gezien met geen enkele fout….

Ik heb eerlijk gezegd dat ik er ook heel lang mee bezig was, ik wilde geen spatie verkeerd hebben. 
Dat heeft meerdere oorzaken, autist/perfectionist/secuur zijn. Maar op een forum zit ik voor mijn lol, het is geen wedstrijdje hier dus prima. Ik heb postings gezien waar ik echt geen chocola van kon maken en toch de boodschap in grote lijnen wel kan raden. Ik zit gewoon zo in elkaar. En accepteer dat niet iedereen direct alles snapt. 
Ik weet dat het niet altijd vlekkeloos gaat, ik ben er geen slechter mens door. En vind het ook prima als mensen denken, ik snap er niets van dus laat maar gaan. Vaak zie ik dan later waar men dus niet begreep en hetzelfde nogmaals wordt gezegd, ok en nu wel. Formuleren is een kunst en soms is het ook de aandacht voor het lezen, wat er nou staat. 

Ben wel wat gewend. Alleen dat wat ik nu meemaakte in real life is zelf iemand die echt de plank misslaat. Ik vind boos worden om je mening erdoor te drukken in elk geval lelijk en zinloos. Gewoon respectvol blijven is meer mijn manier. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.