Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Pinokkio schreef op 06-11-2022 om 22:52:

[..]


Als je 17 graden (nog) niet trekt kun je ook verminderen met halve graad bijv.
En/ of de verwarming als het echt koud wordt heel even aanzetten en daarna meteen weer uit. Ik las dat iemand bij kou met 17 graden de thermostaat op 19 zette. Zoveel verschil is doorgaans niet nodig, probeer eerst eens op 17,5 te zetten. Wordt het dan nog niet warm kun je hoger gaan. (Of gaan touwtje springen ofzo) Maar misschien werkt dit anders bij vloerverwarming, dat weet ik niet.

De cvketel gaat hier toch echt pas aan als ik de temp 1,5 graad hoger zet. Dus als ik het koud heb met 17 helpt 17,5 helemaal niks. Ik ga dus naar 18,5. En als ik het bij 17,5 koud heb moet ik naar 19.

Dat van die zijwegen klopt ook helemaal Max. Dat is helemaal ik. Ik kan meestal niet zonder er 1 in te slaan er voorbij aan gaan. 
Als je een half verhaal vertelt dan missen er vaak kanttekeningen dus die sla ik niet over. 
Ok weer terug on topic. Je kunt heel moeilijk denken in eten. Een familielid zei altijd. Doe je mond open, en steek er eten in. Dan is het eten klaar (wel even kauwen). Het is gewoon noodzakelijk kwaad of voor de ander een leuke verplichting. Ik eet zelf ook niet gemakkelijk. En toch moet het. En ik kan er nog van genieten ook. Omdat mijn maag gevuld is en er energie vandaan komt. Zonder eten is het ook niet vol te houden. Dus lekker of niet, het moet toch af en toe.

hahaaaa 

en nu moet ik nog harder lachen om mezelf. Ik ga verder over een ander topic 

Excuus nu ben ik zeker wel in de war. 
😅

ik moet duidelijk geen twee dingen tegelijk doen, dus nu ff foon aan de kant 

Aiden schreef op 07-11-2022 om 14:30:

[..]

De cvketel gaat hier toch echt pas aan als ik de temp 1,5 graad hoger zet. Dus als ik het koud heb met 17 helpt 17,5 helemaal niks. Ik ga dus naar 18,5. En als ik het bij 17,5 koud heb moet ik naar 19.

Oh, jazo. Aanzetten heeft uiteraard geen zin als ie dan niet aangaat

Hier wel onmiddelijk, dacht dat ketels altijd zo werkten. 

Pinokkio schreef op 07-11-2022 om 14:51:

[..]

Oh, jazo. Aanzetten heeft uiteraard geen zin als ie dan niet aangaat

Hier wel onmiddelijk, dacht dat ketels altijd zo werkten.

Heb het zelfs even getest omdat ik toch aan mezelf ging twijfelen. Heb de thermostaat dus 3 minuten op 17 gezet, hup €0,25. 3 minuten! 

Pinokkio schreef op 07-11-2022 om 14:58:

[..]

Heb het zelfs even getest omdat ik toch aan mezelf ging twijfelen. Heb de thermostaat dus 3 minuten op 17 gezet, hup €0,25. 3 minuten!

Dan kost een uurtje stoken op 17 graden dus €5 🤬 Een hoop geld als je dat per maand optelt en een paar uurtjes per dag stookt 🥹

Kikki39

Kikki39

07-11-2022 om 15:23 Topicstarter

als dat echt zo is zet ik hem dus niet aan, niet normaal

wanhopigmens schreef op 06-11-2022 om 22:02:

Wij met huishouden met 2(zeer slecht geisoleerd, 1 verdieping) hebben de thermostaat op 18,5 graden en besparen zo veel mogelijk maar hebben de maandelijkse rekening gas en elektra bij eneco nu op €800, we weten het niet meer en kunnen het niet meer betalen, cv ketel moet vervangen(zou veel kosten schelen) maar we hebben het geld niet daarvoor. Schulden stapelen zich op.

Dat is wel erg heftig. Er moet toch wel iemand zijn die mee kan denken met jullie. 

wanhopigmens schreef op 06-11-2022 om 22:02:

Wij met huishouden met 2(zeer slecht geisoleerd, 1 verdieping) hebben de thermostaat op 18,5 graden en besparen zo veel mogelijk maar hebben de maandelijkse rekening gas en elektra bij eneco nu op €800, we weten het niet meer en kunnen het niet meer betalen, cv ketel moet vervangen(zou veel kosten schelen) maar we hebben het geld niet daarvoor. Schulden stapelen zich op.

Afschuwelijk lijkt mij dit, zeker nu de echte kou pas begint! Heb je de gemeente al gebeld of zij misschien iets voor jullie kunnen betekenen? Heb geen idee hoor, maar misschien kunnen zij met je meedenken?

Poezekat schreef op 07-11-2022 om 15:34:

[..]

Dat is wel erg heftig. Er moet toch wel iemand zijn die mee kan denken met jullie.

Ik vraag me af als je zo goed als niet stookt, hoe men aan 800 euro komt met 2 personen.  Dat is niet(!!) cynisch bedoeld, ik vraag het me oprecht af, omdat er vast nog van dat bedrag af te halen moet zijn, vandaar dat ik vroeg wat ze deden ( lichten aan/bad/koken enz)

Eppos schreef op 07-11-2022 om 14:47:

hahaaaa

en nu moet ik nog harder lachen om mezelf. Ik ga verder over een ander topic

Excuus nu ben ik zeker wel in de war.
😅

ik moet duidelijk geen twee dingen tegelijk doen, dus nu ff foon aan de kant

😄Maak je niet druk, als je maar niet denkt dat je persoonlijk wordt aangevallen.

Max88 schreef op 07-11-2022 om 16:15:

[..]

Ik vraag me af als je zo goed als niet stookt, hoe men aan 800 euro komt met 2 personen. Dat is niet(!!) cynisch bedoeld, ik vraag het me oprecht af, omdat er vast nog van dat bedrag af te halen moet zijn, vandaar dat ik vroeg wat ze deden ( lichten aan/bad/koken enz)

Zou het alleen het voorschot zijn wat Eneco (zijn jullie misschien overgegaan van een andere energiemaatschappij) veel te hoog heeft ingeschat?
Hebben jullie een slimme meter of iets waarmee je misschien kunt bekijken wat je per dag (of week) verbruikt? Of bel Eneco op om dat te vragen. Als je zo weinig verbruikt dan moet je maandbedrag toch wel omlaag kunnen? 
Wat zijn jullie* tarieven (*van "wanhopig mens") voor stroom en gas? Dan kunnen we dat hier met elkaar vergelijken, misschien geeft dat wat duidelijkheid?

Kersje schreef op 07-11-2022 om 15:20:

[..]

Dan kost een uurtje stoken op 17 graden dus €5 🤬 Een hoop geld als je dat per maand optelt en een paar uurtjes per dag stookt 🥹

Nee, die berekening klopt niet. Het opwarmen van n ruimte kost meer energie dan het warm houden van n ruimte. Dus de eerste minuten kosten relatief veel. 

Kikki39

Kikki39

07-11-2022 om 16:34 Topicstarter

ik kijk op mijn app van Eneco en hadden gisteravond verwarming aan een paar uur, van 17 naar 19 en er staat 0,65 cent verbruik. Dat kan toch niet?

Pinokkio schreef op 07-11-2022 om 14:58:

[..]

Heb het zelfs even getest omdat ik toch aan mezelf ging twijfelen. Heb de thermostaat dus 3 minuten op 17 gezet, hup €0,25. 3 minuten!

ja maar dat is toch volle bak aan, alshet eenmaal 17 graden is hoeft de cv een poos niks te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.