Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Ik heb geen idee of de verwarming al aan is geweest, ik geloof het niet, er staat gewoon een thermostaat aan, die aanslaat bij de juiste temperatuur.
Wij wonen in een hoekhuis op leeftijd en verwarmen meerdere kamers, want de volwassen kinderen zitten veel op hun kamer. Ook werken we regelmatig thuis - die kamer is lastig te regelen qua temperatuur, maar voor mij maakt dat niet zoveel uit, ik heb 2 dekentjes naast mijn stoel liggen voor als ik het te koud krijg.

Wij hebben aardig verbruik met 5 volwassen in een groot huis. Het zal nog een aardige uitdaging worden om onder het energieplafond uit te komen. Voor de stroom hebben we gelukkig zonnepanelen (en koken op inductie). Qua verbruik zitten we voor dit jaar wel van beide een stuk lager vergeleken bij vorig jaar.

NB hoe warm je de thermostaat hebt staan zegt ook niet alles. Toen we de thermostaat op een andere plek hadden hangen, waren we zo trots dat we die altijd zo laag instelden. Maar sinds hij ergens anders hangt, moet de grenswaarde een stuk hoger om het nog enigszins aangenaam te hebben. (Eerst op koude buitenmuur, nu op binnenmuur)

Pinokkio schreef op 02-10-2022 om 00:09: 

(en wees eerlijk, ook wij hebben dat nodig. Pas nu gaan we echt zuiniger om met gas en stroom. )

Hier dus eerlijk, wij hebben bij iedere aanschaf van apparatuur gekeken naar de zuinigheid, wij hebben een gezellig huis maar kiezen bewust voor verlichting met zuinige lampen. Onze 7 jaar oide koelkast valt ook binnen de nieuwe normen in de best verkrijgbare categorie qua zuinigheid evenals onze 5 jaar oude wasmachine.

Douchen deden we nooit lang maar hebben we nu nog verder verkort, door in te zepen met de douche uit, dat deden we nog met de douche aan, het was altijd inzepen afspoelen en klaar. Wij zitten qua verbruik van energie dan ook bij de 30% minst verbruiken gezinnen landelijk gezien. 

M.a.w. we deden het al, daarom was onze energienota tot nu toe ook maar 100 euro per maand.

Bijtje82

Bijtje82

02-10-2022 om 08:49

Decembermamma schreef op 01-10-2022 om 21:45:

[..]

Dat zijn mooie dingen voor de weekendjes weg!

Langer douchen is goedkoper dan een weekendje weg hoor.

zuinig met gas en stroom was ik wel maar het kon ook nog wel beter. Met het vele thuis zijn met de lockdowns zijn bepaalde dingen er wel ingeslopen die wat meer verbruiken. 
Dat hebben we nu weer teruggedraaid.
Ook isolatie stond al vanaf dat ik dit huis kocht in 2020 op de to do lijst maar een werkende keuken en badkamer hebben dan toch meer prioriteit.  Daarom dit jaar het dak geïsoleerd. 
Ik zou ook de platte delen graag willen aanpakken maar moet daar nog een plan voor maken: dak eraf of van binnenuit. Dak eraf betekend ook dat de constructie versterkt kan worden en er serum op gelegd kan worden. Kosten zijn ook navenant hoger dus moet er eerst gespaard worden. Dan kan ik ook de 4 laatste dubbel glas ramen laten vervangen door hr++ dubbel glas. 
Verder isoleren zal nodig zijn om ooit op een warmtepomp over te kunnen gaan, maar waar die dan moet komen geen idee, in de tuin is niet echt een optie. 

Decembermamma schreef op 02-10-2022 om 08:39:

[..]

Hier dus eerlijk, wij hebben bij iedere aanschaf van apparatuur gekeken naar de zuinigheid, wij hebben een gezellig huis maar kiezen bewust voor verlichting met zuinige lampen. Onze 7 jaar oide koelkast valt ook binnen de nieuwe normen in de best verkrijgbare categorie qua zuinigheid evenals onze 5 jaar oude wasmachine.

Douchen deden we nooit lang maar hebben we nu nog verder verkort, door in te zepen met de douche uit, dat deden we nog met de douche aan, het was altijd inzepen afspoelen en klaar. Wij zitten qua verbruik van energie dan ook bij de 30% minst verbruiken gezinnen landelijk gezien.

M.a.w. we deden het al, daarom was onze energienota tot nu toe ook maar 100 euro per maand.

Eigenlijk let ik er al langer op, vind het altijd al zonde om veel te verbruiken waar het best wat minder kan. Mijn man is minder oplettend wat dit betreft, die vergeet nogal eens het licht op de overloop uit te doen en in de schuur terwijl we aan het eten zijn. Nu let hij er iets beter op gelukkig. Afgelopen zomer een nieuwe diepvries gekocht dus die is dan toch weer een stuk zuiniger dan de vorige. En als een apparaat vervangen moet worden, kijk ik of het echt noodzakelijk is of dat er andere alternatieven zijn om het gemis van het apparaat op te vangen. Met iets wat we al hebben en voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden zoals bijvoorbeeld de airfryer die nu vaker gebruikt wordt. 

Bijtje82 schreef op 02-10-2022 om 08:49:

[..]

Langer douchen is goedkoper dan een weekendje weg hoor.

Klopt, alleen gaan wij geregeld een weekendje weg en dan douchen we soms wat langer.

Poezekat schreef op 02-10-2022 om 09:30:

[..]

 En als een apparaat vervangen moet worden, kijk ik of het echt noodzakelijk is of dat er andere alternatieven zijn om het gemis van het apparaat op te vangen. Met iets wat we al hebben en voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden zoals bijvoorbeeld de airfryer die nu vaker gebruikt wordt.

Precies! Wij kijken ook naar noodzaak, hebben een combi-oven en dat is voor ons voldoende dus geen aparte oven of magnetron. We hebben een afwasborstel we hebben echt geen vaatwasser nodig! We hebben waslijnen een droge echt niet nodig, maar een goede wasmachine wel, hebben toen wel gekozen voor een wasmachine waar je grotere wassen in kunt doen. Nu redden we het met ongeveer 3 wassen in een week! 

En de auto van de buren is een grote station, heb ze er werkelijk zelden iets groots in zien vervoeren, ja ze gaan elk jaar op vakantie dan gaan de koffers achterin, maar goed ze zijn met 2. Onze auto is klein en compact, gebruikt ook weinig benzine, en als we op vakantie gaan kunnen we niet meer meenemen dan erin past en dan ga je ook niet overpakken.

Decembermamma schreef op 02-10-2022 om 09:42:

[..]

Precies! Wij kijken ook naar noodzaak, hebben een combi-oven en dat is voor ons voldoende dus geen aparte oven of magnetron. We hebben een afwasborstel we hebben echt geen vaatwasser nodig! We hebben waslijnen een droge echt niet nodig, maar een goede wasmachine wel, hebben toen wel gekozen voor een wasmachine waar je grotere wassen in kunt doen. Nu redden we het met ongeveer 3 wassen in een week!

Hier wel een vaatwasser en droger maar de laatste zet ik nu minder snel aan dan voorheen, wel voor de handdoekenwas want dan zijn ze lekker zacht. Ik gebruik het wasrek boven weer vaker als de was niet naar buiten kan. De vaatwasser draait pas zodra hij vol genoeg zit. Maar als bijvoorbeeld het tosti ijzer weg moet, dan komt er geen nieuwe meer voor terug. Ben toch al wat aan het ontspullen de laatste tijd. 

Wij zitten qua verbruik telkens onder 1 persoond huishouden. Terwijl er elke dag iemand thuiswerkt. Dus we voelen ons niet echt genoodzaakt om te bezuinigen. Het nieuwe maandtarief is wel flink omhoog gegaan, ondanks dat we de vorige keer terugkregen. Maar ook het nieuwe bedrag is heel goed betaalbaar voor ons. Enige is dat doordat er elke dag iemand thuiswerkt en we twee slaapkamers hebben omgebouwd tot kantoren, is een aangename temperatuur op de bovenverdieping ook best belangrijk. Nu is het nog prima te doen boven maar ik vermoed dat binnen nu en 2 weken de verwarming daar aan gaat. 

Index224 schreef op 02-10-2022 om 10:03:

Wij zitten qua verbruik telkens onder 1 persoond huishouden. Terwijl er elke dag iemand thuiswerkt. Dus we voelen ons niet echt genoodzaakt om te bezuinigen. Het nieuwe maandtarief is wel flink omhoog gegaan, ondanks dat we de vorige keer terugkregen. Maar ook het nieuwe bedrag is heel goed betaalbaar voor ons. Enige is dat doordat er elke dag iemand thuiswerkt en we twee slaapkamers hebben omgebouwd tot kantoren, is een aangename temperatuur op de bovenverdieping ook best belangrijk. Nu is het nog prima te doen boven maar ik vermoed dat binnen nu en 2 weken de verwarming daar aan gaat.

Een warme bovenverdieping of alleen een warme werkkamer? Ik zou lekker de radiatoren van de andere kamers (die je dan niet gebruikt) dichtdraaien.

Wij zitten ook onder het gemiddelde van een 1 persoonshuishoudens en dat is eigenlijk wel raar.

Bijtje82

Bijtje82

02-10-2022 om 10:39

het was hier vanmorgen 15,5c dus even de verwarming op 16,5 gezet een klein kwartier. Daarna teruggezet naar 13c. 
Door de restwarmte is het nu 19c.

Hier staat het zonnetje op het raam het is nu 20,7 graden 

Bijtje82

Bijtje82

02-10-2022 om 12:50

Decembermamma schreef op 02-10-2022 om 10:55:

Hier staat het zonnetje op het raam het is nu 20,7 graden

Hier nu ook de zon op de ramen. Zal wel lekker warm worden. 

Vanavond doe ik op tijd de gordijnen dicht en een kaarsje aan. Dekentje en een kop thee. 

Boven is het veel behaaglijker in de ochtend, maar dat komt misschien door het tapijt.

Tapijt scheelt echt heel veel. Wij hebben in de woonkamer een eethoek daar ligt laminaat en de rest van de woonkamer heeft tapijt, de eethoek voelt echt minder warm ook al hebben we dikke huissokken aan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.