Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Die ventilatoren hebben bij ons toen een flinke besparing gegeven, en je hoort ze niet of nauwelijks. 

Poezekat schreef op 01-10-2022 om 10:23:

[..]

Ik vind dat ook fris, maar als ik in mijn eentje thuis ben, vind ik het niet nodig om al gelijk de verwarming hoger te zetten dus daarom warme trui aan over mijn shirt.

Die warme trui en extra vest doe ik ook, dekentjes liggen hier ook genoeg, koude voeten zijn te voorkomen met dikke wollen sokken, maar mijn handen zijn zomaar steenkoud als ik bijvoorbeeld op de laptop bezig ben en dan word ik verder, ondanks dikke kleren en dekentjes toch koud. Maar ik wil niet klagen, we hoeven het niet koud te hebben, huis is zeer goed geïsoleerd en als ons verbruik niet heel veel hoger wordt kunnen we het nog prima betalen.

Wel probeer ik de kinderen bewuster te laten worden door alles wat er nu speelt, dus korter douchen, deuren dicht, lampen uit, opladers die niet gebruikt worden uit het stopcontact. Wie heeft nog tips heeft om dat te laten slagen bij pubers? Vooral dat douchen, van nooit willen douchen als 12 jarige, naar het  liefst een uur onder de warme sproeier als 14 jarige.

Yoja schreef op 01-10-2022 om 11:22:

[..]

Die warme trui en extra vest doe ik ook, dekentjes liggen hier ook genoeg, koude voeten zijn te voorkomen met dikke wollen sokken, maar mijn handen zijn zomaar steenkoud als ik bijvoorbeeld op de laptop bezig ben en dan word ik verder, ondanks dikke kleren en dekentjes toch koud. Maar ik wil niet klagen, we hoeven het niet koud te hebben, huis is zeer goed geïsoleerd en als ons verbruik niet heel veel hoger wordt kunnen we het nog prima betalen.

Wel probeer ik de kinderen bewuster te laten worden door alles wat er nu speelt, dus korter douchen, deuren dicht, lampen uit, opladers die niet gebruikt worden uit het stopcontact. Wie heeft nog tips heeft om dat te laten slagen bij pubers? Vooral dat douchen, van nooit willen douchen als 12 jarige, naar het liefst een uur onder de warme sproeier als 14 jarige.


Het enige wat ik kan bedenken is zeggen dat ze zelf ook invloed hebben op de hoogte van de energienota en dat geld slechts 1 keer uitgegeven kan worden. Voor lang douchen zou je misschien een kookwekker kunnen gebruiken maar daarmee kan wel gesjoemeld worden. 

handschoentjes zonder vingers als ik aan het werk ben (computer).
Gr Angela 

Poezekat schreef op 01-10-2022 om 11:51:

[..]

Het enige wat ik kan bedenken is zeggen dat ze zelf ook invloed hebben op de hoogte van de energienota en dat geld slechts 1 keer uitgegeven kan worden. Voor lang douchen zou je misschien een kookwekker kunnen gebruiken maar daarmee kan wel gesjoemeld worden.

Gewoon overleggen met je kind, mijn zoon gaat nu echt wel kort dochen maar soms staat hij er wat langer onder dan zeggen we er iets van en dat gaat gelijk goed. Maar goed wij douchen alle 3 achter elkaar dus zijn altijd in de buurt van de badkamer als hij eronder staat.

Als je lang douchen verkoopt als het sponsoren van Poetin, gaan ze misschien wel korter douchen. 

Nou, het is indirect verband en uiteindelijk het probleem waarom we nu allemaal moeten besparen. Het is toch waardeloos dat de oorlog zo invloed heeft door afhankelijkheid van 1 zo’n kerel.
Je kijkt om je heen wat dit veroorzaakt, niet dat ik me constant verbaas ofzo. Het raakt me meer dat kleine ondernemingen omvallen. Er gewoon weinig te doen valt om in korte tijd dit op te vangen. 
Uiteraard is het daar ter plekke nog veel erger wat het doet. Al zou ik de hele winter niet meer douchen. Daar help ik mezelf wel mee. 
Ik kan er gewoon niet bij hoe de wereld erbij staat vanwege zoveel macht en poppenkast. Je kunt alleen wat met de gevolgen op eigen niveau. 

Ik heb ooit een keer bij een actie via de post een plastic zandloper met zuignap gekregen. Deze hing een tijdje in de badkamer. Los van of je je aan de tijd houdt, het zien alleen al doet je denken aan 'ik moet niet zo lang douchen'. En de kinderen kan je vragen om eens te timen hoe lang ze douchen en bijv. afspreken hoe lang ze denken nodig te hebben en daar de timer op aan te zetten (als ze geen 20 minuten zeggen natuurlijk) die van mij hebben hun mobiel namelijk ook op de badkamer liggen, dus die timer horen ze wel. Vaak werken hun zelfbedachte acties beter dan opgelegde regels, dus samen praten hierover.

Het opendraaien van de warme kraan in de keuken wil de puber ook nog wel eens helpen bij korter douchen

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 19:19

Mijn puber wil niet douchen. 😁 

Maar het scheelt hier al wel dat ze niet alle dagen hier zijn. 

Temet schreef op 01-10-2022 om 19:17:

Het opendraaien van de warme kraan in de keuken wil de puber ook nog wel eens helpen bij korter douchen

Dat maakt de langst douchende puber niks uit, het water wordt dan ook niet heel koud. 

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 20:28

Ik heb net ook ordinair lang in de douche gestaan. Soms gun ik mezelf dat.

Bijtje82 schreef op 01-10-2022 om 20:28:

Ik heb net ook ordinair lang in de douche gestaan. Soms gun ik mezelf dat.

Dat foe ik alleen als puber niet thuis is. 

Bijtje82 schreef op 01-10-2022 om 20:28:

Ik heb net ook ordinair lang in de douche gestaan. Soms gun ik mezelf dat.

Dat zijn mooie dingen voor de weekendjes weg! 

Hier doen de kinderen waanzinnig goed mee met besparen, maar ze zijn dan ook wel al wat ouder. 
Als ik het nu met jonge pubers zou moeten doen zou ik ze echt betrekken denk ik, op een manier die goed bij ze aanslaat. Verbruik van bijv gas echt inzichtelijk maken, printen, tekenen, wat dan ook. En samen een doel afspreken: zoveel minder willen we dan en dan verbruiken, en grafiek maken om te laten zien. En belonen natuurlijk bij gezamenlijk halen van  doel. Een gezamenlijke beloning of een individuele, verhoging van zakgeld bijv, net waar ze gevoelig voor zijn. Die verhoging levert je dan vast veel geld op als je daarmee de energierekening omlaag krijgt. En kinderen voelen het dan zelf een beetje in hun portemonnee. 
(en wees eerlijk, ook wij hebben dat nodig. Pas nu gaan we echt zuiniger om met gas en stroom. ) 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.