Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Huisvrouw

Huisvrouw

07-04-2012 om 18:42

Hele zaterdag bezig met huishouden!

Wat doe ik fout? We hebben een huishoudelijke hulp (3 uur per week) en nog ben ik de hele zaterdag bezig met poetsen en soppen. Man is de hele dag in tuin bezig.

De was, strijken, boodschapje, naar de bakker, vloeren schrobben en behandelen, opruimen-opruimen-opruimen, dweil door baskamer, waskamer schoongemaakt, paar ramen gewassen. Hele huis moet nog worden stofgezogen en er moeten nog 3 bedden worden opgemaakt. End an heb ik vandaag nog niet eens gekookt... Vloeren behandelen en ramen wassen doe ik normaal niet, maar wat doe ik fout?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monet

Monet

07-04-2012 om 18:48

Wat je fout doet?

Je hebt de lat veel te hoog liggen!

guera

guera

07-04-2012 om 19:15

Wat doet je hulp?

als je zelf nog de badkamer gaat dweilen? Dat doet mijn hulp en dan vind ik 1 x per week echt zat geneog hoor.
Die dingen als vloer behandelen en ramen wassen zijn redelijk sporadisch neem ik aan. Verder hoezo HELE huis stofzuigen? dat hoeft in de slaakamers toch niet als de hulp dat eens per week doet.
Ik stofzuig zelfs beneden niet eens hoor tenzij er veel kinderbezoek is geweest met kruimelende koekjes of zandschoenen, maar anders doet de hulp dat eens per week en de rest geloof ik wel (we lopen wel altijd op sokken hier).
Dus of je hulp is niet goed en doet te weinig of je legt de lat te hoog inderdaad...
Bedden afhalen en verschonen doe ik eens per 10 dagen ofzo en niet allemaal tegelijk en dat doe ik ff op een vrije dag of s avonds met man samen. Zo gebeurd

Wisse

Wisse

07-04-2012 om 19:26

Huh?!

Je hebt een huishoudelijke hulp en je gaat toch nog zelf soppen?! Dat klopt niet! Die huishoudelijke hulp heb je zodat je het niet zelf hoeft te doen. Wordt het dan na een paar dagen vies, denk dan: het wordt hoog tijd dat de schoonmaakster weer komt!

Voor jezelf (lees: voor alle huisgenoten) blijft er dan nog genoeg te doen over, gedurende de hele week: opruimen, was, boodschappen, aanrecht opruimen, tafel dekken en opruimen, afwas... Maar meer lijkt me overbodig, tenzij er allergieën of huisdieren zijn (dan dagelijks stofzuigen?)

Strijken: laat ieder de eigen kleren strijken. Kinderen hoeven geen gestreken kleren, en als ze dat wel graag willen zijn ze oud genoeg om dat zelf te doen. Strijken is grotendeels overbodig, ik strijk zelden, alleen mijn linnen kleding in de zomer.

Was: doe ik tussendoor, 's avonds na mijn werk en in het weekend, één was per keer, bij meer krijg ik een probleem met ophangen (kleinbehuisd) of droger (milieuvriendelijke droger die er lang over doet).

Boodschappen: vaak tussendoor of af en toe heel veel, naar gelang je voorkeur. Doe de 'plichtboodschappen' gepland, zoveel mogelijk tegelijk; beschouw de andere boodschappen als 'vrije tijd'.

Vloeren schrobben en behandelen: dat is toch iets dat je ca. 1 keer per jaar moet doen bij bijv. een houten vloer? Tja dan is het een echte klus... Wat wij wel doen: in de grote vakantie, als het huis toch niet vies wordt, vragen we de schoonmaakster om in plaats van gewoon schoon te maken, een keer te komen om de vloer goed schoon te maken en een keer te komen om de vloer in te smeren. Voordeel is dat de vloer dan niet belopen wordt en de tijd heeft om goed te drogen. En het grootste voordeel is natuurlijk dat je het niet zelf hoeft te doen!

Opruimen: tja. Wij ruimen vooral de avond op voordat de schoonmaakster komt. En zo nodig tussendoor.

Dweil door badkamer: laat dat de schoonmaakster doen.

Waskamer: huh? Hebben wij niet. Misschien wonen jullie te ruimbehuisd? Waarom kan de schoonmaakster dat niet doen?

Stofzuigen: heeft de schoonmaakter al gedaan toch? Of hebben jullie huisdieren die veel haren verliezen?

Bedden opmaken: bij een dekbed is het een kwestie van even netjes neerleggen. Dat moet ieder maar zelf doen. Wij doen het meestal vlak voordat we in bed stappen. Verschonen is een rotklus en doen we om en om of samen.

Koken: doe het om en om, en vanaf tweede helft basisschool kunnen kinderen ook al een dag per week 'koken' (= voor avondeten zorgen). Heel leerzaam en leuk.

Ramen wassen: laat dat de schoonmaakster doen.

Tuin: is vrije tijdsbesteding/hobby. Als het als een plicht gaat voelen, zoek dan een woning zonder tuin (of geef je tuin in bruikleen aan anderen die wel graag tuinieren). Of maak een 'wilde tuin', die je alleen af en toe hoeft bij te werken.

Wonen jullie misschien in een heel groot huis, zodat 3 uur per week te weinig voor de schoonmaakster is? Oplossing is meer uren schoonmaakster of kleiner gaan wonen.

Tip: ga buitenshuis werken, en je zult zien dat het huishoudelijk werk als sneeuw voor de zon vermindert. En je hebt meer geld voor meer uren schoonmaakster. En als je buitenshuis werkt, dan voelen sommige huishoudelijke klussen aan als 'ontspanning'. Het mes snijdt dus aan drie kanten...

En verdeel het huishouden tussen alle huisgenoten die oud genoeg zijn daarvoor.

Wisse

Wisse

07-04-2012 om 19:37

Rommelige zaterdag normaal

En verder vind ik het normaal dat een zaterdag rommelig is en gevuld met 'klusjes', en dat het allemaal niet zo snel gaat (uitslapen!). Uitrusten/bijkomen heet dat. En als we iets anders (leuks) gaan doen, dan blijven die klusjes dus liggen.

Ik vind wat jij vandaag gedaan hebt ontzettend veel! En ik zou dat alleen kunnen als ik me er goed bij zou voelen (bij de activiteit en/of het resultaat), in een soort schoonmaakdrift.

O ja, en in de tuin werken lijkt me veel leuker, had je niet kunnen/willen ruilen met je man?

Meer tussendoor?

Ik doe veel tussendoor. De ene keer de keuken direct na het eten even een extra sopdoek.Ondertussen zet ik koffie. Als de koelkast bijna leeg is, omdat we nog boodschappen moeten gaan doen, krijgt die een sopje. De was stop ik er in voordat ik ga werken en hang `m bij thuiskomst op.Dweil door de badkamer los ik op direct na een douchebeurt. (Ik ram de natte handdoek er door heen)
Vloeren schrobben en behandelen? Ik weet niet wat je daarmee bedoelt. Ik heb laminaat, even stofzuigen en als ik zin heb een dweil. Wij hebben geen huisdieren en ruimen zoveel mogelijk de rommel achter onze kont op, dat scheelt heel veel.Als iedereen de hele week alles achter zich laat slingeren dan ben je inderdaad een dag aan het opruimen.
Ramen lappen, stofzuigen en de badkamer enz. een grote beurt, daar heb je toch de werkster voor?
Op zaterdag boodschappen maken wij een uitje van, inclusief gezellige lunch onderweg.

An

An

07-04-2012 om 20:46

Tja

Ik heb ook een hulp maar ik doe bijna niets van wat jij doet. Ik stofzuig op zaterdag beneden, haal een doekje over en door de wc's. De was is een automatisme dat gaat de hele week door, dat valt niet onder klusjes bij mij. verder doe ik af en toe de koelkast. De keuken hou ik gewoon bij en de badkamer ook(zonder te soppen hoor!!) Echt, in mijn ogen ben je bloedfanatiek

Groet, An

Guinevere

Guinevere

07-04-2012 om 20:47

Wat een zaterdag

Wat een ellendige zaterdag, de hele tijd de huishouding doen. Laat die troep toch lekker liggen. Alleen die was is noodzakelijk. De rest "moet" helemaal niet.
Mensen vragen mij wel eens hoe ik het voor elkaar krijg om zo weinig last te hebben van stress. Dat komt o.a. doordat het mij nauwelijks een fluit kan schelen om tussen een berg troep te zitten met een bak koffie en een boekje. Je leeft maar één keer, en dat leven ga ik niet al poetsend doorbrengen.

Annet

Annet

07-04-2012 om 21:27

Heel beperkt op zaterdag

Wij hebben ook een hulp. Wij doen de rest van de week niets aan poetsen van wc, vloeren, badkamer, etc (we hebben geen huisdieren of kruipende kinderen).
En ja, langzamerhand wordt het viezer gedurende de week. Dat vinden wij geen probleem.

Lui

Ik ben lui, of makkelijk, hoe je het noemen wilt Ik doe zo min mogelijk, paar keer stofzuigen per week (een paar keer voor de katten, anders echt niet hoor). Ramen 4-5 keer per jaar. Stoffen, uh, kan ik me niet herinneren. Wassen, ja, ieder weekend maar dat doet de machine en ophangen en opvouwen duurt niet zo lang. Met strijken de TV aan.
Toilet en badkamer wel iedere week, toilet tussendoor nog wel extra.
Maar vies is het bij mij niet, er moet wel geleefd kunnen worden!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-04-2012 om 21:55

Guinevere

Hoera een lotgenoot
Ik moet wel zeggen dat ik minder chaotisch word, dus in een weekend als dit (Pasen, schoonouders komen eten)hoeven we bws geen vuilnisbakken bij te huren om alle troep af te kunnen voeren. Het is nu een kwestie van gewóón opruimen en stof weghalen. Tot het volgende moment dat belangrijk genoeg is voor een schoonmaakbeurt.

Ely

Ely

07-04-2012 om 22:07

Poe hee (&wisse ot)

Wat ben jij fanatiek! Hier wel elke dag stofzuigen maar kleine kinderen & huisdieren dus tsja... Wc gaat onregelmatig zo'n wegwerp lap overheen (werken allebei onregelmatig dus soms veel thuis overdag) en was/strijk gaat tussendoor. De rest doet de Poets. Dus elke week hele huis, behalve waskamer, die luxe ontbeer ik. En als wij weg zijn (vakantie of veel van huis voor projecten oid) doet Poets dingen als ramen, koelkast, dat soort werk.
Ik geef toe, het is zeker niet huize spic en span maar iedereen die binnenkomt lijkt zich altijd thuis te voelen en dat vind ik veel belangrijker. Allebei zou nog leuker zijn maar daar ben ik ook te weinig fanatiek voor

@Wisse: mijn droger heeft ook zo'n zuinige stand, doettie opeens meer dan een halve werkdag over een wasje. Wat is daar zuinig aan? Dat gebruikt toch ook veel stroom? Ksnaptnie...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tango

Tango

07-04-2012 om 22:17

Tjonge

Dat lijkt me niets hoor, de hele zaterdag met het huishouden bezig. Zou me ook niet lukken, de kinderen vragen toch ook aandacht?
Hier komt de hulp nog maar eenmaal per 2 weken. In de week dat ze komt gaat er in het weekend nog eenmaal de stofzuiger door het huis (i.v.m. kattenharen en vuil dat naar binnen wordt gelopen door buitenspelende kinderen. Verder wordt natuurlijk de was gedaan. Ben net ruim een half uur bezig geweest met was vouwen, maar dat kwam doordat het nogal was opgelopen i.v.m. verjaardag gisteren e.d.
Ook een boodschapje wordt op zaterdag vaak gedaan hier, maar daar blijft het dan wel bij. In de week dat de hulp niet komt probeer ik zoveel mogelijk in de avonduren en als de kinderen op school zijn het huis bij te houden, zodat er op zaterdag tijd is voor leuke dingen.
En oh ja strijken, dat doe ik dus heel zelden. Alleen af en toe eens een blouse of overhemd.

Kobalt

Kobalt

07-04-2012 om 23:15

Methode guinevere

Hier ook de methode guinevere. Soms krijg ik op een doordeweekse dag weleens de geest en dan ga ik zoiets extravagants doen als vloeren dweilen, kinderkamers uitmesten of ramen wassen. Iedereen moet dan goed kijken, want het blijft nooit lang schoon.
Het huishouden staat hier zo'n beetje onderaan het prioriteitenlijstje. Op zaterdag doe ik er helemaal niets aan. Echt zonde van de dag vind ik dat.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2012 om 00:55

Kobalt

Ik liep vandaag met zo'n onduidelijk gevoel rond. Ik kon het niet benoemen. Nu weet ik het... ik voelde mij extravagant! Schoonmaken, 2 x op en neer geweest naar de supermarkt, nog meer opruimen, wc geboend. Het was me het dagje wel. Het gaat zelfs verder dan extravagant. Extravagant XL Ik ben momenteel (zie tijdstip) alvast aan het koken voor morgen. Soep (nog zonder groente) en verse appelmoes...

Fiorucci

Fiorucci

08-04-2012 om 08:53

Ehm huisvrouw

Ik denk dat je de lat te hoog legt. Kijk,een hulp kan zelfs in drie uur niet alles doen,als ze zorgvuldig werkt. Maar als ze dan niet toekwam aan de ramen, denk dan: Ik leg een briefje neer of ze de ramen wil doen. Ga dat dan niet zelf doen!

De hele dag de tuin doen

Dat je druk kunt zijn met het huishouden op zaterdag begrijp ik wel, als je beiden de hele week werkt. Maar dat je elke zaterdag de hele dag in de tuin bezig bent, daar kan ik mij helemaal niets bij voorstellen.
Ik zou de hulp 2 x per week laten komen, of de tuin asfalteren .

Guinevere

Guinevere

08-04-2012 om 11:58

Ah, ik heb een eigen methode

Goed te lezen dat ik nu ook een methode heb! Ik was al jaloers op mijn zoon met zijn eigen (appelsnijd)methode.
Anyway, de hele zaterdag in de tuin bezig zijn lukt mij ook best, bij mooi weer: hangmat naar links schommelen, hangmat naar rechts schommelen... kun je zomaar een dag zoet mee zijn.
Tuurlijk wordt er hier ook wel eens iets opgeruimd, bij voorkeur door de rommelmaker zelf. En soms loopt het zó de spuigaten uit dat er rigoureus wordt puingeruimd. Verder wordt ons huis ook 3 uur per week door de hulp gepoetst, dat is voldoende om in het weekend alleen bezig te hoeven zijn met de was en een paar rommeltjes. Maar je moet dan wel een hoge troeptolerantiegrens hebben. Die van mij is nu wel bijna bereikt dus ik vóel gewoon dat ik straks een half uurtje ga lopen zweten op huishoudelijke taken.
Wat mij beschermt tegen al te sterke huishoudelijke neigingen is de wetenschap dat de wereld vast niet stopt met draaien als mijn ramen smerig zijn en het gras in de tuin 2 kontjes hoog staat. Overigens kan ik me uit het verleden nog een paar viezerikken-draadjes herinneren, toen bleek dat er behoorlijk wat luilakken op het forum rondhingen.

Guineverre

gelukkig, ik dacht al, wat een weelde.....

groetjes van Purk

p.s. hier ook drie uur hulp in de week en verder ben ik nogal lui aangelegd, wel ben ik goed in het opgeruimd laten lijken....trek vooral niet de deur van de trapkast open

Huisvrouw

Huisvrouw

08-04-2012 om 21:06

Okee, het was geen normale zaterdag...

Meestal begint hij met de sport van de kinderen, beetje opruimen, lunchen, aanrommelen, boodschapje en dan moet het hele huis 's avonds nog worden gezogen. Eerder heeft geen zin, de kinderen nemen karrenvrachten zand mee naar binnen (ja, ook als ze buiten schoenen uit doen).

Hulp doet de badkamer maar 4-5 dagen later is een dweil er door heen geen overbodige luxe. Bedden verschoon ik in het weekend (en zeer regelmatig), aan het einde van de dag moeten ze nog wel worden opgemaakt.

Hulp doet hier badkamer, twee wc's, stofzuigen begane grond en eerste verdieping, afstoffen, keukenfrontjes en vaak de lage ramen beneden (ensuite deuren). Ramen wassen doet ze soms ipv badkamer en wc's. Ze strijkt ook wel eens een beetje was weg. Dweilen keuken en hal doet ze niet standaard.

dc

dc

08-04-2012 om 21:40

Bedden

Je moet eens in het archief lezen in huishouddraadjes. Je zult zien dat velen, zoals ik, echt niet elke week alle bedden verschonen. Het bed van de kinderen doe ik ongeveer 1 keer per 2 weken, en de onze 1 keer per maand ofzo, alleen de kussenslopen doe ik wat vaker, maar dat kost geen tijd. Wat ik wel elke dag doe, is het dekbed over voeteinde trekken en de ramen een half uurtje open.

Badkamergrond doe ik even na een douche. Ik heb een stapeltje doekjes en oude theedoeken. Na een douche (als de grond me te gortig wordt), haal ik een doekje met zeep erover, en droog ik met een theedoek. 2 minuten werk, en schoon.

Ik strijk zo min mogelijk, eigenlijk enkel de overhemden van mijn man en wat kreukelige dingen van mij en de kinderen.

Stofzuigen doe ik wel regelmatig (dagelijks), maar alleen beneden (heb een baby rondkruipen). Boven eens per maand ofzo (itt tot jouw zeker 2 keer per week?!). Schoenen gaan altijd in de gang uit, en als de kinderen onder het zand of modder zitten, de kleding ook.

En als je denkt dat mijn kinderen en wij vast heel vaak ziek of allergisch zijn, nou dus niet. Eigenlijk zijn we haast nooit ziek, en ik ben de enige in het gezin met allergieen. Maar niet voor stof, enkel pollen

Ik zou eens op papier zetten wat voor jou echt belangrijk is, hoeveel tijd dat kost, en hoe het efficienter kan, en de zaterdag leuke dingen gaan doen. Misschien kun je met de rest van het gezin een afspraak maken dat jullie met z'n allen een half uurtje doen voor het avondeten op zaterdag?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-04-2012 om 21:58

Maar waarom

moeten de bedden aan het eind van de dag nog worden opgemaakt? 's Ochtends openslaan en 's avonds weer onder het dekbed kruipen kost geen enkele moeite en is hygiënischer dan opmaken.

Bij teveel zand op de vloer pak ik even de bezem, veel minder gedoe dan steeds de stofzuiger tevoorschijn halen.

dc

dc

08-04-2012 om 21:59

Roosje

Omdat ze ze heeft afgehaald en gewassen.

Statsie

Statsie

08-04-2012 om 22:43

Op vrijdag laten komen

Als je hulp op vrijdag komt, hoef je het hele weekend niks te doen. En verder doet jouw hulp een stuk minder dan de mijne en die van mij peert hem altijd al na 2,5u.

Vic

Vic

08-04-2012 om 23:02

Vraagje (beetje o.t.)

Ben jij echt een huisvrouw in de letterlijke zin van het woord? Dan vind ik in ieder geval niet dat je man zou moeten stofzuigen e.d.
Tot zover mijn zinvolle bijdrage
OK, on topic, ik kom waarschijnlijk niet wekelijks aan drie uur schoonmaakwerk. De badkamer krijgt net iets te weinig een grote beurt, maar meestal alleen een lapje over de wastafel. WC is maximaal een kwartier werk per week, zelfs bij de meest grondige poetsbeurt met alle tegeltjes. Afstoffen doe ik partieel roulerend, stofzuigen beneden een keer per week en boven om de week. Mijn vloermop/wisding heb ik uitgeleend (keuken en badkamer doe ik met een doekje, zijn niet zo groot), dus dweilen is al een jaar niet gebeurd. Nu ik dit schrijf bedenk ik dat ik dan van de week maar eens zo'n Leifheitding ga kopen. Andere dingen gaan een beetje tussendoor en zoals het uit komt. Als ik vind dat bijv 1 keukenkastje een beetje smoezelig is, lap ik de rest ook even af. Bedden verschonen is geen werk, dus dat zou ik niet eens apart benoemen.

Wisse

Wisse

08-04-2012 om 23:10

Hulp doet niet zoveel?

Hier doet onze hulp in ca. 3,5 uur (vaak iets korter): aanrecht + espresso-machine, eettafel schoonmaken, hele huis stofzuigen + dweilen, badkamer schoonmaken + 2 wc's, plus extra klus(sen) naar eigen inzicht (ramen zemen, ijskast schoonmaken, kastjes schoonmaken, etc.). Ook doet ze dingen die van ons niet echt hoeven maar die wel fijn een nette indruk maken, zoals keukendoeken netjes opvouwen, rondslingerende kleertjes van kind netjes opvouwen... Naar mate ze langer bij ons is, heb ik de indruk dat ze steeds meer tijd "over" heeft (routine en achterstallig onderhoud is weggewerkt), en merk ik dat ze steeds meer extra dingen doet. Dan zijn we weer verrast met een schone ijskast, of heeft ze een rommelig keukenkastje leeggheaald en schoongemaakt, een rommelige plank schoongemaakt, de besteklade schoongemaakt, etc. Dit zijn natuurlijk zaken die niet wekelijks hoeven, ze doet ongeveer een van deze klussen per week, en zo hadden we het ook bedacht. Ik merk alleen dat ze na verloop van tijd steeds meer rommelige keukenkastjes e.d. aanpakt. De woning is 100 m2.

Trouwens, omdat je nick 'huisvrouw' is ging ik er vanuit dat je niet buitenshuis werkt, maar misschien heb ik het mis? Wat doe je door de week?

De hulp maakt natuurlijk de hele keuken schoon, dus ook het gasfornuis. (Meestal flink vies want we werken dat tussendoor niet bij!) Ze doet dan ook vaak de branders en zo. Oventje doet ze niet.

Primavera

Primavera

08-04-2012 om 23:32

Methode guinevere

Hier ook methode Guinevere en dat bevalt prima. Ik zou niet weten waarom ik 's avonds nog zou moeten stofzuigen aangezien ik daarna toch naar bed ga en de vloer niet meer zie. Of ik lees een boek, zit op de computer, hou een leuk gesprek, enz. allemaal bezigheden waarbij ik beslist niet op de vloer let. Verder zie ik het hier gewoon niet. Met twee honden en 4 kinderen en vriendjes zal er ongetwijfeld wat zand e.d. naar binnen komen, maar zolang het niet onder mijn voeten knispert peins ik er niet over om te gaan stofzuigen en 's avonds al helemaal niet.
Kijk als je schoonmaken nou leuk vindt of kikt op dat halve uurtje 's ochtends dat je vloer nog schoon is voordat er weer iemand van buiten naar binnen komt of per ongelijk nog vuile schoenen aantrekt of kruimelt of water morst, enz. Tja, dan moet je vooral schoonmaken. Zo heb ik vandaag meer dan een halve dag in de keuken gestaan, omdat ik koken gewoon leuk vind.
Maar als je het zoals de meeste mensen niet leuk vindt om schoon te maken en op te ruimen, dan doe je dat gewoon wat minder. Of je nou met een stofzuiger het vuil van 1 dag, 2 dagen of een week opzuigt, het is evenveel werk en het effect duurt precies even kort. De enige manier om een huis werkelijk wat langer schoon te houden is allemaal de hele dag het huis uit. nadeel is weer dat je het dan niet ziet, omdat je er niet bent, maar je wéét dan tenminste dat het schoon is.
Dweil in de badkamer is hier eigenlijk nooit nodig. De kinderen maken er hoe dan ook een waterballet van, dus heb ik ze al jong aangeleerd om dat met een dweil die daar altijd ligt de boel even te drogen, zodat een archeloze volgende gebruiker niet uitglijdt. Het voordeel is dat we altijd een vrij schone badkamervloer hebben
Ramen gebeuren alleen als ik het idee heb dat mijn uitzicht belemmerd wordt. Keukenfrontjes? Geen idee hoe vaak die gebeuren. Weinig in ieder geval, alleen als er iets zichtbaars op gespetterd heeft. Ik heb het idee dat zolang de eettafel en het aanrecht en alles wat direkt met voedsel in aanraking kan komen met een doekje gedaan is het wel goed is. De rest interesseert me maar matig.
Strijken doe ik ook al niet meer aan. Dat is ook al zo'n klusje waarbij je langer nodig hebt om het goed te krijgen dan dat het goed blijft. Als er een kledingsstuk nodig is wat echt een strijkbeurt nodig heeft dan kijk ik mijn man even lief aan Die strijkt namelijk weer liever dan dat hij dagelijkse kost zou moeten koken.
Ik ga nu wel even ons bed verschonen. De vuile lakens gaan gelijk in de wasdroog-combinatie, zodat ze morgenochtend weer schoon en droog zijn ondanks het pokke weer dit Paasweekend. Een apparaat waar ik zeer tevreden mee ben, omdat hij perfect is voor mensen die een afkeer van huishoudelijke taken hebben. Niks niet eerst wassen, vervolgens eraan denken dat het in de droger moet en dan de droger nog vol hebben of de was vergeten in de machine, waardoor die niet meer lekker ruikt en nog een keertje moet. nee, gewoon in één keer hup klaar. Zalig.
Het enige wat ik nog mis is het twee-vaatwassers-systeem van Tihama. Helaas is daar geen ruimte voor in onze keuken en ik denk ook niet dat de verhuurder er blij mee zou zijn als we zijn houten keuken om gaan gooien. Als alternatief heb ik het in en uitruimen van de vaatwasser dus maar uitbesteed aan de kinderen
Groeten Primavera

Huisvrouw

Huisvrouw

08-04-2012 om 23:47

Wisse, nee

Nee, ik werk wel degelijk buitenhuis (28 u). Daarom hebben we ook een hulp, daarom baal ik er ook van dat de hele zaterdag vol zit gepland met grotere en kleine klussen. Aan de andere kant had ik ook wel een goed gevoel van 'lekker veel gedaan'. De vloer hadden we al een half jaar geleden moeten behandelen.

Ons huis is wel wat groter, we hebben ruim 100 m2 per verdieping.

Probleem is dat mijn man niet op zijn kont kan zitten. Die pakt iedere week wel iets aan (grote tuin, grote schuur, etc). Die gaat de hele zaterdag door en dan zitten we 's avonds uitgeblust op de bank. En stofzuigen voordat hij en de kinderen gedouched en al op de bank zitten heeft geen enkel nut.

Ik was op woensdag (2 wassen) en zaterdags de hele dag/avond door (en zondag ligt er weer een berg vieze was).

Boodschapje doen op zaterdag vind ik meestal wel lekker; even een momentje voor mezelf. Maar deze zaterdag 'moest' er gewoon teveel: brunchspullen voor 12 personen, bloemen, wit legginkje wat ik niet kon vinden, etc.

Strijken doet hulp vaak maar dat gaat dan wel af van de andere klussen.

Wisse

Wisse

09-04-2012 om 00:59

Een wasmand hoort vol te zijn

'Ik was op woensdag (2 wassen) en zaterdags de hele dag/avond door (en zondag ligt er weer een berg vieze was).'

Een wasmand (of liever: twee of drie wasmanden, gesorteerd) hoort vol te zijn, zodat je altijd een volle trommel van bijelkaar passend wasgoed kunt draaien (bont 60, wit 60, bont 40, wit 40, fijn 30/40 op kleur gesorteerd, wol,...). Dat lukt alleen als de wasmand 'vol' is. Om een wasmand helemaal leeg te wassen, zul je halve wasjes (of nog kleiner) moeten draaien, en dat is zonde van milieu, energie, tijd en werk. Dus: beschouw een volle wasmand als normaal. Pas als er zo'n grote berg op ligt dat dit steeds omvalt, dan krijg ik een gevoel van urgentie. Maar verder was ik steeds een was als mij dit uitkomt, met een zo vol mogelijke trommel.

En ja ik heb een wasmand voor 60, een voor 40, en een voor fijne was + wol/'hand'was.

Een hele dag door wassen vind ik vreselijk, dat bepaalt dan toch je hele dag? Ik doe bijna dagelijks een was: 's avonds wasmachine vullen, met timer instellen dat de was klaar is als ik de volgende dag van mijn werk terugkom, dan 's avonds ophangen en/of in de droger en de was voor de volgende dag klaarzetten... Dat doe ik 'tussendoor' en ik vind het ontspannend zo na het werk. Maar in het weekend een hele dag wassen zou mij stress geven.

Verder hebben we een wasmachine waar 6 kg in kan, erg fijn. Maar er bestaan tegenwoordig zelfs nog grotere zag ik, ideaal! Het betekent minder vaak maar dan wel grotere wassen wassen.

Anneke

Anneke

09-04-2012 om 08:57

Leuk

Leuk om zo te lezen hoe dat bij andere gezinnen gaat. Wij hebben een waskoker, waar ik heel blij mee ben. Ik was zo om de 3 dgn wanneer het uitkomt. De wasmachine is hier ook altijd vol. Zo hup de droger in en nieuwe was erin. Het sorteren is bij ons wat laks. Vaak staat de was mand dagen lang id slaapkamer. Ook geen strijken hier, man heeft kreuk vrij overhemden. Ik krijg mn kasten alleen nooit zo netjes als mn moeder. Zij had altijd mooie stapels...Maar bij mij tot nu toe nooit stress over de was!

En je kinderen?

Ik weet niet hoor, maar hoe oud zijn je kinderen?
Die van mij maakten hun eigen bed op en deden de gordijnen en/of raam open vanaf een jaartje of 7/8. En bed afhalen ook al jaren. Jongste (klein van stuk) 'hielp' ik nog met bed na wassen opmaken met hetdekbed,maar een kind van 7 kan echt wel zelf z'n kussensloop erop doen hoor....En het laken ook wel om de matras. Gewoon op bed leggen die boel en laat ze het zelf doen.
Bij de was verwacht ik ook hulp. Ik zoek het uit en doe het in de machine, maar het drogen (in droger of buiten) doet diegene die er toevallig het eerste is. Ik zet meestal de was aan als ik ga werken, dan doen de kinderen of man 't in de droger of buiten en als ik thuis kom is het droog. Als man er is vouwt die het op en oudste ook wel eens. Is ook afhankelijk van of ze zelf weg moeten of niet. Jongste is er nog niet zo bedreven in, die maakt er een rotzooitje van, maar ze 'helpt' wel vaak en aldoende leert men. Afwasmachine idem dito. Standaard zuigen wij om de 2,3 dagen. Meestal na het eten, soms wij, soms de kinderen. Ligt ook aan welke dag en wat het programma is en verder nog te doen. 1 keer per week poets ik de tafels etc.dat kan ik in dezelfde tijd dat het kost om te zuigen. Dan is het meestal ik poets na het eten even en 1 van de anderen zuigt. Zo klaar!
Ebde hulp doet 1 keer per week de rest. De badkamer doe ik nooit. Hoogstens het toilet (meestal inderdaad op zaterdag) en dan doe ik het toilet beneden ook.
Maar ik verwacht dat iedereen zijn eigen remsporen wegveegt en bij knoeien 1 van de natte doekjes erover haalt.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.