Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Help, dochter wil vegetarisch worden

Mijn dochter van bijna 8 is een erg lief en gevoelig meisje en erg begaan met dieren. Sinds een week of wat vertikt ze het om vlees te eten. Prima op zich, maar de rest van het gezin wil wel vlees blijven eten.

Hoe pak ik dat aan. Ik vind het niet erg om 2-3 keer per week vegetarisch te koken. Ik grijp dan al snel naar die vegetarische schnitzels van de ah. Maar wat geef ik haar op andere dagen? Ik heb gehoord dat je niet te vaak van die sojaburgers mag eten. Hoeveel keer per week maximaal? Wat geef ik als alternatief? Kaas is toch ook niet zo gezond. Waar moet ik verder op letten? Hoe zorg ik dat ze genoeg ijzer binnenkrijgt?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vegetariër, denk ik?

Het lijkt me lastig, voor één persoon anders koken. Succes er mee!!

Tinus_p

Tinus_p

19-03-2009 om 20:04

Wat dingen

liat:
"Hoe zorg ik dat ze genoeg ijzer binnenkrijgt?"
Bruinbrood, en geen melk meer drinken bij broodmaaltijden.

liat:
"Kaas is toch ook niet zo gezond."
Kaas is nogal vet, verder is er niets mis mee. En met vet is eigenlijk ook niets mis.

Verder bak ik wat vaker gewoon een ei.

Talia

Talia

19-03-2009 om 20:13

Peulvruchten

Peulvruchten zijn verder de leveranciers van mineralen en eiwitten. Vitamine C bevordert de opname van ijzer in het bloed, dus voldoende groente en fruit. Van Quorn is een prima vego-gehakt verkrijgbaar, die je ook gerust voor de rest van het gezin in een pastasaus ofzo kunt doen. De smaak is neutraal, de substantie lijkt echt op gehakt.
Succes! Talia

PS Mijn dochters van 10 en bijna 3 doen het prima op zo'n soort vegetarisch menu, het hoeft niet ongezond te zijn, hoor!

Kiki

Kiki

19-03-2009 om 21:06

Je hoeft niet klassiek in aardappelen vlees en groente

te blijven denken en dan in het geval van de vegetarier een vegaburger. Overigens krijgt de rest van het gezin niets van een dagje zonder vlees

Maak gewoon een lekkere paddenstoelenrisotto, heerlijk voor het hele gezin. Daar hoort geen vlees bij.
Of spinazie-ovenschotel met ei en vierkazensaus. Eet ze wel vis, wissel je het af met een dagje vis
Een groentenlasagne met bechemelsaus of brocolikaassoep met meergranenbollen.
Wij eten ook heel vaak pofaardappelen met knoflooksaus, maiskolven en kaasburgers. Dat vindt iedereen lekker.

Dat zijn allemaal dingen die jullie allemaal kunnen eten. Je kan het vlees dan niet missen, want het is nooit bedoeld met vlees.
Je hoeft dan niet apart te koken.

Wat je ook kan doen is stamppot maken en de spekjes los verdelen. Vegetarische worstjes voor dochter, rookworst voor jullie.

Succes

groetjes Kiki (die zelf nauwelijks vlees eet)

Kari1

Kari1

20-03-2009 om 08:20

Ik snap

je wel hoor liat. Veel "vegetarische recepten" zijn alleen maar recepten zonder vlees (zoals b.v pasta, groenten, wat geraspte kaas erover heen, in de oven) en dat kan natuurlijk best eens, maar op langere termijn moet je toch aandacht hebben voor genoeg ijzer en niet teveel dierlijk vet. Ik vind het heel goed dat je daar je gedachten over laat gaan, zeker voor een kind van 8.
Extra lastig is dat de rest van je gezin wel graag vlees blijft eten, je kunt je dus niet "gewoon" een hele andere kookwijze aanschaffen.
Tegenwoordig zit advies van een diëtist in het basispakket (toch?) Je kunt een keer een afspraak maken en een lijstje vragen doorspreken, zoals die van die sojaburgers, hoevaak een ei, hoeveel kaas is nog gezond, hoe compenseer ik al voor ijzer bij de broodmaaltijden, etc. Dat geeft je wat handvatten, want het is heel goed mogelijk om vegetarisch en gezond te eten. En nee, ik vind dat niet overdreven. Ik vind dat verstandig.
Kari

liat

liat

20-03-2009 om 14:38 Topicstarter

Ja, maar hoeveel sojaburgers mag je nou per week?

Ik heb namelijk eens gehoord dat je die niet elke dag moet eten.

Dochterlief is erg begaan met de dieren en vertikt het om vlees te eten. Heb ik op zich geen problemen mee, maar je kan niet ontkennen dat vlees een belangrijke bron van ijzer is. Ook zitten er veel goede vetten in vette vis. Wij eten minstens een keer per week zalm en altijd wit vlees. Meestal eten we nu al zo'n twee keer per week vegetarisch.

Natuurlijk kan je ook gezond leven als je vegetarier bent, je moet volgens mij wel weten welk ander je voedsel je dan moet eten om voedingsstoffen binnen te krijgen die omnivoren uit vlees halen.

Kari1

Kari1

20-03-2009 om 18:30

Moeten

Je -moet- natuurlijk helemaal niet naar een diëtist. En er zijn zat vegetariërs die het prima redden zonder. Maar liat heeft vragen, twijfels, wil het graag weten allemaal. Daarvoor kun je prima een 1-malig gesprek met diëtist op inzetten.
Kari

~~esther~~

~~esther~~

20-03-2009 om 18:55

Kan best

Waar je vooral op moet letten als je geen vlees eet is genoeg ijzer en genoeg vitamine B12. Eiwitten krijgen we toch al teveel binnen met z'n allen. Veel groene groenten, bonen/linzen, noten, gedroogde vruchten, en af en toe een eitje of wat kaas.

En heb je er al eens aan gedacht om de hulp van je dochter bij het koken in te roepen? Ze is echt wel oud genoeg om heel goed te helpen in de keuken en het duurt niet lang meer voor ze (met wat oefening) in staat is haar eigen linzenprut te koken. Spreek met haar af dat ze best vegetarisch mag eten als ze maar zoveel helpt dat het jou geen extra tijd of moeite kost. Dan weet je meteen ook hoe serieus het is.

Christientje

Christientje

20-03-2009 om 23:44

Hier ook!

Hoi,
Je dochter wil graag vegetarier worden, dat is toch geen probleem ? Ik ben ook vegetarier en mijn dochter & zoon zijn dit ook. Mijn man eet wel vlees, dus ik gebruik dagelijks 2 pannen, eentje voor vlees en eentje voor vleesvervangers. Er is zoveel te koop (bijv bij de AH) !
Groetjes, Christientje

Christientje

Christientje

20-03-2009 om 23:48

Hoezo extra werk?

Intussen alle reacties ook doorgelezen en ik begrijp werkelijk de opmerkingen niet dat het extra werk zou zijn. Er is zoveel te koop en het is zo gemakkelijk (en razendsnel !) klaar te maken ! Kijk eens in de schappen bij de AH.
Christientje

maan.

maan.

22-03-2009 om 09:31

Hier..

Hier ook een betrokken kind, maar helemaal vleesloos vind ik erg lastig omdat ze toch in de groei is en de nodige voedingsstoffen nodig heeft. Ik weet er toch te weinig van en vind dat erg lastig.

Ik heb haar een alternatief aangeboden in de vorm van 'allemaal één dag in de week vleesloos'. En haar voorgehouden dat bepaalde vleesdingen toch wel erg lekker zijn (vleeswaren op brood.. aardappelschotel mét hamblokjes).

Ze is gegaan voor één gezamenlijke vegetarische dag en dat bevalt tot op heden prima.

Massi Nissa

Massi Nissa

22-03-2009 om 13:07

Even ot

Linzenprutjes staan hier regelmatig op tafel. Ik vind bonen en linzen een uitkomst in de vegetarische keuken - en smakeloos is wat je er zelf van brouwt, natuurlijk.
Groetjes
Massi

Hoezo extra werk???!!!?

Ik heb geen vegetarierrs in huis, maar NATUURLIJK is het extra werk.

Kom op zeg!

Tenzij jullie bedoelen dat je dan maar met het hele gezin vleesloos gaat eten. Ja, zo ken ik er nog wel een paar!

Als de rest van het gezin wel vlees eet zul je iedere dag weer moeten bedenken hoe de vegetarier aan zijn trekken komt. Aparte huppeldeflutsburgers in huis hebben die je apart moet bakken. Een apart pannetje chili-zonder carne,nasi of macaroni. Altijd de spekjes apart door de stamppot. En gewoon de gehaktballetjes uit de pan stevig gevulde groentesoep vissen is vast niet goed genoeg voor een beetje principiele vlees-onthouder. En ga zo maar door.

Ik ben helemaal geen grote vleeseter, en we eten regelmatig vis, of helemaal vlees-loos maar ik ben blij dat ik geen kinderen heb met vegetarische plannen!

Ingrid

Monique D*

Monique D*

22-03-2009 om 15:45

Misschien die kinderen zelf laten koken?

De vegetarische kinderen zelf een maaltijd laten bereiden is dan een oplossing. Daar leren ze zelf ook wat van!-)
En anders eten ze wat de pot schaft, maar dan zonder vlees.

Kiki

Kiki

22-03-2009 om 20:14

Maar het is ook helemaal niet zo veel werk

Die burgers zijn binnen 5 minuten af.

Verder zijn er honderden recepten te vinden waarbij je het vlees er op het laatste moment erbij doet of kan doen.
Neem bijvoorbeeld een spinazie-ei-ovenschotel met vierkazensaus. Die kan je al helemaal af maken, vervolgens schept veggie op en dan strooit de kok er nog spekjes over of kleine gehaktballetjes erbij. Maar eigenlijk is het het lekkerste zonder vlees.
Of een lekkere zalm/courgetterisotto, als de veggie ook geen vis eet. De stukjes zalm en dille gaan er pas op het laatst doorheen. Dus veggie eerst laten opscheppen en daarna de zalm en de dille er door heen roeren.
Zo kan ik nog twintig voorbeelden noemen.

Het probleem is dat mensen in aardappelen-vlees-groente blijven hangen en dan wordt een biefstuk, automatisch een sojaburger.

Ik ben helemaal niet van de aardappels-vlees-groente.....

maar wel van de hartige taarten, ovenschotels, sudderpotten. Dat soort dingen. En daar gaat het vlees nogal vroeg in het kookproces 'in'. Toch niet zo handig als er iemand nooit vlees wil.

Ingrid (Hmm. Niet veel werk misschien. Als ik mijn kookstijl helemaal omgooi. Okee. Tja. Tch nog steeds blij met mijn alles-eters)

wendelien

wendelien

22-03-2009 om 20:54

Hoe het hier ging

Even uit de oude doos: zoon van destijds 8 à 9 besloot om dezelfde redenen tot een vegetarisch bestaan. Wij hebben dat serieus genomen, maar hem wel gezegd dat een volledige ommekeer hier niet mogelijk was. Wij vonden dat hij in elk geval tweemaal wekelijks blije kip of verantwoorde vis moest eten om genoeg binnen te krijgen met het oog op zijn groei. Daar legde hij zich bij neer. Vervolgens heb ik mijn licht opgestoken bij de kookboeken van de bieb en daar een paar heel bruikbare boeken opgedoken en een daarvan zelf aangeschaft. Wij zijn niet overgegaan op vleesimitaties uit het koelvak (weinig smakelijk, maar soms een uitkomst), maar hebben we ons kruiden- en specerijenassortiment drastisch uitgebreid en zijn we gewoon anders gaan koken. Na een jaar of 2 heeft zoon het vegetarisme weer afgezworen, maar desondanks koken we nog steeds een keer of 4 per week zonder vlees. Het bevalt dus uitstekend.

Kiki

Kiki

22-03-2009 om 20:59

Ja maar ingridt (sorry ik bekeer graag)

en dan ben ik nog niet eens een veggie OK misschien heb je gelijk en is het vreselijk meer werk.

Misschien moeten mensen dan eens af van het idee dat er elke dag vlees gegeten moet worden.

Geloof mij, een paddenstoelenbrietaart of brocollikaasquiche is veel lekkerder zonder vlees, mijn tomatenbieslooksudderpotje doe je tekort met stoofvlees
Daar mis je echt geen vlees. Liat haar andere gezinsleden hoeven niet af te zien bij zoiets.

Dus twee dagen geen vlees met zijn allen, twee dagen recepten waarbij het vlees op het laatst toe te voegen is, twee dagen helaas met wat extra moeite voor veggie, een dag kookt veggie voor haarzelf.
Zie ik van de zeven dagen maar twee dagen waarbij Liat wat extra moeite moet doen.

Massi Nissa

Massi Nissa

22-03-2009 om 21:20

Kiki (ot)

Zou ik jou mogen lastigvallen voor het recept van die paddenstoelenbrietaart? Dat klinkt namelijk zo lekker...
Groetjes
Massi

Kiki

Kiki

22-03-2009 om 21:27

Het originele recept is met gorgonzola

maar dat lust manlief niet.

Bladerdeeg ontdooien,

paddestoelen schoonvegen, halveren en besprenkelen met citoensap
ui pellen en in ringen snijden
knoflook pellen en fijnhakken
rode peper en de zongedroogde tomaatjes fijn hakken, basilicum fijn hakken
eierdooier loskloppen.
bladerdeeg uitrollen tot rechthoekige lap, bakplaat met bakpapier bekleden en beleggen met de bladerdeeglap, Er moet een rand ontstaan.
Verhit de olie in de wok en bak hierin de paddestoelen, ui en de knoflook op hoog vuur een paar minuten en bestrooien met peper en zout.
Beleg het deeg met het mengsel en verdeel de rode peper en de zongedroogde tomaatjes over het mengsel.

Dan de plakken brie eroverheen leggen (Het kan dus ook met gorgonzola, of met Italiaanse roomkaas of een combi of eigenlijk met alle kaas die je wilt)
Bestrooi met tijm en basilicum
Bestrijk de deegrand met het losgeklopte ei en dan 25 minuten op 180 graden in de oven

MLN

MLN

22-03-2009 om 21:51

Meer receptjes kiki?

Ben zo vrij geweest om jouw paddestoelenreceptje toe te voegen aan mijn OOL-receptenmapje! Dankjewel!
Ben nu ook nieuwsgierig naar spinazie-ei-ovenschotel, de broccolikaasquiche en je tomatensudderpotje!!!

Ja maar kiki

(en ik hoef niet eens bekeerd!)

Ik moet nu al hard genoeg nadenken wanneer we iets snels moeten eten. Of iets lichts, Of iets wat makkelijk opwarmt, of iets wat gemakkelijk een uur in de over kan plus of min 10 minuten. Want iedere dag sport er wel iemand net voor of na etenstijd. Wil snel wat vooraf, of een stevige hap achteraf. Of ega eet om wat voor reden dan ook later 'na'. Dat soort dingen. Echt, een vegetarier erbij is alleen maar een extra complicerende factor. En heus, we eten regelmatig vis, of (bijna) vleesloos. maar dat doen we omdat we dat zelf lekker en gezond vinden.

Ingrid

liat

liat

22-03-2009 om 22:25 Topicstarter

Bedankt jullie hebben me geinspireerd:

ik heb dochter kunnen overtuigen pas vegetarier te worden wanneer ze het huis uitgaat.

Momenteel is mijn man aan het sonjabakkeren, dus de komende paar weken eten we hier Hollandse pot. Daarna ga ik weer verder met mijn geexperimenteer met vegetarische recepten, ik probeer in ieder geval wel minstens 2x per week vegetarisch te eten. De paddestoelentaarrecept is opgeslagen.

Christientje

Christientje

22-03-2009 om 22:50

Nee hoor, echt niet, ingrid!

Wanneer we aardappels eten, groenten en vlees, dan zorg ik voor 2 pannen; eentje voor het vlees en eentje voor het vega-vlees. Ik vind het helemaal geen extra werk. Het enige is de extra pan die ik na afloop af moet wassen.

Keuze is er in overvloed, ik eet echt niet elke dag een slappe hamburger gemaakt van deeg. Er is enorm veel keuze, kijk eens bij de AH bijvoorbeeld.

Wanneer wij macaroni eten, dan maak ik de macaroni en het vlees (het gehakt) geef ik er apart bij. Ik eet geen vlees en de kinderen ook niet. Mijn man wel, dus ik maak macaroni zonder vlees en zodra de kids en ik hebben opgeschept, gaat het vlees erdoor en schept mijn man op.

Groentensoep maak ik met balletjes gehakt, en die vis ik er gewoon later uit voor de kids. Of ik maak 2 pannen soep, eentje met vlees en eentje zonder vlees.
Zoveel extra werk is het niet, heus niet.

Christientje

Christientje

Christientje

22-03-2009 om 22:54

Aha ingrid

Ik lees nu dat je van de hartige taarten bent, ovenschotels en sudderpotten. tja, dat zal niet gaan wanneer er eentje geen vlees eet. Dat is hetgeen mijn man ook wel eens mist. Ik maakte vroeger bijv wel eens lasagna of andere ovenschotels. Dat soort dingen gaat niet meer wanneer er 3 geen vlees eten en 1 wel. Dat is wel veel extra werk, zeker met een ovenschotel. Dan moet je dubbel gaan koken.
Ik zat meer aan het simpele aardappels, groenten, vlees te denken en dan is het vrij simpel met vegetariers.
Christientje

Jujube

Jujube

23-03-2009 om 10:51

Juist makkelijk

Ik vind het juist makkelijk om ovenschotels, hartige taarten e.d. te maken met 1 vegetariër in huis (we zijn met z'n vijven). Je kunt dingen als lasagne prima maken met vegetarisch gehakt. Recepten van hartige taarten zijn er zat zonder vlees (Hier is de preitaart met kaas favoriet). Ik maak er meestal 1 met en 1 zonder vlees. juist met dat soort gerechten is het zo makkelijk om een vegetarische variant te maken. En dan mis je het vlees echt niet. En soms maak ik een ovenschotel met vlees en dan een klein schoteltje ernaast zonder vlees, maar met verder dezelfde ingrediënten. Geen enkele moeite. Ik snap het probleem niet zo....
Groet,
Jujube

Mathilde

Mathilde

23-03-2009 om 14:31

Dat zou van mij wel mogen, maar....

dan ook geen gezeur meer over groenten . Verder hoef je niet ingewikkeld te doen met vleesvervangers of kaas, uit linzen, bonen, peulen en verschillende graansoorten haal je ook voldoende voedingsstoffen. Als ze wel melkproducten, vis en eieren blijft gebruiken hoef je je niet zo snel zorgen te maken over tekorten.
Ik snap wel dat je je zorgen maakt over de extra tijd die het kost. Tip: vooral Indiase vegatarische curry's zijn erg lekker en in grote hoeveelheden te maken. Mijn man maakt regelmatig een grote pan kikkererwten curry. Dat gaat in kleine bakjes in de vriezer en kun je heel makkelijk weer opwarmen (smaakt nog beter ook). De Chinese keuken doet ook veel met vega.
In de jaren zeventig gingen mijn ouders ook op de vegetarische toer. Mijn vader kookte erg lekker (beter dan de meeste vega-restaurants waar je destijds een berg smakeloze rijst kreeg, doodgekookte groenten en dat was het dan). Groentensoepje vooraf, rijst/graan met peulvruchten en twee soorten groenten en een lekkere saus en dan een zelfgemaakt chocoladepuddinkje toe op zondag . Eigenlijk best wel jammer dat mijn moeder na een jaar verzuchtte: ik heb zooooooooo'n zin in een vette gehaktbal. Hahahahaha.
Mathilde

Christientje

Christientje

23-03-2009 om 16:25

Vega gehakt

Ik heb het ook geprobeerd, om vega gehakt te gebruiken, in de macaroni. Ik vind het lekker, en mijn kids (die ook geen vlees eten) vinden het lekker. Mijn man echter, is geen vegetarier, en die vond het niet lekker. Hij proefde duidelijk verschil.
Groetjes, Christientje

Cobi

Jouw voedselweigerverhalen hebben mij in de loop der jaren doen inzien dat ik hier thuis iig van iedere vegagedachte gehakt maak
Ik vind alles prima, ook minder vlees eten. Ik zie ook zeker wel de voordelen van een vegetarisch leven, maar binnen het gezin ben ik degene die kookt. Dan doe ik dat graag op mijn voorwaarden (waarbij ik natuurlijk best rekening houd met voor- en afkeuren).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.