Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

gerdien

gerdien

21-11-2008 om 09:38

Help! gesprek tips gevraagd voor sollicitatie

na vele brieven (voor diverse vacatures) ben ik eindelijk eens uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek! Voor een functie die me écht heel erg leuk lijkt! Maar, hoe bereid ik me nu het beste voor op vragen over bijv. goede / slechte eigenschappen. Wat doe ik wel/niet, wat trek ik aan??
Ik werk al heel lang bij hetzelfde bedrijf en heb daar ook wel diverse functies gehad, maar dat waren altijd interne sollicitaties en dat voelt toch anders.. Ik ben van mezelf nogal rustig en introvert, niet echt een voordeel als je op gesprek moet. Hoe kan ik me nu het beste profileren als dé geschikte kandidaat en toch mezelf blijven?
Kortom, ik hoop op jullie tips!

groetjes, Gerdien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mayte*

Mayte*

21-11-2008 om 11:16

De beste verdediging is de aanval

Dus zorg dat je je goed inleest over het bedrijf en de functie en formuleer genoeg vragen. Neem desnoods een notitieblok mee met je vragen, zodat je ze allemaal kan stellen. Mijn ervaring is dat je als je de lead in het gesprek neemt, je veel minder met dat soort standaard vragen als goede en slechte eigenschappen geconfronteerd wordt. Men praat altijd graag over het eigen bedrijf, de lastige dingen in de functie, de uitdagingen die er aan gekoppeld zijn, het speelveld waar je mee te maken krijgt, etc.

Qua kleding: trek iets aan wat bij je past, maar wat ook bij de functie en de cultuur van het bedrijf past.

Misschien moet je iets meer over de functie en over jezelf vertellen om gerichter te kunnen helpen.

Marjolein

Marjolein

21-11-2008 om 12:27

Voorbeelden?

Denk er aan dat als ze vragen of je aan bepaalde competenties voldoet (flexibel, loyaal, klantgericht etc) je voorbeelden bij de hand hebt. Ze willen vaak dat je dit illustreert. Hoeven niet altijd voorbeelden uit werk te zijn, mag ook uit je privëleven.

Zelf vind ik het ook prettig als ik denk, 'ik wil het graag, maar als het niet lukt is er geen man overboord'. Dat geeft je toch een bepaalde rust, die je ook uitstraalt (natuurlijk niet alsof het je geen bal interesseert, dat is dan weer te...)

Veel succes

Marjolein

Dropke

Dropke

21-11-2008 om 16:07

Praktijk

Mijn ervaring is dat er vaak voorbeelden uit de praktijk gegeven worden en er aan jou gevraagd wordt hoe je zou reageren. (Dit wel vaker in een tweede gesprek) Ook al heb je niet veel ervaring, door inleven en lezen kun je dan heel ver komen. Heel vaak is het handig te weten hoe jezelf in elkaar zit. Wat kun je echt goed en wat niet. Daar gewoon eerlijk over zijn is wel het beste. Ik moest echt een slechte eigenschap verzinnen. Ik noemde dan mijn perfectionisme in mijn werk. Dat was voor hun meer een voordeel, maar was voor mij dan een nadeel. Toch heb ik zoveel verschil gezien in gesprekken, dat het best moeilijk is , echt goede tips te geven. Wat trek je aan ? Iets wat bij het bedrijf past. ( je moet je er niet heel ongemakkelijk in voelen)Echt iets waar jij je prettig in voelt vind ik niet. Het is een formeel 1e gesprek. Je moet je dus presenteren. Daarvoor heb je maar 1 kans. In een tweede gesprek wel iets meer van jezelf laten zien.

Dropke

dc

dc

22-11-2008 om 16:13

Perfectionisme

zou ik niet noemen. Dat is ondertussen een aardig cliche antwoord wat niet echt serieus meer genomen wordt. (heb ik van mijn man die geregeld sollicitatiegesprekken voert).

Qua kleding, kies iets neutraals, waar je je lekker in voelt, maar waar je nooit raar op aangekeken kunt worden. Probeer van te voren (paar dagen) je haar te laten doen, verzorg je nagels, poets je schoenen, dat soort dingen, zodat je je goed voelt. Dat straal je uit.

Wees verder eerlijk en kijk je gesprekspartner in de ogen.

En als slechte eigenschap zou je kunnen noemen dat je introvert bent. Dan is dat gelijk duidelijk. Maar geef dan wel gelijk aan dat het nooit problemen heeft gegeven in je omgang met mensen. Dus dat je wel in een team kunt werken.

Probeer verder ter zake te blijven. Als je gevraagd wordt of je kinderen hebt, zeg dan gewoon ja, 2 (bijvoorbeeld), maar ga dan niet door met de leeftijd en details. Je bent er om over het werk en over jouw eigenschappen te praten die je geschikt maken voor dat werk. Niets anders. Dat kan eventueel voor en na het officiele gesprek.

Veel succes!

gerdien

gerdien

26-11-2008 om 10:57

Helaas niet geworden`

het gesprek verliep goed, maar er is toch gekozen voor iemand die meer ervaring had met het werk dan ik.
volgende keer beter, maar ik weet weer hoe het is om een gesprek te hebben

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.