Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Danielle van Wijk

Danielle van Wijk

19-11-2008 om 22:00

Help? Heel veel mensen komen naar feest

Hallo,
Onze kids zijn binnenkort jarig, aangezien zij maar 2 dagen schelen, en ze beiden al apart hun kinderpartijtjes vieren, vieren we hun verjaardag voor familie en vrienden op 1 dag. Over een kleine drie weken op een zondag, vanaf 14.00 uur zijn ze welkom!
Heel gezellig dus!
Normaliter komt de familie en een sporadische vriend met kinderen die toch in de buurt is, dit jaar hadden we zin om voor de kids het iets groter aan te pakken, en hebben een boel mooie uitnodigingen verstuurd. In een vlaag-van-verstandsverbijstering misschien iets te veel Er blijken zo ongeveer 60 mensen (kids en volwassenen opgeteld) te komen. Wij wonen niet heel klein maar zeker niet heel groot. We hebben allerlei ideeen en hebben een partytent met verwarming gehuurd. Maar begin de kriebels te krijgen, hoe ik dit moet aanpakken. Er komen bijvoorbeeld ook een aantal mensen van ver. Daarvan kan ik niet na 2 of 3 uurtjes verwachten dat ze weer vertrekken? Toch?

Ik wil niemand teleurstellen, maar ben van nature een perfectionist. Konden natuurlijk ook een zaaltje (ieuw) of een leuke gezellige locatie huren, maar dat bleek echt veel te duur te zijn. Hoewel... thuis is ook niet goedkoop.
Taarten maak ik zelf (taarten ja, want met zoveel mensen is 1 niet genoeg) extra servies en glaswerk huren we, want ook zoveel heb ik niet standaard in huis, ik ga niet uitgebreid koken maar einde middag een lekkere kop snert ofzo? En tussendoor natuurlijk hapjes en lekkere drankjes.

Anyway, ik wordt met de dag nerveuzer omdat ik bang ben dat het in de soep gaat lopen, en niet goed weet wat ik allemaal moet gaan aanbieden.

Hopelijk heeft iemand hier op het forum , Ervaring hier mee, of iemand goede tips of ideeen.
Alvast ontzettend bedankt!

Groetjes van een bezorgde, gestresste Danielle

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Poeh!

Zo dat klinkt als een gezellige drukte! Kan je de boel niet een beetje spreiden door een deel van het bezoek ´s morgens op de koffie te vragen? Nadeel is natuurlijk wel dat je dan de héle dag visite hebt...

Als taart is het handig om plaatkoeken te maken, dus een bakplaat vol appeltaart oid. Dan heb je in één keer bakken lekker veel. Voor kinderen kan je kleine cakejes bakken ofzo.

Soep is een heel goed idee en dan lekker met turks brood erbij oid.

Succes en moedig het bezoek vooral aan zichzelf (en elkaar) te bedienen anders loop je je te pletter!

Danielle van Wijk

Danielle van Wijk

19-11-2008 om 22:18

Dank je wel...maar

Beste Triple,

Bedankt voor je supersnelle reactie.
Tsja dat spreiden zit er niet meer in, de uitnodigingen zijn al ruim een week geleden verstuurd. We hebben er op gezet dat men vanaf 14.00 uur van harte welkom is.

Niet iedereen zal om 14.00 uur komen. Maar begin gewoon opeens te twijfelen aan de ideeen en het plan wat we hadden toen we de uitnodigingen maakten en verstuurden. Is het wel warm genoeg om zowel binnen als buiten te gebruiken. Ik bedoel we hebben echt wel een mooie partytent gehuurd, met verlichting , verwarming , muziek, statafels de hele ratteplan. We hebben zelf nog achter ons huis een schuurtje omgetoverd tot speelplek voor de kids. Maar ook die plek is niet warm. Misschien ben ik gewoon veel te kritisch en perfectionisch, maar ik heb dan zoiets , ik wil niet dat mensen of kinderen iets te kort komen.
Wat is nou doorgaans de periode dat je zelf op een kinderverjaardag blijft. Een paar uurtjes of echt tot 's avonds? Afijn.... hoop op nog een aantal ervaringsverhalen of tips, want ik had lange nagels maar die zijn ondertussen helemaal kort gekloven

Alvast heel erg bedankt!
Liefs, Danielle

Mary-Jane

Mary-Jane

19-11-2008 om 22:27

De basis

heb je al aardig staan, paar verschillende plekken, dus mensen circuleren. In de tijd dat mijn kinderen klein waren deden we het vaak zo, verjaardagen combineren. Wat ik deed was wat pubers (eerst kinderen van vrienden, later eigen pubers) inhuren. Eentje om een oogje te houden op de kids, ruzietjes sussen, spelletjes doen....en vooral eentje voor de catering, weet iedereen waar drinken en eten staat, dat wijzen....en eentje om het vuile glaswerk en borden te recyclen
Het probleem is wel dat als het dan erg gezellig is, iedereen inderdaad blijft plakken

Danielle van Wijk

Danielle van Wijk

19-11-2008 om 22:55

Buiten

Beste Mary-Jane,
Ook jij heel erg bedankt voor je snelle reactie. Hier heb ik wat aan!
Het geeft me 'n beetje het gevoel dat het best kan gaan lukken

Door ruimtegebrek, en het totaal niet leuk vinden van in-een-kringetje-zit feestjes, hebben we dus een mooie partytent gehuurd. Voorzien van verlichting, 2 verwarmingselementen, muziek, en zowel binnen in de woonkamer statafels als buiten in de tent, welke direct aansluit aan onze woonkamer. Zowel buiten als binnen een tafel, met drank en hapjes, zodat iedereen lekker zelf mag pakken (ook voor het eerst voor mij, want ik ben nogal controlefreak, en wil dat mensen niet droogstaan) daarom ben ik mss ook zo ontzettend nerveus en gestresst, loop mezelf normaliter al een ongans en dan zijn er misschien maar 15 mensen!?

Even concreet vraagje? Is het heel gek dat we ook een buiten hebben gecreeerd ? Althans zullen mensen dat als gek ervaren?!....

Liefs, Danielle

Juist gezellig danielle

Binnen en buiten is juist gezellig! Wij combineren dat ook vaak en de meeste mensen staan buiten. Kinderen hebben het sowieso niet koud. Die gaan toch al vaak buiten spelen. Gewoon een jas aan en ze hebben nergens last van. Als het feestje duidelijk voor de kinderen is bedoeld dan zullen mensen niet tot `s avonds laat blijven plakken. Als ik al je voorbereidingen zo lees wordt het heel gezellig. Zet een tafel neer met drank en glazen. Tafel met lekkere hapjes en je plan voor gezellige snert klinkt helemaal goed. Een fijne verjaardag met je kinderen! En relax! Als je nu stopt met nagels bijten zit er tegen die tijd weer een mooie rand aan.Tjee, wat een herkenning.....

liedewij

liedewij

19-11-2008 om 23:19

Super

Lijkt mij super gezellig worden!
Joh, niet zo onzeker; je hebt het goed voor elkaar. Binnen en buiten is juist leuk dan loopt men wat rond en spreken ze elkaar. En mensen komen voor de gezelligheid en niet om zich vol te vreten. Heel veel plezier gewenst!

Liedewij

Buiten

Juist heerlijk, mensen blijven in beweging, hoewel je altijd een keukenkluitje houdt Zet die mensen in, dat vinden ze leuk!

Het wordt vast geweldig, veel plezier!

Saartje

Saartje

19-11-2008 om 23:40

Klinkt gezellig

Hoi Danielle

Bij ons komt de familie altijd van ver dus die stuur je niet te snel naar huis. Maar als er niets op de uitnodiging staan gaan mensen meestal vanzelf wel weer weg.

Maak een paar pannen soep (mischien voor de kinderen tomatensoep), koop een paar blikken worstjes, veel turks brood, wat smeersels (boursin of zo) en je kan de eventuele plakkers makkelijk voeden.

Buiten vind ik niet raar, juist gezellig, ik had dit weekend nog een feestje in een verwarmde schuur. Een paar leuke kerstlichtjes maken het helemaal af.

veel plezier en maak je niet te druk.

groet

Saar

Ellen Wouters

Ellen Wouters

20-11-2008 om 00:49

Personeel

Pubers inschakelen is een goeie tip. Sowieso: geef mensen taakjes, vooral gerichte taakjes. Jij gaat om 3 uur met de worstjes rond, jij haalt elk half uur lege glazen op en spoelt ze om, jij smeert toastjes.

Binnen en buiten is juist prima. Rokers gaan toch wel naar buiten, kinderen ook, dus dat rouleert wel.

Soep, een salade, wat turks brood en een dip zijn prima. Zelf gemaakt is lekkerder, kant en klaar is makkelijker. Vuistregel: van dingen die klaar staan wordt twee keer zoveel gegeten als van dingen die mensen zelf moeten smeren/beleggen/opscheppen.

Huur eventueel statafels, servies en bestek.
Wil je van mensen af, doe dan een rondje koffie aan het eind en ga opruimen.

Groet, Ellen

Alles het makkelijkst is mijn tip

Wij hadden laatst ook zo'n constructie waarbij je opeens weet dat er twee dagen later meer mensen komen dan je voor mogelijk houdt.

Mijn tip: ik wil nog wel eens alles uit de kast halen voor gasten, ook recepten waar heel veel tijd en gedoe in gaat zitten (plus risico van mislukking).

Ik heb er voor gekozen om rigoreus ALLES te schrappen wat maar enigszins complicaties geeft. Dus alleen de simpelste dingen,dan maar wat meer betalen, maar geen gedoe in de keuken.

Werkte prima! Dan heb je ook meer ruimte om onverwachte dingetjes tijdens het feest op te vangen.

Houd het simpel dus.

Lynna

Lynna

20-11-2008 om 10:39

Woon je in de buurt

Mijn puber van 14 vindt het geweldig om op dit soort feestjes te helpen. Lekker van alles doen in de keuken, drinken en hapjes rondbrengen en natuurlijk er wat voor betaald krijgen.

Misschien heb jij ook wel zo'n puber in je vriendenkring? Gewoon inhuren!

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2008 om 12:01

Haha, wij over een paar maanden nog grootser

en wij zitten er ook al over te fantaseren. Zoals het nu lijkt gaan wij een feest geven waar we al snel 120 mensen voor kunnen uitnodigen. Of ze allemaal komen is niet zeker natuurlijk. Wij doen het niet thuis. We huren er een pandje voor af tegen heel weinig huur. We moeten bij een drankwinkel glazen huren. Ik wil ook proberen of iemand als dj wil optreden.
Omdat het feest drie verjaardagen betreft en we onze verkeringsdatum er toevallig voor kunnen prikken maak ik wel vroegtijdig bekend dat we het feest gaan geven. Dan kunnen ze er rekening mee houden. Ik zou het tenminste best duur vinden om met drie cadeaus tegelijk geconfronteerd te worden. Ik vind het zeker ook spannend, maar ik denk dat je het toch gewoon maar moet laten gaan zoals het gaat. Probeer er zelf ook van te genieten. Ik denk dat je dat het beste bereikt als je voorbereidingen goed zijn. Als je tafels met hapjes klaar hebt staan, wijn en drank klaar hebt staan, enz. moet je proberen je niet meer druk te maken.
Persoonlijk zou ik mijn energie niet in de taarten steken. Misschien is het wel duur om ze in de winkel te kopen, maar het scheelt een hoop tijd en die tijd kun je weer steken in het maken van hapjes, zoals salades, bijvoorbeeld drumsticks, saté, pannen soep, gevulde dadels met monchou, je zou kunnen denken aan nasi, enz. Het maakt niet uit in welke volgorde mensen het pakken, als je het warm houdt zijn ze daar vrij in. Je zou kunnen denken aan dat je eerst de tafel met voorgesneden punten taart 'open' geeft en dat je daarna een welkomstwoordje doet en de tafels met drank, frisdrank en hapjes open gooit.
Veel plezier vast... zegt een Kaaskopje die opeens toch ook wel het gevoel krijgt dat ze aan het organiseren moet

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2008 om 12:07

Lynna

zoals je weet wonen wij niet zo heel ver bij jullie vandaan Ze zou overigens wel de enige zijn die op die manier helpt, vindt ze dat niet erg? Alle gasten zijn net iets ouder dan zij tot onze leeftijd.

Hoe het hier ging....

Hoi Danielle,

Mijn dochter is ook over drie weken jarig en vraag ik me af hoe ik het deze keer aan moet pakken.

Begin september hebben wij hier een groot feest gehad. Geen 60 mensen zoals bij jou, maar 40 (volwassenen en kinderen). Het regende constant die periode, maar juist die dag hebben wij erg veel mazzel gehad, de zon scheen! Het was maar goed ook, want ik was er niet zo goed op voorbereid en ik had geen party-tent gehuurd....

Iedereen bleef eten.... (ik had ze zelf voor eten gevraagd, het feest was tot 20.00 uur, de laatste waren pas om 22.30 weggegaan) Ik had een grote pan soep gemaakt met stokbrood en smeersels. En ook een idee van mijn schoonzus 'geleend': taco's en zachte tortilla's die de gasten zelf naar eigen smaak konden vullen. Wat dit inhoudt is: je kan een heleboel gehakt met tacokruiden van te voren braden, dezelfde ochtend of een dag van te voren. Handig om daarna in delen te verwarmen: wat niet op gaat tijdens het feest, kun je daarna invriezen. Veel blikken bruine bonen, taco's, zachte tortilla's, blikjes mais, potjes tacosaus & guacamole, enz. halen, wat over blijft is meestal lang houdbaar. En ook zure room en sla+tomaten+komkommers+paprika's, minder houdbaar, voor deze moet je dus uitkijken hoeveel je haalt.... Alles gaat apart in grote of kleine kommen op tafel en iedereen maakt zijn eigen eten.... Is meestal heel gezellig, de gasten blijven bezig en je hebt weinig kans dat mensen gaan zeggen dat ze iets niet lusten. De harde taco-schelpen moet je wel even in de oven zetten, een mooie taak voor een pubernicht of neef. Mijn schoonzus maakte ook een groot pan witte rijst erbij voor het geval dat er te lang gewacht moest worden totdat de volgende taco-schelpen uit de oven kwamen. Ik had niemand van te voren gevraagd om te helpen, maar er waren meerdere die graag wat wilden doen, het liep erg goed!
Voor de kinderen had ik knakworstjes, gehaktballetjes(ikea) kaassoufleetjes en frites - ook dit heb ik iemand gevraagd om over te nemen. En stukjes komkommer, paprika en rouwe worteltjes erbij.

Tip overgenomen van vriendin: bij zo'n groot feest had zij een grote afwasemmer onder de tafel gezet (feest was buiten): iedereen ging zijn eigen bord en bestek erin doen na het eten waardoor het minder rommelig leek. De keuken was klein en op deze manier was de keuken niet in een keer overvol met afwas. Verder had zij ook een grote afvalbak duidelijk zichtbaar: voor de taart had iedereen een papierenbord, voor het eten kregen de kinderen papierenborden en plastic bestek: alles kon na afloop meteen de prullebak in, in een keer veel rommel weg!

Ik had ook een speelhoek (waar ook de verkleedkist klaarstond en veel gebruik van werd gemaakt), maar had ook wat extra knutselspullen gehaald: houtendoosjes (xenos) en stenen die de kinderen konden versieren, en ook andere dingen. Een vriendin had bij een feest een circuskoffer: diabolo's, ringen, balanceerborden, jongleerballen: niet alleen de kinderen, maar ook de volwassenen gingen ermee aan de slag, de kinderen hebben zelfs -op eigen initiatief - een voorstelling gemaakt. Dezelfde vriendin had (voor jong en oud) een leestafel neergezet, klinkt een beetje raar voor tijdens een feest, maar bleek een ijsbreker te zijn: zij had allerlei denkspelletjes, raadsels en moppen afgedrukt (internet) en de gasten konden zich onderling vermaken door samen de raadsels op te lossen....

Over het huren van borden en glazen: jaren geleden heeft mijn man voor het eerst een bedrijfsfeest gehad (eigen zaak) Hij was toen op zoek naar bedrijven die borden en glazen verhuren. Hij kwam erachter dat de boel kopen in ikea goedkoper was dan huren. Wij hebben sindsdien dankbaar gebruik van gemaakt want die spullen hebben wij niet alleen voor het jaarlijks terugkomende bedrijfsfeest gebruikt, maar ook voor grote vrienden/familiefeesten. En ja, het opslaan van die spullen blijft een probleem, gelukkig hebben wij nu een kelder....

Ik zou zeggen niet te veel zorgen maken en gewoon genieten van de voorbereidigen en van het feest zelf! En over het weer.... tja, het kan wel koud zijn, maar zo veel mensen bij elkaar doen de temperatuur meestal een beetje stijgen Bovendien zie ik hier vaak mensen op terrasjes zitten, zelfs in december.... (wel met zo'n buitenkachel)

heel veel succes en veel plezier!

Danielle van Wijk

Danielle van Wijk

20-11-2008 om 23:00

Bedankt!

Lieve allemaal,
Enorm bedankt voor de reacties. Hier heb ik echt wat aan.
Ik merk al, dat ik me ws veel te druk maak, maar gewoon teveel perfectionist

Bedankt!

liefs,
Danielle

Makkelijk maken

Onze basisfamilie telt alleen al 6 opa's en oma's, 4 tantes en ooms en 4 neefjes/nichtjes, plus onszelf (4), en daarmee is er altijd een enorme bubs met feestjes. Godzijdank zijn de kinderen in de zomer jarig, en wijzelf doen overdag de familie en 's avonds vrienden (zonder kinderen!!).

Maar voor jou: ik maak het me altijd enorm makkelijk. Taarten bestel ik bij de hema via hema online en daar bestel ik ook zoutjes etc. De worstenboordjes zijn ook erg prima daar. Je kan er ook wijn bestellen volgens mij. Gewoon allemaal later bezorgen, benzine kost ook geld.
Zoutjes kan je bewaren wat je over hebt.
Onlangs heb ik een Turks buffet laten maken, voor 50 euro een enorme schaal tapenades. Zit er bij jou in de buurt ook niet zoiets? Dan haal je pakken soep erbij (toen we nog geen kinderen hadden maakten we die zelf, Unox kan dat echter ook heel goed) en neem je bij de Turk brood mee. Dan nog wat olijfjes etc. Voor de kinderen bij de Hema.nl ook rozijnenm koekjes en meer bestellen. Meteen ook papieren bordjes voor iederen en soepkommen gewoon van gewoon servies (lenen bij de buren of idd partij bijd e IKea halen).
Plastic servies voor kinderen ook bij Ikea halen indien mogelijk, 6 bekers voor een euro, bordjes en bestek idem. Voor de kinderen zijn van die magnetronpannenkoeken ook altijd een succes, lekker makkelijk en ze zitten vaak toch al vol met ander eten.

Mensen hoeven zich niet tonnetje rond te eten. Je hoeft echt geen spectaculaire dingen te doen. Bedankt gewoon wat je zelf leuk zou vinden. Zorg vooral dat je alles van te voren klaarzet, spullen voor soep bij elkaar, knapperbolletjes en soepstengels alvast in bakjes met folie erover erbij. Zoutjes ook op een dienblad, doosjes en bakjes erbij. Frisdrank gewoon buiten zetten, net als het bier. In de kamer een tafel met glazen klaarzetten, net als bordjes, taart etc. Eerste rondje schenk je zelf in daarna doet iedereen dat zelf. En vraag een paar vriendinnen om af en toe wat glazen om te spoelen. Koffie in thermoskannen, thee ook, suiker en melk op tafel.

Een paar keer doen en je draait er je hand niet meer voor om Hoe meer mensen er komen, hoe meer mensen het zelf pakken!

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.