Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Helen

Helen

09-10-2008 om 09:26

Herkent iemand dit? (konijnenvraag)

Hallo, ik ben benieuwd of iemand het volgende herkent?

Onze konijnen hebben een hok (buiten) met een onder- en bovenverdieping. Een paar weken terug zijn ze begonnen al het stro en hooi naar beneden te brengen. Boven is het slaaphok, de plasbak en het eten en drinken. Beneden hebben ze eerst alles opgestapeld tegen een van de zijwanden. We dachten dat ze het al koud begonnen te vinden en hebben de zijwanden dicht gemaakt. Intussen is het strotapijt zeker twintig tot dertig cm hoog. Op een gegeven hebben ze er een kuil in gemaakt (een leger?!) maar nu zitten ze steeds boven in het hok op de kale vloer, terwijl ze anders meestal beneden zitten. Net zag ik dat ze al het stro tegen de voorwand van gaas hebben opgewerkt.

Ik vind het heel wonderlijk en leuk dat ze van alles doen en zou graag "de betekenis" weten. We willen het hok eigenlijk gaan verschonen maar ik vind het ook zo sneu hun nest kapot te maken. Ze zijn zindelijk dus het is niet vies of zo.

Konijnenkenners die weten hoe en wat? Graag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zijn het vrouwtjes?

Dan zouden ze best schijnzwanger kunnen zijn. Dat zijn vrouwenkonijnen regelmatig en dan gaan ze een enorm nest maken. Zitten er ook eigen haren bij?

Als het mannetjes zijn dan heb ik geen idee....

Helen

Helen

09-10-2008 om 11:32

Yep maar geen nest volgens mij

Ja het zijn vrouwtjes maar er zitten geen haren bij. Hebben we wel een keer gehad maar dat nest was in het nachthokje en brak het betreffende konijn zelf na een paar dagen weer af..

Helen

Helen

09-10-2008 om 13:09

Hoop ik niet..

We zijn erg gericht op het niet vervelen van de konijnen want is zo sneu. Ze gaan 1 a 2 keer per dag naar buiten om rond te rennen of gewoon te zitten. En ze worden ook veel aangehaald (waar ze erg van genieten..). Dus ik hoop niet dat ze zich vervelen.. Maar goed, ik heb er niet echt verstand van..

reina

reina

09-10-2008 om 13:51

Soms

Soms doen onze konijnen het ook, gaat vanzelf weer over. Dat ze zich vervelen kan ik me niet voorstellen, want ze kunnen wel graven en doen dat dan ook fanatiek (bij vlagen), ook kunnen ze rennen, door de ren en trap op-trap af, ze spelen constant. Volgens de dierenarts is het wel een soort nesteldrang, ik heb het wel eens gevraagd.

reina

reina

10-10-2008 om 08:33

Harmke en helen

Ik had inderdaad over de 20 tot 30 cm heen gelezen, dat is wel extreem, ja. 'K zou zelf advies aan de dierenarts vragen of, als er idd weinig speelg;legenheid is, die uit proberen te breiden.
Het zal zeker de kou niet zijn! Ten eerste is het nog niet koud en ik zie aan onze konijnen dat ze daar helemaal geen last van hebben, zelfs als het vriest zijn ze lekker bezig in het benedenhok (alleen als het vochtig is gaan ze boven zitten ).

Helen

Helen

10-10-2008 om 14:30

Oke..

... ik dacht eerst ook dat het de kou was en ze zich voor gingen bereiden. Dat ze nu steeds boven zitten omdat het weer warmer wordt. Gisteren lag de plasbak ineens op zijn kop in het gat naar beneden. Vrees dus dat ze zich wel degelijk vervelen..

Bedenk me nu dat ze met het weer omgeslagen veel minder buiten zijn dan voorheen. Ze zijn gewend veel buiten te zijn en rond te rennen. We hebben wel een redelijk groot hok maar dat haalt het natuurlijk niet bij los in de tuin. Voor de zekerheid de herfstvakantie dus maar benutten om het hok uit te breiden met een hoek in de tuin zodat ze zelf binnen en (een beetje) buiten kunnen.

Dank voor jullie tips en het meedenken Harmke en Reina. Ik had liever gehoord dat alle tevreden en gelukkige konijnen zo doen maar goed... We gaan aan het werk!!

reina

reina

10-10-2008 om 20:56

Helen

Wij hebben de grond van het buitenhok een meter of 2 diep uitgegraven, daarna de bodem en zijkanten van de kuil bekleed met gaas en vervolgens volgestort met zand. Ze kunnen heerlijk graven, maar er niet uit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.