Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Herman de vriendschapscake

wij hebben een Herman in huis, volgens buurvrouw is het heel onhygienisch aangezien er delen in zitten die al jaren oud kunnen zijn.

Mijn dochter vindt het uiteraard erg leuk, moet ik hier mee door gaan of de boel weg gooien ?

100%mama

100%mama

08-07-2013 om 11:07

9 dagen

Herman de vriendschapscake is een soort gebak dat niet te koop is maar alleen gegeven kan worden. Een vriendschapscake is vergelijkbaar met een kettingbrief: iemand die hem ontvangt wordt verondersteld hem te vermeerderen, en verder te verspreiden onder vrienden en bekenden.

Als iemand de vriendschapscake krijgt, bestaat deze nog voor het grootste deel uit gist. Er wordt een gebruiksaanwijzing bijgegeven die beschrijft hoe de cake af te maken. Er dienen ingrediënten (waaronder suiker en bloem) aan te worden toegevoegd en dit mengsel dient af en toe geroerd te worden. De cake groeit langzaam maar zeker via een gistingsproces, waarbij koolzuurgas ontstaat dat zichtbaar is als bubbels in het deeg.

Als de cake goed is bereid, kan deze na negen dagen verdeeld worden in vijf delen. Een deel houdt de persoon zelf, de andere vier delen worden gegeven aan vrienden of bekenden, samen met een kopie van de gebruiksaanwijzing (eigenlijk een recept). Aan het deel dat de gever houdt, worden de volgende dag de laatste ingrediënten toegevoegd. Dan is het deeg gereed om in de oven te worden gebakken tot cake

Ik moest eerst even kijken wat je bedoelde met Herman hoor, hahahahaha! Maar zoals ik het lees gaat jouw Heman net ff een paar jaar over de datum gezien deze max 9 dagen mee gaat

Thursday Next

Thursday Next

08-07-2013 om 11:19

Ach joh,

gewoon doen. Heb je dat ook eens meegemaakt.

margje van dijk

margje van dijk

08-07-2013 om 11:34

Dan kun je net zo goed iedereen vermoorden

Wij bestaan allemaal uit delen die al jaren meegaan.

Het klopt dat de koek gaat rijzen omdat er een zuur element in zit wat 'oud' is en daarom ook die eigenschappen krijgt. Maar dat is bv. ook zo met gefermenteerde producten zoals kaas. Franse kaas is toch ook lekker? Eet je buurvrouw dat ook niet?

En het principe van uit zuur deeg brood of koek maken is al eeuwenoud, en alleen daarom vind ik het al leuk. Wij hebben hem ook een paar keer gehad, en in de zomer is het wel 'heftiger' dan in de winter. Bij al te warm weer gaat de Herman bij mij de koelkast in, want dan trekt-ie te veel vliegen aan in de vensterbank.

De Herman wordt uiteindelijk in de oven gebakken op een temperatuur dat geen bacterie het meer overleeft.

Zelf vond ik dat het recept (wat wij hadden) te veel suiker bevatte, hij was echt mierzoet. Dus dat heb ik eigenhandig wat verminderd. Maakt niet uit, hij lukt ook met minder suiker

Eet smakelijk.

Margje

óf wij hebben een gigagoede weerstand óf die herman is niet zo

We hebben er al zo vaak eentje gehad en verder opgekweekt en afgebakken en nog nooit hebben we er iets van gekregen. Gewoon doen.

Bakster

Bakster

08-07-2013 om 12:46

Culturen kweken

Wij bakken al jaaaaaaren dagelijks zuurdesembrood met al jaren hetzelfde desem. Tijdens vakanties verzorgen de buren de planten en ons desem. Het is er in de loop der jaren alleen maar lekkerder op geworden en is vanaf dat we het in de koelkast zijn gaan bewaren in topconditie geraakt, heerlijk brood elke dag. Maar! Als het te warm staat en/of te weinig gevoed wordt met zetmeel (er moet elke dag vers meel bij) dan verandert de samenstelling van de cultuur en verandert de smaak, en het desem bederft uiteindelijk, het gaat stinken, verkleuren, schimmelen. Als ik een herman zou krijgen weet ik niet of ik heel blij zou zijn. Hoe zorgvuldig hebben de vorige (onervaren!) eigenaren het bewaard en gevoed? Wel denk ik dat ik door mijn desemervaring snel kan ruiken of het spul bewoond wordt door de juiste organismen. Ons zuurdesembrood is werkelijk goddelijk maar ik hoef niet zo nodig de kweekjes van onbekenden in mijn keuken.

Lie

Lie

08-07-2013 om 13:03

Ja heerlijk!

Gewoon doen. Herman is heerlijk! Het ruikt gistig, naar oud bier.. maar de cake is zo lekker (die met noten en rozijnen, je kan er ook nog appel door doen).

Wij starten hem ook wel eens zelf, maar ik heb er geen probleem mee een Herman van een ander op te voeden.

-Flupke-

-Flupke-

08-07-2013 om 17:44

Manda

waar woon je? Ik wil ook Herman!!

bibi63

bibi63

08-07-2013 om 20:36

Overigens: moederdeeg

Ooit gehoord van moederdeeg? Dat is precies hetzelfde! 'Echte' bakkers gebruiken dit. Dit is dus een basis, net als "Herman" waar telkens een stukje van afgehaald wordt om er vervolgens heerlijk brood mee te maken. Het 'groeit' vanzelf weer aan. Kortom moederdeeg c.q. Herman is een basis van het uiteindelijke deeg wat jaaaren meegaat. Gewoon doen dus.
Bibi

Merel

Merel

09-07-2013 om 00:16

Yak

Brr nee dat lijkt me niets. Ik zou 'm meteen doorgeven aan iemand die er wel zin in heeft. En desnoods een eigen Herman kweken ofzo.

Oud?

De gist in Herman bestaat uit eencellige organismen die zich steeds delen en groeien op de 'verse' suiker en bloem die je toe moet voegen. Er ontstaan steeds nieuwe gistcellen waarvan er telkens een hoop worden opgegeten. Herman bevat niet letterlijk hele oude 'delen' maar de familie waar de gistcellen vanaf stammen kan al inderdaad oud zijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Oud

De Herman die ik als kind kreeg moest gevoed worden met melk, meel en suiker. De gisten eten daarvan, maar het zijn toch ingrediënten die herkenbaar blijven. Welke verzorging wil jullie Herman hebben Manda? Ik hoop toch niet dat Mandadochter een nazaat van mijn jaren '70 Herman in de keuken heeft staan.

Manda Rijn

Manda Rijn

10-07-2013 om 10:27 Topicstarter

Herman

stinkt inderdaad naar bier. Hij heeft net melk, meel en suiker gehad.

aha er zit dus ook melk in, wat misschien inderdaad al uit de jaren 70 komt

stom genoeg ben ik vergeten Herman mee te geven aan dochter, ze zijn een tijdje aan het logeren bij opa en oma dus nu zit ik zelf met die stinkende Herman opgescheept.

Oud

Mijn genen, die zijn pas oud! En ergens in de jaren '90 heb ik ze eens bijgemengd met de genen van mijn man. De Hermannetjes die daaruit zijn voortgekomen zijn trouwens prima.

Margriet*

Margriet*

12-07-2013 om 20:08

Die herman

kan oud zijn maar ook nieuw gemaakt zijn door iemand (dus niet jaren oud). Vorig jaar was het in in heel Amsterdam, stond zelfs een artikel in de Parool. Misschien heb je wel een nazaat daarvan?

Interessant

Ik heb enige maanden geleden een herman gekregen en ik was juist zo onder de indruk van het mooie beslagje. Kwestie van je gevoel volgen of je herman gaat gebruiken.

Heerlijke Herman van gemaakt maar het is nu ook al die tijd de basis van mijn desembrood maar dan minder zoet en zonder melk. Wat zo bijzonder is dat mijn desembrood veel langer vers blijft dan de gistbroden die ik eerder bakte. Je hebt dus goud in handen manda

Soms heb ik niet zoveel tijd om de herman/desem goed te voeren. Dan kwak ik de bloem er wat onzorgvuldig in met nog wat klontjes. Als ik de desem dan later bekijk is het weer een mooi glad gebeuren. Krachtig zelfreinigend spul! Ik vind het proces dus juist geweldig interessant.

Het principe is al zo oud als de mensheid dus ik zou niet al te angstig zijn. Misschien zijn al de chemische toevoegingen in de supermarkt iets wat we veel enger zouden moeten vinden.

Anne

Anne

03-02-2020 om 17:22

Kan het ook bederven?

Ik heb Herman 9 dagen geleden aan o.a. mijn nichtje gegeven. Dit was wel een heel nieuw begonnen deeg. (Er zat niet heel veel voorbereidingstijd in haar verjaardagscadeau). Ze was er dol gelukkig mee.

Echter kreeg ik vandaag te horen dat hij bedorven was. Hij had een hele groene bontjas, in haar eigen woorden.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Ik heb haar een bak en houten lepel mee gegeven.

Zelf heb ik Herman meerdere malen als kind ontvangen, verzorgd en gegeten. Altijd een heerlijke traktatie!

Lou

Lou

03-02-2020 om 19:14

zeseneenhalf jaar later

kan ik me voorstellen dat ie niet zo fris meer is.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-02-2020 om 21:25

Lou

Er staat dat het een nieuw begonnen deeg was.

On topic: geen idee hoe dat zou kunnen.

rode krullenbol

rode krullenbol

03-02-2020 om 22:28

Mogelijke verklaring

Elke woning heeft een eigen binnenhuisklimaat dat onder invloed staat van tal van factoren, zoals het al dan niet drogen van de was binnen, de mate waarin zonlicht kan binnentreden, de mogelijkheden tot ventilatie en het gebruik ervan, de aan- of afwezigheid van huisdieren, het soort vloerbedekking, de manier waarop men kookt, het type verwarming en zelfs zoiets als de persoonlijke lichaamshygiëne van de bewoner(s). Een en ander bepaalt de hoeveelheid schimmels in de lucht en de soorten ervan.

Zodoende zal Herman bij de één een groene bontjas aangereikt krijgen en bij de ander minder warm worden ontvangen.

Rode krullenbol

Tessa

Tessa

04-02-2020 om 16:41

RK, je bent onbetaalbaar

rode krullenbol

rode krullenbol

04-02-2020 om 22:14

Hoi Tessa,

Fijn om te vernemen dat ik je aan het lachen heb gebracht.

Groetjes,

Rode krullenbol, "Voor al uw uw grappen en grollen!" Wel degelijk soms ook in te huren tegen een zogeheten 'vriendenprijs'.

Lou

Lou

05-02-2020 om 16:17

Aagje

Weet ik hoor. Ik maakte een grapje omdat Anne reageerde in een draadje waarvan de laatste reactie dateerde van 13 juli 2013.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.