Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tonny

Tonny

13-12-2015 om 12:38

Het buitenleven, compleet van slag

Tjonge, ik zie buiten dat de wilgenkatjes uitlopen. Normaal snijd ik die begin februari voor mijn schoondochter. De geraniums bloeien nog, en een hangplant met kleine witte bloempjes ( ben slecht in plantennamen) is aan de zoveelste bloei begonnen. De lila campernula bloeit ook weer.

Hoe is het bij jullie buiten?

Zou er nog een pietsie vorst komen, of is winterweer voorgoed geschiedenis?


Sssst Tonny

Ik vind het prima zo, maar de winter moet nog beginnen Nou moet jij niet de wintergoden gaan verzoeken voor rotzooi sneeuw, ijzel en vrieskou.

Hortensia

Hortensia

13-12-2015 om 14:47

het kan nog alle kanten op

Ik kreeg al meldingen van bloeiende narcissen!

Ik weet nog heel goed enkele jaren geleden, in 2011, dat het ook zo verschrikkelijk zacht was. Op tweede Kerstdag maakte ik een wandeling door de wijk en ik zag nog pelargoniums, rozen en zomerbloeiers. Ook januari werd erg zacht. Ik herinner me hoe in de derde januariweek van 2012 de narcissen massaal bloeiden, en dan niet alleen de "Tête-à-tête" en "February Gold", maar ook de grootbloemige die je vaak in openbare grasvelden ziet. En niet incidenteel, maar echt volop.

Eind januari sloeg het weer om en begon het flink te winteren. Het vroor plaatselijk 20 graden, met grote gevolgen voor de fruittelers in de buurt, want door het aanhoudende zachte weer waren de fruitbomen al flink aan het knoppen vormen. Daar hielp geen sproei-installatie tegen (normaliter beschermen die tere bloesems voor aprilnachtvorsten), veel prille bloesemknoppen vroren er af en er was bijna geen oogst dat jaar.

Ik heb zelf veel interesse in de fenologie, volg het zelf ook, nog vóór Vroege Vogels de Fenolijn begon. En zonder meteen te gaan doemdenken: de data van bepaalde lenteverschijnselen verschuift door de jaren heen naar "steeds vroeger". Volgens mij zijn er wel meerdere artikelen te vinden op natuurkalender.nl.

Hoe de stand van zaken hier is: de krokussen en zelfs de hyacinthen komen al boven de grond, maar ik zie nog geen sneeuwklokjes. Een Engelse roos heeft weer 2 dikke knoppen. De hertshooi bloeit al weken. De vogelzaadjes in de vetbollen zijn flink aan het uitlopen. Mijn geranium Rozanne bloeit nog steeds, net als mijn roos The Fairy, maar ik weet dat deze twee soorten zeer hardnekkig kunnen doorbloeien tot de vorst serieus in valt.

Verder heb ik een verzameling kerstrozen die dik in de knop staan en open beginnen te gaan.

Ik zie in mijn kruidentuintje de bieslook uitlopen alsof het voorjaar is, en de peterselie staat er ook weer fris bij. De rozemarijn, die ik nu zo'n 3 jaar heb, is voor het eerst gaan bloeien, zag ik vanmorgen.

bieb63

bieb63

13-12-2015 om 15:04

vraagje over rozen

Normaliter snoei ik de rozen een heel klein beetje voor het begin van de winter (dus niet de echte snoei die ik in maart doe). Nu heb ik dat eigenlijk niet gedaan (vergeten, nog niet aan toegekomen). Ik vraag me eigenlijk af, of ik het beter zo kan laten (ivm het zachte weer nu, en dus kans op uitlopen en het risico dat er straks best nog flinke vorst kan komen). Kan ik het beter nu gewoon zo laten, en straks in maart de normale snoei doen?

Madeliefjes

Ik zag bloeiende madeliefjes in mijn grasveldje. Omdat nog lang boven de tien graden was zou het eigenlijk nog wel een keer gemaaid kunnen worden.

skik

Arendje

Arendje

13-12-2015 om 15:45

Hortensia

Dat was in 2005 ook. Na een hele zachte 'winter' viel er in maart ineens 30 tot 50 cm sneeuw. Die bleef een week liggen, en toen was het ineens voorjaar.

mirreke

mirreke

13-12-2015 om 15:53

Maaien

zou bij mij ook wel weer mogen gebeuren. Ik zie overal nog bloeiende planten. Ik lees net in de krant dat de ooievaar er steeds vaker voor kiest in ons deel van Duitsland (het westen dus oostgrens NL/DE) blijft overwinteren, en ja hoor, ik heb er ook enkele gezien.

Ik zie overal groeiende knoppen in de planten en bv. in de magnolia, ik zag pas nog bloemen in een in de late zomer gesnoeide clematis! Hier ook nog doorbloeiende rozen.

Dit is echt verschuivend klimaat. Kans op koude winterperiode in de beginmaanden van 2016, maar ik vind deze warme periode (gisteravond 11 graden, midden december!) zeer extreem.

Over climate change, per land als je dat wilt: http://www.climateadaptation.eu/netherlands/climate-change/

Katniss

Katniss

13-12-2015 om 15:56

Arendje

Mijn jongste is van januari 2005. Het heeft toen ook echt wel heel hard gevroren, ver onder 0 graden. Mijn waterleiding is toen bevroren, heel handig als je met een pasgeborene zit. De sneeuw herinner ik me ook nog wel, dat stond echt tot aan je knieën.
Voor dit jaar hoop ik nog wel op wat echte winterse taferelen. We hebben juist nieuwe schaatsen gekocht en die wil ik natuurlijk wel in het echt gebruiken. Afgelopen jaren hebben we wel een aantal keren sneeuw/glad weer gehad in de derde week van december. Dan is mijn zusje jarig, en ze is twee keer blijven zitten met een paar liter soep omdat de visite niet durfde te rijden.

Jamie

Jamie

13-12-2015 om 15:56

tja

We hebben al een paar warme winters achter de rug maar dat zegt niets over de komende winters. Hier aan de kust al drie jaar niet echt sneeuw meer gezien maar dat is verder het land in wel anders geweest. Het IS nog niet eens echt winter en sowieso is de koudste maand in ons land niet december maar januari/februari (afhankelijk van aan de kust of verder van de kust af).

Kijk ook eens naar sites als deze: http://www.natuurkalender.nl/toepassingen/landbouw/fenologie.asp

mirreke

mirreke

13-12-2015 om 16:18

Trend, Jamie

Dit zegt niet dat er nooit meer koude winters zullen zijn, maar de trend is richting warmere winters en warmere en nattere zomers...

Verder is inmiddels bijna elk jaar gemiddeld warmer dan het jaar ervoor...

Ik hoop juist ook op winterweer, ik hou van de afwisseling, ik hou van de verschillende seizoenen. Maar er zijn echt wezenlijke veranderingen gaande...

bieb63

bieb63

13-12-2015 om 16:19

Precies jamie

En ook al hebben we een aantal zachte winters achter de rug: vlak daarvoor hebbenwe een aantal zeer barre en koude winters gehad. Daarvoor een aantal redelijk milde. Dus ja, wat zegt het? Voor mij nog niets.

lucie

lucie

13-12-2015 om 16:40

sneeuw

Een vriendin van mij zei deze week: "De intratuin is nog de enige plek waar sneeuw ligt, deze winter"
Maar de winter is officieel nog niet eens begonnen. Het kan nog koud worden. Ik kan me nog in de jaren 80 herinneren dat het een zachte kwakkelwinter was en begin januari sloeg het weer om. Diezelfde maand werd nog de elfstedentocht gereden. Het kan dus nog komen.

Hortensia

Hortensia

13-12-2015 om 17:48

Lucie

De kalenderwinter moet nog beginnen maar de meteorologische winter begint al 1 december. Maar dat is vooral om het de statistici en de klimatologen wat makkelijker te maken

Hortensia

Hortensia

13-12-2015 om 17:54

een beetje les in klimatologie

Door ons zeeklimaat valt (gemiddeld gezien) het zwaartepunt van de winter eind januari en in februari. Gemiddeld dan want ik weet dat 2010 een koude december had en daarna zachter werd. Maar je kunt ook verdrinken in een riviertje van gemiddeld 20 cm diep

Als je naar de trend kijkt van de gemiddelde temperaturen per jaar, zie je wel degelijk een stijging wereldwijd. Ook het klimaat zelf is aan het verschuiven. In onze regionen betekent dat dat er meer/vaker extremen zijn. Denk dan aan noodweer, extreme pieken in de temperatuur (we hebben de laatste jaren vaker aan het hitterecord gesnuffeld dan in de decennia daarvoor), en mogelijk zijn de vele dagen met stormachtige wind of storm dit jaar, inclusief de zomerstormen die we de laatste paar jaar hebben gekregen, ook één van die veranderingen, al is het nog een beetje te vroeg om die conclusie te maken.

En daar reageren de seizoenen op. De lente begint gemiddeld gezien enkele weken eerder dan in de decennia voor 1968 (helaas ontbreken waarnemingen tussen 1968 en 2000). Er zijn dieren en planten die de grenzen van hun leefgebied ook al opgeschoven hebben. En ik merk in mijn eigen tuin dat er vaker zogenaamde eenjarigen de winter doorkomen dan in mijn oude tuin die ik vroeger had, of de tuin van mijn ouders.

Klimatologie is zeg maar echt mijn ding ik heb er een tijdje beroepsmatig mee te maken gehad, maar het heeft ook mijn persoonlijke interesse, net als fenologie (al weet ik natuurlijk ook niet alle vragen te beantwoorden).

Arendje

Arendje

13-12-2015 om 18:20

bieb63

'Daarvoor een aantal redelijk milde. Dus ja, wat zegt het? Voor mij nog niets.'

Zeven van de tien warmste jaren dateren uit de 21e eeuw. Er is wel degelijk sprake van klimaatverandering, daar zijn zelfs alle geleerden het over eens. De discussie die gevoerd wordt, gaat er alleen nog maar over of de klimaatverandering natuurlijk is, of versneld en verergerd wordt door menselijke activiteiten. Niet over de opwarming zelf.

Jamie

Jamie

13-12-2015 om 20:06

arendje

Bieb zegt dat je nu na een aantal warme winters nog steeds niets kunt zeggen over de komende winter. Ze ontkent de opwarming toch helemaal niet? Ook met die opwarming kunnen we nog koude winters krijgen.

Hortensia

Hortensia

13-12-2015 om 20:37

Jamie

Klopt, we zouden zomaar opeens weer een strenge winter kunnen krijgen. Die van 2010 bijvoorbeeld, die weken duurde en qua overlast in de buurt kwam van de "moeder der horrorwinters" 1979 (schaatsen op straat, weet je nog?).

Ik maak dan wel onderscheid tussen een korte winterse periode en een echte winter. Een "echte winter" heeft een benedengemiddelde temperatuur, berekend van 1 december tot 1 maart en valt op door de langere duur en/of zeer lage temperaturen. Zoals de beruchte winters van 2010, 1985 en 1979. Een korte winter kun je hebben in een winterseizoen dat verder niet echt indruk maakt.

En in 2012 hadden we maar liefst 6 te koude maanden achter elkaar.

Het kan verkeren met het weer. Maar het is niet meer te ontkennen dat er, gemiddeld gezien, een stijgende lijn is qua temperatuur en dat vormen van extreem weer inclusief overlast in ons deel van de wereld steeds vaker voorkomen. Dan denk ik niet alleen aan Nederland, maar ook aan bijvoorbeeld het noodweer in Schotland, afgelopen week.

Hortensia

Hortensia

13-12-2015 om 20:49

Arendje

Inderdaad, klimaatverandering. Maar wereldwijd is er ook sprake van opwarming. En toename van extreem/ongewoon weer. Dat kan zijn: zwaardere buien, meer stormen, maar ook langdurige droogte. Mogelijk kan het regionaal gemiddeld juist kouder worden, ondanks de globaal stijgende trend, als gevolg van die klimaatveranderingen.

Klimaatveranderingen zijn er altijd al geweest, soms heel extreme, neem de IJstijden, maar ook het zachte klimaat in de middeleeuwen en de Kleine IJstijd die daarop volgde. Dat kan allerlei oorzaken hebben, o.a. zeer zware vulkaanuitbarstingen of veranderingen in de Golfstroom.

Er zou trouwens voor onze regio ook nog iets anders kunnen gebeuren, zoals het stilvallen van "De Grote Pomp". Ofwel de golfstromen in de oceanen. Als de ijskappen verder afsmelten zou dat tot gevolg kunnen hebben dat bijvoorbeeld onze warme golfstroom stil zou kunnen komen te liggen. Gevolg: een kouder klimaat!

Er zijn heel veel van dergelijke serieuze theorieën, en er wordt keihard aan gewerkt om alles te doorgronden. Want of het nou iets natuurlijks is of iets dat door de mens is veroorzaakt, het is inmiddels wel duidelijk dat het klimaat wereldwijd aan het veranderen is. Met regionale verschillen. En we beginnen nu een door te krijgen dat dat echt aan het gebeuren is. Er lijkt ook een link te liggen met de industrialisering (al vanaf de Industriële Revolutie) en ook de explosieve groei van de wereldbevolking.

Er is duidelijk iets gaande, al weten we nog lang niet alles over oorzaak en gevolg.

Wie tijd heeft zou eens de boekenreeks van Jan Buisman, "Duizend Jaar Weer, Wind en Water in de Lage Landen" moeten lezen om die veranderingen in het klimaat in West Europa te volgen (de serie is nog niet compleet maar het is heerlijk leesvoer!).

bieb63

bieb63

13-12-2015 om 23:25

Voor ons als leken

Blijft het lastig er iets echts zinnigs over te zeggen. Per slot van rekening maken we elks seisoen weer iets anders mee. En in mijn beleving was dat in mijnkindertijd ook zo: de ene zomer is kil en nat de andere zomer heeft 2 lange hitte goven. De ene lente is behoorlijk warm, het jaar daarop weer een frisse en koude lente. Dan weet een winter met veel sneeuw en kou. Dan weer een kwakkelwinter. Het ene jaar zit je in maart in een tshirt in de tuin, de andere maart heb je nog je dikke winterjas aan. Het us inderdaad allemaal totaal verschilllend. Ik zie nog niet echt een trent, want elk jaar is het weer anders.
E.e.a. zegt uiteraard niets over het wetenschappelijke feit of waarneming, dat er klimatologische veranderingen zijn. Maar de beleving van zachte winters heb ik niet zo. Dat is de laatste 2 of 3 jaar zo, maar daarvoor 3 jaar achtereen totaal anders. Terwijl de jaren daarvoor we geen sneeuw gezien hebben.

Jamie

Jamie

14-12-2015 om 06:40

bieb

Wat jij doet is de extremen onthouden van een seizoen maar dat maakt de gemiddelde temp niet alleen. Drie koude weken in een verder warme winter maakt nog steeds een gemiddeld te warme winter. De gemddelde temp van een winter is anders dan het koudegetal.

Hortensia

Hortensia

14-12-2015 om 09:25

Jamie

Klopt.

Een winterse periode zegt niet altijd wat over het wintergemiddelde.

En andersom: ik kan zo al 2 koude Elfstedenwinters noemen (1954, 1985) waarbij men met kerst bloemen in de tuin had en aardbeien uit eigen tuin at (bron: Jan Buisman, diverse publicaties).

Zie ook mijn voorbeeld over 2012, toen in januari de narcissen al volop bloeiden en in februari de knoppen in de fruitboomgaarden kapot vroren.

Maart 2005 is ook al genoemd (al is maart volgens de meteorologie al lente)

Jamie

Jamie

14-12-2015 om 10:14

hortensia

Ik gaf hierboven al een link maar is er een betere die bijhoudt wanneer een bepaalde bloem bloeit, of er katjes zijn, wanneer de kastanje bloeit etc?

Elisabeth

Elisabeth

14-12-2015 om 10:44

Arendje

Ja die sneeuw in Maart in 2005, zo veel dat ik moest lopen met mijn dikke zwangere buik naar de verloskundige omdat ik niet durfde te rijden. Hoogzwanger en kreeg mijn jas niet dicht Maar ik was wel zielsgelukkig al lopend door al dat wit ! Hopelijk komt het nog die sneeuw, dan kan ik nu lekker slank met mijn meiden een sneeuwballen gevecht houden!

we zijn er nog niet

Ik ben dol op kwakkelwinters. Maar ik prijs de morgen niet voor de avond valt, of in dit geval: ik prijs de winter niet voor maart. In maart ben je wel zo'n beetje uit de gevarenzone, het kan dan nog wel koud zijn, maar een echte winter met een periode van serieuze vorst overdag en strenge vorst 's nachts zit er dan gemiddeld niet meer in. Tot maart is alles nog mogelijk. "Als de dagen lengen, gaat de vorst strengen" zegt het spreekwoord volgens mij.

Ook ik herinner me een winter waarbij de narcissen in de buurt al bijna open gingen, om verrast te worden door een dik pak sneeuw dat een hele tijd bleef liggen (zal 2011 dan wel geweest zijn). Die narcissen zijn er nooit meer helemaal bovenop gekomen, want een heleboel zijn er toen vertrapt of kapotgesleed omdat ze onder de sneeuw onzichtbaar waren.

Nog tweeënhalve maand te gaan, dan kan de balans van deze winter worden opgemaakt.

Groeten,

Temet

Hortensia

Hortensia

14-12-2015 om 14:38

link Jamie

Ja, die link ken ik, dit is eigenlijk wel de bekendste site wat dit betreft. Jammer dat de grafieken niet geactualiseerd zijn, want 2007 was nog zachter dan 1990 en de winter van 2014 was ook extreem zacht, maar goed, aanvulling op de grafieken zijn altijd nog wel na te zoeken op de site van Natuurkalender.

Ik weet dat er veel waarnemingen (planten; van dieren weet ik niet zoveel) zijn gedaan voor de Landbouwuniversiteit in Wageningen van eind 19e eeuw tot de jaren zestig van de 20e eeuw, daarna viel het stil, tot Vroege Vogels het rond 2000 weer oppakte, samen met de Natuurkalender. In het gat tussen de jaren 60 en 2000 is gebruik gemaakt van diverse losse aantekeningen.

Qua zachte/koude winters is dit nog een leuke: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/winter-door-de-jaren-heen

De tekst bij de grafiek klopt m.i. niet omdat ik helemaal rechts, rechts van de uitschieter omhoog van 2014, ook een klein uitschietertje omhoog zie; dat moet de winter van 2015 zijn.

Hortensia

Hortensia

14-12-2015 om 14:44

Temet

"Ik ben dol op kwakkelwinters. Maar ik prijs de morgen niet voor de avond valt, of in dit geval: ik prijs de winter niet voor maart. In maart ben je wel zo'n beetje uit de gevarenzone, het kan dan nog wel koud zijn, maar een echte winter met een periode van serieuze vorst overdag en strenge vorst 's nachts zit er dan gemiddeld niet meer in. Tot maart is alles nog mogelijk. "Als de dagen lengen, gaat de vorst strengen" zegt het spreekwoord volgens mij."

Klopt, dat komt vanwege ons zeeklimaat. Omdat het zeewater relatief traag afkoelt en ons weer meestal vanuit het westen en zuidwesten komt. Draait de luchtstroming naar noordelijke of oostelijke richting, dan kan het in november al stevig vriezen (begin november 1980, eerste ijsdag, ofwel: het kwam de hele dag niet boven nul; gevolgd door een stevigpak sneeuw).
Nachtvorsten kunnen tot ver in mei, zelfs in juni (dit jaar plaatselijk zelfs in juli) nog voorkomen, lastig voor de tuin, maar de kans op echt winterweer wordt vanaf maart wel snel minder. Met uitzonderingen, zoals de ijzelramp in maart 1987 (gevolgd door 2 weken vorst), maart 2005 (plaatselijk 30-50 cm sneeuw), april 1978 (15-20 cm sneeuw, dooide snel weer weg) en zelfs mei (begin mei 1979 3- 5 cm sneeuw, dooide ook snel weer weg).

Gemiddeld gezien is het zwaartepunt van de winter eind januari en in februari.

(extreme weerverschijnselen zijn een stokpaardje van me )

"Ook ik herinner me een winter waarbij de narcissen in de buurt al bijna open gingen, om verrast te worden door een dik pak sneeuw dat een hele tijd bleef liggen (zal 2011 dan wel geweest zijn). Die narcissen zijn er nooit meer helemaal bovenop gekomen, want een heleboel zijn er toen vertrapt of kapotgesleed omdat ze onder de sneeuw onzichtbaar waren."

Dat was in 2012, dat weet ik zeker omdat ik toen vaak ergens kwam waar een boel van die narcissen stonden

"Nog tweeënhalve maand te gaan, dan kan de balans van deze winter worden opgemaakt."

Klopt En hoewel ik vroeger genoot van sneeuw, wil ik nu eigenlijk liever een beetje mediterrane winter

Hortensia

Hortensia

14-12-2015 om 14:49

Jamie

"Ik gaf hierboven al een link maar is er een betere die bijhoudt wanneer een bepaalde bloem bloeit, of er katjes zijn, wanneer de kastanje bloeit etc?"

Natuurkalender is wel een beetje toonaangevend, al vind ik hem niet altijd even betrouwbaar. Zo wordt elke winter weer vrolijk bloeiende forsythia gemeld, en dan weet ik nagenoeg zeker dat er weer iemand een forsythia heeft verward met een winterjasmijn

Ik weet dat er weeramateurs en fenologieliefhebbers zijn die hun waarnemingen op het www zetten, maar ik ben die linkjes helaas kwijtgeraakt toen ik mijn favorieten een tijdje geleden nogal onhandig behandelde...

Jamie

Jamie

14-12-2015 om 15:00

Hortensia en Tonny

Ja de link die je gaf geeft goed weer dat de gemiddelde temperatuur stijgt maar dat we de hele vorige eeuw ook warme winters hadden: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/winter-door-de-jaren-heen

Tonny begon met: "Zou er nog een pietsie vorst komen, of is winterweer voorgoed geschiedenis?"

Vind je dat nu niet een beetje overdreven nog voor half december of was het maar een prikkelende vraag om ons te laten reageren?

Tonny

Tonny

14-12-2015 om 21:59

prikkelende sneeuwwens

Leuk Hortensia, en anderen ook trouwens, dat je er zo in hebt verdiept.

Ik maak elk jaar een fotoboek (ach ja wie niet) en vorig jaar was er nauwelijks iets van sneeuw te fotograferen. Maar jullie hebben helemaal gelijk, een korte periode sneeuw/ijs zegt niets over de gemiddelde temperatuur. Wel over de variatie in mijn jaarboek

Hortensia

Hortensia

14-12-2015 om 22:13

Tonny

Vorig jaar was inderdaad een extreem zachte winter. Ook was er bijna geen vorst.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.