Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jacquel

Jacquel

13-03-2013 om 12:13

Het nieuwe rijden

Vandaag was er een nieuwsbericht over het nieuwe rijden, zodat ik weer eens opzocht wat dat precies inhoudt. Het meeste doe ik al, maar één van de aanbevelingen is dat je de auto in de versnelling laat uitrollen, als je bv. een rood stoplicht nadert. Er staat heel expliciet dat je niet moet ontkoppelen. Ik laat de auto altijd in vrij uitrollen. Kan iemand mij uitleggen waarom dat minder goed is?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

13-03-2013 om 13:21

Uit de losse pols

Als je een auto laat uitrollen in zijn vrij, draait de motor stationair. Als je de auto laat uitrollen in de versnelling, dan rem je af op de motor het toerental neemt dan sneller af). Gevolgen van afremmen op de motor zijn dat je eerder stilstaat en sneller op een lager verbruik zit. Als je in zijn vrij uitrolt, heb je een langere remweg.
Ergens tussen die twee methoden ligt een omslagpunt volgens mij waarop het één voordeliger is dan het ander, afhankelijk van hoeveel afstand je wilt/kunt benutten voor het uitrollen.

Hombre

Hombre

13-03-2013 om 13:54

Nieuwe rijden?

Voor mij is het nieuwe rijden rijden met een automaat. Dat iemand anno 2013 nog met de hand tandwieltjes moet verzetten is mij een raadsel.

Maar de populaire verklaring is volgens mij dat moderne motoren bij het afremmen op de motor de benzinetoevoer helemaal afsluiten. Als je de koppeling intrapt blijft de motor stationair draaien en vebruikt dus wel benzine.

Uitrollen in versnelling

Als je (in de nieuwere auto's) in de versnelling uitrolt, is je verbruik echt nul. Als je het een beetje goed inschat, kun je dus een heel eind komen zonder te remmen. Zoals anderen al zeiden, in z'n vrij verbruikt de motor toch nog iets, bij ons iets meer dan een liter per uur. Dus vandaar.
Effectief bezien begin je toch meestal op hetzelfde punt met uitrollen, dus over dezelfde afstand is op de versnelling uitrollen dan beter.

Jacquel

Jacquel

13-03-2013 om 14:04

Sancy

Maar als ik stilsta, dan draait de motor toch ook stationair? Waar zit hem dan het lagere verbruik in? Ik zet echt niet steeds de motor uit, behalve bij bruggen.

P

P

13-03-2013 om 14:29

Nog een vraag

Ik heb een jaar geleden een slipcursus gedaan en daar heb ik de nieuwe manier van hellingproef rijden geleerd (ik deed het gewoon met koppeling, gaspedaal en handrem). Ik heb het nooit geoefend (heb hier geen hellingen waar ik dat nodig heb) en nu weet ik de theorie niet eens meer, laat staan de praktijk. Iemand wel?

Jacquel

Jacquel

13-03-2013 om 14:29

Oude auto

Mijn reactie had die van Genista gekruist.

Ik begrijp nu dat bij nieuwere auto's stationair meer brandstof verbruikt dan in versnelling uitrollen. Dat had ik niet verwacht, maar ik neem het zo aan. Alleen, mijn bestelbus is van 1999, dus daar is dat misschien nog niet het geval.

Cursist

Cursist

13-03-2013 om 14:47

Ook denk ik

Als is het verschil wel groter bij auto's van na 2003 ofzo. Ik heb ooit eens zo'n cursus gehad en toen zat er ook een verbruiksmeter in de auto. En je zag de meter echt in het rood schieten bij stationair uitrollen. Het verschil tussen op de motor afremmen en laten uitrollen in z'n vrij was echt heel erg groot.
Het grootste verschil met de nieuwere auto's was trouwens dat je bij nieuwere auto's eerder moet doorschakelen en dus bij met een lager toerental rijdt. Dat staat zo haaks op wat ik jaren geleden van de rijschoolleraar geleerd heb dat ik daar maar niet aan kan wennen.

Ely

Ely

14-03-2013 om 07:31

Uitrollen in zijn vrij bij stoplicht?

Ben ik de enige die vind dat je dan niet goed kan anticiperen? Als je plots moet uitwijken voor hulpdiensten oid?

Maar ik zal t eens uitproberen. Dit is mijn gevoel.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Uitrollen in versnelling

Ik snap het niet meer. Het is toch de bedoeling bij het nieuwe rijden dat je de auto laat uitrollen in de hoogste versnelling (waarin je op dat moment rijdt)? Als je ziet dat het stoplicht op groen springt, kun je nog snel genoeg terugschakelen van vijf naar twee of drie ofzo.

Dus niet meer terugschakelen en afremmen op de motor. Laten uitrollen in zijn vrij heb ik nog nooit gedaan.

Verder moet je doorschakelen bij een laag toerental. Als ik af en toe in een leenauto rijd omdat onze eigen auto in de garage is, valt me altijd weer op hoe laag dat is. Het schakelmoment wordt dan aangegeven op het dashboard bij 2000 toeren of zoiets. Echt wennen vind ik dat.

Puck

Puck

14-03-2013 om 10:49

Uitrijden met koppeling ingetrapt

Als je in zn vrij wilt uitrijden dan is het slecht volgensm ij voor de drukgroepen van je koppeling als je lang je koppeling ingetrapt houdt. Zouden ze dat bedoelen?

Jacquel

Jacquel

14-03-2013 om 12:16

Jaren zeventig

Ik heb leren autorijden in de jaren zeventig, toen we ook nog eens de oliecrisis hadden. Toen moesten we allemaal uitrollen in vrij en dat heb ik sindsdien altijd gedaan. Het is nooit in me opgekomen dat tegenwoordig uitrollen in de versnelling beter zou zijn.

Uiteraard kijk ik goed uit mijn ogen en schakel ik door als er een ambulance aankomt of het licht op groen springt. Omdat ik dit nu zo gewend ben, voelt dit veiliger dan als ik in de versnelling uitrol en me moet herinneren welke versnelling dat is.

Jacquel

Jacquel

14-03-2013 om 12:18

Puck

In z'n vrij betekent dat je juist niet de koppeling indrukt. Dat is precies de reden waarom ik dit doe. "Vrij" betekent voor mij neutraal, dus geen enkele versnelling.

Tink

Tink

14-03-2013 om 20:58

Ook auto van 1999

Met boordcomputertje. En daarop kan ik direct zien wat de meeste benzine kost, en dat is idd niet in z'n vrij uitrollen. Hoeveel het scheelt weet ik even niet, ik heb al een tijdje geen langere afstanden meer gereden, maar het scheelt echt.

Cursist

Cursist

15-03-2013 om 00:23

In z'n vrij =

met de koppeling ingetrapt.

Zoals 3/4 van Nederland dus geleerd heeft tijdens de rijlessen.

En Tink: wat apart: bij de auto waarmee ik reed in de "het nieuwe rijden" cursus was het verbruik juist wel heel erg hoog als je de auto in z'n vrij liet uitrollen. Zelfs hoger dan als je gewoon reed.

Bij afremmen op de motor nam het verbruik daarentegen zelfs af tot bijna nul.

margje van dijk

margje van dijk

15-03-2013 om 10:45

Ik snap er helemaal niks meer van

Ik heb echt geen idee meer wat nou wat is en wat nou goed is.

Is 'in z'n vrij' nou wat Cursist zegt, met de koppeling ingetrapt uitrollen, zodat er geen contact meer met de motor is, of is 'in z'n vrij' dat je de versnelling in de neutrale stand hebt staan maar de koppeling niet ingedrukt hebt zodat je dus wel op de motor uitrijdt? Ik dacht dat 'in z'n vrij' sloeg op de versnelling, en niet op de koppeling.

Volgens mij is de consensus dan wel dat dat laatste beter is dan het eerste.

En volgens mij doe ik altijd het eerste. Nooit geweten dat dat zo inefficient is. Ik heb mijn rijbewijs 13 jaar dus nog niet zo heel erg lang en de term 'het nieuwe rijden' kwam toen net op. Ik heb wel geleerd dat het beter is zo vroeg mogelijk door te schakelen naar een hoge versnelling, iets wat in paniekerige tegenspraak is met wat veel mensen die met mij meerijden ervan denken. Ik heb wel eens de ene meerijder tegen de andere horen zeggen: "Ja, dat is wat Margje geleerd heeft bij het Nieuwe Rijden, maak je geen zorgen, zo rijdt ze altijd".

Het zou toch wat moois zijn als nu blijkt dat dat ook helemaal niet klopt

Margje

krin

krin

15-03-2013 om 11:11

De tips

http://www.hetnieuwerijden.nl/fileadmin/klanten/hnr/flash%20(11-08-11%2016:14)/Folder_HNR_Rijstijltips_2012.pdf

"Ziet u dat u snelheid moet minderen of moet
stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas
los, ontkoppel niet en laat de auto in de
versnelling uitrollen. U maakt dan nuttig gebruik
van de massa van het voertuig om uit te rollen."
Ik heb het gisteren nog uitgeprobeerd in mijn vrij nieuwe auto met verbruiksmeter, en bij uitrollen in de versnelling wees die inderdaad 0 aan. Niet de hele tijd, maar wel grotendeels.
De sport van het nieuwe rijden, volgens mijn zus, is je achterligger laten denken dat je geen remmen hebt. (Zonder het overige verkeer te hinderen, natuurlijk).

P

P

15-03-2013 om 11:38

Krin

Dan heb je dus de hele tijd je voet op de koppeling?

krin

krin

15-03-2013 om 11:54

Nee, p.

Juist niet. 'Ontkoppel niet', staat er.

Cursist

Cursist

15-03-2013 om 14:54

Margje

Het gaat me er niet om wat in z'n vrij is. Waar het om gaat is wat ik daarmee bedoel. Ik bedoel daar dus mee: uitrollen met de koppeling ingetrapt. Dat dat technisch niet helemaal hetzelfde is als rijden met de versnellingspook in de neutrale stand, geloof ik best. Waar het om gaat, is het resultaat; namelijk dat je ontkoppeld rijdt en en dat dat volgens de nieuwe rijden methodiek dus inefficient is.

Wat goed is, ligt ook aan de leeftijd van je auto. Onze oude bak uit halverwege de vorige eeuw kan dat soort fratsen dus echt niet aan. Onze gloedje nieuwe auto doet dit moeiteloos en geeft zelfs met pijltjes aan wanneer het tijd is om door te schakelen. En dat is naar mijn gevoel dus altijd veel te vroeg.

Een ander nieuwe rijden fratsje is trouwens versnellingenm overslaan. Volgens mij is het de bedoeling dat je van de 2 meteen doorgaat naar de 4. Nou ook dat lukt me niet altijd.

Het enige dat ik echt heb overgehouden aan deze cursus is het op tijd afremmen op de motor.

Heel vroeg doorschakelen

Afremmen op de motor doe ik bijna nooit, zou dat meer moeten doen. Ik rem gewoon, aiai.
Vroeg doorschakelen doe ik echt al jaren. Vind 't een sport. Ik rij weg in 1, binnen een paar meter zit ik in 3 en na 20 meter zit ik op 5. 2 en 4 sla ik over. Werkt bijna altijd. En zo zit ik een groot deel van de tijd onder de 2 toerental.
Ik hou ervan laag te blijven door vroeg door te schakelen. Heb het wel anders geleerd: met 40 naar z'n 3, met 60 naar z'n 4 en met 80 naar z'n 5 leerde ik in 1997. Nu doe ik dat dus heel anders. Met 40 zit ik allang in 5.

Vic

Vic

15-03-2013 om 19:13

Koppeling

Ik kreeg van mijn rij-instructeur (in 1990/91) nog net geen klappen als ik uitrolde met de voet op de koppeling. Volgens hem was dat heel erg slecht voor... iets. Ik rol nog steeds uit in de versnelling waar ik op dat moment in reed, en pas als ik stil sta ga ik naar de eerste versnelling. Bij versnellen schakel ik niet heel snel door, en binnen de bebouwde kom ga ik liever niet naar 4 omdat ik anders al snel te hard rijd.

Tink

Tink

16-03-2013 om 23:56

Cursist

Raar, ik had er nog een 2e posting achteraan gezet, er was een woordje weggevallen. Ik bedoel natuurlijk dat het zuiniger is als je NIET in z'n vrij uitrolt...
Die hele 2e posting is verdwenen. Vreemd.

Tink

Tink

17-03-2013 om 00:02

Heu, nog gekker

Mijn originele posting is dus verbeterd. Haha, vandaar dat de 2e weg is. Het staat er dus nu wel goed.
Niet handig van forumbeheer, blijkbaar had Cursist al op mijn originele posting gereageerd. Zo krijg je wel een heel verwarrend draadje, en het is al ingewikkeld

Ik dacht trouwens altijd dat voet op de koppeling of versnelling in de neutrale stand + koppeling los, hetzelfde effect gaf. Welke techneuticus helpt me uit de brand!

Tink

Tink

17-03-2013 om 00:07

Versnellingen overslaan

Dat doet mijn man dus ook. Hup van de 2 naar de 4, of de 3 naar de 5. Geen idee wat daar het voordeel van is. Ik denk daar niet eens aan en schakel keurig met 1 stapje tegelijk door. Wel snel, in de stad rij ik tegenwoordig al standaard in de 4. Boordcomputer geeft aan dat dat zuiniger is dan 3. De 5 is weer te hoog voor stadsverkeer, dan wordt het weer minder zuinig.

Tigress

Tigress

17-03-2013 om 11:04

Net geslaagd

Ik heb sinds november vorig jaar mijn taxi diploma. Tijdens de theoriecursus en de praktijklessen werd veel aandacht gegeven aan het nieuwe rijden, ook zou de examinator dat mee beoordelen. Hier een paar puntjes uit mijn theorie boek:
Schakel vroeg door naar een hogere versnelling (2000 toeren)
Rij zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling
Kijk zover mogelijk en anticipeer op het overige verkeer
Houdt voldoende afstand tot de voorganger, dit vergroot de reactietijd en voorkomt onnodig remmen
(ruimtekussen)
Laat bij een verkeerslicht tijdig het gas los en laat de auto in de versnelling uitrollen (dus niet ontkoppelen)
Zet de motor af bij korte stops, zoals bij bruggen spoorwegovergangen.
Controleer maandelijks de bandenspanning
Maak, indien mogelijk, gebruik van toerenteller, cruisecontrol en boordcomputer.
Minimaliseer de luchtweerstand, een open raam of windvangers kosten brandstof.
Schakel energieverbruikers zoals de airco bewust in... en uit.
Ik heb mijn rijbewijs in 1981 gehaald en het nieuwe rijden bestond nog niet. Sterker nog een 5e versnelling zat alleen in dure auto's . Ik heb het nieuwe rijden wel al leren toepassen want er is best een campagne van de overheid aan besteed. Dus ik hoefde niet zo te stressen over het rijden tijdens mijn taxi-examen. Het zat 'm meer in klantgerichtheid, veiligheidsmiddelen toepassen (hoofdsteun ook op hoogte!) en wat te doen bij een aanrijding met letsel en hoe ga je om met een ADHD'er bij het verwisselen van een band langs de snelweg) en het bepalen van een taxiritprijs zodat je een passagier een indicatie kan geven vooraf.

69er

69er

17-03-2013 om 19:50

Tigress

"Rij zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling " Hoe laag mag het toerental dan zijn? Ik ga niet onder de 2000 toeren in een versnelling en in stadsverkeer in z'n 5 zoals ik hier gelezen heb kan echt niet. 80 in z'n 5 bij 2000 toeren lukt soms al niet. Mij is geleerd dat "trekken" onder de 2000 toeren je auto te zwaar belast.

Cursist

Cursist

17-03-2013 om 23:18

Trekken onder de 2000 toeren

En daar, 69er, zit 'm nu precies het verschil. Dat was bij ouderwetse auto's inderdaad zo. Maar de moderne auto schijnt daar dus prima tegen te kunnen en is er misschien zelfs wel voor gemaakt om zo mee te rijden.

Mamvantwee

Mamvantwee

18-03-2013 om 00:19

Dat voel je toch?

Ik schakel ook snel door naar een zo hoog mogelijke versnelling. Altijd gedaan, behalve dan tijdens de rijlessen, heel lang geleden. Ik ga ook van 1 naar 3 naar 5. En als de versnelling te hoog is voor de snelheid, dan merk je dat toch? Je hoort het aan de motor, je voelt het aan het trekvermogen...geen boordcomputer voor nodig hoor.

groet, Mamvantwee

Moderne motoren

"De huidige moderne motoren zijn over het algemeen uitgerust met een brandstofinjectiesysteem, wat door allerlei computers geregeld wordt. Zo wordt er onder alle omstandigheden gezorgt voor een optimale brandstoftoevoer. Dergelijke motoren draaien ook al heel soepel bij lagere toerentallen. Dat maakt het mogelijk dat u al bij lagere toeren doorschakelt naar een hogere versnelling. Voor auto’s op benzine of LPG bij maximaal 2500 toeren en op diesel bij maximaal 2000 toeren. Dat rijdt rustiger en bespaart brandstof."

Je kunt dus prima doorschakelen bij lage toerentallen, als je maar een relatief nieuwe auto hebt.

Hombre

Hombre

18-03-2013 om 10:01

Nieuw en oud

Oud is relatief. Alles na 1995 is nieuw genoeg in deze context. Begin 90er jaren zijn de carburateurmotoren uitgefaseerd (vanwege milieueisen) en is alles injectie.

Het nieuwe rijden wil graag dat je *afremt op de motor* als je een rood stoplicht nadert. Dat heb ik destijds (ca 1980) wel degelijk geleerd bij mijn rijlessen.

Koppeling ingetrapt terwijl auto in de versnelling staat doet de koppeling harder slijten dan als de versnelling gewoon in z'n vrij staat. Maar afremmen op de motor is veel beter. In principe moet je altijd zorgen dat de auto voor de snelheid die je rijdt in de correcte versnelling staat.

Maar dit draadje bevestigt mijn vooroordeel dat dames veel beter af zijn met een automaat. Laat dat ding het denkwerk voor je doen en concentreer je op de weg. Niet alleen dames trouwens, als je eenmaal een goede automaat gewend bent wil je nooit meer anders.

Als een auto in te lage toeren draait gaat hij pingelen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen). Je hoort een soort pingelend of tikkend geluid en de motor trekt slecht. Dat is het moment om terug te schakelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.