Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dalarna

Dalarna

02-03-2014 om 22:22

Hoe bepalen jullie hoeveel aardappelen je nodig hebt?

Naar aanleiding van het draadje in OT over kindertijdgewoonten wil ik graag weten hoe jullie bepalen hoeveel aardappelen je nodig hebt?

Waar let je dan allemaal op?
* Aantal personen, grote en kleine eters?
* Wat voor groente je erbij hebt?
* Wat voor vlees of vleesvervanger?
* Of het stamppot wordt of niet?

Ik heb een bepaalde grootte in mijn hoofd waar ik er voor ons gezin dan 9 voor nodig heb en dan pas ga ik schillen. Er kunnen dus 9 aardappels geschild worden maar ook 15 als er veel kleintjes zijn.

Mijn man pakt gewoon wat en begint te schillen en te halveren en dan vraagt hij aan mij of het zo genoeg is? Ja dat weet ik dan niet want ik kan het alleen maar voor het schillen zien


Katniss

Katniss

02-03-2014 om 22:26

Wat een aparte vraag
Voor stamppot weeg ik ze altijd af omdat je dan de aardappels en groente hebt in een bepaalde verhouding. Voor overige maaltijden reken ik voor mezelf ca. 3 en voor de kinderen 2 per persoon, behalve als ze gebakken worden dan wat extra. Over het algemeen is het op alle manieren ongeveer een bodempje in de pan, de aardappels hoeven nooit gestapeld te worden.

Suze

Suze

02-03-2014 om 23:09

Katniss

Tjee, wat veel!! 3 pp of 2 voor de kinderen! Zijn dat hele kleintjes? Of hebben jullie jus? Dat scheelt nl. ook, dan eten de kinderen er meer dan zonder jus (wij hebben vaak geen jus).

Ik probeer ze altijd veel groente te laten eten (zelf ook) en doe meestal maar 1 aardappel pp, en als ze iets groter zijn (niet mega) soms maar 3 met 4 personen.

En Dalarna: ook ik vind het makkelijker inschatten als ze in schil zijn , maar heb geen vaste aantallen. De grootte verschilt nogal van die aardappels.

Maar voor stampot veel meer aardappels dan alleen gekookt (dat laatste doen we sowieso niet zo vaak).

Annet

Annet

02-03-2014 om 23:25

Ik kook ze altijd in dezelfde pan

en ik weet hoe vol die pan moet zijn als aardappelen geschild zijn en in kleinere stukken gesneden zijn. Die maat vind ik handiger dan ongeschilde aardappelen. Het scheelt dat ik niet zo vaak aardappelen schil.
Wij hebben maar een klein pannetje nodig met vier personen. Gekookte aardappelen zijn niet favoriet.

Katniss

Katniss

02-03-2014 om 23:35

Veel?

Ik denk dat ik wat kleiner aardappels heb dan. Als er 600 gram in de stamppot gaan zijn dat er een stuk of 8. Maar goed, waar hebben we het over? Als ik een zakje van een kilo koop in de twee maanden is het veel

amk

amk

03-03-2014 om 07:04

gewicht en op zicht

voor puree ongeveer een kilo, is dan vaak ook om in te vriezen. Verder op zicht afhankelijk van de combinatie waarmee we het eten, of ik verderop in de week gebakken aardappels maak, en of we trek hebben of niet.

Tellen he

kleine aardappels door midden
middelgrote in drieen
grote in vieren

6 partjes p.p. bij gewone aardappels
8 partjes p.p. bij gebakken aardappels
10 partjes p.p. bij stamppot

altijd een even aantal..

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-03-2014 om 08:50

per zak

Voor 2 volwassenen en 2 kinderen : Voor gekookte aardappeltjes koop ik altijd een kilootje bij AH. Als we gebakken piepers eten zijn het 2 zakjes van Celavita, in wisselende vorm. Stamppot eten wij nooit.
Ik heb geen flauw idee hoe het hoort in de keuken, dus ik weet alleen maar hoeveel zakjes ik nodig heb voor ons gezin. Komen er eters, dan wijk ik uit naar de chinees ofzo

op het oog

Ik begin te schillen en kijk in de pan (meestal dezelfde) of het genoeg is. Puur op de gok dus, maar bijna altijd goed. Moet ik er wel bij vertellen dat mijn man een soort kliko is die door eet tot alles op is...

Dalarna

Dalarna

03-03-2014 om 11:51

Katniss

Hoezo apart? Ik was gewoon benieuwd naar de methodes die men gebruikt en net wat ik al dacht: heel verschillend. Leuk om te lezen.

Vera*

Vera*

03-03-2014 om 12:26

Kijk in de pan

Ik kijk in de pan en zie dan of ik genoeg aardappels geschild heb. Een klein pannetje voor gekookte aardappels en een grote pan voor de stamppot. Zeker voor stamppot maakt de verhouding niet zo heel veel uit.
Verder zijn opgebakken aardappeltjes of puree favoriet als hapje tussendoor.

Hanne.

Hanne.

03-03-2014 om 13:37

op het gevoel

Ik doe het een beetje op het gevoel. Ongeveer 1 aardappel pp (kleintjes) bij gewoon aardappels eten.

En als ik dan toch aan het schillen ben schil ik meteen een extra portie. Eten we de volgende dag gebakken aardappels.

Fransien

Fransien

03-03-2014 om 13:42

op inhoud in de pan

Mijn man telt keurig de aardappelen, maar ik kijk gewoon in de pan, bodem vol en dan 2 kleintjes er bovenop is genoeg.
Nu heb ik helaas een andere pan gekregen en daarbij zit je er in het begin wel eens naast met je hoeveelheid.

Charis

Charis

03-03-2014 om 13:45

Ook in de pan

Aardappels zijn niet allemaal even groot, dus ik begin te schillen en als de pan vol genoeg is, stop ik.

Ik schat dat we hier met 2 volwassenen en 2 kinderen ongeveer een kilo per keer wegwerken, waarij aangemerkt moet worden dat de kinderen kleine eters zijn. Bij 1 aardappel per persoon, zoals hierboven werd genoemd, kan ik me overigens niks voorstellen.

Op de weegschaal

Ik ben blijkbaar een van de weinigen die weegt. Hoeveel ik afweeg hangt dan weer af van wat het wordt (gekookt, gebakken, stamppot), hoe groot de trek is en hoe handig het is als er iets overblijft voor in de vriezer.

Op de weegschaal

Ik ben blijkbaar een van de weinigen die weegt. Hoeveel ik afweeg hangt dan weer af van wat het wordt (gekookt, gebakken, stamppot), hoe groot de trek is en hoe handig het is als er iets overblijft voor in de vriezer.

Tihama

Tihama

03-03-2014 om 17:27

Grappig

Ik hanteer 1100 gram voor twee volwassenen en twee pubers (pubers zijn trouwens van volwassen lengte inmiddels). Als ik zeker wil zijn dat er geen kliekjes overblijven, dan weeg ik na het schillen. Meestal schil ik wel een overmaat, want vaak is het wel handig als er een kliekje overblijft.

Ergens in de week is er namelijk altijd wel een moment dat dat goed uitkomt als iemand op een ander tijdstip wil weten.

Aantallen aardappelen zeggen me echt helemaal niets. Het verschil kan wel een factor 3 of 4 in gewicht zijn.

Ben zeker lui

Gekookte aardappels eet ik nooit, dus hoef niet te schillen Als ik stamppot eet koop ik een zakje stamppot aardappelen en wil ik ze bakken koop ik een zakje opbakaardappeltjes of schijfjes. 1 zak voor 2 volwassenen en 2 kleine kinderen.

nathalie

nathalie

03-03-2014 om 19:39

Ik weeg ook hoor

Maar wij zijn geen grote aardappeleters. Voor gekookte piepers 600-700 gram voor 3, voor gebakken 900 en voor stamppot 700-800.

Tink

Tink

03-03-2014 om 22:03

ik weeg nooit

Als we gekookte of gebakken aardappels eten doe ik ze altijd in hetzelfde pannetje, dan weet ik wel ongeveer hoe vol die moet zitten.
En voor stamppot schil ik er meestal 4 of 5 meer, hangt er een beetje vanaf hoe groot ze zijn. En dan gebruik ik vaak een grotere pan, maar die gebruik ik dan weer niet als maat voor de aardappels, gek genoeg
Naja gewoon op gevoel dus eigenlijk, en meestal zit ik precies goed.

Ik wist trouwens niet dat het bij stamppot zo nauw kwam met de hoeveelheden aardappels tov de groente, hier smaakt ie altijd toch wel ook al doe ik maar wat

Oh en als mijn man schilt en vraagt of het genoeg is, dan weet ik dat dus ook alleen bij het juiste pannetje

Tink

Tink

03-03-2014 om 22:04

P.S.

Het aantal mee-etende mensen verschilt hier nogal eens, maar als ik dat op tijd weet kan ik het meestal ook wel aardig inschatten, we houden zelden of nooit over.

Hanne.

Hanne.

03-03-2014 om 22:53

gewogen

Ik heb het vandaag voor de gein eens gewogen.

Voor 5 personen (2 volwassenen en 3 kinderen) schilde ik 5 aardappels /500 gram.
voor gebakken zou ik meer maken denk 300gr er bij.

En als ik friet maak (dat weeg ik wel standaard) begin ik met 2 kg aardappelen. Tegen de tijd dat dat tot friet is verwerkt is het wel wat minder

Dalarna

Dalarna

04-03-2014 om 09:04

wegen

Ik zal het morgen ook eens wegen, ben wel benieuwd, maar ja weeg je dan geschild of ongeschild.

Wegen omdat je stamppot hebt snap ik ook niet, zo precies komt het helemaal niet. Vroeger namen wij bijv altijd 1 zak boerenkool gesneden (400) maar dat is natuurlijk veel te weinig groente maar de pan was zo ook al behoorlijk vol. Nu nemen we 2 zakken en wat iets minder aardappelen (dus 8 van misschien wel 2 eieren groot, dus 16 eiformaat aardappelen) dus de verhouding is heel anders dan vroeger.

Anne Carin

Anne Carin

04-03-2014 om 09:54

aardappelen

Ik doe het ongeveer net zo als Annet en Vera. Ik kook aardappelen altijd in dezelfde pan en weet hoe vol die ongeveer moet zijn. Eten we stampot dan schil ik er iets meer. Ik schat dat wij (2 volw. en 1 puberzoon) ongeveer 1 kilo ongeschild eten per keer. Ik koop nl altijd 3 kilo zakken en daar kunnen we 3x van eten. We zijn niet van die ontzettende aardappeleters, 3x in de week is echt max bij ons. Wij houden alledrie van peulvruchten dus eten vaak, zeker 's winters, bonenschotels in allerlei variaties. Verder pasta of rijst met gehakt/kip en groente/sausprutje. Ook wel quiche of soep met brood of burrito's. We houden van variatie. Wat we ook alledrie lekker vinden is zalmfilet uit de wok met aardappelkroketjes en salade.

amk

amk

04-03-2014 om 10:43

maar

gebruiken jullie dan altijd dezelfde soort aardappelen?
Want voor stamppot gebruik ik andere aardappelen als voor gewone gekookte aardappelen en voor gebakken aardappelen gebruik ik ook weer andere. Ik haal ze bij een aardappel handel, gewoon in een katoenen tasje, per gewicht dat ik die week nodig heb.
Of paarse aardappelen (doen het leuk in de zuurkoolstamp)elke soort smaakt toch ook echt anders. Wij eten geen jus en sausjes.

Hanne.

Hanne.

04-03-2014 om 11:29

ongestructureerd

Ik ben niet zo gestructureerd. Ik kan wel bedenken dat we vanavond gekookte aardappels eten, maar dat kan zo maar veranderen. En dan eten we toch liever gebakken aardappels of aardappelpuree (of pasta).

Een aardappel moet voor mij dus multi-inzetbaar zijn.

amk

amk

04-03-2014 om 11:52

Hanne: gestructureerd?

nee, verre van dat hoor. Hier wisselt dat ook nog op de dag zelf wel eens, maar aardappelen zijn lang houdbaar dus door schuiven is geen probleem. Ik kijk voor ik een boodschappenlijst maak wat er nog is en vul dan indien nodig aan.

Hanne.

Hanne.

04-03-2014 om 12:31

Klopt

Doorschuiven kan inderdaad prima, maar veranderen? Als je kookaardappels had gekocht. Heb je dan ook bakaardappels in huis voor het geval je toch van idee verandert?

Hier dus niet. Er is 1 zak aardappels en daar doen we alles mee. Scheelt vast ook dat wij heel weinig aardappels eten. Doorschuiven tot de volgende keer kan dus zomaar een maand later zijn.

(Moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of we dit jaar al een keer aardappels gegeten hebben. Volgens mij niet, tenzij je die ene keer friet meerekent)

amk

amk

04-03-2014 om 13:01

Hanne

ja, want op maandag bv stamppot en op donderdag gebakken aardappels dan heb ik al 2 soorten in huis. Ik heb geen aardappels op voorraad liggen want er zijn ook weken dat we helemaal geen aardappels eten.

Dalarna

Dalarna

04-03-2014 om 13:02

amk

Wij hebben altijd 'iets kruimige' aardappels dus die kan ik koken en stampen. Als ik gebakken aardappeltjes wil eten haal ik altijd gewoon 2 zakken van die dingen. Wij eten nooit gebakken aardappeltjes van ongeschilde aardappelen, we hebben ook nooit wat over (en kruimige aardappelen die je over hebt kun je ook niet opbakken).

Heel toevallig heeft oudste vorige week een recept gemaakt waar hij Nicola's voor nodig had (salade) en toen we die niet konden vinden hebben we een kilo aardappels gekocht die dus hard blijven bij het koken.

amk

amk

04-03-2014 om 13:06

Dalarna

die kruimige aardappelen die overblijven bak ik juist wel op, ik koop er speciaal extra kruimige aardappels voor omdat we die gladjakkers van uit de zakjes echt niet lekker vinden. Juist die kleine gebakken kruimeltjes zijn hier favoriet.

Voor een salade koop ik idd extra vastkokende.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.